Yleinen Lpk:n johtaminen

Lippukunta somessa, osa 1

Tässä kolmiosaisessa somesarjassa annamme vinkkejä lippukunnan somearkeen. Ensimmäisessä osasssa käymme läpi erilaiset roolit somessa, mitä asioita kannattaa ottaa huomioon postausta tehdessä sekä tapahtumista viestimisen sosiaalisessa mediassa.

Erilaiset someroolit

Lippukunta sosiaalisessa mediassa

Kun lippukunta toimii sosiaalisessa mediassa, kannattaa aina ensin pohtia, miksi lippukunta on missäkin kanavassa, millaisia tavoitteita toimimisella on ja ketä halutaan tavoittaa? Onko ajatuksena tavoittaa nykyiset jäsenet, potentiaaliset jäsenet, jäsenten huoltajat, yhteistyökumppanit, muut partiosta kiinnostuneet? Tämä vaikuttaa paljon siihen, millaista sisältöä mihinkin kanavaan kannattaa tuottaa. Lippukunnan pitää myös realistisesti miettiä kuinka moneen kanavaan liittyy, kuinka monta kanavaa on realistista päivittää.

Kynnys julkaista jotain lippukunnan tilillä voi olla suuri. Kannattaa kuitenkin muistaa, että aitous ja oma ääni ovat sosiaalisessa mediassa ensiarvoisen tärkeää. Sosiaalisessa mediassa ei tarvitse puhua kirjakieltä tai julkaista kiiltokuvamaisia kuvia. Miettikää yhdessä, miltä teidän lippukuntanne haluaa näyttää ja pitäkää tästä kiinni!

Yksittäinen partiolainen sosiaalisessa mediassa

Lippukunnan jäsenistöä kannattaa kannustaa seuraamaan oman lippukunnan lisäksi keskusjärjestön ja piirien sekä muiden lippukuntien kanavia sosiaalisessa mediassa, jotta ajankohtaiset tapahtumat ja aiheet osuvat omalle uutisvirralle. Omien profiilien ja uutisvirtojen kautta on helppo poimia kiinnostavia sisältöjä jakoon eteenpäin ja samalla pysyy tietoisena, siitä mitä kaikkea partiossa tapahtuu.

Hyödynnä siis omaa profiiliasi “uutisvahtina” ja nappaa kiinnostavat sisällöt esimerkiksi kuvakaappauksena tai jakona lippukuntasi tiedotuskanaviin ja sisäisiin ryhmiin. Muista myös, että voit tuoda oman profiilisi kautta lippukuntasi näkemystä esiin kommentilla tai jakamalla sisältöä omalla saatteella eteenpäin.

Hyvän postauksen checklist

  • Aloita kohderyhmästä ja työstä ajatuksella mielenkiintoinen, monipuolinen ja houkutteleva sisältökokonaisuus
  • Valitse kanava: Instagram, Snapchat, Facebook, Twitter, WhatsApp, TikTok, Youtube tai LinkedIn
  • Toteuta kuva / valitse kuva partion kuvapankista
  • Valitse kuvan koko sen mukaan, mihin kanavaan se on menossa
  • Tee kuvan tekstit oikealla fontilla, jos fontin voi valita (ks. partion graafinen ilme)
  • Lisää tarvittaessa logo: partion / lippukunnan / tapahtuman
  • Mainitse kuvaajan nimi joko kuvassa tai kuvatekstissä
  • Kirjoita ytimekäs ja asiapitoinen saate kuvatekstiksi, joka puhuttelee kohderyhmää, tarkista oikeinkirjoitus
  • Lisää postaukseen tarkoituksenmukaiset merkinnät ja hastagit
  • Lisää linkki ja tarkista sen mahdollinen esikatselukuva
  • Mieti milloin haluat julkaista postauksen? Mikä on kohderyhmäsi kannalta paras ajankohta?
  • Jos regrammaat / repostaat muiden käyttäjien kuvia, muista laittaa alkuperäisen kuvaajan tiedot näkyviin – ja muista kysyä lupa
  • Pidä huolta postauksen jälkihoidosta eli kommenttien ja jakojen tykkäämisestä ja kommentoinnista
  • Jaa vain sellaista sisältöä, joka sopii partion arvomaailmaan ja minkä voisit sanoa ääneen missä vain!
  • Ole rohkea ja persoonallinen – muista pitää hauskaa!

Tapahtumista viestiminen sosiaalisessa mediassa

  • Kenelle, mitä, milloin ja miksi?
    • Mieti mikä on tapahtuman tavoite. Mitä tapahtumasta saa tai minkä ongelman se ratkaisee? Kenet haluat viestilläsi tavoittaa?
  • Aikataulu
    • Milloin viestiminen kannattaa aloittaa? Onko tapahtumassa ilmoittautumisaika? Tee lista, milloin eri vaiheista voi/kannattaa viestiä. Älä jätä kaikkea viime tinkaan: herätä alustavaa kiinnostusta, vaikka kaikki faktat eivät olisikaan vielä selvillä.
  • Mikä kanava ja milloin?
    • Mikä on tapahtuman kohderyhmä, minkä kanavan valitset sen perusteella? Milloin ko. kohderyhmä parhaiten on tavoitettavissa?
  • Jälkiviestintä ja vuorovaikutus
    • Muista viestiä tapahtumasta myös jälkikäteen, erityisesti jos tapahtuma tulee uudestaan. Myös jälkimarkkinointi kannattaa suunnitella etukäteen, jotta siihen osaa varautua mm. kuvien suhteen.
    • Vuorovaikutus on myös tapahtumaviestinnässä tärkeää. Kommentoi ja tykkää muiden kommenteista, jaa muiden postauksia ja fiilistelyjä jne.

Tämä on lippukunta somessa -sarjan ensimmäinen osa. Seuraavassa osassa käymme läpi erilaisia sosiaalisen median kanavia ja niiden käyttötarkoituksia.

Koko someohjeen löydät lippukunnille suunnatulta viestintäohjesivulta: https://www.partio.fi/lippukunnille/lippukunnan-johtaminen/viestinta-ja-markkinointi/viestintaohjeet/