Kanavavalinnat ja kohderyhmät adventtikalenterin somemarkkinoinnissa

Kampanjan aikana tulee vastaan erilaisia viestintätarpeita ja some on hyvä tapa välittää tietoa. Ennen kun kirjoitat postauksen, mieti ensin kenelle haluat viestin osoittaa ja mistä kanavista voisitte kyseisen kohderyhmän tavoittaa. Muokkaa teksti ja valitse kanava sen mukaan.

Hyvä tapa miettiä kohderyhmiä on listata kaikki lippukuntasi käytössä olevat somekanavat ja miettiä ketkä seuraavat kyseistä kanavaa. Osaa kanavista seuraa ehkä lippukuntalaistenne huoltajat ja osaa puolestaan nykyiset ja entiset jäsenet. Tutustu myös valmiisiin somepostausesimerkkeihin, joita voitte käyttää soveltuvin osin kaikkialla somessa ja kalenteriviestinnässä.

 

Kohderyhmät

Erilaisille kohderyhmille kannattaa viestiä hieman eri tavoilla. Ostajia ja myyjiä kiinnostavat eri asiat. Sopivan viestin muotoilussa auttaa, jos koitat asettua kohderyhmän edustajan asemaan.

Minkälaisiin kysymyksiin kaipaisin vastauksia, jos harkitsisin kalenterin ostamista? Entä mitkä tiedot olisivat minulle tärkeitä, jotta saisin myytyä ja markkinoitua kalentereita itse?

Piirroskuvassa hiiri

Kohderyhmä: Ostajat

Partiolaisten adventtikalenterin halukkaita ostajia saattavat olla esimerkiksi partiolaisten sukulaiset ja tutut sekä lippukuntanne entiset jäsenet ja heidän perheensä.

Ostajia voi hyvin löytyä myös partion ulkopuolelta. Esimerkiksi jouluihmiset sekä hyväntekeväisyydestä kiinnostuneet saattaisivat mielellään ostaa adventtikaleterin partiolaisilta.

Ostajille suunnatussa viestinnässä on hyvä muistaa mainita seuraavat asiat:

  • Mistä ja milloin kalentereita voi ostaa teidän lippukunnaltanne?
  • Paljonko kalenteri maksaa ja mitä maksutapoja teillä on tarjolla?
  • Miksi partiolippukuntanne myy kalentereita? Mihin aiotte käyttää varainhankinnan tuotot?

Kurkkaa valmiit esimerkkipostaukset

Kohderyhmä: Lippukunnan kalenterimyyjät

Kannusta lippukuntasi kalenterimyyjiä entistä parempaan myyntiin. Kalenterimyyjille on hyvä muistutella kampanjan alkamisesta ja edistymisestä sekä jakaa innostavia myyntivinkkejä ja fiiliksiä myyntitempauksista. Erittäin tärkeää on myös muistaa kiittää ahkeria myyjiä niin kampanjan aikana kuin sen päätyttyäkin.

Myyjille suunnatussa viestinnässä on hyvä muistaa mainita seuraavat asiat:

  • Mitkä ovat teidän lippukuntanne kampanjaan liittyvät tärkeät päivämäärät?
  • Mistä kalentereita saa itselleen myyntiin? Mitä tehdä, jos onnistuu myymän kaikki kalenterit?
  • Mikä onkaan lippukunnan yhteinen tavoite kampanjalle? Mitä kaikkea siistiä kalenterimyynnin tuotoilla tullaan tekemään?
  • Muistutus ahkerien myyjien tonttumerkeistä.

Kurkkaa valmiit esimerkkipostaukset

Somekanavat markkinoinnissa

Jos lippukunnallanne on olemassa oma somekanavat, niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää adventtikalenterikampanjasta viestimiseen.

Facebook logo mustalla ympyrätaustalla

Facebook

Facebookissa lippukuntanne sivulla on todennäköisesti partiolaisten vanhempia ja lippukuntanne entisiä jäseniä sekä muita partiomyönteisiä seuraajia. FB-sivu voikin siis toimia oikein hyvänä myynti- ja markkinointikanavana. Voitte myös kannustaa seuraajianne jakamaan viestiänne adventtikalentereista.

Facebook-postaukset: Postauksia voi hyvin julkaista useampiakin pitkin kampanjaa 15.10.-5.12 välillä. Voitte hyödyntää valmiita somepostausehdotuksia tai keksiä ihan omia. Ainakin myyntitempauksista ja lippukunnan verkkokauppalinkistä kannattaa viestiä tasaisin väliajoin.

Facebook-tapahtuma: Kannattaa luoda tapahtuma Facebookiin ainakin isompia myyntitempauksianne varten. Esimerkiksi joulumyyjäisiä tai kololta käsin tapahtuvia myyntihetkiä varten kannattaa julkaista tapahtuma, josta käy ilmi tapahtuman päivämäärä, kellon aika ja osoite.

Facebook-kansikuva: Voitte päivitää lippukuntanne ja/tai henkilökohtaisten profiilienne kansikuvat kertomaan kalenterimyynnistä.

Facebook-ryhmät: Onko paikkakunnallanne tai asuinalueellanne Facebook-ryhmiä, joissa saa julkaista ajankohtaisista paikallisista asioista? Vinkatkaa ihmeessä erilaisissa ryhmissä mistä ja milloin adventtikalentereita voi teidän lippukunnaltanne ostaa.

Facebook live: Voisitteko järjestää esimerkiksi virtuaalisen glögihetken, jonka aikana kerrotte esim. lippukunnastanne, adventtikalenterin tarinasta sekä tämän vuoden myyntituottojen käyttökohteesta. Samalla voitte kertoa lippukuntanne tulevista myyntitempauksista sekä verkkokauppalinkistä ja kannustaa katsojia kalenteriostoksille.

Instagram logo mustalla ympyrätaustalla

Instagram

Instagramissa on todennäköisesti lippukuntanne aktiivisia jäseniä ja heidän kavereitaan sekä huoltajia. Erilaisia hashtageja ja innostavia kuvia hyödyntämällä Instagramista voitte tavoittaa myös täysin uusia ostajakohderyhmiä.

Instagram Feed: Postailkaa valmiita markkinointikuvia sekä omia kuvianne ja videoitanne myyntitempauksista. Feed postauksissa kannattaa myös kertoa tulevista myyntitapahtumista (sisältäen päivämäärät, kellonajat ja osoitteet).

Instagram Story: Kuvia ja lyhyitä videopätkiä hyödyntäen kannattaa kertoa kalenterikampanjastanne, tulevista myyntitapahtumista sekä vaikka jakaa tunnelmia kulissien takaa.

Instagram Live: Live-lähetyksen voi järjestää esimerkiksi joulumarkkinoilta, jossa olette mukana myymässä kalentereita. Tai muuten vain fiilistelylähetyksenä jonka aikana kerrotte esim. partiosta harrastuksena ja adventtikalenterista yleisesti. Samalla voitte kertoa lippukuntanne tulevista myyntitempauksista sekä verkkokauppalinkistä ja kannustaa katsojia kalenteriostoksille.

Instagram Reels/kela: Reelseihin voitte luoda tiiviitä videopätkiä, joissa kalenteri on mukana menossa jouluisissa tunnelmissa.

Tätä kanavaa kannattaa käyttää luovasti!

TikTok logo mustalla taustalla

TikTok

Onko lippukunnallanne oma TikTok-tili? Tai käyttävätkö lippukuntalaisenne TikTokia? TikTok voi olla näppärä kanava yli 13-vuotiaiden partiolaisten myyntiin kannustamiseen. Siellä ehkä onkin enemmän lippukuntanne aktiivisia jäseniä ja heidän kavereitaan. TikTokissa videoilla on myös mahdollisuus saada huomattavasti laajempaa näkyvyyttä ja katselukertoja ja siten ihan uusia asiakkaita.

Haasteet ja trendaavat sisällöt: Keksitkö miten TikTok-trendit saa yhdistettyä adventtikalenteriin? Uskallatko tanssia uusimmat tanssit tonttuasussa ja kalenteri kourassa? Entä miten kerrotte kalenterin nippelitiedot näppärimmin? Ryhtyisikö joku teistä kalenterimyyttien murtajaksi? Millaisissa erilaisissa tilanteissa kalenteria voi myydä?

Duetointi: TikTokissa omille videoilleen on mahdollista saada enemmän näyttöjä, kun sallii videonsa duetoinnin. Tagaamalla mukaan (mention-toiminnolla) @partioscout voit saada oman videosi mukaan partion viralliselle TikTok-tilin feediin.

Kokeilkaa rohkeasti TikTokin hyödyntämistä omalla tavallanne!

Muut markkinoinnilliset somekanavat

Erilaisista somekanavista saatatte löytää ihan uusia kohderyhmiä, jotka eivät välttämättä vielä tunne teidän lippukuntaanne tai partiota lainkaan. Näiden kanavien kautta saatatte löytää asiakkaita, jotka ostavat kerralla useampia kalentereita, esimerkiksi yrityspäättäjiä ja muita mahdollisia ostajia. Näissä kanavissa voitte jakaa tietoa lippukuntanne adventtikalenterimyynnistä omilta henkilökohtaisilta käyttäjätileiltänne

Twitter logo mustalla ympyrätaustalla

Twitter

Muista linkittää lippukuntanne oma myyntilinkki!

Twitterissä kannattaa hyödyntää hashtageja eli tunnisteita:

#adventtikalenteri #partiolaistenadventtikalenteri #joulukalenteri #joulukalenteri2023 #joulu2023 #hyväntekeväisyys #joulufiilis #varainhankinta #partioscout

LinkedIn logo mustalla ympyrätaustalla

LinkedIn

Käyttävätkö lippukuntanne aikuiset jäsenet LinkedIn:iä? Virtuaalisia verkostoja kannattaa ehdottomasti hyödyntää ja kertoa kalenterimyynnistä myös tässä kanavassa.

Muista sisällyttää postauksiin oman lippukuntasi lippukuntalinkki.

LinkedIn:ssä kannattaa hyödyntää hashtageja eli tunnisteita:

#adventtikalenteri #partiolaistenadventtikalenteri #joulukalenteri #joulukalenteri2023 #joulu2023 #hyväntekeväisyys #joulufiilis #varainhankinta #partioscout

Youtube logo mustalla ympyrätaustalla

YouTube, Clubhouse, Jodel, jne.

Missä kanavissa lippukuntanne jäsenet ovat yleensä aktiivisia? Kertokaa adventtikalenterimyynnistä luovasti eri kanavissa. Vastailkaa usein kysyttyihin kysymyksiin ja vinkkailkaa kalenterin ostomahdollisuuksista.

Järjestäkää vaikka livelähetys Youtubessa tai jutusteluhetki Clubhousessa, jonka aikana kannustatte ihmisiä ostamaan adventtikalenteri.fi verkkokaupasta teidän lippukuntalinkillänne. Miten olisi vaikka virtuaalinen iltanuotio esityksineen kaikkineen, jonka aikana samalla käynnissä myyntitempaus?

Kurkkaa valmiit somepostausehdotukset

Jaa sivu: