Pestien tuki

Adventtikalenterikaupat sujuvaksi pankkikortilla tai mobiilimaksamisella  

Ostajilla on yhä harvemmin sopivaa käteissummaa mukanaan ja adventtikalenterikaupat saattavat jäädä tekemättä. Adventtikalenterikampanjassa kannattaa valmistautua ottamaan käteismaksun rinnalle jonkin muu maksutapa, kuten MobilePay tai pankkikorttipääte. Muutamilla lippukunnilla on positiivista kokemusta näiden maksutapojen haltuunotosta.

Mobiilimaksaminen on yleisnimitys maksutavalle, jossa hyödynnetään tavalla tai toisella matkapuhelinta. Mobiilimaksaminen voi siis käytännössä tarkoittaa puhelimella tehtävää lähimaksamista korttimaksupäätteessä, maksamista jonkin sovelluksen, kuten esimerkiksi MobilePayn tai PayPalin avulla tai tekstiviestimaksamista, jolloin tehdyt ostokset laskutetaan käyttäjän puhelinlaskussa.

Lippukunnilla on hyviä kokemuksia vaihtoehtoisista maksutavoista

“Käteisen lisäksi olemme käyttäneet pankkikorttipääte iZettleä ja tänä syksynä meidän käytössämme tulee olemaan MobilePay. Tarvetta tälle on, koska saamme enemmän kalentereita näin myydyksi. Homma sujuu hyvin, koska molemmissa on todella yksinkertainen käyttöliittymä. Samoja välineitä voidaan käyttää myös muussa toiminnassa, kuten lippukunnan hupparien ja merkkien myynnissä”, kertoo Kasperi Tulkki Pitkäjärven Vaeltajista.

– Kortti- ja mobiilimaksamisen avulla me myymme enemmän myös niille, joilla ei ole käteistä – eli kaikille ihmisille vuonna 2018.

– Asiakkaat ovat sanoneet myyntitapahtumassa ostavansa kalenterin, koska sen voi kerran maksaa kortilla. Muussa tapauksessa kaupat olisi jäänyt saamatta, kertoo Ville-Pekka Jokela Lapin Samoilijoista.

– Homma on sujunut hyvin, iZettlehän tilittää rahat tilille vähennettynä pienellä palkkiolla. Käytännössähän sitä on käytetty vain myyntitapahtumassa, jossa on sitten merkattu, kuka on myynyt kortilla kalenterin (myyjien palkintoja varten). MobilePayltä odotamme sitä, että kalenterimyyjällä voisi olla lippukunnan koodi mukanaan ja maksu hoituu helposti asiakkaan puhelimella.

Kuvassa on kaksi partiolaisten adventtikalenteria ja puhelin

– MobilePay ja muut sähköisen maksamisen välineet ovat lippukunnalle helppo ja vaivaton tapa varmistaa, että mahdollisimman monen kalenterin tuotot saadaan lippukunnan toimintaa tukemaan. Sähköinen maksaminen helpottaa myös lippukunnan johtajiston työtä, kun käteisen ja erityisesti kolikoiden määrä pienenee, joten näen sähköisen maksamisen välineiden hyödyntämisen erittäin tärkeänä kaikille lippukunnille, kannustaa partiolaisten taloudesta vastaava hallituksen jäsen Jyri-Petteri Paloposki.

– Uskon, että erityisesti muutakin yleisömyyntiä, kuten lettujenpaistoa tekeville lippukunnille sähköisen maksamisen välineiden käyttöönotto on varmasti erittäin kannattavaa.

Verkkokauppa auki myyntipisteelle tabletilla

Lippukunnan myydessä kalentereita myyjäisissä tai tapahtumissa kannattaa myyntipisteelle avata adventtikalenteri.fi-verkkokauppa valmiiksi kannettavalle tietokoneelle tai tabletille. Näin ne asiakkaat, joilla ei ole käteistä, voivat myyjän avustuksella ostaa sellaisen saman tien verkkokaupasta ja saada kalenterin kotiinsa postissa. Helppoa ja kätevää, ja samalla varmistatte, että osuus myynnistä kohdistuu juuri teidän lippukunnallenne.

Verkkokaupassa ostajan on mahdollista valita lippukunta, jota haluaa tukea. Suomen Partiolaiset tilittää myyntituoton lippukuntaosuuden automaattisesti lippukunnille tämän valinnan perusteella, mikäli summa on vähintään 10 euroa. Lippukunnan tulee siis myydä vähintään neljä kalenteria verkkokaupan kautta.

FAKTA

Mobiilimaksaminen lähimaksupäätteessä maksaa yleensä saman verran kuin kortilla maksettaessa.  

Partiolaisten ohjeistus korttimaksujen kulujen suhteen on, että kukin lippukuntaa vastaa vuokraamansa tai ostamansa päätteen käytöstä aiheutuvista kuluista itse, haluamallaan tavalla. Lain mukaan maksutapakulut voi hoitaa ”omasta pussista” tai vaihtoehtoisesti maksattaa maksutapakulut asiakkaalla. 

Jos lippukunta aikoo lisätä maksutapakulut adventtikalenterin hintaan, on ehdottoman tärkeää huomioida seuraavat asiat: 

  • Maksutapakuluista on informoitava asiakasta jokaisessa myyntitilanteessa. Hinta on siis ilmoitettava esimerkiksi näin: ”adventtikalenteri 7 euroa, kortilla maksettaessa hintaan lisätään maksutapakulu x snt”. 
  • Aina, kun tarjotaan vaihtoehto maksaa kortilla, on oltava mahdollisuus ostaa kalenteri myös käteisellä. 
  • Maksutapakulujen määrän on vastattava todellisia kustannuksia, eli maksutapakuluilla ei saa tehdä voittoa.