Samoajien ja vaeltajien toimintamerkki

Johtajan ohjeet #NoMissedSchoolDays -aktiviteeteille 
Ennen aktiviteettien ohjaamisen aloittamista johtajan tulee tutustua hankkeeseen, sen tavoitteisiin sekä #NMSD:n Johtajan oppaaseen.

Tässä aktiviteetissa ommellaan kestoside. Hankkeessamme Ugandassa ommellaan kestositeitä, jotta jokaisella menstruoivalla olisi myös kuukautissuoja, ja koulunkäynti myös kuukautisten aikana olisi mahdollista. Koska kertakäyttöiset siteet ja tamponit ovat monille liian kalliita, käytetään kuukautissuojina muun muassa vanhoista vaatteista revittyjä kankaanpalasia, pensaiden lehtiä tai esimerkiksi vanhoista patjoista revittyjä patjanpaloja. Nämä eivät kuitenkaan ole erityisen käytännöllisiä tai hygieenisiä vaihtoehtoja. Joskus kuukautisten aikaan ei ole mitään suojia käytössä ja tällöin ei esimerkiksi välttämättä halua mennä kouluun. Siksi kuukautisten takia menstruoivat saattavat joutua jättämään väliin jopa 20 % vuoden koulupäivistä. Tämä vaikeuttaa koulunkäyntiä merkittävästi ja lisää sukupuolten välistä epätasa-arvoa. Itse ommeltu kestoside on hyvä vaihtoehto, koska sitä on mahdollista pestä ja käyttää uudelleen. Myös Suomessa kestositeet ovat hyvä vaihtoehto, sillä ne ovat monikäyttöisyytensä vuoksi ekologisempia kuin kertakäyttöiset kuukautissuojat.

Nyt pääsette siis eläytymään ugandalaisten partiolaisten toimintaan ja kokemaan, miten projektia toteutetaan Ugandassa. Kestositeet on tarkoitettu käytettäväksi, joten niiden kunnolliseen ompeluun kannattaa keskittyä. Aktiviteetin tekemiseen kannattaa varata tarpeeksi aikaa, jotta siteiden teko ei jäisi puolitiehen; suosittelemme ainakin noin 1,5h mittaista sessiota. Kestositeet on myös mahdollista lähettää projektitiimille, joka lähettää ne edelleen Hope Ry:lle. Yhdistys jakaa siteet eteenpäin niitä tarvitseville Suomessa. Side kannattaa siis tehdä mahdollisimman hyvin, koska se päätyy oikeasti jonkun käyttöön!

Ohjeet järjestäjälle:

Kokemus on jännittävämpi, jos osallistujia on pyydetty itseään tuomaan aktiviteettiin tarvittavat materiaalit. Kankaat kestositeisiin kannattaa hankkia käytettynä, mutta tällöin on muistettava varmistaa, että ne ovat puhtaita ja hyväkuntoisia. Halutessasi voit myös leikata siteen osia valmiiksi ja näin nopeuttaa aktiviteetin suorittamista.

Tarvikkeet:
Yhtä kestosidettä varten tarvitset:
• Kierrätettyä frotee-, flanelli- tai collegekangasta (esimerkiksi vanha pyyhe tms. sopii hyvin, samoin esimerkiksi kangasta vanhasta hupparista), 29 cm x 42 cm kokoinen pala
• Kosteuden sulkeva softis- tai pul-kangas, 28 cm x 21 cm kokoinen pala

Askarteluun tarvitset lisäksi:
• Sakset
• Neula, lankaa, nuppineula / osallistuja
• Nepparit 1 pari / osallistuja


Ohjeet kestositeen ompeluun:
Nämä ohjeet kestositeen ompeluun ovat peräisin hankkeen yhteistyökumppanilta Lunettelta.

  1.  Tulosta liitteenä oleva kestositeen kaava. A4-kokoiselle paperille tulostettuna kaava on oikean kokoinen.
  2. Leikkaa kaava irti. Käyttämällä isompaa kaavaa, piirrä ja leikkaa kestositeen pikkuhousua vasten tuleva alaosa softis- tai pul-kankaasta, sekä ihoa vasten tuleva osa samalla mallilla fleece- tai froteekankaasta.
  3.  Tee tämän jälkeen imukerros: leikkaa pienemmällä kaavalla kaksi palaa imukerrokseksi froteesta/ flanellista tai collegesta. Jos kangas on paksua, yksi palanen riittää. Kahta palasta käyttäessä voit ommella ne päistä yhteen.
  4. Ompele imuosa kiinni kosteudensulkukankaaseen mahdollisimman pitkillä pistoilla – varo turhia neulanpistoja kosteudensulkukankaaseen kaikissa ompeluvaiheissa!
  5. Ompele tämän jälkeen huolellisesti päällinen kiinni kosteudensulkukankaaseen niin, että imukappaleet jäävät piiloon niiden väliin. HUOM: Muista päätellä huolellisesti ja varmistaa, että ompelemasi kestoside kestää käyttöä ja pesua.
  6.  Kiinnitä nepparit siivekkeiden keskelle.
  7. Siisti saumat ja tarkista tulos.

Kysyimme 13-19 vuotiailta kysymyksiä kuukautisterveyteen (ja vähän muuhunkin) liittyen! Tämän tietovisamuotoisen ohjelman myötä samoajat, vaeltajat ja aikuiset pääsevät pohtimaan millaisia stereotypioita ja ajatusmalleja suomalaisessa yhteiskunnassa on veikkaamalla yleisimpiä vastauksia. Kysymysten välissä voidaan käydä keskustelua aiheesta. Visan yhteydestä löydät ohjaavia kysymyksiä joita voit hyödyntää, mutta voitte myös keskustella aiheesta vapaasti.

Visa kestää noin 30-45 minuuttia riippuen keskustelun vilkkaudesta. Tarvitset visan pitämiseen tietokoneen, josta näyttää Power Point –visaa. Vaihtoehtoisesti esimerkiksi leiriolosuhteissa kysymykset voi näyttää esimerkiksi pahvilta tai lukea ääneen.

Visassa on 10 kysymystä ja yksi loppupohdinta. Kun olet lukenut kysymyksen ääneen, kisailijoiden tehtävänä on yrittää arvata nuorten yleisimpiä vastauksia kysymykseen, ei siis oikeita vastauksia. Kisailijat kirjoittavat paperille ylös yhden vastausksen per kysymys. Kolmanneksi yleisimmästä vastauksesta saa yhden pisteen, toisiksi yleisimmästä vastauksesta kaksi pistettä ja yleisimmästä vastauksesta kolme pistettä. Kaikki kysymykset käydään läpi ensin ja oikeat vastaukset paljastetaan vasta lopuksi. Tarkistusvaiheessa kisailijat voivat esimerkiksi vaihtaa papereita niin, että jokainen tarkistaa jonkun muun vastauspaperin.

Kysymykset ja ohjaavat kysymykset löydät Power Pointista, tai jos sinulla ei ole tietokonetta, oheisesta Word tiedostosta. Ohjaavat kysymykset löytyvät Power Pointissa notes-osiosta. Jokaisen kysymyksen jälkeen ei ole ohjaavia kysymyksiä, mutta jos kisaajissa herää ajatuksia, voitte hyvin keskustella niistä.

Voitto kotiin: kysymykset

Tässä aktiviteetissa pohditaan kuukautisia, niihin liittyviä tabuja ja uskomuksia sekä sukupuolistereotypioita näytelmien kautta.

Kuvaus:
Uganda-hankkeen ensimmäisenä vuonna (2019) tehtiin alkukartoitus (baseline), jota varten haastateltiin niin yhteisöjen jäseniä ja opettajia sekä oppilaita kuukautisista, niihin liittyvistä tabuista ja niiden vaikutuksesta koulunkäyntiin. Tässä aktiviteetissa samoajat ja vaeltajat pääsevät tutustumaan näistä haastatteluista poimittuihin asioihin ja pohtivat aihetta niiden kautta.

Taitoalueet: Vuorovaikutus, Globaalikasvatus, tasa-arvo

Johtamistaito: Vuorovaikutus, tasa-arvoinen-johtaminen

Valmistelu:
Johtajat valmistautuvat aktiviteettiin tutustumalla huolellisesti sekä sitaatteihin että #NoMissesSchoolDays-hankkeeseen, minkä myötä keskustelua on helpompi ohjata. Johtaja tulostaa aktiviteetissa käytettävät näytelmien aiheet (7 kpl) ja leikkaa ne valmiiksi toisistaan erilleen aktiviteettia varten. Ne kannattaa myös laminoida jos niitä on tarkoitus käyttää monen eri ryhmän kanssa.

Aktiviteetin aikana:
Johtaja kertoo tarpojille, että #NoMissedSchoolDays -hankkeen ensimmäisenä vuonna Ugandassa tehtiin lomaketutkimus, jota varten haastateltiin yhteisöjen eri jäseniä, opettajia sekä oppilaita. Tässä aktiviteetissa päästään näyttelemään ugandalaisten haastatteluista poimittuja asioita ja pohditaan aihetta niiden kautta. Johtajan tehtävä on johtaa keskustelua ja kannustaa osallistujia pohtimaan aihetta. Hän huolehtii, että kaikkien mielipiteitä kuunnellaan ja kunnioitetaan. Johtaja huolehtii, että aihetta käsitellään sekä sukupuolen, aiheen yleisen herkkäluontoisuuden ja asiaan liittyvien yksilöllisten epävarmuustekijöiden vuoksi sensitiivisesti.

Jos osallistujia on monta, jaetaan osallistujat pieniin, noin kymmenen hengen ryhmiin. Tämä ryhmä jaetaan vielä kahtia. Jokainen noin viiden hengen ryhmä valitsee itselleen alla olevista haastattelusta poimituista sitaateista yhden ja koostaa siitä näytelmän. Ryhmä valitsee tilanteen tai kontekstin missä aiheesta puhutaan, sopii roolit ja harjoittelee näytelmää. Näytelmä esitetään oman 10 hengen ryhmän toiselle puoliskolle.

Ennen kuin näytelmä alkaa, katsojina toimiva ryhmä valitsee joukostaan puheenjohtajan, jonka tehtävä on johtaa keskustelua näytelmän aikana (hänelle jaetaan ohjelappu ja apukysymykset). Näytelmän aikana katsojina toimiva ryhmä valitsee etsii esityksestä tiedollisia virheitä, kuukautisiin liittyviä uskomuksia ja tabuja, sukupuoleen liittyviä stereotypioita ym. Aina kun näytelmässä huomataan tällainen, saa katsoja huutaa SEIS. Sen jälkeen hän voi myös jakaa muulle ryhmälle, miksi huusi seis. Ryhmä keskustelee jokaisesta keskeytyksestä yhdessä puheen johtajan avulla.
Sama toistuu toisin päin, eli kumpikin ryhmä toimii sekä näyttelijöinä että katsojina.

Ohjeet ja apukysymykset puheenjohtajalle näytelmän aikana:
Miksi huusit SEIS?
Miksi tämä oli mielestäsi uskomus, stereotypia tai oletus?
Mitä mieltä muut ovat?

Sitaatit haastatteluista (12 kpl)

1. Ennakko-oletukset kuukautisista

Haastateltavat liittivät kuukautisiin sellaisia asioita kuin aikuisuus ja valmius synnyttämiseen, sairastaminen, pahantuulisuus ja kivut, paha haju ja likaisuus.

Apukysymykset näytelmän jälkeen:
- Millaisia tabuja tai uskomuksia suomessa kuukautisiin liittyy?
- Kuinka kuukautiset nähdään Suomessa? Ovatko ne luonnollinen asia vai liittyykö niihin negatiivisia näkemyksiä?
- Onko kuukautisilla myös yhteiskunnallisia vaikutuksia?

2. Koulutus ja tietämys

Monet biologiset tytöt eivät tiedä kuukautista ennen kuin ne alkavat. Yhtäkkinen kuukautisten alkaminen voi aiheuttaa niin häpeää ja pelkoa kuin hämmennystäkin. Ilman tietoa kuukautisista henkilö ei välttämättä ymmärrä, mitä hänen kehossaan tapahtuu, ja voi esimerkiksi luulla kuukautisia sairaudeksi.

Apukysymykset näytelmän jälkeen:
- Mikä tilanne Suomessa on, tietävätkö lapset mitä kuukautiset ovat kun ne alkavat?
- Pitäisikö kaikilla olla oikeus tietää, mitä heidän kehossaan tapahtuu? Kenellä on vastuu tämän tiedon välittämisestä?

3. Uskomukset

Kuukautisiin liittyy monia uskomuksia ja sosiaalisia normeja. Haastateltavat ilmaisivat, että monesti uskotaan, että kuukautiset tekevät henkilöstä likaisen. Tällöin tytöt hän ei saa muun muassa kantaa vauvaa, kiipeillä puissa tai ajaa pyörällä, mennä pyhiin paikkoihin kuten kirkkoon tai moskeijaan, leikkiä muiden lasten kanssa tai tehdä ruokaa. Kuukautisten aikana henkilö ei saa osallistua maanviljelyyn, sillä kasvien uskotaan pilaantuvan. Yleisen uskomuksen mukaan kuukautiset kestävät koko loppuelämän ajan, mikäli kuukautisten aikana harrastaa seksiä. Tämän uskomuksen paikansapitävyydestä haastateltavat eivät olleet kuitenkaan varmoja.

Apukysymykset näytelmän jälkeen:
- Millaisia vaikutuksia tällaisilla uskomuksilla voi olla henkilön elämään?
- Mistä tällaiset uskomukset voisivat johtua?

4. Yhteisön jäsenten suhtautuminen, käyttäytyminen ja asenteet

Useimmat miehet ja pojat eivät käyttäydy hyvin tyttöjä kohtaan, jos heillä on kuukautiset. Tytöille nauretaan, heitä kiusataan eikä heidän lähellänsä haluta olla. Tämä aiheuttaa tytöille pelkoa ja epämukavuutta, minkä vuoksi he jäävät helposti kotiin muiden reaktioiden pelossa.

Apukysymykset näytelmän jälkeen:
- Kuinka kiusaaminen vaikuttaa koulunkäyntiin?
- Kuinka yhteisön jäsenten mielipiteet ja asenteet vaikuttavat siihen, miten yksilö asioista ajattelee?
- Kiusataanko teidän kouluissanne oppilaita? Millaisista aiheista?

5. Kuukautishygienia

Kuukautishygienian ylläpito ei ole helppoa ugandalaisissa kouluissa. Haastateltavien mukaan usein koulun vessoissa ei ole tarpeeksi vettä saatavilla tai vesi tulisi kantaa sinne itse, mutta se ei ole aina mahdollista. Lisäksi vessojen kuvataan olevan likaisia tai niitä ei ole ollenkaan.

Apukysymykset näytelmän jälkeen:
- Mitä seurauksia sillä voi olla, jos koulussa ei ole mahdollista pitää huolta omasta kuukautishygieniasta?

6. Tuotteet

Haastateltavat olivat huolissaan kuukautistuotteiden käytöstä. Yksi huolenaihe oli, että tuotteet olisivat käyttäjälleen vahingollisia. Usein mainittiin, että kertakäytettävät kuukautissuojat polttaisivat tai ne voisivat aiheuttaa syöpää. Yhtä suojaa saatetaan käyttää niin pitkään kuin mahdollista, sillä ne ovat hyvin kalliita. Perheestä ja resursseista riippuen varsinaisten kuukautissuojien lisäksi saatetaan käyttää muun muassa vanhoja vaatteita, vessapaperia, banaanien lehtiä, alushousuja tai vanulappuja. Joissakin kouluissa on saatettu opettaa kestositeiden tekoa.

Apukysymykset näytelmän jälkeen:
- Kuinka siteiden / tamponien tai muiden kuukautissuojien puute vaikuttaa koulunkäyntiin?
- Voiko suomessa olla tilanne, jossa rahat eivät riitä kuukautissuojiin?
- Tuleeko teille mieleen mitään Suomessa sitkeästi elävää uskomusta kuukautissuojiin liittyen vai onko kaikille tarpeellinen tietotaito asiaan liittyen?

7. Koulunkäynti kuukautisten aikana

Kuukautisten aikana koulupoissaolot lisääntyvät. Usein kotiin jäädään kuukautissuojien puutteen tai hygieniasta huolehtimisen vuoksi. Lisäksi kuukautisiin liittyy paljon häpeää, pelkoa tai ujoutta, eikä niistä uskalleta kertoa vanhemmille. Joskus vanhemmat eivät päästä lapsiaan kouluun kuukautisten aikana. Kuukautista johtuvat koulupoissaolot haittaavat lasten ja nuorten koulunkäyntiä, sillä usein poissaolo kestää neljästä viiteen päivää. Tämä vaikuttaa lasten ja nuorten oppimiseen ja tuntiaktiivisuuteen, sillä he eivät ole oppineet samoja asioita kuin heidän luokkakaverinsa. Joskus ne voivat johtaa myös rangaistuksiin tai koulun keskeyttämiseen.

Apukysymykset näytelmän jälkeen:
- Kuinka koulupoissaolot vaikuttavat yksilön elämään?
- Entä sukupuolten tasa-arvoon isommassa mittakaavassa?

 

Tavoitteet:

  •  Pohtia globaaleja tasa-arvokysymyksiä eri henkilöiden elämään eläytymisen avulla
  • Tutustua esimerkkien kautta elämään Ugandassa ja Suomessa
  • Havainnollistaa, miten erilaiset resurssit, elinympäristömme sekä yhteisön ylläpitämät, kuukautisiin liittyvät käsitykset ja ennakkoluulot voivat vaikuttaa tyttöjen koulunkäyntiin ja sen keskeytymiseen.
  • Kyseenalaistaa stereotypioita kuukautisista

Kuvaus: Kaikki osallistujat saavat oman roolikortin, jossa lukee joko ugandalaisen tai suomalaisen nuoren elämäntarina. Ohjaaja lukee väittämiä, joihin pelaavat reagoivat saamansa elämäntarinan perusteella tekemiensä tulkintojen pohjalta (joko edeten pelissä tai jääden paikoilleen odottamaan seuraavaa väittämää). Lopuksi keskustellaan ryhmässä pelaajien tekemistä havainnoista sekä pelin herättämistä tunteista ja ajatuksista.
Kesto: n. 20-30 min
Ryhmäkoko: Jotta eri elämäntilanteiden vaikutus tulisi selväksi, osallistujia kannattaa olla ainakin 15. Tarvittaessa pelin ohjaaja voi etukäteen valita erilaisia hahmokortteja, jotta pelin jälkeinen keskustelu olisi mahdollisimman hedelmällistä.

Tarvikkeet:

  • Roolikortit
  • Väittämäkortit

Valmistelut:
Tulosta materiaalit ja leikkaa roolikortit irti toisistaan. Sekä roolikortit että väittämäkortit löydät Materiaalipankista. Tutustu pelin kulkuun ja pelin lopuksi käytävän keskustelun apukysymyksiin. Lue myös läpi liitteenä oleva kuvaus Suomen partiolaisten #NoMissedSchoolsDays-hankkeesta, jotta osaat kertoa pelin jälkeen, mistä tämä roolipeli on saanut inspiraationsa.

Tehtävän kulku – ohje pelinjohtajalle:
Jos olette sisätilassa, siirrä pöydät ja muut huonekalut syrjään, jotta keskelle lattiaa jää paljon tilaa. Jos olette ulkona, etsi paikka, jossa pelaajat voivat edetä eteenpäin joitakin kymmeniä metrejä. Kerro, että tässä harjoituksessa on tarkoitus eläytyä toisen ihmisen asemaan. Jokainen saa roolin, mutta näytellä ei tarvitse. Roolia ei myöskään saa paljastaa muille!
Jaa jokaiselle pelaajalle yksi lappu, johon on kirjoitettu rooli. Rooleja on 26 erilaista. Voit myös jakaa jokaista roolia kaksi kappaletta tai enemmän, jolloin useampi henkilö tietämättään eläytyy samaan rooliin. On kiinnostavaa nähdä, päätyvätkö he samalle viivalle vai eroavatko heidän tulkintansa roolihenkilön tilanteesta. Purkukeskustelussa voitte pohtia, miten eri tavoin yksilöt tulkitsevat kysymyksiä, tilanteita ja elämää. Pyydä pelaajia sulkemaan silmät ja eläytymään rooliin. Kysy eläytymisen helpottamiseksi kysymyksiä, joihin pelaajat vastaavat hiljaa mielessään roolihenkilön näkökulmasta. On tärkeää, että kaikki miettivät vastauksia rauhassa itsekseen. Korosta, ettei haittaa, vaikkei tiedä tarkkaan, miten roolihenkilö vastaisi – tarkoitus on käyttää mielikuvitusta. Anna pelaajille aikaa pohtia kysymyksiä pitämällä taukoa kysymysten välillä.

Kysymyksiä helpottamaan roolihahmoon eläytymistä:

  • Minkälainen lapsuutesi oli? Millaisessa talossa asuit? Mitä työtä vanhempasi tekivät?
  • Minkälaista jokapäiväinen elämäsi on nyt? Mitä teet aamuisin, kun olet herännyt? Entä päivän mittaan? Mitä teet illalla ennen nukkumaan menoa?
  • Missä asut? Missä tapaat ihmisiä?
  • Onko sinulla omaa rahaa? Mihin sitä käytät?
  • Mitä teet vapaa-ajalla? Onko sinulla ylipäätään vapaa-aikaa? Entä lomilla?
  • Mikä saa sinut innostumaan? Mitä pelkäät? Mitä odotat tulevaisuudelta?

Pyydä sitten pelaajia asettumaan riviin huoneen perälle. Kerro, että luet seuraavaksi XX (valitsemasi määrä) väittämää.

Ohjeista pelaajia seuraavalla tavalla:
Jos väittämä pitää paikkansa roolihenkilösi kohdalla, ota askel eteenpäin. Jos väittämä ei pidä paikkaansa, jää paikallesi.

Ota askel myös silloin, jos väittämällä ei selkeästi ole vaikutusta hahmoosi. Esimerkiksi: hahmosi on poika ja väittämä käsittelee kuukautisiasi > ota askel eteenpäin.

Muista, että oikeita tai vääriä vastauksia ei ole, ja mikäli olet epävarma koskettaako väittämä hahmoasi, tee päätös sen mukaan mitä itse ajattelet.

Kyseessä ei ole kisa, väittämistä ei keskustella vielä pelin ollessa käynnissä ja väittämiin vastataan roolihenkilön näkökulmasta, ei omasta.

Pelin kulku:
Lue väittämät yksi kerrallaan ja anna pelaajille aikaa päättää, liikkuvatko he vai eivät. Voit lukea kaikki väittämät tai valitsemasi määrän käytössä olevan ajan puitteissa.

Pyydä lopuksi pelaajia jäämään paikoilleen. Osa on luultavasti edennyt lähes joka väittämän kohdalla, osa on jäänyt lähtöviivan tuntumaan.

Jaa osallistujat pieniin ryhmiin (4-5 hlö) niin, että suunnilleen yhtä pitkälle edenneet pelaajat ovat samassa ryhmässä. Ohjeista heitä jakamaan oman hahmonsa tarina. On tärkeää, että jokainen pääsee kertomaan roolinsa.

Kun ryhmät ovat päässeet keskustelemaan omista rooleistaan, pyydä osallistujia arvaamaan, ketä pisimmälle ehtineet/aivan alkumetreille jääneet henkilöt ovat. Pyydä muutamaan henkilöä kaikista pienryhmistä jakamaan oman hahmonsa tarina. Voit vielä lopuksi pyytää suomalaisia/ugandalaisia ja tyttöjä/poikia viittaamaan.

Pyydä sitten pelaajia siirtymään pois roolista. Sen merkiksi voi esimerkiksi ravistella käsiä ja jalkoja tai hengittää oikein syvään.

Harjoituksen jälkeen voitte piirissä istuen esimerkiksi seuraavista asioista (eri vaiheisiin janalla päässeiden pelaajien kannattaa vieläkin istua ”klikkinä”, jotta pystytte hahmottamaan kunkin hahmon taustan):

  • Miltä eteenpäin astuminen tai paikalleen jääminen tuntui?
  • Pystyittekö arvaamaan toistenne rooleja?
  • Oliko rooliin helppo eläytyä? Oliko väittämien joukossa kohtia, joissa epäröit ottaako askelta vai jäädä paikalleen? Miten toimit näissä tilanteissa ja millä perustein teit päätöksen?
  • Miten kuukautiset vaikuttivat/vaikuttivatko hahmosi etenemiseen? Miksi?
  • Millaisia kuukautisiin liittyvät ongelmat ovat Ugandassa? Entä Suomessa?Mitä harjoitus kertoo maailmasta? Mitä se kertoo asenteistamme?
  • Liittyykö kuukautisiin paljon tabuja myös Suomessa?
  • Mitä pitäisi tehdä, jotta ihmiset olisivat keskenään tasa-arvoisemmassa asemassa?

Jos kärkeen kiilasi myös ugandalaisia tyttöjä, kysy, yllättikö se ja mistä se johtuu. On tärkeää huomata, että niin Ugandassa kuin Suomessa on eriarvoisuutta sukupuolien välillä ja että myös Ugandassa on rikkaita ja keskiluokkaa, ja Suomessa köyhyyttä.

Voit esittää lisäkysymyksiä asioihin liittyen, jotka eivät erikseen nousseet esille keskustelussa. Voit kysyä muun muassa siitä, vaikuttivatko kuukautiskivut, hygieniatuotteiden puutteellisuus tai esimerkiksi perheen taloudellinen tilanne tai paikallinen kulttuuri etenemiseesi.

Hankkeesta kertominen
Kerro osallistujille tarkemmin #NoMissedSchoolDays-hankkeesta materiaalipaketissa olevan lehtisen avulla. Jos teillä on käytössä tietokone ja nettiyhteys, voitte halutessanne tutustua myös projektin nettisivuihin (https://www.partio.fi/nyt/uganda-projekti/).
Muista mainita hankkeen suunnittelema taitomerkki seikkailijoille ja tarpojille!

Ota askel eteenpäin: roolikortit

Ota askel eteenpäin: väittämät