Mentorointi

VBL-mentoriohjelma alkaa heti ensimmäisen lähijakson (moduulin) jälkeen mentoreiden ja koulutettavien tapaamisella (mentoristartti), jossa perehdytään ohjelmaan. Tapaamisen jälkeen mentori ja koulutettava toteuttavat itse ohjelman käytännössä. Mentorointi päättyy koulutuksen loputtua. Koulutus päättyy diplomiseremoniaan, jossa osallistujat saavat todistuksen koulutuksen suorittamisesta. Diplomiseremonia järjestetään koulutuksen päättymistä seuraavan vuoden keväällä.

Mentorit ovat eri sektoreilla toimivia johtajia, joilla on mittava kokemus hallinto- ja/tai johtotehtävistä. He ovat myös osallistujia vanhempia, joten heidän kokemuksensa ovat erilaisia. Tämän ansiosta voimme luoda sektoreiden, sukupolvien ja kokemuksen rajoja ylittäviä kohtaamisia.

Mentori ja VBL-osallistuja
Kuva: Anna Enbuske

Tavoite

Mentoriohjelman tavoitteena on tukea sekä mentorin että aktorin yksilöllistä kehitystä – kuitenkin siten, että keskiössä ovat nuoren johtajan tarpeet ja toiveet. Koulutettavalle ohjelma tarjoaa mahdollisuuden lisätä omaa henkilökohtaista kehitystään ja oppimistaan. Tavoitteena on hyödyntää moduuleissa opittuja asioita ja oivalluksia koulutettavan omassa tilanteessa. Mentorille ohjelma antaa tilaisuuden hyödyntää omaa tietämystään ja löytää aikaa pohdinnoille, mitä monet mentorit arvostavat.

Kokemuksesta tiedämme, että mentorit hyötyvät ohjelmasta yhtä paljon kuin koulutettavatkin. Kaikkien osapuolten on tärkeää miettiä, mitä he haluavat saavuttaa mentoriohjelmalla – mitä tarkemmin he osaavat muodostaa ja kommunikoida tavoitteensa toisilleen, sitä todennäköisemmin tavoitteet saavutetaan.

VBL-mentoriohjelma on alusta kahden eri sukupolvea ja mahdollisesti eri sektoria edustavan johtajan kohtaamiselle ja molemminpuoliselle kasvulle. Mentoriohjelmaamme on kiitetty mentoroinnin tueksi tarjotusta rakenteesta, joka tekee mentoroinnin aloittamisesta helppoa

“Mentorin tehtävä on olla tukena ja esikuvana, pohtia yhdessä johtajuuteen liittyviä teemoja ja jakaa kokemuksiaan nuoren kanssa. Sekä mentorille että nuorelle mentorointisuhde sisältää ajatusten ja näkökulmien jakamista keskittyen johtajuuteen ja arvoihin. Molempien tietoisuus omasta johtajuudesta selkeytyy.” -Merja Ranta-aho, Elisa

“Koulutuksessa käytettävät työmenetelmät ovat laadukkaita. Opiskelijat tekevät itse luentojen kuuntelemisen sijaan. Mentorina hyödynsin omia taitojani ja verkostojani opiskelijan hyväksi. Oma osaamiseni ja verkostoni laajeni entisestään kun tutustuin tähän nuoreen johtajaan.” -Esa Kling, TeliaSonera Finland Oyj

Kiinnostuitko?

Löydät LinkedInistä Mentorien oman ryhmän. Liity ryhmään ja saat tietoa kun mentoreille on tarvetta.