Olet täällä

Partioviikko innosti jakamaan partiotarinoita sosiaalisessa mediassa

Partioviikko 23.-29.4.2018 näkyi paikallisina tapahtumina, partion esittelytilaisuuksina sekä eri tavoin sosiaalisessa mediassa. Partiolaiset innostuivat jakamaan partiotarinoitansa #partiontakii-aihetunnisteella. Partioviikon tapahtumia oli koottu etukäteen uutiseen

- Partion Facebook-profiilikuvakehystä käytettiin 2800 kertaa. Ruotsinkielistä kehystä käytettiin 300 kertaa. 

- Partiolaiset esiintyivät Huomenta Suomen aamu-tv:ssä tiistaina 24.4.2018. Juttu ja haastattelu on katsottavissa MTV3:n sivuilla

- Partioviikko näkyi mediassa noin 50 kertaa. Lue esimerkiksi Porvoon partiotoiminnasta kertova artikkeli sekä Lappeenrannan partioparaatista kertova artikkeli

Esikoulujen Partioviikossa oli mukana 24 000 lasta tuhannesta eri esikoulusta. Lippukunnat tekivät esikouluihin vierailuita. 

#partiontakii-kampanja 

Partioviikon sosiaalisen median kampanja #partiontakii  lähti ideasta yhdistää Suomen Partiolaisten ja Pääkaupunkiseudun Partiolaisten partioviikolle suunnittelemat kampanjat.

"Kampanja lähti liikkeelle siitä, kun alettiin miettimään, että millä tavalla voitaisiin tuoda partio esille positiivisessa valossa ja kontaktoida tuhansia ei-vielä-partiolaisia", kertoo yhtenä puuhahenkilönä toiminut Jasper Kurjenniemi. Kampanja syntyi spontaanisti ja ryhmä valmisteli lyhyet ohjeet siitä, miten kampanjaan voi osallistua. Ohjeviestiä levitettiin partion sisäisen viestinnän kanavissa, WhatsApp-ryhmissä sekä Messengerissä partiolaiselta toiselle. Partiolaisilla oli pari viikkoa aikaa etsiä valokuvia ja miettiä, miten sanoittaa se, mitä partiolta on saanut. 

"Kun ihmiset kertovat omista aidoista kokemuksistaan, tulee kampanjasta todella helposti lähestyttävä ja mielenkiintoinen lukea, koska kaikilla meillä on eri tarina kerrottavana. Ideasta syntyi mahtava ilmiö!", Jasper iloitsee. 

Instagramissa #partiontakii -aihetunnisteella julkaistiin 23.-29.4. yhteensä 1585 julkista postausta. Kampanja starttasi uskomattomalla vauhdilla heti partioviikon maanantaina 23. huhtikuuta. Loppukirinä vielä sunnuntain aikana tehtiin noin kolmesataa postausta. Partioscout sai partioviikon aikana 45 uutta Instagram-seuraajaa. Profiilissa vieraili 1 416 henkilöä ja kattavuus oli 12 151 (+5 400 normaaliviikkoon nähden) tiliä. 

Twitterissä julkaistiin 47 twiittiä 32 eri twiittaajalta. Twiittien tavoittavuus oli 18 433 henkilöä. Facebook-postausten määrää voi vain arvella, sillä suurin osa postauksista jaettiin vain omille kaveriverkostoilleen. Kampanjan suosio yllätti myös LinkedInissä. Monet työelämään ehtineet partiolaiset kertoivat partiosta saamiaan oppejaan ja kokemuksiaan myös LinkedIn-verkostoilleen. 

Kampanjan kokonaiskattavuus liikkuu varmasti sadoissatuhansissa henkilöissä. Montako partiopostausta sinä näit partioviikolla? 

***

Partioon voi liittyä minkä ikäisenä tahansa. Tervetuloa mukaan! Liity täällä: partio.fi/liity

***

Teksti: Jaana Hopeakoski Kuva: Instagram-kuvakaappaus, jakokuva Anna Enbuske