Viestit ja kohderyhmät somessa

Kampanjan aikana tulee vastaan erilaisia viestintätarpeita ja some on hyvä tapa välittää tietoa. Ennen kun kirjoitat postauksen, mieti ensin kenelle haluat viestin osoittaa ja mistä kanavasta kohderyhmän tavoittaa. Muokkaa teksti ja valitse kanava sen mukaan.

Hyvä tapa miettiä kohderyhmiä on listata kaikki lippukuntasi käytössä olevat kanavat ja miettiä ketkä seuraavat kyseistä kanavaa. Facebookissa on todennäköisesti paljon vanhempia partiolaisia ja partiolaisten vanhempia ja entisiä jäseniä.

Kohderyhmä: Ostajat

Lippukunnan Facebookissa on paljon entisiä lippukunnan jäseniä ja heidän perheitään.

Laita Facebookiin esimerkiksi tällainen postaus:
”Olemme myymässä kalentereita tänään _paikka ja päivä_ klo _aika_. Tervetuloa kalenteriostoksille! Mikäli et pääse paikalle, voit ostaa kalenterin myös osoitteesta www.adventtikalenteri.fi. Muista osoittaa tukesi nettikaupassa meidän lippukunnallemme!”

Kohderyhmä: Lippukunnan kalenterimyyjät

Kannusta lippukuntasi kalenterimyyjiä entistä parempaan myyntiin. Pyydä lippukuntasi muutamaa samoajaa poseeraamaan kalenterien kanssa kadunkulmalla ja nappaa heistä kuva.

Postaa kuva Instagramiin ja laitat tekstiksi esimerkiksi:
”Hei kaikki innokkaat kalenterimyyjät! Muistattehan, että partiohuivi ja iloinen ilme ovat myyjän parhaat valtit. Tänä vuonnahan olemme keräämässä varoja __keräyskohde__. Kerätään yhdessä rahaa partiohauskaamme!”

Oheisia somepostausesimerkkejä voi käyttää soveltuvin osin kaikkialla somessa ja kalenteriviestinnässä.