Partio on arvoiltaan ympäristöystävällinen harrastus, mutta toimintaan kuuluu myös päästöjä tuottavaa matkustamista jopa ulkomaille. Onko matkustaminen partionkaan nimissä ekologisesti vastuullista tai edes partion arvojen mukaista? Miten 2020-luvun partiolaisen olisi kannattavaa toimia, mikäli haluaa pitää kiinni ympäristöystävällisistä arvoista?

18-vuotias Suvi Kettunen Helsingin Korvenkoukkaajista on toiminut viime syksystä lähtien Suomen Partiolaisten kumppanuusvastaavana ja tehnyt työtä erityisesti muiden maiden partiojärjestöjen kanssa. Parhaillaan hän valmistautuu Partioliikkeen Maailmanjärjestö WOSMin maailmankonferenssiin Egyptissä. Tapahtuma oli tarkoitus järjestää elokuussa, mutta on nyt siirtynyt myöhempään ajankohtaan. Konferenssi on Kettuselle iso tilaisuus, johon lähtemistä hän odottaa innolla.  

Egyptissä järjestettävä konferenssi herättää kuitenkin ajatuksia ympäristöystävällisyydestä. Kettuselle partion mukana ulkomaille matkustaminen on haastava kysymys, jonka kanssa hän on joutunut painimaan viime aikoina. 

— Ympäristöarvot ovat minulle tärkeitä ja pyrin huomioimaan niitä jokapäiväisissä valinnoissani. Partiossa koen myös, että ystävyys yli rajojen on oleellinen osa toimintaamme, ja se toteutuu juurikin kansainvälisellä partiotoiminnalla, Kettunen toteaa. 

Kasvokkain tapaamisissa on omat hyötynsä

Inari ”Tiitu” Timonen-Nissi on Suomen Partiolaisten kansainvälisistä yhteyksistä vastaava hallituksen jäsen. Hän kertoo, että ympäristöystävällisyyttä on pohdittu myös järjestötasolla jo useamman vuoden ajan. WAGGGSin kokoukset järjestetään etupäässä verkon välityksellä ja tapahtumia järjestettäessä paikalle tullaan vasta tapahtuman alkaessa, ei suunnitteluvaiheessa. Parannettavaa tietysti on edelleen. 

— Sääntöjen mukaan paikalla WAGGGSin maailmankonferensseissa täytyy olla henkilökohtaisesti eli esimerkiksi etänä ei pysty äänestämään sääntömuutoksista. WOSMin (partioliikkeen maailmanjärjestö) puolella etänä äänestäminen on jossain tapauksissa mahdollista. 

Timonen-Nissi ei koe, että WAGGGS olisi saanut vastaansa ulkopuolista painetta muuttaa toimintatapojaan, mutta järjestön sisäisesti keskustelua on ollut paljon. Hänen mukaansa käydään jatkuvasti keskustelua muun muassa siitä, miten tapahtumia voitaisiin järjestää kestävämmin. Voisiko konferenssien majoitukset järjestää esimerkiksi telttailemalla?  

— Paljon on puhuttu siitä, miksi konferensseja ei voisi järjestää etänä. Silloin kuitenkin kävisi niin, että konferenssien sisällöt muodostuisivat vain asiasisällön ympärille, jotka ovat kuitenkin lopulta hyvin pieni osa konferenssia. Kaikenlainen verkostoituminen ja ideoiden ja arvojen jakaminen jäisi kokonaan pois, Timonen-Nissi pohtii. 

Päästöjen kompensointi on yksi osa ratkaisua

Suomen Partiolaisten työntekijöiden ja luottamushenkilöiden ulkomaanmatkat liittyvät useimmiten kansainvälisiin kokouksiin. Suomen Partiolaisten toiminnanjohtaja Kaisa Leikolan mukaan jokaisen kokouskutsun kohdalla pohditaan, kuinka tärkeää kyseiseen tilaisuuteen on osallistua, sekä pyritään löytämään järkevimmät matkustustavat. Kotimaassa pyritään aina matkustamaan maateitse, mutta ulkomaille suunnattaessa käytetään myös lentokoneita. 

— Uskon, että aina on ollut sellainen linja, että matkoja tehdään hyvin harkitusti ja perustellusti. Myös työntekijät noudattavat yleisiä matkustusperiaatteita, mutta Suomen sijainnin takia ei aina ole mielekästä käyttää viikon työaikaa siihen, että matkustetaan junalla Keski-Eurooppaan muutaman päivän tilaisuutta varten, Leikola huomauttaa. 

Lentopäästöjä pyritään tulevaisuudessa myös kompensoimaan. Suomen Partiolaisten hallitus on päättänyt kehittää kompensaatiojärjestelmän, jonka avulla on helppo seurata järjestön nimissä tehtyjä lentomatkoja. Kompensoinnin kohdetta ei ole vielä päätetty, mutta valinta osuu todennäköisesti johonkin WWF:n tarkistamista Gold Standard -kohteista. 

— Tarkoitus on kompensoida matkat vuoden 2020 alusta lähtien, vaikka sitten takautuvasti, jos järjestelmä ei synny vielä tämän vuoden aikana, sanoo Leikola. 

Lentämisen välttely ei aina ole tavoitteenmukaista

Kompensaatio on myös Suvi Kettuselle tuttua puuhaa, mutta hän haluaa painottaa, että ympäristöystävällisyys ei ole ainoastaan lentomatkustamisen välttelemistä. Yksilö voi myös muun muassa osallistua politiikkaan, tehdä muutoksia ruokavalioonsa ja kulutustottumuksiinsa tai kierrättää. 

— Lentämisen välttely hinnalla millä hyvänsä ei myöskään aina ole tavoitteenmukaista, sillä esimerkiksi lautalla matkustaminen voi olla saastuttavampaa kuin lentomatkailu. Pitää siis esimerkiksi miettiä, laittaako rahansa suoraan lentoon vai tekeekö monta välilaskua. 

Luonnon arvostaminen on Kettusen mielestä iso osa partiota, mutta muitakaan arvoja ei pidä unohtaa, kuten yhtenäisyyttä, itsenäisyyttä ja kansainvälisyyttä.  

— Minusta yksi partion tärkeimmistä arvoista on “ystävyyttä yli rajojen”. Toiminta muiden maiden kanssa on oleellinen osa partiotoimintaa.  

Junalla jamboreelle 

Maateitse matkatessa tarvitaan enemmän aikaa, rahaa ja kärsivällisyyttä kuin lentäessä, mutta retki saattaa palkita unohtumattomilla kokemuksilla. Sen tietävät Maria Erälinna, 27 ja Ilona Pitkänen, 38, jotka matkustivat Trans-Mongoliajunalla Pekingiin vuonna 2015 päästäkseen maailmanjamboreelle Japaniin. 

Erälinna ja hänen matkaseurueensa lensivät Pekingistä Japanin puolelle, Pitkänen taas ylitti Japaninmeren laivalla. Kiinasta on lento- ja laivayhteyksiä myös Etelä-Koreaan, joten seuraavallekaan maailmanjamboreelle ei ole pakko lentää suoraan Suomesta. Junamatka Moskovasta Pekingiin kestää noin kuusi vuorokautta, ja matkatoimiston kautta tilatun junalipun hinta on noin 700 euroa. 

Sekä Erälinna että Pitkänen vinkkaavat, että Trans-Mongolian matkaa suunnitellessa kannattaa opetella muutama sana kiinaa ja venäjää, varata kohtuullinen määrä käteistä — myös USA:n dollareista voi olla hyötyä — sekä hankkia viisumit hyvissä ajoin. Suomen kansalaiset tarvitsevat viisumin niin Venäjälle, Mongoliaan kuin Kiinaankin. 
Toisaalta on hyvä varautua siihen, että hiotuimmatkin suunnitelmat saattavat mennä uusiksi matkan varrella. 

— Kannattaa lähteä matkaan hyvän ja omanhenkisen porukan kanssa, jotta nopeatkaan aikataulun muutokset eivät haittaa, Erälinna vinkkaa.