Tältä sivulta löydät listan ja kuvauksen lippukunnan yleisimmistä viestintäkanavista ja niiden erikoispiirteistä.
Nettisivut
- Toimivat nettisivut ovat tärkeä kanava paitsi lippukunnan toiminnasta kiinnostuneille myös nykyisille jäsenille ja heidän kotiväelleen.
- Lue lisää lippukunnan nettisivuista.
Sähköposti
- Sähköposti on pitänyt pintansa virallisena tiedotuskanavana. Jos asiasi on pitkä ja/tai siihen liittyy liitteitä, on sähköposti hyvä väline.
- Sähköposti toimii erityisen hyvin vanhempien johtajien viestintävälineenä ja kotiväen informoinnissa.
- Kannattaa kuitenkin muistaa, että nuorempi väki ei välttämättä seuraa sähköpostiaan aktiivisesti.
Sähköpostilistat
- Sähköpostilistoja voi luoda eri tarkoituksiin eri ryhmille.
- Omat listat kannattaa olla esimerkiksi johtajiston kesken ja jäsenten kotiväen informointiin.
- Listoja voi tehdä näppärästi partiorekisteri Kuksassa.
- Whatsapp on kasvattanut suosiotaan myös virallisempana viestintäkanavana erityisesti harrastusporukoiden keskuudessa.
- Näitä ryhmiä voi olla johtajilla omansa, partiolaisten kotiväellä omansa ja yksittäisillä toimintaryhmillä omansa. Toimintaryhmien kohdalla voi tehdä oman ryhmän myös kyseisen porukan kotiväelle.
- Soveltuu parhaiten nopeaan tiedotusluonteiseen viestintään. Tärkeitä tietoja voi olla hankalampi kaivaa keskustelun lomasta myöhemmin, joten voi olla hyvä laittaa tärkeimmät tiedot silti vaikkapa verkkosivuille tai sähköpostiin.
Sosiaalinen media
Facebook-ryhmä
- Facebook-ryhmä sopii hyvin vaikkapa lippukunnan, ryhmän tai johtajiston sisäiseen viestintään.
- Ryhmässä pystyy tiedottamaan isoa massaa kerralla ja siellä pystyy helposti myös kommentoimaan muiden aloittamia keskusteluja.
- Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki ryhmään liittyneet eivät välttämättä näe kuitenkaan kaikkia ryhmään laitettuja viestejä, elleivät he huomaa tulla ryhmän sivulle lukemaan.
- Facebook-ryhmästä on Whatsappia helpompi löytää menneitä keskusteluita ja ne myös ryhmittyvät sinne paremmin.
Facebook-sivu
- Facebookin sivu soveltuu paitsi tiedottamiseen, myös toiminnan esittelyyn.
- Sivulle voi tehdä päivityksiä paitsi muistettavista asioista (kesäleirin ilmoittautuminen päättyy huomenna), myös esimerkiksi leireiltä ja ihan viikkotoiminnastakin. T
- ämä on mahtava tapa kertoa kotiväelle ja muille kiinnostuneille toiminnastanne.
- On hyvä kuitenkin muistaa, että sivun julkaisut eivät välttämättä näy kaikille sivun seuraajille. Facebook on yhä enemmän rajoittanut sivujen julkaisujen näkymistä seuraajille.
- Instagram soveltuu partiosta kertomiseen ulospäin, mutta myös sisäiseen kevyempään viestintään.
- Perustakaa lippukunnalle oma tili, jossa kerrotte kuvin ja videoin kuulumisianne viikkokokouksista, retkiltä ja leireiltä.
- Muistakaa käyttää myös partion yhteistä hashtagia #partioscout!
- Instagram on erityisen visuaalinen kanava. Hyödyntämällä kanavan tuoreempia ominaisuuksia, kuten Reelsiä, saatatte tavoittaa onnistuneesti myös ihan uusia silmäpareja!
Katso lippukunnille suunnattu ohje sosiaalisen median käyttämiseen.