Elämykset

Merilippukunta Naantalin Siniset purjehtii Atlantin yli Karibian lämpöön

Meripartiolippukunta Naantalin Siniset järjestää vuoden mittaisen purjehduksen, jossa talvi vietetään Karibian lämmössä. Valtavaan projektiin kuuluu purjehduksen lisäksi 30-vuotiaan Tokka-Lotta II -veneen kunnostus ja Atlantin ylittäminen ensi kertaa.

Yksi vene, 18 osuutta eli legiä ja 150 osallistujaa. Meripartiolippukunta Naantalit Sinisten Tokka-Lotta Atlantic Expedition -projektiin kuuluu varainkeruuta, veneen kunnostusta, valtameripurjehdusta ja ennen kaikkea seikkailua. Projektin ydinosa, eli vuoden mittainen purjehdus tehdään lippukunnan koulutusaluksen S/Y Tokka-Lotta II 30. juhlavuoden kunniaksi.Purjehduksen ajatuksena on tarjota mahdollisimman monelle partiolaiselle ja ei-partiolaiselle ikimuistoinen purjehdusseikkailu, jossa pääsee kehittämään omia purjehdustaitojaan, kokemaan elämyksiä ja ylittämään itsensä. Matka on jaettu 18 legiin eli 18 purjehdusosaan, jotka kestävät muutamasta viikosta kuukauteen. Jokaiselle legille ilmoittaudutaan erikseen, mikä mahdollistaa yli 150 hengen osallistumisen.
Juuso Räisälä vetää Naantalin Sinisten kunnianhimoista projektia. Projektitiimi on kokoustanut kerran viikossa.

 

– Tämä on tarkoitettu ensisijaisesti nuorille ja aikuisille partiolaisille. Ei tarvitse olla meripartiolainen, mutta tietysti vaativammilla legeillä purjehduskokemus on plussaa, kertoo projektin johtaja Juuso Räisälä.

Matka alkaa juhannuksen jälkeen Turun saaristosta, josta purjehditaan Itämerta, Englannin kanaalia ja Euroopan länsirannikkoa pitkin Kanariansaarille. Täältä vene ylittää Atlantin osana Atlantic Rally for Cruises -purjehduskilpailua. Kilpailu päättyy Karibialle, jossa vene purjehtii talven ajan. Maaliskuun alussa Tokka-Lotan keula kääntyy takaisin kohti Eurooppaa. Vene palaa takaisin kotisatamaan elokuun 2020 alussa.

Koko lippukunta mukana projektissa

Ajatus valtavasta purjehdusprojektista alkoi Naantalin Sinisissä jo muutama vuosikymmen sitten. Projektin oltiin alun perin ajateltu toteutettavaksi vuosituhannen vaihteessa, mutta se jäi vain ajatuksen tasolle.

– Noin viisi vuotta sitten meille tuli puheeksi, että voisiko tämmöistä ideaa uusiokäyttää. Perimmäisenä ajatuksena oli vain, että olisi hienoa käydä jossain kaukana, Räisälä kertoo.

Tokka-Lotta Atlantic Expedition -projekti käynnistettiin kesällä 2017 ja esiteltiin lippukunnalle saman vuoden lokakuussa. Projektin ydintiimiin kuuluu kuusi henkeä, mutta mukana tekemässä ja kunnostamassa venettä on ollut lähes koko lippukunta sekä taustajoukkoja. Räisälä kuvailee projektitiimiä elimeksi, joka pitää langat käsissä.

– Me olemme yrittäneet osallistaa projektiin mahdollisimman paljon meidän lippukuntaamme. Me olemme saaneet aktivoitua aika paljon myös vanhoja lippukuntaisia. Heiltä on löytynyt paljon tieto ja osaamista esimerkiksi veneen rakennuksesta.

Räisälän mukaan tämän kokoisen projektin toteuttamiseen tarvitaan hyvin sitoutunut tiimi, suunnittelua ja hyvää projektijohtamista. Tiimi on Räisälän mukaan kokoustanut kerran viikossa. Naantalin Sinisten hallitus valvoo projektin edistymistä, ja tiimi raportoi heille tasaisin väliajoin.

– Mikään tässä ei ole ollut missään vaiheessa mahdotonta. Meillä on ollut jonkun verran haasteita, mutta yrittämällä enemmän ja tekemällä töitä päämäärän eteen niistä on selvitty, Räisälä kertoo.

Vuosi varainhankintaa

Iso osa projektista on ollut varainkeruuta ja kumppanien hankintaa. Projektiin saatu tuki on ollut monipuolista. Rahan lisäksi lippukunta on saanut varusteita, tietotaitoa ja koulutusta. Varainhankintaan tiimi käytti yli vuoden projektin alussa. Projektin tukijat ovat saaneet näkyvyyttä projektin tiedotusvälineissä.

– Projektia täytyy markkinoida hyvin omassa lippukunnassa, jotta ikään kuin koko lippukunta ostaa ajatuksen. Silloin siitä ei tule pienen porukan projekti.

Projektiin kuuluu olennaisena osana S/Y Tokka-Lotan kunnostaminen, joka on vienyt niin taloudellisia kuin henkilöresursseja. Koulutusalusta on kunnostettu rakenteellisesti, ja siihen on lisätty valtameripurjehdukseen vaadittavia erikoisvarusteita, kuten hydrogeneraattori. Tämän lisäksi veneen purjevalikoimaa on laajennettu.

– Meidän toiveenamme oli, että voisimme tarjota osallistujille purjehdusmahdollisuudet niin, että osallistumismaksuilla katettaisiin vain juoksevat kulut. Olemme melko hyvin päässeet siihen. Olemme saaneet tukea sekä yrityksiltä että esimerkiksi Naantalin kaupungilta, Räisälä kertoo.

Matka alkaa 24.6.2019 Ajolasta  ja päättyy 2.8.2020 samaan paikkaan
Tietoa projektista ja reiteistä: