Partioviestinnän ja markkinoinnin koulutuspäivä

Järjestämme partioviestinnän ja -markkinoinnin koulutuspäivän lauantaina 25.9.2021. Koulutus pidetään tänä vuonna etänä Teamsissa. Tapahtumaan ovat tervetulleita kaikki viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevät vapaaehtoiset ja työntekijät piireistä, FiSSc:stä, projekteista, lippukunnista ja SP:stä. Koulutus on maksuton.

Koulutuspäivän ohjelma ja aikataulu

Klo 9.30 Aamukahvit – tervetuloa linjoille jutustelemaan muiden osallistujien kanssa!

Klo 10.00 Yhteinen aloitus – Tervetuloa koulutuspäivään!

Klo 10.10 Miten houkutella alle 30-vuotiaat Netflixin sijaan Ylen sisältöjen pariin: case Sekasin & Katkeamaton, Elina Saunamäki, Yle Luovat sisällöt ja media

Pienryhmissä keskustelua  ja verkostoitumista

Klo 11.15 Lounastauko 

Klo 12.15 Vaihtoehtoiset työpajat: 

  1. Antirasistinen viestintä partiossa, moninaisuusryhmä
  2. Tehotyöpaja: nuoret mukaan partioon, SP:n markkinoinnin kehityskoordinaattori Katri Järvenpää
  3. Miten luoda podcast-sarja: Case Kipinävuoro
  4. Miten voimme tukea lippukuntien viestintää ja markkinointia? Työpajan pitää lippukuntien viestintäpalveluiden kehittämisestä opinnäytetyön tehnyt Roosa Mäntyneva.

Klo 13.45 Tauko 

Klo 14.15 Jokainen meistä on partiokasvattaja – viestinnän rooli partiokasvatuksessa, SP:n hallituksen jäsen Sonja Uschanov ja kasvatusvaliokunnan puheenjohtaja Kaisa Johto

Klo 14.35 Somevaikuttajat partiossa Q&A,  videoalan sekatyöläinen ja SP:n kuvausryhmän jäsen Jesse Braun

Klo 15.15 Pienryhmissä keskustelua päivän ajatuksista 

Klo 15.30 Koulutus päättyy 

Lisätietoja puheenvuoroista:

Miten houkutella alle 30-vuotiaat Netflixin sijaan Ylen sisältöjen pariin: case Sekasin & Katkeamaton 

Miten vähemmistöistä ja konfliktiherkistä aiheista kertovia sarjoja markkinoidaan suurelle yleisölle, kompastumatta eettisiin tai viestinnällisiin mokiin? Sekasin-sarjan 3. kolmas kausi käsittelee turvapaikanhakijoiden traumoja ja mielenterveysongelmia, Katkeamaton-dokkarisarja taas saamelaisen Miisa Nuorgamin käänteentekevää vuotta. Miten tällaisista sarjoista luodaan ilmiö alle 30-vuotiaiden keskuudessa, samalla varautuen viestinnällisiin kriiseihin jo ennakolta. Puheenvuoron pitää Elina Saunamäki, markkinointipartneri, Yle Luovat sisällöt ja media.

Jokainen meistä on partiokasvattaja 

Mitä, miten ja miksi viestiä partio-ohjelmasta, joka on kaiken partiotoiminnan ydintä? Äänessä kasvatuksesta vastaava SP:n hallituksen jäsen Sonja Uschanov ja SP:n kasvatusvaliokunnan puheenjohtaja Kaisa Johto.

Somevaikuttajat partiossa Q&A 

Videoiden ja tv-tuotantojen parissa työskentelevä, SP: kuvausryhmän jäsen Jesse Braun kertoo partiossa toteutuneista vaikuttajamarkkinointikampanjoista ja niiden taustoista. Setin loppupuolella pidetään kysy ja vastaa -hetki. Käsiteltävinä kampanjoina ovat muun muassa Eeppinen Road Trip, Koitos ja Uudenmaan piirileiri Säihke.

Työpajat:

Antirasistinen viestintä partiossa  

Miten laajennamme me-henkeä viestinnän avulla? Yhteistä pohdintaa ja konkreettisia ehdotuksia toiminnaksi. Työpajan toteuttaa SP:n moninaisuusryhmä.

Nuoret mukaan partioon 

Tässä työpajassa lyödään viisaat päät yhteen ja mietitään sitä, miten partiota voitaisiin markkinoida nuorille erityisesti digikanavissa. Työpajassa ei jaella valmiita vastauksia, vaan pohditaan uusin keinoin, mitä jo tiedämme kohderyhmästä ja miten voisimme tavoittaa sen edustajia aiempaa paremmin, näyttää entistä houkuttavammalta harrastukselta ja tehdä liittyminen helpommaksi. Työpajan pitää SP:n markkinoinnin kehityskoordinaattori Katri Järvenpää.  

Kipinävuorossa podcastia – Miten syntyy partioaiheinen podcast?

Haluatko päästä kuulemaan, miten podcast toimii sosiaalisen median uutena muottina ja miten sitä lähdetään toteuttamaan käytännössä? Jos mieleesi juolahti mitäkään sanaan ”Kyllä!” liittyvää, ilmoittaudu mukaan työpajaan! Kipinävuoro on partioaiheinen podcast, jossa keskustelua ovat kuljettamassa Jenna Kallio, Nea Toropainen ja Pihla Suhonen ja he myös pitävät tämän podcast-aiheisen työpajan. Kipinävuorossa käydään kaikista syvällisimmät keskustelut, kuiskataan salaisuuksia rätisevän kamiinan suojissa sekä nauretaan kaikista räkäisimmät naurut mahasta kiinni pidellen. Ennen kaikkea kipinävuorossa nautitaan hetkestä ja lämmitellään kaverin kanssa tulen loimussa.

 

Miten voimme tukea lippukuntien viestintää ja markkinointia?

Kaipaatko uusia ideoita siihen, miten toteutat viestintää ja markkinointia partiossa? Tai haluaisitko kuulla miten uusia viestintäalan trendejä voidaan hyödyntää myös partion parissa? Tässä työpajassa tutustutaan keväällä 2021 Suomen Partiolaisille tehtyyn opinnäytetyöhön, jonka avulla kartoitettiin lippukuntien käsitystä viestinnästä ja markkinoinnista sekä siitä, miten lippukunnat osaavat hyödyntää SP:n tarjoamia palveluita niiden tueksi. Tarkoituksena on perehtyä etenkin opinnäytetyön tuloksiin ja siihen, miten niitä voidaan jatkossa hyödyntää.

Työpajan pitää Roosa Mäntyneva, joka tutki opinnäytetyössään partion markkinointi- ja viestintäpalveluiden kehittämistä lippukunnille.

Ilmoittaudu mukaan!

Voit ilmoittautua koulutuspäivään 19.9. saakka Kuksassa: https://kuksa.partio.fi/Kotisivut/login.aspx?Id=41034

Ilmoittaudu erikseen myös työpajaan tällä lomakkeella 19.9. mennessä. Teams-linkki koulutuspäivään toimitetaan puolestaan sähköpostitse tapahtumaviikolla.

Sivun kuva: Susanna Mikander