Lippukunnan viestintäkanavat

Tältä sivulta löydät listan ja kuvauksen lippukunnan yleisimmistä viestintäkanavista ja niiden erikoispiirteistä.

Nettisivut

Sähköposti

  • Sähköposti on pitänyt pintansa virallisena tiedotuskanavana. Jos asiasi on pitkä ja/tai siihen liittyy liitteitä, on sähköposti hyvä väline.
  • Sähköposti toimii erityisen hyvin vanhempien johtajien viestintävälineenä ja kotiväen informoinnissa.
  • Kannattaa kuitenkin  muistaa, että nuorempi väki ei välttämättä seuraa sähköpostiaan aktiivisesti.

Sähköpostilistat

  • Sähköpostilistoja voi luoda eri tarkoituksiin eri ryhmille.
  • Omat listat kannattaa olla esimerkiksi johtajiston kesken ja jäsenten kotiväen informointiin.
  • Listoja voi tehdä näppärästi partiorekisteri Kuksassa.

WhatsApp

  • Whatsapp on kasvattanut suosiotaan myös virallisempana viestintäkanavana erityisesti harrastusporukoiden keskuudessa.
  • Näitä ryhmiä voi olla johtajilla omansa, partiolaisten kotiväellä omansa ja yksittäisillä toimintaryhmillä omansa. Toimintaryhmien kohdalla voi tehdä oman ryhmän myös kyseisen porukan kotiväelle.
  • Soveltuu parhaiten nopeaan tiedotusluonteiseen viestintään. Tärkeitä tietoja voi olla hankalampi kaivaa keskustelun lomasta myöhemmin, joten voi olla hyvä laittaa tärkeimmät tiedot silti vaikkapa verkkosivuille tai sähköpostiin.

Sosiaalinen media

Facebook-ryhmä

  • Facebook-ryhmä sopii hyvin vaikkapa lippukunnan, ryhmän tai johtajiston sisäiseen viestintään.
  • Ryhmässä pystyy tiedottamaan isoa massaa kerralla ja siellä pystyy helposti myös kommentoimaan muiden aloittamia keskusteluja.
  • Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki ryhmään liittyneet eivät välttämättä näe kuitenkaan kaikkia ryhmään laitettuja viestejä, elleivät he huomaa tulla ryhmän sivulle lukemaan.
  • Facebook-ryhmästä on Whatsappia helpompi löytää menneitä keskusteluita ja ne myös ryhmittyvät sinne paremmin.

Facebook-sivu

  • Facebookin sivu soveltuu paitsi tiedottamiseen, myös toiminnan esittelyyn.
  • Sivulle voi tehdä päivityksiä paitsi muistettavista asioista (kesäleirin ilmoittautuminen päättyy huomenna), myös esimerkiksi leireiltä ja ihan viikkotoiminnastakin. T
  • ämä on mahtava tapa kertoa kotiväelle ja muille kiinnostuneille toiminnastanne.
  • On hyvä kuitenkin muistaa, että sivun julkaisut eivät välttämättä näy kaikille sivun seuraajille. Facebook on yhä enemmän rajoittanut sivujen julkaisujen näkymistä seuraajille.

Instagram

  • Instagram soveltuu partiosta kertomiseen ulospäin, mutta myös sisäiseen kevyempään viestintään.
  • Perustakaa lippukunnalle oma tili, jossa kerrotte kuvin ja videoin kuulumisianne viikkokokouksista, retkiltä ja leireiltä.
  • Muistakaa käyttää myös partion yhteistä hashtagia #partioscout!
  • Instagram on erityisen visuaalinen kanava. Hyödyntämällä kanavan tuoreempia ominaisuuksia, kuten Reelsiä, saatatte tavoittaa onnistuneesti myös ihan uusia silmäpareja!

Katso lippukunnille suunnattu ohje sosiaalisen median käyttämiseen.