Partio selkokielellä

Mikä on partio?

Partio on hauska ja monipuolinen harrastus.
Partiossa saat uusia ystäviä,
joiden kanssa koet iloisia hetkiä.
Opit toimimaan luonnossa, käyt retkillä ja osallistut tapahtumiin.
Partiossa toimitaan ryhmässä, yhdessä partiokavereiden kanssa.
Kaikki ovat mukana toiminnassa, ketään ei jätetä yksin.
Kaikki pääsevät oppimaan tekemällä itse.

Mitä partiossa tehdään?

Kun tulet partioon, sinusta tulee oman lippukuntasi jäsen.
Lippukunnalla on oma kokoontumispaikka, partiokolo.
Partiolaiset käyvät koloilloissa,
joissa opitaan luonnossa liikkumista
ja leirielämään kuuluvia taitoja.

Opit lisäksi paljon muita taitoja,
joista on hyötyä elämässä.
Käsillä tekeminen, luonnon suojeleminen sekä hengelliset asiat
ovat tärkeitä aiheita partiossa.
Partioon kuuluu myös kansainvälisyys.

Kun opettelet erilaisia taitoja,
valmistaudut partioretkiin, leireihin, vaelluksiin ja partiokisoihin.
Osa lippukunnista on erikoistunut meripartiotoimintaan.
Meripartiossa liikutaan paljon vesillä.

Partiolaiset järjestävät tapahtumia, juhlia ja tempauksia.
Tapahtumat voivat olla sinun lippukuntasi omia,
tai niihin voi osallistua partiolaisia koko Suomen alueelta.
Isoimmissa tapahtumissa tapaat partiolaisia eri puolilta maailmaa.

Kuka voi tulla partioon?

Partio on tarkoitettu kaikille:
lapsille, nuorille ja aikuisille.
Partiossa jokainen kokee elämyksiä, oppii ja kasvaa ihmisenä.

Partiossa

  • opimme ratkaisemaan ongelmia ja käyttämään käsiämme
  • vaellamme, hiihdämme, kiipeämme, melomme ja purjehdimme
  • opimme antamaan ensiapua
  • opimme sytyttämään nuotion
  • opimme suojelemaan luontoa.

Sisupartio erityistä tukea tarvitseville

Jos tarvitset tukea partiossa vamman,
sairauden tai muun syyn takia,
voit tulla sisupartioon.
Sisupartiossa on paljon ohjaajia auttamassa.

Suomessa on 450 sisupartiolaista.
Sisupartiota harrastetaan eri puolilla Suomea.

Sisupartion tavoite on opettaa erilaisia elämisen taitoja.
Toiminta on samanlaista
kuin tavallisessa partioryhmässä.
Sisupartiossa jokaisen partiolaisen
henkilökohtaiset rajoitteet otetaan huomioon.

Sisupartiolaisella voi olla mukanaan avustaja.
Avustajan kanssa voi harrastaa tavallisessa partioryhmässä.
Erilaisten partiolaisten yhdessä harrastaminen
opettaa tärkeitä sosiaalisia taitoja.
Lue lisää sisupartiosta

Liity partioon

Paina alla olevaa linkkiä.
Sieltä avautuu lippukuntahaku.
Kirjoita lokeroon asuinpaikkasi
ja paina painiketta Etsi.

Sivu näyttää asuinpaikkaasi
lähellä olevat lippukunnat.
Lippukunta on paikka,
jossa voit harrastaa partiota.

Valitse lippukunnista itsellesi sopivin
ja paina kohtaa Liity jäseneksi.
Kirjoita nimesi ja tietosi
liittymislomakkeeseen.

Hae lippukuntaa

Yläkuva: Atte Kesti