Partio selkokielellä

Selkokeskuksen selkotunnus

Mikä on partio?

Partio on hauska ja monipuolinen harrastus. Partiossa saat uusia ystäviä, joiden kanssa koet iloisia hetkiä. Opit toimimaan luonnossa, käyt retkillä ja osallistut tapahtumiin. Partiossa toimitaan ryhmässä, yhdessä partiokavereiden kanssa. Kaikki ovat mukana toiminnassa, ketään ei jätetä yksin. Kaikki pääsevät oppimaan tekemällä itse.

Liity partioon

Paina alla olevaa linkkiä. Sieltä avautuu lippukuntahaku. Kirjoita lokeroon asuinpaikkasi ja paina painiketta Etsi.

Sivu näyttää asuinpaikkaasi lähellä olevat lippukunnat. Lippukunta on paikka, jossa voit harrastaa partiota.

Valitse lippukunnista itsellesi sopivin ja paina kohtaa Liity jäseneksi. Kirjoita nimesi ja tietosi
liittymislomakkeeseen.

Seuraava linkki vie sinut yleiskielisille sivuille: Hae lippukuntaa.

Mitä partiossa tehdään?

Kun tulet partioon, sinusta tulee oman lippukuntasi jäsen. Lippukunnalla on oma kokoontumispaikka, partiokolo. Partiolaiset käyvät koloilloissa, joissa opitaan luonnossa liikkumista ja leirielämään kuuluvia taitoja.

Opit lisäksi paljon muita taitoja, joista on hyötyä elämässä. Käsillä tekeminen, luonnon suojeleminen sekä hengelliset asiat ovat tärkeitä aiheita partiossa. Partioon kuuluu myös kansainvälisyys.

Kun opettelet erilaisia taitoja, valmistaudut partioretkiin, leireihin, vaelluksiin ja partiokisoihin. Osa lippukunnista on erikoistunut meripartiotoimintaan. Meripartiossa liikutaan paljon vesillä.

Partiolaiset järjestävät tapahtumia, juhlia ja tempauksia. Tapahtumat voivat olla sinun lippukuntasi omia, tai niihin voi osallistua partiolaisia koko Suomen alueelta. Isoimmissa tapahtumissa tapaat partiolaisia eri puolilta maailmaa.

Kuka voi tulla partioon?

Partio on tarkoitettu kaikille: lapsille, nuorille ja aikuisille. Partiossa jokainen kokee elämyksiä, oppii ja kasvaa ihmisenä.

Partiossa

  • opimme ratkaisemaan ongelmia ja käyttämään käsiämme
  • vaellamme, hiihdämme, kiipeämme, melomme ja purjehdimme
  • opimme antamaan ensiapua
  • opimme sytyttämään nuotion
  • opimme suojelemaan luontoa.

Kuinka paljon partio maksaa?

Partiossa kulut tulevat jäsenmaksusta sekä retkien ja leirien lisämaksuista.

Partion jäsenmaksu on noin sata euroa vuodessa. Jäsenmaksulla voit osallistua monenlaiseen toimintaan, esimerkiksi lippukuntasi tapaamisiin.

Retkien ja leirien lisämaksut vaihtelevat, mutta yleensä ne ovat edullisia.

Joskus perheestä on monta lasta partiossa. Silloin jäsenmaksu voi olla pienempi kuin tavallisesti. Leirille osallistumiseen voi anoa rahallista tukea eli leiristipendiä.

Mitä varusteita partiossa tarvitaan?

Aluksi tarvitset varusteita vain vähän. Kaikkia varusteita ei tarvitse ostaa, vaan voit lainata tai vuokrata niitä.

Tässä on lista varusteista, joita tarvitset ensimmäisen vuoden aikana:

  • retkeilykengät, saappaat tai tukevat lenkkarit
  • makuupussi ja makuualusta
  • rinkka tai reppu
  • sadevaatteet, jotka pitävät vettä oikeasti
  • puukko
  • ruokailuvälineet, eli muki, lautanen, lusikka, haarukka ja veitsi.
    On tärkeää, että ruokailuvälineet on tehty niin vahvasta materiaalista,
    että ne kestävät kolhujakin.

Lisäksi joka lippukunnalla on oma huivi. Sitä pidät kaulassa partion tapahtumissa.

Partiossa olet paljon ulkona joka säällä, sateella ja auringossa, pakkasella ja helteellä.
Valitse varusteet aina sään mukaan.

Partio on vapaaehtoistoimintaa

Ryhmien vetäjät ovat nuoria ja aikuisia partion harrastajia. He vetävät ryhmiä vapaaehtoisina,
eli he eivät saa palkkaa tehtävistään. Kaikki vapaaehtoiset koulutetaan ryhmän vetämiseen.

Katso video partiosta selkokielellä

Moikka! Tämä video ei näy, koska et ole sallinut tarvittavien evästeiden käyttöä.

YouTube-videot edellyttävät kaikkien evästeiden sallimista. Voit muuttaa evästeasetuksia ja lukea lisää käyttämistämme evästeistä. Muuta evästeasetuksia.

Myös aikuinen voi harrastaa partiota

Partiossa tarvitaan myös aikuisia. Heille partio on monipuolinen harrastus ja yksi tapa tehdä nuorisotyötä. Aikuiset toimivat partiossa vapaaehtoisina.

Lasten ja nuorten partio on mahdollista vapaaehtoisten ansiosta. Jos haluat osallistua toimintaan, tervetuloa mukaan!

Et tarvitse aikaisempaa kokemusta, ja voit osallistua vain sen verran kuin haluat ja ehdit.

Partiossa on monia tehtäviä, jotka sopivat vapaaehtoisille aikuisille. Voit esimerkiksi:

  • auttaa kuljetuksissa
  • käydä kaupassa
  • osallistua kokouksiin tarvittaessa
  • vetää omaa ryhmää.

Kysy lisää lapsesi ryhmän tai lippukunnan johtajalta!

Perhepartio on koko perheen harrastus

Joillakin lippukunnilla on toimintaa myös perheille. Se on tarkoitettu vanhemmille ja perheen alle kouluikäisille lapsille.

Perhepartiossa perhe tutustuu yhdessä partion toimintaan ja saa yhteisiä kokemuksia luonnossa. Samalla vanhemmat tapaavat muiden perheiden vanhempia.

Sisupartio erityistä tukea tarvitseville

Jos tarvitset tukea partiossa vamman, sairauden tai muun syyn takia, voit tulla sisupartioon.
Sisupartiossa on paljon ohjaajia auttamassa.

Suomessa on 900 sisupartiolaista. Sisupartiota harrastetaan eri puolilla Suomea.

Sisupartion tavoite on opettaa erilaisia elämisen taitoja. Toiminta on samanlaista
kuin tavallisessa partioryhmässä. Sisupartiossa jokaisen partiolaisen henkilökohtaiset rajoitteet otetaan huomioon.

Sisupartiolaisella voi olla mukanaan avustaja. Avustajan kanssa voi harrastaa tavallisessa partioryhmässä. Erilaisten partiolaisten yhdessä harrastaminen opettaa tärkeitä sosiaalisia taitoja.

Seuraava linkki vie sinut yleiskielisille sivuille: Lue lisää sisupartiosta.

Partion ikäkaudet

SUDENPENNUT
Sudenpennut ovat 7 – 9-vuotiaita partiolaisia. He toimivat ryhmässä, jota sanotaan laumaksi. Laumassa on yleensä 8 – 12 sudenpentua.

Sudenpentujen toiminnassa on leikkejä ja seikkailuja sekä tarinoita. Kun sudenpennut kokoontuvat, he oppivat toimimaan ryhmässä. Samalla he opettelevat yhdessä uusia taitoja.

SEIKKAILIJAT
Seikkailijat ovat 10 – 12-vuotiaita partiolaisia. He opettelevat partion perustaitoja ja retkeilevät paljon. Lisäksi he osallistuvat partiotaitokisoihin.

TARPOJAT
Tarpojat ovat 12 – 15-vuotiaita partiolaisia. Heidän ryhmäänsä sanotaan vartioksi. Vartioon kuuluu yleensä 4 – 12 nuorta. Tarpojien toiminnassa on tärkeää yhdessä tekeminen, kehittyminen ja elämykset.

SAMOAJAT
Samoajat ovat 15 – 17-vuotiaita partiolaisia. He harjoittelevat paljon ryhmän johtamista.

VAELTAJAT
Vaeltajat ovat 18 – 23-vuotiaat partiolaiset. Heille on tärkeää henkilökohtainen kasvu. Vaeltajat tekevät yhä vastuullisempia tehtäviä.

Yläkuva: Atte Kesti