Usein kesäleirillä on haikki, eli parin päivän vaellus. Näillä vinkeillä voit luoda onnistuneen kokemuksen niin osallistujille kuin tekijöillekin.

Kuvittele haikki erityyppisten osallistujien silmin.

Paahtava helle, jalat rakoilla, rinkka rikki ja suunta hukassa eksyneenä metsässä. Tällainen kokemus voi kuulostaa tutulta, eikä sitä haluta toistaa. Toisaalta taas tavaroiden kuljettaminen autolla yöpaikalle voi olla osallistujien aliarviointia, koska tavallisesti retkeillessä kukaan muu ei kanna tavaroita.

Sopivan vaikeustason löytäminen voi olla vaikeaa, jos haikille osallistuu ensimmäisen vuoden seikkailijoita ja viimeisen vuoden tarpojia. Tämän takia on mahdollista tehdä valinnaisia tehtäviä, joita ei ole pakko suorittaa. Esimerkiksi lyhyt suunnistustehtävä pimeässä voi innostaa vähän vanhempia, mutta kaikista nuorimpia ei kannata pakottaa yöllä metsään.

On myös mahdollista jakaa osallistujat iän mukaan ryhmiin, jolloin nuorimmat ryhmät ohittaisivat osan rasteista.

Elämyksiä ja uuden oppimista

Suunnittelun ajan täytyy pitää mielessä haikin tavoite. Halutaanko haikin aikana suorittaa jokin taitomerkki vai kokea jotakin ennennäkemätöntä?

Jos vuodesta toiseen mennään samalla kaavalla ja tehtävinä on vain solmuja ja ensiapua, vanhat tärkeät taidot taatusti kertautuvat, mutta osallistujien mielenkiinto on haastavaa pitää yllä.

Monipuolisesti kaikkea

Monipuolisuutta tehtäviin saa esimerkiksi tietovisoilla lippukunnasta ja tiimityötä vaativilla esteradoilla. Keskittymistä voi harjoitella arvoituksilla tai morsetuksella.

Vaihtelevat tehtävät eivät synny itsestään. Hyvän haikin suunnittelijan täytyy käyttää kaikkea luovuuttaan ja tehtäväideoita on hyvä kypsytellä päässä pidempään kuin viimeisen illan ajan. Vain taivas on rajana rasteja suunnitellessa. Jos pää kuitenkin lyö tyhjää, voi katsella partiotaitokisojen tehtäväluetteloita tai kysyä vinkkiä kaverilta.

Tarinasta tunnelmaa

Mielenkiintoa nostava elementti voi olla erityinen teema tai tarina. Rasteilla voidaan törmätä Muumilaakson asukkaisiin tai Disney-hahmoihin, jolloin tavallisetkin tehtävät voivat saada uutta maustetta. Nilkan nyrjähdys voi sattua vaikka prinsessan kompastuessa korkokenkiinsä tai autot voivat ajaa vahingossa kolarin.

Jos nämä tuntuvat kuluneilta ideoilta, rikosmysteerin ratkaisu voi olla uutta. Jokaiselta rastilta saa vihjeen, joita yhdistelemällä lopussa selviää syyllinen. Ja jos syyllinen on esimerkiksi joku leiritoimikunnasta, viimeisenä voi olla rikollisen etsiminen leiristä.

Ei sieltä mistä aita on matalin

Tekijän on helppoa sortua tekemään jotain “helppoa ja kivaa”, mutta aina kannattaa haastaa itseään. Näin pystyy oppimaan uutta ja kehittymään. Maaliin voi keksiä jonkin erityisen elämyksellisen haasteen, kuten vesistön ylityksen.

Yksi vaihtoehto on tent escape. Pakohuonepelit ovat viime aikoina olleet todella trendikkäitä, joten miksi sitä ei yhdistäisi partioon. Kuulostaa alkuun todella haastavalta, mutta tehtävä kerrallaan huone alkaa rakentua. Pakoteltassa usein nokkeluus ja tiimityö ovat avaintekijöitä.

Katso myös Partiomedian vinkit pakohuonepelin suunnitteluun! 

Palaute auttaa eteenpäin

Kun haikilta on palattu ja vatsat täytetty herkullisella ruoalla, on hyvä hetki tavaroiden purkamisen lomassa pyytää palautetta. Vartiot voivat kerääntyä yhteen ja keskustella siitä, mitä haikki opetti, mikä oli hyvää ja mikä ei.

Vaikka sama henkilö ei tekisikään haikkia seuraavalla kerralla, kannattaa palaute laittaa kirjallisena ylös seuraavaa varten. Pyörää ei tällöin tarvitse joka kevät keksiä uudelleen ja toiminta kehittyy vuosi vuodelta.

Juttu on osa Partiomedian kesäleiriaiheista juttusarjaa, jonka tekijät ovat Ysp-kurssin osallistujia. Katso kaikki juttusarjan osat täältä