Siskokset Wolferiina, 16, ja Myrmidia, 12, Mörönen Maarian Kämmeköistä ovat molemmat myyneet kalentereita joka vuosi yli sata kappaletta.

Adventtikalenterin myyjätytötVaikka adventtikalentereita on myyty haastatteluhetkellä alle viikko, ovat Wolferiina ja Myrmidia Mörönen myyneet jo nyt molemmat yli viisikymmentä kalenteria. Samalla tahdilla he ovat myyneet sudenpennuista lähtien, eikä kumpikaan aio vielä lopettaa.

Molemmat ovat saaneet kaverinsa innostumaan kalentereiden myymisestä, ja rohkeimmat heistä ovat yrittäneet myydä enemmän kalentereita kuin Myrmidia.

– Eivät ne ole onnistuneet myymään enempää kuin ehkä kaksikymmentä, kommentoi Myrmidia.

Eniten kalentereita ostavat tutut, joten verkostoituminen on tärkeää. Julkisella paikalla kalentereita ostavat eniten vanhat miehet, jotka ovat myös itse olleet partiossa. Kalentereita myydessä kannattaa siis näyttää partiolaiselta.

– Jos on huivi kaulassa ja partiopaita päällä, näkyy jo pitkälle myyjän olevan partiolainen. Se myös näyttää todella asialliselta ja paremmalta kuin arkiset vaatteet, sanoo Wolferiina.

Kalenterimyynti auttaa harrastamaan

Kalentereita on mukavaa myydä, koska se tukee lippukuntaa. Leireistä ei välttämättä tarvitse maksaa mitään. Mitä enemmän kalentereita myydään, sitä paremmin se näkyy lippukunnan toiminnassa ja sen laadussa.

Koko lippukunta on aktiivisempi, kun leireistä ei tarvitse maksaa niin paljoa. Näin partiosta tulee myös tasa-arvoisempi harrastus, Wolferiina toteaa.

Vaikka tyttöjen lippukunta käyttää kalentereista saatavia rahoja lippukunnan yhteisiin leireihin ja varusteiden ylläpitoon, on heidän mielestään tärkeää, että myyjät näkevät hyödyn myös omassa viikoittaisessa toiminnassaan.

Kalenterien myyminen varmistaa, että lippukunnan toiminta on monipuolista jokaisella tasolla, niin leireillä kuin ryhmien omissa kokoontumisissa. Leireillä voidaan tehdä uusia juttuja, joihin ei välttämättä pystyttäisi muuten. Jos koko ryhmä myy paljon kalentereita, voi se tarkoittaa vaikka keilaamista tai muuta reissua yhdessä.

Möröset ovat myyneet kalentereita käytännössä kaikkialla. Kaupan pihalla, Turun torilla, koulussa kavereille ja opettajille, perheen tutuille ja isän ystäville.

Ei meillä ole mitään ihmeellistä myyntikikkaa paitsi aito positiivisuus, sanoo Wolferiina.

Heidän mielestään somessa voitaisiin mainostaa kalenterimyyntiä enemmän, eikä esimerkiksi TV-kampanja olisi pahitteeksi.

– Sillä saatettaisiin tavoittaa eri ikäryhmiä ja ihmisiä, jotka eivät muuten ostaisi kalenteria partiolaisilta, pohtii Wolferiina.

Onko partiokalenteri liian kallis?

Eniten Mörösiä huolettaa kalentereiden hinnan nousu kymmeneen euroon ensi vuonna. Kuvakalenteriksi partiolaisten kalenteri on kallis, ja harva kantaa niin paljon käteistä mukanaan. Heidän lippukuntansa ei toistaiseksi ole hankkinut maksupäätettä kalentereita varten.

Mörösten mukaan kalentereita myydessä on tärkeää olla positiivinen. Hommasta saa hauskaa, kun ajattelee positiivisesti eikä ota sitä liian vakavasti. Aina pitää olla kohtelias ja muistaa sanoa kiitos.

– Paras tapa myydä kalentereita on hymyillä, ottaa kaveri messiin ja mennä, Myrmidia toteaa.

MIKÄ PARTIOLAISTEN ADVENTTIKALENTERI?

  • Adventtikalenteri on partiolaisten tärkein varainhankintatuote.
  • Kalenterituotoilla lippukunnat hankkivat retkeilyvarusteita, kunnostavat veneitä ja kämppiä sekä madaltavat retki- ja leirimaksuja.
  • Vuonna 2017 adventtikalentereita myytiin ensimmäistä kertaa yli 300 000 kappaletta.
  • Vuonna 2019 adventtikalenterin hinta on 10 euroa, josta lippukunta saa 4,50 €, piiri 2,85€ ja SP 2,65€. Jatkossa lippukunta saa hinnan ja jakosuhteen muuttamisen takia yhdestä myydystä adventtikalenterista yli puolet enemmän rahaa kuin aiemmin.
  • Adventtikalenterin kuvitti toista kertaa Elina Warsta.
  • Myyntipaikat ja verkkokauppa: adventtikalenteri.fi