Vinkkejä yritysmyyntiin lippukunnille

Tarjotkaa adventtikalenteria oman alueenne yrityksille

Alueenne yrityksiin kannattaa ehdottomasti olla yhteyksissä. Useat yritykset lähettävät joka joulu yhteistyökumppaneilleen ja asiakkailleen joulutervehdyksen, joten kannattaa tiedustella, tahtoisiko joku paikallinen yritys tai toimija lähettää joulutervehdykset tänä vuonna vaikkapa adventtikalenterin muodossa.

Lähialueen yrityksiin kannattaa olla hyvissä ajoin yhteydessä ja tiedottaa yritystilausmahdollisuudesta reilusti etukäteen. Potentiaalisiin yrityksiin voi ottaa yhteyttä jo ennen myyntikauden alkua, esimerkiksi jo syyskuussa, ja tarjota ennakkotilausmahdollisuutta. Mallikirjeen yritysten lähestymiseen löydät materiaalipankista. Yritysten päättäjille voi mainiosti myös soittaa ja tiedustella alustavaa kiinnostusta.

Etsi sopiva yritys asiakkaaksi

  • Kartoittakaa lähellänne olevat yritykset, joille voisi harkita kalenterien tarjoamista: vanhempien ja sukulaisten työpaikat ja yritykset sekä mahdolliset entiset ja nykyiset yhteistyökumppanit, joiden kanssa olette lippukuntana ollut tekemisissä.
  • Olkaa ajoissa liikkeellä: Yritykset tekevät joulukortteja ja -tervehdyksiä koskevat päätökset usein jo alkusyksystä.
  • Yritysten kontaktointi kannattaa tehdä koordinoidusti päällekkäisten yhteydenottojen välttämiseksi. Myös alueen muihin lippukuntiin kannattaa ottaa yhteyttä ja tiedustella, mitä yrityksiä he mahdollisesti lähestyvät tai ovat jo lähestyneet.

Ota yhteyttä yritykseen

  • Henkilökohtainen ote yrityksen lähestymiseen on tehokkaampaa kuin yleisluontoinen mainoskirje. Materiaalipankista on ladattavissa valmis kirjepohja, jota voitte muokata tarkoitukseenne sopivaksi ja personoida sen vastaanottajan mukaan.
  • Kirjeessä tai sähköpostiviestissä kannattaa mainita myös kalenterin oma verkkokauppa sekä lippukuntanne oma myyntilinkki osoitteessa www.adventtikalenteri.fi ja kertoa, että kalenterit voi ostaa myös sieltä.
  • Mikäli lähestytte yritystä kirjeellä tai sähköpostilla, osoittakaa se suoraan sille henkilölle, joka hankinnoista vastaa: usein toimitusjohtajalle tai viestintäpäällikölle/tiedottajalle. Esittäkää asianne viestissä suoraan ja kohteliaasti. Soittakaa ehdotuksenne perään muutaman päivän kuluttua.

Vie yhteistyö loppuun asti

  • Yhteydenpito kannattaa hoitaa huolellisesti alusta loppuun:
    1) kohtelias lähestyminen sähköpostiviestillä tai kirjeellä
    2) soitto perään
    3) mahdollinen käynti yrityksessä
    4) kauppojen teko tai kieltäytyminen
    5) kiittäminen ja hyvän joulun toivotukset.
  • Kysy saatteko kertoa yrityskaupasta esimerkiksi lippukuntanne somekanavissa tai nettisivuille. Tämä on hyvä keino saada muutkin kiinnostumaan mahdollisuudesta!
  • Mikäli ei tule kauppoja, älkää lannistuko! Muistakaa kiittää ajasta ja toivottakaa hyvää joulun odotusta. Seuraavana vuonna voitte palata asiaan ja tarjota kalenteria uudelleen.
  • Kieltäytymisen syynä voi olla monia asioita, eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Kohtelias ja hyvin hoidettu yrityksen kontaktointi jää varmasti mieleen, ja seuraavana vuonna vastaus saattaa hyvinkin olla myöntävä!

Valmiit materiaalit

Kirjepohja myyntipaikkojen lähestymiseen

Säästä aikaa ja vaivaa ja hyödynnä valmista kirjepohjaa. Lisää vain lippukuntanne omat tiedot kohdilleen ja lähetä matkaan tai kiikuta henkilökohtaisesti mahdolliseen myyntipaikkaan. Voit myös katsoa kirjepohjasta vinkkejä sisältöön sähköpostia varten.

Lomakeella keräät tilaukset näppärästi

Käytä ihmeessä hyödyksesi valmista lomaketta, jonka voit jättää esim. oman tai huoltajasi työpaikan pöydälle tai ojentaa yritykselle jonka kanssa sovitte yritysmyynnistä

Katso materiaalit materiaalipankissa

Jaa sivu: