Partiolaisten tärkein varainhankintakampanja eli adventtikalenterien myynti onnistui erinomaisesti poikkeuksellisen vaikeista olosuhteista huolimatta. Adventtikalenterimyynnillä kerättiin yli 2,7 miljoonaa euroa toiminnan tueksi.
Kekseliäät tavat täydentävät perinteisiä myyntikeinoja
Kalenterien myynti on aiemmin perustunut kasvokkain tapahtuvaan myyntiin esimerkiksi kotiovilla ja kauppojen edustalla. Syksyn koronatilanteen takia myyntityöhön kehitettiinkin nyt uudenlaisia keinoja, jotta sitä voitiin tehdä ostajien ja myyjien turvallisuus huomioiden. Partiolaiset ottivat esimerkiksi kortti- ja mobiilimaksutapoja käyttöön ja toimittivat kalentereita lähialueensa asiakkaiden postilaatikoihin.
Myös adventtikalenterin oma verkkokauppa sai kokonaan uusia asiakasryhmiä ja sen myynti kasvoikin huomattavasti viime vuosista. Verkkokaupan asiakkaita ilahdutti erityisesti sutjakasti sujunut tilaaminen sekä mahdollisuus kalenterin lahjatilaukseen ja oman tervehdyksen lähettämiseen kalenterin mukana. Myös mahdollisuus oman alueen partiolaisten tukemiseen koettiin verkkokaupassa tärkeäksi ja valtaosa asiakkaista kohdensikin ostoksen tuoton suoraan tutulle lippukunnalle.
Myynnillä varoja paikallisen toiminnan tueksi
”Myyntitulos on upea erityisesti paikallistoiminnan näkökulmasta, jonne suurin osa tuotoista menee. Kerätyillä varoilla lippukunnat voivat esimerkiksi uudistaa retkeilykalustoaan, kunnostaa kämppäänsä tai vaikkapa tarjota tukea retkimaksuihin. Haluamme varmistaa, että partion harrastaminen on jatkossakin mahdollista yhä useammalle, kaikkialla Suomessa.”, iloitsee Suomen Partiolaisten puheenjohtaja Siiri Somerkero.
Kampanjan tuotoilla mahdollistetaan partiotoimintaa ympäri Suomen ja sillä katetaan merkittävä osa toiminnan kuluista. Adventtikalenteria on myyty yhtäjaksoisesti jo vuodesta 1947, jolloin partiolaiset toivat adventtikalenteriperinteen Suomeen.
Vuoden 2021 adventtikalenterin myynti alkaa 15.10. Verkkokauppa ja myyntipaikat löytyvät osoitteesta adventtikalenteri.fi.