Tarpojien toimintamerkki

#NoMissedSchoolDays -aktiviteettien tavoitteena on tietoisuuden lisääminen globaaleista haasteista sekä, tasa-arvon lisääminen ja stigmojen ja tabujen vähentäminen. Tavoitteena on myös tiedon lisääminen kuukautisterveydestä sekä sen huomioiminen partiossa.

Tarpoja osaa toimia yhdessä muiden kanssa huomioiden muiden ihmisten tarpeet. Hän ymmärtää kuukautishygieniasta huolehtimisen eri ulottuvuudet. Tarpoja kehittää empatiataitojaan ja ymmärtää, että omat tarpeet eivät ole ainutlaatuisia. Hän oivaltaa kuukautisterveyden yhteiskunnalliset ja sosiaaliset merkitykset sekä osaa kyseenalaistaa niitä. Hän ymmärtää, ettei yhteiskunnallisesti annetut merkitykset ole koko totuus. Tarpoja tekee viisi seuraavista aktiviteeteista (kolme pakollista ja kaksi vapaaehtoista). Kaikki aktiviteetit voi tehdä kololla tai kämpässä, mutta mahdollisuuksien  mukaan kannattaa miettiä niiden toteuttamista myös metsässä tai leirillä.

Johtajan ohjeet #NoMissedSchoolDays -aktiviteeteille 
Ennen aktiviteettien ohjaamisen aloittamista johtajan tulee tutustua hankkeeseen, sen tavoitteisiin sekä #NMSD:n Johtajan oppaaseen.

Aktiviteetti: Uganda tutuksi

Pakollisuus: Pakollinen 
Tavoite:  Aloitusaktiviteetit tehtyään partiolainen on oppinut uutta Ugandasta, #NoMissedSchoolDays -hankkeen kumppanuusmaasta.
Kuvaus: Aloitusaktiviteettien tarkoituksena on tutustuttaa osallistujat Ugandaan, jossa Suomen Partiolaisilla ja Uganda Girl Guides Associationilla sekä Uganda Scouts Associationilla on yhteinen hanke, jonka tavoitteena on lisätä tasa-arvoa ja vähentää tyttöjen poisjääntiä koulusta kuukautisten takia. Lisäksi aktiviteetin avulla luodaan yhteisten pelisääntöjen kautta toiminnalle turvallinen ilmapiiri.

Ryhmä aloittaa #NoMissedSchoolDays -toimintamerkin tekemisen tutustumalla hankkeen kumppanuusmaahan Ugandaan ja luomalla ryhmän omat #NMSD -pelisäännöt. Ryhmä tekee ensimmäisenä ryhmän #NMSD-pelisäännöt ja Uganda tutuksi -aktiviteetit, jotka ovat pakollisia. Sen jälkeen ryhmä valitsee toisen Ugandalaiset taidot -aktiviteeteista, jotka tutustuttavat osallistujat vaihtoehtoisesti ugandalaiseen ruokaan tai käsitöihin. Uganda tutuksi -aktiviteettien jälkeen ryhmä voi siirtyä ikäkausien omiin aktiviteetteihin.


1)  Ryhmän #NMSD-säännöt
Löydät ohjeet #NMSD-sääntöjen tekemiseen Johtajan oppaasta (kohta #NoMissedSchoolDays -aktiviteettien ohjaaminen). 


2) Uganda tutuksi (kesto n. 1 kokous)  

Johtaja tulostaa Afrikan kartan sekä Ugandan lipun ja leikkaa ne paloiksi, esimerkiksi kahdeksaan palaan. Palat piilotetaan ympäri koloa/sovittua aluetta ja osallistujat etsivät ne. Osallistujat kokoavat palapelit. Tunnistavatko osallistujat maan lipun, entä löytävätkö Ugandan kartalta? Vartio merkitsee yhdessä Ugandan karttaan ja pohtii, mitä tietää maasta etukäteen.   

Vartio tutustuu Ugandaan valtiona. Vartio voi tehdä aktiviteetin kirjastossa tai järjestää leikkimielisen tiedonhakukilpailun selvittääkseen vastaukset. Mielikuvitusta saa käyttää! Vartio etsii vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:  

  1. Mikä on Ugandan pääkaupunki?   
  2. Mistä tunnistaa Ugandan lipun?  
  3. Mikä on Ugandan valuutta?   
  4. Mitä kieltä Ugandassa puhutaan?  
  5. Mikä on Ugandan valtiomuoto?   
  6. Kuka on Ugandan hallitsija?   
  7. Mitä eläinlajeja Ugandassa asuu?
  8. Mikä on Suomen ja Ugandan aikaero?   

Vastaukset kysymyksiin ja lisätietoa Ugandasta:  

  1. Pääkaupunki: Kampala (1,5 milj. asukasta)  
  2. Lippu: Lipussa kolme väriä, jotka kuvaavat ugandalaisia (musta), aurinkoa (keltainen) ja veljeyttä (punainen). Lipussa on kuusi vaakaraitaa ja keskellä etelänkruunukurjen kuva.  
  3. Valuutta: Ugandan shillinki  
  4. Kielet: Englanti, swahili (lisäksi luganda sekä paikalliskielet)   
  5. Valtiomuoto: Tasavalta  
  6. Presidentti: Yoweri Museveni (2020)
  7. Eläinlajeja: esim. vuorigorilla, simpanssi, leijona, leopardi, kirahvi, seepra, virtahepo,  krokotiili, sarvikuono...  
  8. Aikavyöhyke: UTC+3 (eli 1h edellä Suomen talviaikaa, kesäisin sama aika)

Jos ryhmä haluaa, se voi kerätä aloitusaktiviteetista kertyvät materiaalit ja tiedot muistiin yhteiselle isolle kartongille (liimata kartan ja lipun, kirjoittaa vastaukset kysymyksiin, piirtää ja värittää eläimiä, leikata hedelmiä mainoksista ja niin edelleen) ja jättää posterin näkyville kolon seinälle.   


3) Ugandalaiset taidot -aktiviteetit: (kesto n. 1 kokous/taito)  

Ryhmä jatkaa hankkeen kumppanuusmaahan Ugandaan tutustumista uusia taitoja opettelemalla. Se valmistaa itselleen joko paperihelmet tai tyypillistä ugandalaista ruokaa.  Vartio voi myös halutessaan ja käytössä olevan ajan puitteissa tehdä molemmat. 

Vaihtoehto 1: Ugandalaiset paperihelmet  

Ugandalaiset valmistavat jätepaperista kauniita helmikoruja, joiden valmistaminen työllistää kymmeniä ja tuo elannon sadoille. Ugandalaisia paperihelmiä myydään useissa maissa ja muun muassa suomalaisissa askartelun verkkokaupoissa. Vartio voi tutustua Suomessakin toimivaan, ugandalaisten työllisyyttä edistävään Caring Hands -yhdistyksen toimintaan osoitteessa: www.caringhandsfinland.fi  

Internetistä löytyy hakusanalla ”paperihelmet” erilaisia ohjeita, joista vartio voi valita mieleisensä. Jos pitkät helmet tuntuvat ryhmälle työläiltä, saa pienemmästä määrästä helmiä aikaan vaikka rannekorun tai korvakorut! Paperihelmien väliin voi pujotella myös muita kolon askartelutarvikkeista löytyviä helmiä, kuten esimerkiksi puuhelmiä.   

Esimerkkiohjeita:  

https://www.martat.fi/marttakoulu/kasityoohjeet/kierratys/paperihelmet/  

https://kotiliesi.fi/kasityo/samba-paperihelmet/  

*****

Vaihtoehto 2: Ugandalainen ateria 

Vartio valmistaa ugandalaisen aterian ja nauttii siitä yhdessä. Vaihtoehtona on kaksi ugandalaista reseptiä - Rolex eli ugandalainen munakasrulla tai matoke (ruokabanaanisose) maapähkinämuhennoksen kanssa. Vartio voi valita mieleisensä tai muutoin ryhmälle sopivimman reseptin.  Moniosaista resepteistä löytyy tekemistä jokaiselle, vaikka olisi isompikin ryhmä. 

Kokkailun tai ruokailun taustalle kannattaa laittaa ugandalaista musiikkia soimaan.    

Resepti 1: Rolex-munakas chapati-leivän kanssa. 

Rolex on klassinen ugandalainen katuruoka, jossa kasvismunakas ja chapati-leipä rullataan herkulliseksi välipalaksi. Rolexit sopivat niin aamupalaksi, lounaaksi kuin iltapalaksikin!   

Vartio voi halutessaan katsoa myös, kuinka ugandalainen mies valmistaa omassa katukeittiössään asiakkaalleen rolexin (4 min). Kannattaa huomioida miehen taitava veitsenkäsittely, mutta käyttää itse veistä ja puukkoa ainoastaan leikkuulautaa vasten!  https://vimeo.com/70917638  

1. Ensiksi tehkää 

Rolexit (6 rullaa)  

  • 1 punasipuli  
  • 2 luumutomaattia  
  • 3 dl raastettua valkokaalia  
  • 3 porkkanaa  
  • 1 vihreä paprika  

Aloittakaa kuorimalla porkkanat sekä pilkkomalla tomaatit ja paprika ohuiksi siivuiksi tai pieneksi kuutioksi. Raastakaa kaali ja porkkana raastimen isoimmalla terällä karkeaksi raasteeksi tai ohuen ohuiksi siivuiksi esimerkiksi kuorimaveitsellä.  Sekoittakaa vihannekset yhteen ja ottaa seoksesta kuusi reilua ruokalusikallista sivuun myöhempää vaihetta varten. Hienontakaa myös sipuli hienoksi, mutta älkää sekoittako sitä vielä kasvisten joukkoon.  

2. Tehkää tämän jälkeen 

Chapati-leivät  

  • 7 dl vehnäjauhoja  
  • 3 ½ dl vettä  
  • 1 tl suolaa  

Valmistakaa chapati-leivät. Mitatkaa jauhot leivontakulhoon ja sekoittakaa joukkoon suola. Lisätkää vesi vähitellen sekoittaen tasaiseksi taikinaksi. Pyöritelkää taikinasta pötkö jauhotetulla leivinpöydällä ja jakakaa se kuuteen palaan. Pyöritelkää palat palloiksi ja kaulitkaa niistä jauhotetulla alustalla muutaman millin paksuisia lettuja, joiden halkaisija on vähän pienempi kuin käytössä oleva paistinpannu.  
Kuumentakaa paistinpannu kuumaksi ja paistakaa chapati-leivät yksitellen molemmin puolin, kunnes niiden pintaan muodostuu ruskeita pilkkuja. Ensimmäinen puoli paistuu noin neljässä minuutissa, toinen kahdessa. Nostakaa valmiit leivät liinan alle odottamaan.  

3. Lopuksi valmistakaa munakasseos

  • 12 kananmunaa  
  • suolaa  
  • paistamiseen öljyä

Rikkokaa munat kulhoon ja vatkatkaa haarukalla niiden rakenne rikki. Lisätkää sekaan hienonnettu sipuli ja suurin osa kasviksista. Maustakaa suolalla.   
Kaatakaa öljytylle pannulle 1/6 munaseoksesta. Huolehtikaa, että jokaiseen munakkaaseen tulee sekä munaa että kasviksia. Tasoittakaa munakas pannulle ja antakaa kypsyä kauniin ruskeaksi. Kääntäkää munakas varovasti.    
Nostakaa kypsä munakas lautaselle asetetun chapatileivän päälle ja levittäkää päälle n. ruokalusikallinen tuoreita vihanneksia, jotka jäivät ensimmäisessä vaiheessa sivuun odottamaan. Lisätkää halutessanne ripaus suolaa ja käärikää rullaksi!   

Paistakaa ja täyttäkää loput rullat samaan tapaan.  

Resepti 2: Ruokabanaanisosetta maapähkinämuhennoksen kanssa 

Tässä ateriassa tehdään ruokabanaanista tehtyä sosetta sekä maapähkinämuhennosta 

Ruokabanaanisoseen ohje: 
Matoke eli ruokabanaanista valmistettu sose on perinteinen arkiruoka Ugandassa. Sitä tarjoillaan siellä sellaisenaan kastikkeen kera tai liha-, kala- ja kanaruokien kylkiäisenä. Suomesta ruokabanaaneja (keitto-/jauhobanaani) löytää hyvin varusteltujen ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastolta.  

Vartio voi katsoa kuinka ugandalainen nainen valmistaa ruokaa ruokabanaaneista.  Englanninkielinen video (7,5 min) on katsottavissa Youtubessa.

Matoke (4 hlö)  

  • 6 keittobanaania (jauhobanaania)  
  • 1/2 dl maitoa tai kasvikermavalmistetta   
  • 2 rkl voita tai margariinia  
  • suolaa ja jauhettua valkopippuria  
  1. Keittäkää ruokabanaanit. Laittakaa banaanit kuorineen kattilaan ja kaatakaa päälle sen verran vettä, että ne peittyvät. Keittäkää kannen alla 25-30 minuuttia.  
  2. Ottakaa banaanit kattilasta ja odottakaa, että ne jäähtyvät hieman, jotta voitte kuoria ne. Soseuttakaa banaanit. Lisätkää soseeseen maito tai kasvikerma, voi tai margariini ja maustakaa suolalla ja jauhetulla valkopippurilla. Huomioittehan, että valkopippuri on voimakas mauste! Voitte tarvittaessa vielä lämmittää matoken ennen ruokailua.

Maapähkinämuhennoksen (4-6 hlöä) ohje: 

  • 1 sipuli  
  • 1 pieni makea paprika  
  • 1 valkosipulinkynsi murskattuna  
  • suolaa, mustapippuria, paprikajauhetta  ja chiliä maun mukaan  
  • 7 ½ dl kasvislientä  
  • 1 porkkana  
  • 1 pieni bataatti  
  • 2 tomaattia (hienonnettuna)  tai vastaava määrä säilöttyjä tomaatteja  
  • 2 ½ dl maapähkinävoita  
  1. Kuorikaa porkkana, sipuli ja bataatti. Paloitelkaa kasvikset.  
  2. Yhdistäkää kattilassa kaikki muut ainekset paitsi maapähkinävoi.  
  3. Keittäkää miedolla lämmöllä kypsiksi.   
  4. Pienentäkää vielä lämpöä, lisätkää maapähkinävoi  ja antakaa hautua pari minuuttia.   

Sekoittakaa useasti kypsymisen aikana.  

Pakollisuus: Pakollinen
Ennen aktiviteetin ohjaamista, muistathan palauttaa mieleesi #NMSD-johtajan oppaan ohjeistuksen sekä kerrata ryhmän kanssa yhteiset #NMSD-pelisäännöt. Näin varmistat itsellesi ja ryhmällesi turvallisen, toiset huomioonottavan ja mukavan partiotoiminnan.
Tavoite: Tarpoja tuntee erilaisia kuukautisiin liittyviä tuotteita ja niiden käyttötarkoituksista. Tuotteisiin tutustuminen ja niistä keskusteleminen tuo kuukautiset arkipäiväisemmäksi ja rikkoo niihin liittyviä tabuja ja ennakkoluuloja. Tuotteiden lisäksi tarpoja tutustuu kuukautishygieniatuotteiden yhteiskunnallisiin vaikutuksiin esimerkiksi niiden hintojen ja ympäristövaikutuksen kautta. Tarpoja ymmärtää, että kuukautisilla on yhteiskunnallisia ja taloudellisia vaikutuksia ja omilla kulutusvalinnoilla on myös ympäristön kannalta merkitystä.
Kuvaus: Aktiviteetti on moniosainen. Ensi vartio pelaa hauskan Kahootin, jossa käsitellään kuukautisia ja kuukautisterveyttä sekä harjoitellaan keskustelemaan vaikeiltakin tuntuvista aiheista turvallisessa ympäristössä. “Pelle peloton” -leikin tehtävänä on toimia “jäänmurtajana” ja alustuksena aktiviteetin varsinaiselle aiheelle eli kuukautishygieniatuotteisiin tutustumiselle. “Ai tää vai?” -tehtävässä tutustutaan paremmin erilaisiin kuukautishygieniatuotteisiin ja “Mitä saa maksaa?” -tehtävä pureutuu tarkemmin kuukautishygieniatuotteiden yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin vaikutuksiin. 
Kesto: 1-2 kokousta 
Missä voi tehdä: kololla / ryhmän tavallisessa kokoontumispaikassa
Materiaali: kuukautishygieniapaketti (siteet, biohajoavat siteet, tamponit asettimella tai ilman, kuukuppi ja puhdistustuotteet, kestosuoja), laskin, kyniä ja paperia 


(1) Menkkamestariksi
Tavoite: Tarpoja saa perustietoa kuukautisista ja kuukautisterveydestä sekä oppii keskustelemaan vaikeiltakin tuntuvista aiheista turvallisessa ympäristössä. 
Kuvaus: Aktiviteetissa tutustutaan kuukautisiin pelaamisen ja kisailun keinoin pelaamalla Kahoot-monivalintapeliä, jossa käsitellään kuukautisten perusasioita. Aloittakaa toiminta kuitenkin energianpurkuleikillä. 
Kesto (arvio): 30 minuuttia   
Missä voi tehdä: Kolo, Kämppä  

*****

Johtajan tehtävä: 

  • Johtaja luo etukäteen Kahoot-tunnuksen sekä tutustuu Kahoot-kysymyksiin ja varautuu käsittelemään kysymyksistä herännyttä keskustelua. Keskustelun avuksi kootut huomiot löytyvät alapuolelta.  Johtajan on hyvä myös muistuttaa edellisessä kokouksessa seikkailijoita siitä, että tässä kokouksessa tarvitaan omaa älypuhelinta. 
  • Kahoot-peli löytyy osoitteesta kahoot.com, sen pelaamiseksi johtajan täytyy luoda ilmainen Kahoot-tunnus (sign up/log in). Kuukautisvisa löytyy Kahoot-alustalta hakusanalla “#NoMissedSchoolDays”. Johtaja voi halutessaan kertoa, että joihinkin kysymyksiin on useita oikeita vastauksia. On myös hyvä painottaa, että osa kysymyksistä voi olla hankalia ja jopa monet aikuiset eivät tiedä tarpeeksi kuukautisista.  
  • Oikeat vastaukset löytyvät tummennettuna eli boldattuna allaolevista vastauksista.
  • Jokaisen kysymyksen jälkeen on tärkeää pysähtyä ja keskustella välittömästi kysymyksestä mahdollisesti heränneisiin tunteisiin ja ihmetyksiin (esimerkiksi mikä on kuukautiskierto tai miksi raskaus vaikuttaa kuukautisiin). 
  • Lisäksi johtaja tarvitsee 1-2 ruokalusikkaa, juomalasillisen vettä ja nipun käsipaperia. Vartio tulee tekemään aktiviteetin aikana pienen havainnollistavan testin kuukautisvuodon määrästä. 

Ennen pelin alkua: 

  • Seikkailijat tarvitsevat kysymyksiin vastatakseen älypuhelimen. Jos kaikilla ei ole omaa tai se tuntuu muuten turvallisemmalta, voi seikkailijajoukkueen jakaa pareihin pelin ajaksi. 
  • Kirjautuminen peliin tapahtuu menemällä osoitteeseen kahoot.it ja kirjoittamalla näytöllä näkyvä pelikoodi (game pin) puhelimeen. Lisäksi tarvitaan suurempi näyttö, johon kysymykset ja vaihtoehdot heijastetaan (tietokone/valkokangas).

Kysymykset ja niiden selitykset:  

1. Mistä kuukautiset johtuvat? 

a) vanhat hormonit poistuvat b) vanhat munasarjat poistuvat c) vanha kohdun limakalvo poistuu d) vanhat munarakkulat poistuvat 

  • Jos munasolu ei ole kuukautiskierron aikana hedelmöittynyt ja kiinnittynyt kohdun seinämään, kohdun vanha limakalvo poistuu. Pintakalvon poistumisen aiheuttavat hormonit, jotka aiheuttavat myös kuukautiskivut.

*

2. Kuinka monta päivää normaali kuukautiskierto kestää (keskimäärin)?   

a) 20 päivää b) 28 päivää c) 5 päivää d) 7 päivää   

  • Tämän kysymyksen osalta on olennaista ymmärtää, mitä kuukautiskierrolla tarkoitetaan. Kuukautiskierron ajatellaan joskus virheellisesti tarkoittavan vain kuukausittaisen vuodon eli vuotopäivien kestoa, mutta kuukautiskierto on todellisuudessa koko kierto ensimmäisen vuotopäivän alkamisesta seuraavan vuodon alkuun. Kierron pituus voi kuitenkin vaihdella! Normaalin kierron katsotaan kestävän 23-35 päivää.

*

3. Mikä seuraavista väitteistä ei ole totta?  

a) Kuukautisten aikana voi tulla raskaaksi b) Kuukautisvuodon määrä on noin litran  
c) Kuukautiset ovat normaali osa murrosikää d) Kuukautisten aikana voi uida  

  •  a) Raskaaksi tulemisen todennäköisyys kuukautisten aikana on pieni, mutta mahdollisuus tähän on silti olemassa. (Siksi ns. varmoja päiviä, eli aikaa, jolloin munasolun hedelmöittymisen katsotaan olevan epätodennäköistä, ei tulisi käyttää ehkäisykeinona. Muun muassa epäsäännöllinen kuukautiskierto ja siittiön kyky selvitä hengissä kehossa useita päiviä vaikuttaa siihen, että varmojen päivien ajankohdan arviointi on hankalaa. Tämän vuoksi muiden ehkäisyvälineiden käyttö on tärkeää!)
  • b) Ihan näin paljon verta ei tule! Tästä opitaan pian enemmän.   
  • c) Kuukautiset ovat merkki siitä, että keho toimii normaalisti.  
  • d) Esimerkiksi tamponin tai kuukupin kanssa voi uida. Niiden käyttö saattaa kuitenkin vaatia hieman harjoittelua. Jos kivut tai muu oireilu eivät ole erityisen vahvoja, kuukautiset eivät useimmiten rajoita normaalia elämää sen kummemmin. Urheilu kuukautisten aikana on myös hyvä keino lievittää lievempää kuukautiskipua, sillä se tuottaa kehossa mukavalta tuntuvia mielihyvähormoneja eli endorfiineja!

*

4. Mikä seuraavista on yleinen PMS (eli kuukautisia edeltävä) oire?   

a) Rintojen aristus b) Vatsavaivat c) Tunneherkkyys d) Halu kuunnella Abbaa  

  • d) Kuukautisiin saattaa kuulua erilaisia fyysisiä sekä hormonaalisia oireita, mutta Abban kuuntelu ei kuitenkaan yleensä kuulu näihin.   
  • c) PMS-oireista vitsaillaan paljon (“sillä täytyy olla menkat kun se on noin vihanen”) ja tällainen kuittailu voi tuntua sen kohteesta todella ikävältä. Tunteet eivät heittele kaikilla kuukautisten vuoksi, mutta osalla esiintyy ärtyisyyttä ja mielialojen vaihtelua. Tähän kannattaa suhtautua empaattisesti, sillä hormonit vaikuttavat monella tavalla kuukautisia läpi käyvien oloon. Muiden tunteita ei saa vähätellä sanomalla, että kaikki tunteiden heittelyt johtuvat kuukautisista. Tunteiden taustalla voi olla myös muuta kuin kuukautiset, vaikka se aika kuukaudesta olisikin.

*

5. Minkä ikäisenä kuukautiset yleensä alkavat?  

a) 9-13    b) 10-16    c)    11-12 d)   15-17  

  • Kuukautisten alkaminen on hyvin yksilöllistä, sillä osalla ne alkavat jo ennen kymmentä ikävuotta ja joillakin huomattavasti myöhemmin. Ei siis kannata stressata, jos kuukautiset alkavat aiemmin tai myöhemmin kuin muilla kavereilla. Tärkeää on kuitenkin, että kuukautisista voidaan puhua avoimesti ja osana murrosiän muutoksia.   

*

6.  Mikä voi olla syynä siihen, että kuukautiset ovat myöhässä?   

a) Kuukautisten juuttuminen liikenneruuhkaan b) Raskaus c) Stressi d) Painonvaihtelu (esim. laihduttaminen)  

  • a) Kuukautiset ja liikenne eivät ole yhteydessä toisiinsa
  • b) Koska munasolu hedelmöittyy, se ei poistu vuotona. Raskauden aikana varsinaista vuotoa ei tule, mutta osalla naisista voi esiintyä tiputteluvuotoa etenkin alkuraskaudesta. 
  • c ja d) On tärkeä muistaa, että muutkin syyt kuin raskaus voivat vaikuttaa kuukautiskierron säännöllisyyteen.
  • > Ylipäätään kuukautiskierron pituus voi siis vaihdella, joten on tavallista, että  kuukautiset voivat myös säännöllisinäkin hieman “ajoissa” tai “myöhässä” 
  • > Huom! Erityisesti kuukautisten alkuvuosina kuukautiset voivat olla epäsäännölliset pitkäänkin.

*

 7. Kuinka monet kuukautiset kohdullisella* henkilöllä on keskimäärin elämänsä aikana?  

a) 1000        b) 80         c) 200    c) 450    

  • Kuukautiset alkavat yleisimmin 10-16 vuoden iässä ja päättyvät vaihdevuosiin (n. 40-50 v.)

*Kohdullisella tarkoitetaan siis sellaista henkilöä, jolla on kohtu. Termiä käytetään siksi, että kaikki, joilla on kohtu eivät välttämättä koe olevansa naisia ja toisaalta koska kaikilla naiseksi itsensä kokevilla ei ole kohtua. Tämä on osa sukupuolten moninaisuutta.

*

 8. Millaisia erilaisia kuukautissuojia on olemassa?  

a) Tamponit b) Kuukuppi c) Kuukautissiteet d) Kuukautisalushousut 

  • Yleensä tutuimpia suojia ovat tamponit ja siteet, mutta myös monet uudet, usein ekologisemmat vaihtoehdot ovat yleistyneet viime vuosina.   

*

9. Kuukautisvuodon määrä kuukaudessa (yhden vuodon aikana) on noin 

a)  Teelusikallinen b) 2-4 ruokalusikallista (15ml/rkl) c) Puolitoista desilitraa d) kaksi desilitraa  

  • Mielikuvissa kuukautisvuodon määrä kuvitellaan usein paljon todellisuutta suuremmaksi. On hyvä kuitenkin muistaa, että kuukautisvuodon määrä vaihtelee yksilöittäin niukasta selvästi runsaampaan sekä vuotopäivästä.
  • “Normaali” kuukautisvuodon määrä on noin 20-80 ml, jonka jälkeen puhutaan runsaista kuukautisista. 

> Ryhmä tekee tässä välissä pienen testin! Ryhmä havainnollistaa itselleen keskimääräisiä kuukautisvuotomääriä. Ryhmä mittaa 1rkl vettä ja imeyttää sen käsipaperiin. Seuraavaksi ryhmä mittaa 3 rkl vettä ja imeyttää sen vesimäärän käsipaperiin. Ryhmä kokeilee vielä mitata normaalina pidetyn kuukautisvuodon enimmäismäärän eli n. 80 ml. Vartio mittaa ja imeyttää viimeiseksi käsipapereihin 5 rkl vettä. Tuntuivatko nämä määrät paljolta vai vähältä? Johtaja muistuttaa, että nämä vesimäärät jakautuvat 2-7 vuotopäivälle.

*

10. Ugandassa kuukautissuojina käytetään myös..  

a) Banaaninlehtiä b) ei mitään c) vanhoja vaatteita d) paperia  

  • Esimerkiksi #NoMissedSchoolDays -hankkeen kumppanuusmaassa Ugandassa joudutaan välillä käyttämään suomalaisesta näkökulmasta epätavanomaisia kuukautissuojia. Tämä saattaa johtua esimerkiksi siitä, että perheillä ei ole varaa ostaa minkäänlaisia kuukautissuojia, mikä voi aiheuttaa koulupoissaoloja. #NoMissedSchoolDays -hanke pyrkiikin vähentämään kuukautisista tai sukupuolesta johtuvaa koulupudokkuutta.   Kuitenkin tulee muistaa, että osalla perheistä on huomattavasti enemmän resursseja hankkia myös kuukautissuojia. Perheiden varakkuus vaihtelee Ugandassa samalla tavalla kuin Suomessakin.    

*

11.  Kuukautisista on tärkeää puhua, koska.. . 

a) Ne ovat luonnollinen osa elämää   b) Niihin liittyy paljon ennakkoluuloja
c) Biologia on kiinnostavaa!  d) Ne voivat tulla mukaan partioleirille!  

  • a) Kuukautiset kuuluvat murrosiän kehitykseen samalla tavalla kuin äänen madaltuminen! Kropassa tapahtuu muutoksia kaikilla, eivätkä kuukautiset ole tästä mikään poikkeus.   
  •  b) Valitettavasti kuukautisista puhumiseen liittyy Suomessakin paljon ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä. Aiheeseen saatetaan suhtautua hyvin tavoilla: osa kokee kuukautisista ääneen puhumisen kiusallisena, osa epämiellyttävänä tai ällöttävänä. Joissain maissa kuukautisista on liikkeellä myös hyvin haitallisia uskomuksia, jotka saattavat vaikuttaa vahvasti koulunkäyntiin ja tulevaisuuteen.   
  • c) Partiolaiset ovat aina olleet innokkaita uuden oppijoita, joten biologiaa ja kuukautisiin liittyviä yhteiskunnallisia vaikutuksia on myös hyvä pohtia yhdessä.  
  • d) Kuukautiset voivat alkaa keskellä telttaretkeä. Silloin on tärkeää, että kaikilla lippukunnan jäsenillä on perustietoutta siitä, miten kuukautisterveydestä kannattaa huolehtia leiriolosuhteissa. Toivottavasti tämän haasteen jälkeen lippukunnasta löytyy faktatiedon lisäksi myös kuukautisten “ensiapupakki”, joka kulkee mukana kaikilla leireillä!  

****

Kahootin lopuksi käydään loppukeskustelu:  

  • Miltä Kahootin tekeminen tuntui ylipäätään?  
  • Tulivatko monet asiat yllätyksenä?  
  • Mistä seikkailijat haluaisivat tietää enemmän?  
  • Miksi kuukautisista on joskus vaikea puhua?  
  • Kenen kaikkien kanssa sinä voit ja voisit puhua kuukautisista (esimerkiksi kaverit, partiojohtajat, vanhemmat tai perheenjäsenet, kouluterveydenhoitaja)?
  • Miksi kaikkien pitäisi tietää kuukautisista, myös niiden joilla kuukautisia ei ole? 

(2) Pelle Peloton-leikki
Materiaali
: kuukautishygieniapaketti (siteet, biohajoavat siteet, tamponit asettimella tai ilman, kuukuppi ja puhdistustuotteet, kestosuoja), laskin, kyniä ja paperia 

Tarpojat jaetaan pareihin tai pienryhmiin. Jokaiselle ryhmälle jaetaan jokin kuukautisterveyteen liittyvä tuote ja annetaan noin 5 minuuttia aikaa keksiä tuotteelle vaihtoehtoinen nimi ja käyttötarkoitus. Ajan loputtua kukin pari/pienryhmä esittelee vuorollaan uuden tuotteen ja sen nimen toisille. Aktiviteetin tarkoituksena on keventää tunnelmaa ja mahdollistaa ihmettely ja keskustelu, joten hassuttelu on sallittua!

Hauska tietää:
Tamponin esiaste keksittiin tarinoiden mukaan muinaisessa Egyptissä. Silloin käytettiin papyrusrullaa, joka pehmitettiin Niili-joen vedessä liottamalla. Ensimmäiset kuukautissiteet kehitettiin Ranskassa 1900-luvun alussa sairaanhoitajien toimesta. Hoitajat työskentelivät ensimmäisen maailmansodan aikaan sotilassairaaloissa ja keksivät käyttää haavan sidontaan tarkoitettuja selluloosasiteitä kuukautissuojina. 


(3) Ai tää vai?-tehtävä

Tarpojat asettavat kuukautistuotteet pöydälle ja käyvät ne läpi (mikä tuote ja sen käyttötarkoitus on). Tarpojat jaetaan pareihin ja jokaiselle parille annetaan yksi tuote. Tarpojat etsivät tuotteelle hintatiedon ja mistä sellaisen voi hankkia sekä arvioivat siitä syntyvien jätteiden määrää ja lajittelua. He pohtivat myös, kuinka nämä asiat vaikuttavat ihmisten elämään. Asioita voi halutessaan kerätä muistin tueksi ylös paperille. Kun tarpojat ovat saaneet pohtia asiaa pareittain, jokainen pari esittelee tuotteestaan keräämänsä tiedot muille. 

Seuraavaksi tarpojaryhmä pohtii yhdessä seuraavia kysymyksiä. Laskutoimituksia voi tehdä yhdessä suttupaperille ajatusten hahmottamiseksi.  

Kysymyksiä tukemaan keskustelua:   

  1. Mikä on tuotteen hinta? Kuinka paljon kuukautiset maksavat tätä tuotetta käytettäessä keskimäärin kuukaudessa ja vuodessa? Entä elämän aikana, jos kuukautiset kestävät esimerkiksi ikävuodet 13-50? 
  2. Kuinka hinta vaikuttaa tuotteen käyttöön? Onko kaikilla varaa tuotteeseen?   
  3. Elintaso ja tuloerot eri maissa voivat vaihdella, kuinka kuukautissuojien hintatasoon vaikuttaa maiden elintaso ja tuloerot? 
  4. Millainen ympäristövaikutus tuotteen käytöllä on?  
  • Onko tuote moni- vai kertakäyttöinen?  
  • Kuinka tuote hävitetään?  
  • Millaiset olosuhteet tuotteen käyttämiselle vaaditaan?  
  • Kuinka ympäristöseikat vaikuttavat omiin valintoihin?  
  1. Kuukautissuojien arvonlisäveron (alv) osuus niiden myyntihinnasta on vuonna 2020 24%. Jos alv alennettaisiin 10- prosenttiin, niin minkälaisia taloudellisia vaikutuksia sillä olisi niiden henkilöiden elämään, jotka kuukautissuojia käyttävät? Entä jos alv olisi 0%, kuten esimerkiksi Keniassa, Kanadassa, Intiassa ja osassa Yhdysvaltojen osavaltioista? 
  2. Minkälaisia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusvaikutuksia keksitte kuukautissuojien käytölle Suomessa? Entä Ugandassa?

**

Kysymyksiä loppukeskusteluun:

  • Miltä tuntui tehdä aktiviteettia? Mitä ajatuksia se herätti?  
  • Opitteko jotain uutta?

  1. Mitä saa maksaa? -tehtävä

Aktiviteetin avulla tarpojat pohtivat minkälaisia taloudellisia ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusvaikutuksia kuukautissuojien käytöllä on Suomessa tai esimerkiksi Ugandassa. Pelin tarkoituksena ei ole kilpailla toisia vastaan vaan sitä pelataan yhteistyössä käymällä sen aikana myös yhteistä keskustelua ja pohditaan miten tilanteissa voitaisiin toimia. Tässä pelissä toisia saa auttaa! Aktiviteetin tarkoituksena on havainnollistaa tarpojille eri elämäntilanteissa elävien henkilöiden ja perheiden taloudellista asemaa yhteiskunnassa ja herättää keskustelua aiheesta. Tarpoja oivaltaa, ettei kuukautisköyhyys ole ainoastaan globaalin etelän ongelma.  
Tarvikkeet: Kuukautistuotteita, jotka voivat olla myös kuvina tai sanoina paperilla (#NMSD sivujen materiaalista löydät esimerkiksi muistipelin, jonka kuvia voi hyödyntää tässä) ja leikkirahaa esimerkiksi lautapelistä tai itse askarreltuna. Tuotteita on hyvä olla esim. 2-3 / laatu, jotta valintavaiheessa pelaajilla on tuotteita valittavakseen. 

Johtaja hinnoittelee kuukautishygieniatuotteet pöydälle tai ringin keskelle seuraavalla tavalla:

  • kertakäyttösiteet hinta 10 rahaa per paketti
  • kertakäyttötamponit hinta 15 rahaa per paketti
  • kuukupin hinta 30 rahaa, kuukautisalushousujen hinta 40 rahaa
  • #NMSD-ohjeilla ommeltu kestoside kierrätysmateriaalista 0 rahaa
  • Ugandan marketin kertakäyttösuojien hinta 100 rahaa.

Suomen marketissa on saatavilla kaikki tuotteet ja Ugandan marketissa saatavilla on kestoside ja kertakäyttösuojapaketti. 

Johtaja jakaa tarpojille roolit (5 kpl), joista jokainen olisi hyvä saada mukaan vertailun vuoksi. Mikäli pelaajia on enemmän kuin viisi, voidaan loput pelaajat sijoitella rooleihin perheisiin/talouksiin. Pelissä on kaikkiaan rooleja yhteensä 12. 

Roolit:
Talous 1.) sairaseläkkeellä oleva 35 v. yksinhuoltajaäiti ja 14 v. tytär (kahdet kuukautiset) 
Talous 2.) omillaan asuva 19 v. opiskelija (kuukautiset)
Talous 3.) omillaan asuva 19 v. opiskelija (ei kuukautisia)
Talous 4.) suomalaisperhe: 6- ja 8-vuotiaat pojat, äiti 35 v. opettaja ja isä 39v. yrittäjä (kuukautiset)
Talous 5.) ugandalaisperhe: 15 v. tyttö ja 10 v. poika, äiti 40 v. opettaja ja isä 52 v. yrittäjä (kahdet kuukautiset) 

Peli alkaa esittäytymisellä ja kukin talous esittelee taloutensa jäsenet ja elämäntilanteensa toisille pelaajille ennen pelin alkua. 

Seuraavaksi johtaja jakaa käytettävissä olevan talouden kuukausibudjetin seuraavalla tavalla: Talous 1.) 1200 rahaa, Talous 2.) 1100 rahaa, Talous 3.) 1100 rahaa, Talous 4.) 5400 rahaa, Talous 5.) 350 rahaa. 

Kukin talous on nyt saanut kuukausitulonsa, joka koostuu talouden jäsenten eri elämäntilanteista riippuen työstä saadusta palkasta ja mahdollisista sosiaalituista, kuten eläkkeestä, asumistuesta ja/tai opintotuesta. 

Taloudet 1, 2, 4 ja 5 päättävät tässä kohtaa peliä, mitä kuukautishygieniatuotetta talouden jäsenet käyttävät. Mikäli taloudessa on yhdet kuukautiset, valitsette yhden tuotteen, mikäli kahdet kuukautiset, valitsette kaksi jne. 

Peli alkaa! Johtaja pyytää jokaisen talouden vähentämään kuukausituloistaan alla luetellut kustannukset. Vähennetyt kustannukset voidaan laittaa esimerkiksi “pankkiin” pelaajien keskelle. Jokainen talous vähentää kustannukset taloutensa budjetista kustannus kerrallaan, esimerkiksi niin, että ensin kaikki taloudet vähentävät asumiskustannukset, jonka jälkeen kaikki voivat tarkastella hetken talouteen jäljelle jäävää budjettia. Vasta sitten siirrytään muiden laskujen ja maksujen kustannuksiin jne. Huomatkaa, että osa kustannuksista on pakollisia, kuten asumiskustannukset ja osan kustannuksista kanssa talouden jäsenet voivat käydä keskustelua. Pakolliset kustannukset on merkitty tähdellä (*).

On taloutenne vuokranmaksupäivä...

Vähentäkää kuukausibudjetistanne asumiskustannukset (*);
1.) 550 rahaa, 2.) ja 3.) 450 rahaa, 4.) 1000 rahaa 5.) 100 rahaa

Taloutenne muut pakolliset laskut ja maksut erääntyvät maksettavaksi (*). On aika maksaa puhelin- ja nettilasku, sähkö- ja vesilasku, ladata bussikortti ja tankata auto.

Vähentäkää kuukausibudjetistanne muut maksut ja laskut;
1.) 150 rahaa 2.) ja 3.) 100 rahaa, 4.) 600 rahaa, 5.) 50 rahaa

Talous 4.) päättää ryhtyä kummiksi ja haluaa tukea yhden ugandalaislapsen koulunkäyntiä. Talous 4.) antaa omasta budjetistaan taloudelle 5.) 50 rahaa. 

Kurniiko vatsa? Taloutenne tulee myös syödä. Vähentäkää kuukausibudjetistanne ruokakustannukset; 1. 150 rahaa 2.) ja 3.) 150 rahaa 4.) 500 rahaa 5.) 100 rahaa

(Ruokakustannuksista voi säästää suunnittelemalla kuukauden ruuat ja kaupassäkäynnit huolellisesti. Keskustelkaa mistä säästö olisi taloutenne ruokakustannuksista pois? Voitte halutessanne säästää tässä kohtaa 10-50 rahaa)

Taloudet 2.) ja 3.) aloittavat lisätyön opiskeluiden ohella. Talous 2.) alkaa hoitaa opiskeluiden ohessa talouden 4.) lapsia ja saa näiltä 50 rahaa. Talous 3.) aloittaa iltatyön hampurilaisravintolassa ja saa pankista 50 rahaa.

Elämä olisi aika erilaista ilman opiskelua, mielekkäitä harrastuksia ja mahdollisia lemmikkieläimiä. Vähentäkää kuukausibudjetistanne vapaa-ajan ja harrastusten kuukausittaiset kustannukset. Ugandassa asuvien opiskelumaksu on pakollinen (*);
1.) 100 rahaa, 2. ja 3.) 150 rahaa, 4.) 600 rahaa, 5.) 100 rahaa

(Voitte taloutenne yhteisellä päätöksellä säästää vapaa-ajan kustannuksissa joitakin kymppejä. Keskustelkaa mistä säästö olisi taloudessanne pois.)

On SE aika kuukaudesta! Taloudessanne tarvitaan kuukautissuojia ja särkylääkettä. Vähentäkää taloutenne budjetista kuukautiskustannukset pelin alussa valitsemienne kuukautissuojien hinnan mukaan.
1.) ja 2.) 0-80 rahaa 3.) 0 rahaa, 4.) 0-40 rahaa 5.) 0 tai 100 rahaa 

Peli on tullut päätökseensä. Vartio tarkastelee lopputilannetta seuraavien kysymysten avulla:

  • Paljonko eri talouksille jäi tehtävän jälkeen rahaa käteen?  
  • Minkälaisia ajatuksia tai tunteita tämä herätti? 
  • Voiko ihminen elää +/- 0 -kuukausituloilla ja -menoilla? Miksi voi tai ei voi? Kestäisikö kaikkien talouksien tilanne esimerkiksi ylimääräisiä sairaus- tai tapaturmakustannuksia yhden kuukauden? Kestäisikö talous tärkeän teknisen laitteen, kuten puhelimen hajoamisen? 
  • Minkälaisia vaikutuksia kertakäyttökuukautissuojilla voisi olla? 
  • Kuinka suuri vaikutus kestositeiden ompelulla voisi olla perheiden kuukausibudjetille? 
  • Minkälaisia yhteiskunnallisia keinoja keksitte Suomessa taloudellisen tasa-arvon parantamiseksi? Entä Ugandassa? 

Johtaja antaa tarpojien keksiä itse mahdollisimman paljon keinoja, mutta tässä joitakin käytössä olevia esimerkkejä maailmalta ja muualta poimittuja ideoita: 

  • ilmaisten kuukautissuojien jakaminen kouluissa (esim. Skotlanti)
  • kuukautissuojien alv:n alentaminen tai alv:n poistaminen (esim. Ranska, Kenia)
  • kestositeiden ompelu koulujen käsityötunnilla tai partiossa, kuten #NMSD-projektissa (Uganda)
  • kuukautissuojien lahjoittaminen hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta (Suomi, esimerkiksi Hope ry).
  • Ideana voisi olla, että ensimmäinen kuukuppi ilmaiseksi kouluterveydenhuollosta/ehkäisyneuvolasta

**

Loppukeskustelu: 

  • Miltä tuntui tehdä aktiviteettia? 
  • Mitä ajatuksia heräsi?  
  • Jäikö jokin asia painamaan mieltä?  

Tietoa kuukautisten vaikutuksista:

  • Nykyään naisten kuukautiset alkavat aiemmin ja jatkuvat pidempään. Jokaisen tarve suojille on henkilökohtainen ja vaihtelee elämän aikana. Esimerkiksi synnytykset tai runsaat kuukautiset lisäävät henkilön kuukautissuojien käyttötarvetta.

  • Kertakäyttöisiä kuukautissuojia käyttävällä henkilöllä voi kulua elämänsä aikana kymmeniä tuhansia suojia ja niihin voi henkilön elämän aikana myös kulua jopa tuhansia euroja rahaa. Ugandassa yhden kuukautishygieniatuotepaketin hinta voi vastata jopa viikon palkkaa.  

  • Globaalin etelän maissa tytöt saattavat joutua olemaan pois koulusta jopa viidenneksen kouluvuodesta kuukautistensa vuoksi. Suomessa tämä tarkoittaisi noin kahden kuukauden poissaoloa koulusta kouluvuoden aikana. Sellaisella ajalla on merkittävä vaikutus oppimiseen. Globaalin etelän maissa kuukautissuojia ei välttämättä ole varaa ostaa, niitä ei ole saatavilla tai kouluissa ei ole kuukautishygieniasta huolehtimisen kannalta kelvollisia saniteettitiloja.

  • Kuukautisköyhyydestä kuullaan puhuttavan usein matalan- ja keskitulon maiden yhteydessä, mutta aihe koskettaa vähävaraisia talouksia kaikkialla maailmassa Eurooppa ja Suomi mukaan lukien. Suomessa monet vähävaraiset perheet ja asunnottomat pyytävät apua kansalaisjärjestöiltä (esimerkiksi Hope ry) kuukautissuojalahjoitusten muodossa. Kuukautissuojia saatetaan pyytää jopa joululahjaksi. Haastavissa elämäntilanteissa ja vähävaraisissa perheissä, joissa kuukautissuojia käyttää useampi henkilö, ne vievät suuren osan kuukausibudjetista. Asunnottomille kuukautisista koituu hankaluuksia myös peseytymismahdollisuuksien puutteen vuoksi. 

  • Kansanedustaja Hanna Sarkkinen teki lakialoitteen (2/2017) kuukautissuojien arvonlisäveron muuttamisesta. Aloite raukesi, koska se ei saanut tarpeeksi kannatusta. Aloitteessa ehdotettiin kuukautissuojien arvonlisäveron alentamista 24 prosentista kymmeneen. Aloitteen mukaan suojia tulisi verrata apteekissa myytäviin terveystuotteisiin, joiden alv on 10%. Vertailun vuoksi Suomessa lääkkeiden ja liikuntapalveluiden alv on 10%, ruuan 14%. Kuukautissuojien arvonlisäveron alentaminen vaikuttaisi tuntuvasti tuotteiden myyntihintaan ja helpottaisi näin ollen naisten taloudellista asemaa. Alv:n alennus parantaisi sukupuolten välistä taloudellista tasa-arvoa, kun kohdullisiin henkilöihin kohdistuva kustannusrasite pienentyisi. On hyvä muistaa, ettei kyseessä ole sukupuolten välinen vastakkainasettelu, koska kukaan ei valitse mihin kehoon synnyt tai koska kuukautiset alkavat. Kuukautistuotteiden veronalennus ei olisi epäreilua pojille ja miehille. Mikäli mies haluaisi ostaa kuukautissuojia, koskisi veronalennus myös häntä.  

  • Tavanomaisissa siteissä ja tamponeissa käytetään useimmiten kemiallisesti käsiteltyjä, uusiutumattomista luonnonvaroista valmistettuja synteettisiä tai luontoon hajoamattomia raaka-aineita. Osa tällaisista kuukautistuotteista aiheuttaa allergisille ja herkkäihoisille käyttäjilleen ihoärsytystä. Tilanteissa, joissa ei voi tai halua käyttää kestokuukautissuojia, on nykyään mahdollista valita myös hypoallergisia ja biohajoavia kertakäyttökuukautissuojia.  

  • Luontoon hajoamattomat kuukautissuojat säilyvät ekosysteemissä sinne joutuessaan jopa käyttäjäänsä pidempään. Asianmukaisten saniteettitilojen varustelun puuttuessa (esimerkiksi roskisten) kuukautissuojat aiheuttavat merkittävää haittaa tukkiessaan viemäreitä ja nostavat näin huoltokustannuksia.

Pakollisuus: Pakollinen 
Ennen aktiviteetin ohjaamista, muistathan palauttaa mieleesi #NMSD-johtajan oppaan ohjeistuksen sekä kerrata ryhmän kanssa yhteiset #NMSD-pelisäännöt. Näin varmistat itsellesi ja ryhmällesi turvallisen, toiset huomioonottavan ja mukavan partiotoiminnan.
Tavoite: Tarpoja huomaa, että kuukautisista puhuminen on luonnollista myös partiossa ja tuntee, että lippukunnassa on turvallisia aikuisia, joille huolista voi tulla puhumaan esimerkiksi retkillä. Tarpoja oppii vaikuttamaan omassa lippukunnassaan ja tuomaan oman mielipiteensä esiin. Tarpoja ymmärtää myös, kuinka kuukautiset vaikuttavat ja vaikeuttavat retkille osallistumista. Tarpoja pohtii tämän vaikutuksia ja yhdenvertaisuutta. 
Kuvaus: Aktiviteetin tarkoituksena on tehdä kuukautisista keskusteleminen helpoksi ja auttaa tarpojia ymmärtämään, että kuukautishygieniasta huolehtiminen on mahdollista myös retkiolosuhteissa. Lisäksi aktiviteetillä pyritään kiinnittämään lippukunnan ja johtajien huomio kuukautisterveyteen ja näin mahdollistamaan osallistuminen retkille ja leireille myös kuukautisten aikana. Aktiviteetti toteutetaan lippukunnan kämpällä tai usein käytetyllä retkikohteella. Aktiviteetin voi hyvin tehdä esimerkiksi retken tai leirin aikana. 
 Kesto noin tunti 
Paikka: Kämpällä, metsässä  
Johtajan tehtävä: Johtajan tehtävänä on saada ryhmä kiinnostumaan kuukautisterveydestä  huolehtimisen tärkeydestä, sekä viedä vartion kehitysideat eteenpäin johtajistolle.   

Toiminta kannattaa aloittaa liikunnallisella leikillä, jossa saa purettua energiaa (ks. materiaalipankki- energianpurkuleikit) 

Tarpojaryhmä jakautuu pareihin tai pieniin ryhmiin. Ryhmät kiertävät leiripaikkaa ja tutkivat kuukautishygieniasta huolehtimiselle tärkeät paikat (wc:t, pesupaikat ja jätteiden huolto). Tarpojat huomioivat, kuinka kuukautishygieniasta huolehtiminen on kämpällä / retkipaikalla mahdollistettu ja pohtivat kuinka sitä voisi parantaa. Tarpojille voi antaa punaisia ja vihreitä lappuja, joilla merkata “ongelmakohtia” sekä hyvin toimivia liittyviä paikkoja. Lopuksi koko ryhmä kiertää alueen ja keskustelevat muun muassa seuraavien kysymysten kautta aiheesta.  

Avustavia kysymyksiä: 

  1. Kuinka tuotteiden vaihto onnistuu?
  2.  Miten peseytyminen on kämpällä mahdollista? 
  3. Miten käytetyt tuotteet voi hävittää? Mitä siinä pitää ottaa huomioon? 
  4. Mitä voisi tehdä, jotta kuukautishygieniasta huolehtiminen olisi helpompaa? 
  5. Millaisia tuotteita leireillä voisi käyttää? 
  6. Keneltä voisi kysyä neuvoa? Kuinka neuvojen kysyminen olisi mahdollisimman helppoa? 
  7. Miten minä voisin helpottaa toiminnallani toisten, joilla voi olla kuukautiset, olemista leirillä ja retkillä?  
  8. Voisiko partioryhmä tehdä tai tuoda leiripaikalle valmiin menkkapussin, josta leiriläinen voisi käydä hakemassa kuukautistarvikkeita, jos tulee yllättävä tarve?  

Jokainen ryhmä esittelee parannusehdotuksia ja keskustelee yhdessä aiheesta.  

Esiin tuodut kehitysehdotukset olisi hyvä myös korjata! Se on tärkeä osa vaikuttamisen oppimista, että näkee sen konkreettiset tulokset. Johtajat ottavat parannusehdotukset ylös ja pohtivat esimerkiksi yhdessä muun johtajiston kanssa, miten ne mahdollista toteuttaa ja mitä muita parannusehdotuksia olisi.

Tutustu myös #NMSD -hankkeen Kansainvälisen kuukautispäivän (28.5.) etäaktiviteettiin, jonka löydät partion instagram-tilillä tallennettuna tarinana. Sen ohjeiden avulla jokainen voi koota itselleen kotona partioretkeilyä kuukautisten aikana helpottavan kuukautishygieniapakkauksen eli “menkkapussin. Vartio voi sopia tekevänsä menkkapussin myös osana ryhmän kokousta tai retkeä.

Pakollisuus: Vapaaehtoinen
Ennen aktiviteetin ohjaamista, muistathan palauttaa mieleesi #NMSD-johtajan oppaan ohjeistuksen sekä kerrata ryhmän kanssa yhteiset #NMSD-pelisäännöt. Näin varmistat itsellesi ja ryhmällesi turvallisen, toiset huomioonottavan ja mukavan partiotoiminnan. 
Tavoite: Tarpoja pohtii syvemmin omaa suhdettaan hankkeen teemoihin luovan ilmaisun keinoin. Tarpoja ymmärtää niitä vaikuttamisen keinoja, joita somekampanjoissa käytetään ja osaa luoda omaa sisältöä oppimastaan aiheesta.     
Kuvaus:  Ryhmä suunnittelee ja toteuttaa oman kampanjan  liittyen kuukautisterveyteen ja #NoMissedSchoolDays-projektiin. Tarkoituksena on myös herättää keskustelua laajemmin omassa yhteisössä.  
Kesto:  noin kaksi koloiltaa (+ kotona valmistautumiseen käytetty aika) 
Missä voi tehdä:  Kolo, kämppä   

Johtajan tehtävä: Johtaja tutustuu ennen aktiviteetin aloittamista eri somekampanjoihin ja niiden elementteihin. Hän toimii apuna ideoinnissa ja auttaa tarpojia suunnittelemaan ajankäyttöään sekä varmistaa, että yhteisestä aikataulusta ja tavoitteista pidetään kiinni. Johtaja ottaa selvää siitä, voidaanko ryhmän somekampanja julkaista lippukunnan tai piirin somessa. 


Ohjeet aktiviteetin tekemiseen:

Ensimmäinen koloilta: 
Ennen oman kampanjasuunnittelun aloittamista ryhmä tutustuu eri kansalaisjärjestöjen tai erilaisten yleishyödyllisten kampanjoiden some-julkaisuihin (esimerkiksi Nälkäpäivä, Kirkon Ulkomaanapu, SPR) sekä ohjeisiin somekäyttäytymisestä esimerkiksi Suomen Partion -internetsivuilta. Tällöin on myös hyvä kartoittaa tarpojien tietotekniset kyvyt ja aktiviteetille varattu aika: mitään liian monimutkaista ei kannata lähteä tämän aktiviteetin puitteissa opettelemaan.  

Seuraavaksi ryhmä suunnittelee somekampanjan yleisen sisällön. Somekampanjaan voi kuulua (blogi)tekstejä, Instagram-päivityksiä, videoita tai mitä vain ryhmä keksii! Kokouksen lopuksi jokainen valitsee itselleen jonkin osa-alueen kampanjasta.  

Koloiltojen välissä: 
Ryhmäläiset suunnittelevat omia tehtäviään ja voivat aloittaa niiden valmistelun. 

Toinen koloilta: 
Tarpojat työstävät somekampanjaa yhdessä ryhmässä annetun palautteen perusteella. Lopuksi kaikkien tuotokset kootaan yhteen.  

Jos lippukunnalla tai piirillä on omat some-kanavansa, kannattaa tarpojien tai tarvittaessa johtaja olla yhteydessä piirin viestinnästä vastaaviin luottiksiin. Kun ryhmä jakaa aktiviteetin tuotoksia somessa, on hyvä muistaa tägätä #NoMissedSchoolDays niin muutkin näkevät upeat kampanjat! Blogitekstejä ja kuvia voi myös lähettää hankkeen nettisivuilla julkaistaviksi. Suunniteltua kampanjaa ei kuitenkaan ole pakko julkaista missään, jos ryhmä ei niin halua.

Pakollisuus: Vapaaehtoinen
Ennen aktiviteetin ohjaamista, muistathan palauttaa mieleesi #NMSD-johtajan oppaan ohjeistuksen sekä kerrata ryhmän kanssa yhteiset #NMSD-pelisäännöt. Näin varmistat itsellesi ja ryhmällesi turvallisen, toiset huomioonottavan ja mukavan partiotoiminnan.
Tavoite: Tarpoja pohtii kuukautisiin liittyviä tabuja ja uskomuksia sekä sukupuolistereotypioita näytelmien kautta.  
Kuvaus: Uganda-hankkeen ensimmäisenä vuonna (2019) tehtiin alkukartoitus , jota varten haastateltiin yhteisöjen jäseniä ja opettajia sekä oppilaita kuukautisista, niihin liittyvistä tabuista ja niiden vaikutuksesta koulunkäyntiin. Tässä aktiviteetissa tarpojat pääsevät tutustumaan haastatteluista poimittuihin asioihin ja pohtivat aihetta niiden kautta. 
Kesto: noin 1 tunti/yksi kokous 
Missä voi tehdä: Kolo, kämppä, leiri

Johtajan tehtävät: Johtaja valmistautuu aktiviteettiin tutustumalla huolellisesti sekä sitaatteihin että #NoMissesSchoolDays-hankkeeseen, minkä myötä keskustelua on helpompi ohjata. Johtaja tulostaa aktiviteetissa käytettävät näytelmien aiheet (7kpl) ja leikkaa ne valmiiksi toisistaan erilleen aktiviteettia varten. Johtaja tulostaa itselleen lisäksi “johtajan kohtaukset,” johon tälle on merkitty ne kohtaukset, jotka tulee yhdessä käsitellä aiheen tiimoilta. Osallistujien näytelmäaiheet kannattaa laminoida tai päällystää kontaktimuovilla, jos niitä on tarkoitus käyttää monen eri ryhmän kanssa tai vaikka ulkona. 

Aktiviteetin aikana: 

Johtaja kertoo partiolaisille, että #NoMissedSchoolDays -hankkeen ensimmäisenä vuonna Ugandassa tehtiin lomaketutkimus, jota varten haastateltiin yhteisöjen eri jäseniä, opettajia sekä oppilaita. Tässä aktiviteetissa tarpojat pääsevät näyttelemään ugandalaisten haastatteluista poimittuja asioita ja pohditamaan aihetta niiden kautta. Kohtaukset on kirjoitettu haastattelujen perusteella, joten ne pohjautuvat tosielämään.  

Johtajan tehtävä on johtaa keskustelua ja kannustaa osallistujia pohtimaan aihetta. Hän huolehtii, että kaikkien mielipiteitä kuunnellaan ja kunnioitetaan. Johtaja huolehtii, että aihetta käsitellään sekä sukupuolen, aiheen yleisen herkkäluontoisuuden ja asiaan liittyvien yksilöllisten epävarmuustekijöiden vuoksi sensitiivisesti.  

Käytännön ohjeet:  

Johtaja jakaa ryhmän kahtia. Ryhmät valitsevat seitsemän kohtauksen väliltä. Kukin ryhmä käyttää aikaa valitun kohtauksen harjoittelemiseen. Ryhmät esittävät vuorotellen kohtaukset toisilleen. Esityksiin on sisällytetty vääriä tietoja, uskomuksia ja stereotypioita kuukautisiin liittyen. Yleisönä toimivien tulee aina huutaa “SEIS!” kun he huomaavat esityksessä jonkin tällaisen asian. Kun “SEIS!” on huudettu, ryhmä keskustelee miksi “SEIS!” on huudettu ja miten kohtauksen voisi korjata. Johtaja toimii keskustelun valvojana ja ohjaajana. Lisäksi johtajalla on itsellään kohtaukset (löytyvät aktiviteetin lopusta)  joihin on merkattu asiat, joiden kohdalla “SEIS!” kuuluu huutaa. Jos ryhmäläiset eivät itse huuda “SEIS!” tulee johtajan seisauttaa tilanne ja aloittaa keskustelu. 

Sama toistuu toisin päin eli kumpikin ryhmä toimii sekä näyttelijöinä että katsojina.  

Ohjeet ja apukysymykset puheenjohtajalle: 

Näytelmän aikana: 

  • Miksi huusit SEIS? 
  • Miksi tämä oli uskomus / stereotypia / oletus? 
  • Mitä mieltä muut ovat?

Pienoisnäytelmien käsikirjoitukset sekä johtajan ohjeet löydät tämän aktiviteettilaatikon alapuolelta.

Pienoisnäytelmät tarpojille (pdf).

Johtajan ohjeet (SEIS-selitykset)(pdf).

Pakollisuus: Vapaaehtoinen
Ennen aktiviteetin ohjaamista, muistathan palauttaa mieleesi #NMSD-johtajan oppaan ohjeistuksen sekä kerrata ryhmän kanssa yhteiset #NMSD-pelisäännöt. Näin varmistat itsellesi ja ryhmällesi turvallisen, toiset huomioonottavan ja mukavan partiotoiminnan.
Tavoite: Aktiviteetin tehtyään tarpoja ymmärtää kuinka ahtaita ja haitallisia sukupuolten stereotypiat ovat ja pohtii niiden vaikutusta, haitallisuutta ja seurauksia mediassa esitettyjen kuvien kautta. Tarpoja ymmärtää, että median luomilla näkökulmilla sekä sana- ja kuvavalinnoilla yritetään vaikuttaa päivittäin siihen, mitä yhteiskunnassamme pidetään “normaalina”. Aktiviteetin tehtyään tarpoja saa eväitä suhtautua niihin kriittisemmin. 
Kuvaus: Mediassa esitetään usein yksipuolista kuvaa sukupuolista, mikä vaikuttaa käsityksiin siitä, mitä pidetään normaalina tai toivottavana. Nämä käsitykset piilottavat taakseen monenlaisia kokemuksia ja identiteettejä. Tässä aktiviteetissa tarpojat selvittävät, miten sukupuolirooleja esitetään ja kuvataan erilaisissa medioista. Lähteiden kautta tarpojat pohtivat stereotypioita sekä niiden seurauksia ja haitallisuutta yksilön elämälle. 
Kesto: (arvio) pari tuntia 
Missä voi tehdä: Kololla tai kämpällä 

Johtajan tehtävä:
Ennen aktiviteettia: Tämän aktiviteetin tekemisen kannalta on äärimmäisen tärkeää, että johtaja tutustuu ja päivittää tietonsa hyvissä ajoin sukupuolen moninaisuudesta mm. alla olevan linkin avulla (*). Käsiteltäessä sukupuolistereotypioita sukupuolten moninaisuus ohitetaan helposti. Kun käsitellään stereotypioita myös moninaisuudesta on puhuttava. Johtajan tulee ymmärtää, että aiheen käsittely vaatii sensitiivisyyttä esimerkiksi kielenkäytön osalta. Aktiviteetin aikana tulee kiinnittää huomiota siihen, ettei tule itse vahingossa vahvistaamaan stereotypioita. 

Johtaja varaa aktiviteetin tekemistä varten erilaisia medialähteitä, kuten aikakauslehtiä, sanomalehtiä tai mainoksia, jotka hän tuo kololle tai kämpälle. Johtaja hankkii julisteita varten A3-kokoisia paperiarkkeja, liimaa, saksia ja tusseja. 

Aktiviteetin aikana: Johtajan on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, ettei tule itse vahingossa vahvistaneeksi stereotypioita. 

(*) Sukupuolen moninaisuuteen voi tutustua esimerkiksi Sukupuolenosaamiskeskuksen sivuilla. 


Aktiviteetin ohjeet:

Aloittakaa seuraavalla energianpurkuharjoituksella (katso aktiviteettien alla oleva alaluku), jonka jälkeen siirrytte leikekuva-/julistetehtävään. 

Tarpojat jaetaan pieniin ryhmiin, joissa he tutkivat miten eri sukupuolet esitetään mediassa ja leikkaavat lehdistä kuvia erilaisista henkilöistä. Kuvat kootaan yhteen pöydälle tai lattialle kaikkien nähtäville ja niiden ympärille asetutaan niin, että kaikki näkevät. 

Seuraavaksi pohditaan ja keskustellaan siitä, miten median esittämät kuvat ja todellisuus poikkeavat toisistaan ja millaisia seurauksia näillä voi olla. 

Lopuksi pohditaan, miten ihmiset esitettäisiin mediassa ihannemaailmassa. Tarpojat tekevät tästä julisteen, joka ripustetaan kämpän tai kolon seinälle. 

Kysymyksiä keskustelun tueksi: 

  • Millainen nais- tai mieskuva mediasta välittyy? 
  • Huomioidaanko sukupuolten moninaisuutta? 
  • Miten media määrittää sukupuolta? 
  • Mitä ominaisuuksia liitetään ja ei liitetä? 
  • Kuka määrittää sen minkälainen ihmisen tulee olla  ja mistä näkökulmasta 
  • Miten tietty media tai lehti esimerkiksi naistenlehti vaikuttaa kuvaukseen?
  • Löytyykö mediasta tarpeeksi erilaisia yksilöitä kuvaavia kuvia? 
  • Millaisia negatiivisia ja positiivisia seurauksia median esittämillä kuvauksilla on? 
  • Mistä kuvaukset johtuvat? 
  • Kuinka hyvin median kuvaukset kuvaavat todellisuutta, miten poikkeavat?

Pakollisuus: Vapaaehtoinen  
Ennen aktiviteetin ohjaamista, muistathan palauttaa mieleesi #NMSD-johtajan oppaan ohjeistuksen sekä kerrata ryhmän kanssa yhteiset #NMSD-pelisäännöt. Näin varmistat itsellesi ja ryhmällesi turvallisen, toiset huomioonottavan ja mukavan partiotoiminnan.

Tavoite: Tarpoja ymmärtää paremmin, minkälaisia vaikutuksia kuukautisilla on ugandalaisten koululaisten koulunkäyntiin ja sen kautta heidän tulevaisuuteensa. Tarpoja oivaltaa, että kuukautisiin liittyy asioita, joihin voimme samaistua syntyperästämme riiippumatta, mutta myös huomattavia eroja, jotka korostuvat korkean tulotason maiden (esim. Suomi) ja matalan tulotason maiden (esim. Uganda) välillä.   

Kuvaus: Lautapeli kuvastaa ugandalaisten koululaisten elämää ja kuukautisten vaikutusta koulunkäyntiin. Pelissä pelaajan tarkoituksena on suoriutua kouluvuodesta ja päästä siirtymään seuraavalle luokalle. Yllättävät tilanteet voivat kuitenkin häiritä koulumenestystä tai koulussa käyntiä, pahimmillaan keskeyttää koulunkäynnin kokonaan. Pelin jälkeen on tärkeä käydä tarpojien kanssa purkukeskustelu, jossa keskustellaan pelin aikana heränneistä tunteista ja ajatuksista. Tarvittaessa keskustelun jälkeen voi tehdä vielä #NMSD -johtajan oppaassa esitettyjä rentoutusharjoituksia.

Löydät #NoMissedSchoolDays -lautapelin, pelikortit ja ohjeet pelaamiseen Materiaalipankin sivulta #NMSD-pelilauta.

Liiku kuin.. (5-10 min.)
Ryhmä varaa riittävästi tilaa vapaaseen liikkumiseen sisällä tai ulkona ja sopii minkä alueen sisällä liikutaan johtajan antamien ohjeiden mukaan. Johtaja haastaa osallistujia kuvittelemaan itsensä oman kehonsa ulkopuolelle, keskittymään omaan tekemiseensä muiden seuraamisen sijaan ja liikkumaan tilassa pyydetyillä tavoilla. Ennen liikkeen vaihtumista johtaja antaa jokaiselle aikaa toteuttaa liikettä haluamallaan tavalla. Johtaja voi osallistua esimerkkinä harjoituksen liikkeisiin tai jos johtajia on kaksi, toinen voi liikehtiä esimerkkinä ja toinen keskittyä harjoituksen vetämiseen.  

  • Juokse tilassa kuin 100m pikajuoksun olympiavoittaja  
  • Taistele tilassa kuin itämainen soturi  
  • Liitele tilassa herkkänä kuin höyhen  
  • Rakenna tilassa leiriporttia kuin partiolainen  
  • Liikehdi tilassa kuin ammattitanssija  
  • Tuuleta tilassa kuin Suomen voittaessa jääkiekon MM-mestaruuden   
  • Seiso tilassa vahvana kuin kallio   
  • Nyrkkeile tilassa kuin ammattiottelija  
  • Liiku tilassa juuri sillä tavalla kuin nyt tuntuu hyvältä  

Vessanpönttöhippa
Hippa ottaa muita kiinni rajatulla alueella, kun hippa saa leikkijän kiinni koskettamalla, tämä jähmettyy polviseisonta­-asentoon ja nostaa toisen käden ylös ja huutaa “vessanpönttö”. Vapaana juoksevat leikkijät voivat pelastaa hänet istumalla polvelle kuten “vessanpöntölle” polvelle ja “vetämällä vessan” eli laskemalla ylhäällä olevan käden alas. 

Kuukautiskierto
Tarvkkeet: kuukautissidepaketti
Leikki on muunnelma tervapadasta. Leikkijät seisovat ringissä kasvot keskustaan päin. Ringissä seisovien leikkijöiden tulee laittaa toinen käsi selän taakse kämmenpuoli ylöspäin. Yksi leikkijöistä jää ringin ulkopuolelle ja saa kuukautissidepaketin, jonka kanssa lähtee kiertämään rinkiä ympäri. Kiertävä leikkijä koskettaa välillä paketilla toisten selän takana olevia kämmeniä ja sanoo “Tämä ei olekaan sinulle”, kunnes yht’äkkiä hän sanoo jollekin “Tämä on sinulle” ja jättää paketin leikkijän kämmenelle. Leikkijät lähtevät juoksemaan vastakkaisiin suuntiin rinkiä ympäri ja ensimmäisenä tyhjälle paikalle ennättänyt leikkijä saa pitää paikan ja toisena paikalle saapunut leikkijä jatkaa ringin kiertämistä sidepaketin kanssa.