Usein kysytyt kysymykset Kompassista

Mistä löydän ohjeet Kompassin käyttöön?

Kompassin käyttöohjeet, joita päivitetään aina tarpeen mukaan, löytyvät alla olevista linkeistä.

Tarvitseeko sudenpentu kännykkää tai PartioID:tä Kompassin käyttöä varten?

Lippukunta ja ryhmänjohtaja voivat päättää, miten Kompassia käytetään milläkin ikäkaudella. Sudenpennuilla ja seikkailijoilla riittää hyvin, että ryhmänjohtaja merkitsee tehdyt aktiviteetit ja aktiviteettikokonaisuudet Kompassiin, jolloin sudenpentu tai seikkailija ei välttämättä tarvitse ollenkaan Kompassi-sovellusta tai tunnuksia sovellukseen.

Pitääkö aktiviteetit vielä vuonna 2022 merkitä Kompassiin, Kuksaan vai molempiin? Mitä tapahtuu Kuksaan tehdyille aktiviteettimerkinnöille? 

Vuoden 2022 alusta lähtien on ohjeistettu, että kaikki aktiviteetit merkittäisiin ainoastaan Kompassiin.  

Aktiviteettien merkitseminen Kuksaan on päättynyt ja tähän liittyvät toiminnot on piilotettu Kuksasta. Aiemmin Kuksaan merkityt aktiviteetit ja aktiviteettikokonaisuudet on siirretty Kompassiin. Joitakin edellisten ikäkausiohjelmien versioiden aktiviteetteja ja merkkejä ei tällä hetkellä näy Kompassissa, mutta nekin on tallessa ja tarkoitus tuoda Kompassiin näkyviin.

Mitä tulee tapahtumaan Kuksan toimintasuunnitelma -osiolle, lisätäänkö Kompassiin vastaavat toiminnallisuudet? 

Kuksan toimintasuunnitelmaosuutta on toistaiseksi mahdollista käyttää, mutta sillä huomiolla, että Kuksan puolella ei enää päivitetä partio-ohjelman sisältöjä.

Korvaavasta työkalusta toiminnan suunnitteluun ei ole vielä tehty päätöstä, mutta tästä tullaan viestimään kun suunnitelmat selkeytyvät.

Miten Kompassia kehitetään?

SP kehittää Kompassi-sovellusta Kasvatusvaliokunnan ohjauksella, sille vuosittain varatulla budjetilla. Varsinaisesta kehitystyöstä ja ylläpidosta vastaa kilpailutuksella valittu ohjelmistokehitykseen erikoistunut yritys.

Tiedot Kompassin kehitystyöstä, uusimmista lisätyistä ominaisuuksista ja seuraavista kehityskohteista löytyvät verkkosivuiltamme. Lue lisää Kompassin kehityksestä. 

Miksi Kompassi julkaistiin “keskeneräisenä”? 

Digitaalisten palveluiden kehittäminen on kompromissien tekemistä käytetyn ajan, kustannusten, ominaisuuksien määrän ja lopputuloksen laadun välillä.

Nykyään ohjelmistojen ja palveluiden kehittämisessä suositaan mallia, jossa palvelu pyritään saamaan käyttöön heti kun välttämättömimmät perusominaisuudet ovat käyttövalmiina, eikä odoteta julkaisun kanssa siihen kunnes “kaikki on valmista”. Mitä varhaisemmassa vaiheessa palvelu otetaan käyttöön, sitä paremmin tuotekehitystä pystytään ohjaamaan käyttäjiltä saatavan palautteen mukaan. Näin päästään pidemmällä tähtäimellä parempaan lopputulokseen, ja usein halvemmalla. Toki tässä lähestymismallissa on vaarana, että käyttäjät pitävät palvelua liian keskeneräisenä, eikä palvelua oteta käyttöön toivotussa laajuudessa.

Koska Kompassin kehitykseen ei ole käytössä rajatonta budjettia, on hyvin tärkeää käyttää resurssit oikein. Tästä syystä myös käyttäjiltä toivotaan pientä kärsivällisyyttä ja aktiivista palautteenantoa, jotta Kompassista saadaan erinomainen ja pitkäikäinen työkalu partiopolun seuraamiseen.

En löytänyt vastausta kysymykseeni tältä sivulta. 

Apua Kompassin käyttöön saat osoitteesta kompassi@partio.fi.

Kuinka voin antaa palautetta Kompassista? 

Paras tapa lähettää palautetta on laittaa sähköpostia osoitteeseen kompassi@partio.fi

Kuva: Marikki Virtanen