Vaikuttajayhteistyö

Retki-Riikka Suomen Partiolaisten lähettiläänä 

Suomen Partiolaiset ja sosiaalisen median vaikuttaja Riikka Hakala, somessa paremmin tunnettu Retki-Riikkana, tekivät kaupallista yhteistyötä vuonna 2024. Retki-Riikka toimi partion lähettiläänä vuoden ajan.  

Yhteistyön tavoitteena oli kasvattaa Suomen Partiolaisten tunnettuutta sekä kannustaa lapsia, nuoria, aikuisia ja perheitä mukaan toimintaan. Retki-Riikka jakoi sosiaalisen median kanavillaan innostavia ja informatiivisia sisältöjä, jotka esittelivät partion monipuolisuutta, yhteisöllisyyttä ja harrastuksen tarjoamia mahdollisuuksia. 
 
Yhteistyöhön kuului kuusi julkaisua Retki-Riikan Instagram– ja TikTok-tileillä sekä kuutta julkaisua koskevat Instagram-tarinat. Tämän lisäksi Retki-Riikka nosti partiotoimintaa esiin luontevissa muissa tilanteissa. 

Vuoteen mahtui kohtaamisia, tapahtumia ja retkiruokaa 

Retki-Riikka vieraili vuoden aikana eri partiotapahtumissa ja teki tapahtumista sisältöjä sosiaaliseen mediaan. Sisällöissä käsiteltyjä teemoja olivat muun muassa Partioviikko, aikuisena partion aloittaminen ja adventtikalenterien myynti. 
 
Samoin Retki-Riikka järjesti kahdelle eri sudenpenturyhmälle retkiruokakurssin, joissa sudenpennut pääsivät valmistamaan ja maistelemaan retkiruokia. Reseptit julkaistiin myös Partiomediassa.  
 
Kahdella videolla Retki-Riikka ja Suomen Partiolaisten hallituksessa viestinnästä ja markkinoinnista vastannut Niko Tamminen keskustelivat kokemuksista partiotoiminnassa, vapaaehtoistyöstä ja partiossa opituista taidoista. 
 

Partiolle huomattavaa näkyvyyttä – yhteistyö saa jatkoa

Yhteistyövideot keräsivät Instagramin syötteessä yhteensä 183 000 katselukertaa ja tavoittivat yli 109 000 silmäparia, minkä lisäksi ne kerryttivät runsaasti tykkäyksiä ja kommentteja. Luvut eivät sisällä Instagram-tarinoita, jotka tavoittivat myös merkittävän määrän ihmisiä. TikTokissa videoita katseltiin yhteensä 25 000 kertaa. Videot tavoittivat Instagramissa keskimäärin yli kolminkertaisen määrän ihmisiä kuin Suomen Partiolaisten omissa kanavissa julkaistut videot tavoittivat keskimäärin vuonna 2024. 
 
Yhteistyön tavoitteet täyttyivät erinomaisesti ja Suomen Partiolaiset päätti jatkaa yhteistyötä Retki-Riikan kanssa myös vuoden 2025 ajan.