Partio on kasvatustoimintaa, jonka tavoitteena on tukea lasten ja nuorten kasvua heidän yksilölliset ominaispiirteensä huomioon ottaen. Päämääränä on persoonallisuudeltaan ja elämäntavoiltaan tasapainoinen, vastuuntuntoinen, aktiivinen sekä itsenäisesti ajatteleva paikallisen, kansallisen ja kansainvälisen yhteisön jäsen.
Partion kasvatustavoitteet konkretisoivat partion päämäärään ja vastaavat kysymykseen, miksi partiossa kasvatetaan lapsia ja nuoria. Kasvatustavoitteet ovat kokonaisvaltaisia ja vaikuttavat eri yksilöllisen kehittymisen ulottuvuuksissa.
Partiomenetelmä kertoo, miten partiossa kasvetaan ja kasvatetaan. Se siis kertoo, miten yksilö kasvaa partiossa, mutta on myös työkalu, jota ryhmänjohtajat, luotsit ja muut partiokasvattajat voivat hyödyntää suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan partiotoimintaa.
Ohjelmauudistuksen osana ehdotetaan muutoksia kasvatustavoitteisiin ja partiomenetelmään. Ehdotuksista päätetään 16-17.11. Suomen Partiolaisten jäsenkokouksessa.
Partiomenetelmä kuvataan kompassina
Uusi partiomenetelmä kuvataan kompassin muodossa, koska kompassi symboloi suunnan löytämistä, mikä kuvastaa partiomenetelmän ohjaavaa roolia partiolaisten kasvussa. Kompassiruusun keskellä on osio Lupaus, tunnus ja ihanteet, jotka kuvaavat partion arvoja. Arvot näyttävät suuntaa partiolaiselle, kuten kompassin nuoli näyttää pohjoiseen. Muut menetelmän osa-alueet on kuvattu kahdeksana ilmansuuntana. Aivan kuten vaelluskin vie meitä moneen suuntaan, ei yksikään menetelmän osa-alue ole toista tärkeämpiä vaan ne kaikki ovat ollennainen osa partiossa kasvamista.
Kasvatustavoitteet kuvataan huivilla
Kasvatustavoitteista ei ole aiemmin ollut vastaavaa kuvaa kuin partiomenetelmästä. Kasvatustavoitteita kuvataan partiohuivilla, jonka keskellä on suhde itseen. Suhde toisiin osiota kuvaa ystävyydensolmu ja suhde yhteiskuntaan -osiota huivin takaosa, joka suomalaisissa partiohuiveissa on tyypillisesti varattu lähiyhteisön eli oman lippukunnan merkille. Suhde luontoon -osio on partiohuivin ulkopuolella ja kuvaa yksilön vuorovaikutusta luonnon kanssa.