Suomen Partiolaisten Organisaatiossa toimiminen -koulutus antaa valmiuksia partion organisaatioissa toimimiseen ja johtamiseen. Koulutuksessa tutustutaan partiotoiminnan kehittämiseen sekä tarkastellaan partiotoimintaa erityisesti partiopiirin näkökulmasta. Koulutuksessa opitaan perustaidot kehittämishankkeen suunnitteluun ja toteutukseen. Koulutuksessa on mahdollista hyödyntää kouluttautujan oman projektin työstämistä ja kehittämistä.
Kohderyhmä ja vaatimukset
Koulutus on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille, partiojohtajaperuskoulutuksen käyneille henkilöille, jotka aikovat toimia erilaisissa organisaatioissa tai johtaa niitä.
Koulutukseen osallistumisen esitietovaatimuksena on suoritettu partiojohtajaperuskoulutus.
Osaamistavoitteet
- Osallistuja osaa johtaa organisaationsa toiminnan suunnittelua ja arviointia
- Osallistuja osaa käyttää menetelmiä aikuisryhmän johtamiseen ja motivoimiseen
- Osallistuja osaa soveltaa toiminnan kehittämisen menetelmiä
- Osallistuja osaa suunnitella projektin asetettujen tavoitteiden mukaisesti
Osaamisen arvioinnin kuvaus
Koulutus arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Koulutuksen suorittaminen edellyttää:
- koulutukselle asetettujen ennakkovaatimusten täyttymisen
- osallistumisen lähiopetukseen ja harjoituksiin
- koulutukseen kuuluvien itsenäisten oppimistehtävien tekemisen
- osallistumisen koulutuksen aloitus- ja päätöskeskusteluun.
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan päätöskeskustelulla kouluttajan ja osallistujan välillä. Päätöskeskustelussa varmistetaan, että osallistuja on saavuttanut koulutuksen osaamistavoitteet arvioinnin kohteiden mukaisesti. Jos osallistujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla osallistujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Partiokoulutuksiin kuuluvista aloitus- ja päätöskeskusteluista voi lukea tarkemmin tästä.
Arvioinnin kohteet
- Arvioi johtamismenetelmien soveltuvuutta omassa toimintaympäristössään
- Arvioi oman organisaationsa toimintaa ja kehittämismahdollisuuksia
- Valitsee organisaatiolleen sopivia kehittämisen menetelmiä
- Kuvaa projektin vaiheet koulutusmateriaalien mukaisesti
Oppimistehtävät
Keskustelut, ryhmätyöt, ennakkoon tehtävä itsenäinen pohdintatehtävä
Kirjallisuus ja materiaali (Osallistuja & kouluttaja)
- Partiota ohjaavat dokumentit
- Muu ajankohtainen materiaali
Koulutukseen sisältyvät moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Opetustunnit (Kouluttajan työmäärä) |
J7: Aikuisryhmän johtaminen | Johtaminen | 3 h |
L2: Kehittämishankkeen suunnittelu | Toiminnan laatu ja kehittäminen | 3 h |
OR3: Piirin ja keskusjärjestön ryhmän toiminnansuunnittelu | Organisaatio-osaaminen | 4h |
PR1: Projekti | Projekti | 3 h |
P4: Ajankohtaista partiossa | Partiotieto | 1 h |
Yhteensä 14 tuntia |
Vastaava järjestäjä
Partiopiiri
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta
Moduulit
Osaamisalue: Organisaatio-osaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Organisaatiossa toimiminen -koulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus
Tavoitteet: Kouluttautuja ymmärtää, miten piirin/keskusjärjestön ryhmä toimii tavoitteellisesti ja osaa johtaa toiminnan suunnittelua ja arviointia.
Sisältö
- Tavoitteiden asettaminen ryhmän toiminnalle
- Suunnitteluaikataulun laatiminen
- Talousarvion laatiminen
- Toiminnan arvioinnin suunnittelu ja toteutus
- Palautteen kerääminen ja käyttö osana arviointia
- Ryhmän viestinnän suunnittelu osana toiminnan suunnittelua
- Ryhmän toimintaympäristön tunteminen ja vuorovaikutus koko organisaation kanssa
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Osaamisalue: Johtaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ohjelma- ja lippukunnanjohtajakoulutus sekä Organisaatiossa toimiminen -koulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa johtaa aikuis- tai johtajaryhmän työskentelyä sekä arvioida ja kehittää ryhmän toimintaa.
Sisältö
- Tavoitteiden asettaminen ryhmän työskentelylle ja ryhmän jäsenten sitouttaminen yhteiseen päämäärään
- Vapaaehtoisten motivaation tunnistaminen ja vahvistaminen
- Erilaiset ongelmanratkaisumenetelmät
- Toimiminen erilaisten ihmisten ja persoonien kanssa, johdettavien erilaisten lähtökohtien ja elämäntilanteiden huomioiminen
- Ryhmän toiminnan arviointi ja kehittäminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Toiminnan laatu ja kehittäminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Organisaatiossa toimiminen -koulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa suunnitella ja toteuttaa partiotoiminnan tai lippukunnan kehittämishankkeen lippukunnassa tai piirissä. Tuntee kehittämiseen liittyviä menetelmiä moduulin laajuuden mukaisesti ja osaa soveltaa niitä.
Sisältö
- Kehittämishankkeen toteuttamisen perusprosessin ymmärtäminen ja soveltaminen, sisältäen:
- Nykytilan jäsentäminen, tavoitteen määrittäminen
- Ratkaisujen kehittely ja ratkaisukeinojen valinta
- Toteutuksen suunnittelu
- Toteutuksen seuranta ja tulosten arviointi
- Lisäksi perusprosessin vaiheisiin liittyviä menetelmiä osallistujien tarpeiden mukaan
- Kehittämishankkeen toimeksiannon ja projektisuunnitelman tekeminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Projekti
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Organisaatiossa toimiminen -koulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa johtaa alueen tai piirin tapahtuman. Osaa asettaa tapahtuman tavoitteet. Osaa tehdä tapahtuman budjetin, seurata sitä ja hakea tukea.
Sisältö
- Projektin tavoitteiden asettaminen, suunnittelu tavoitteiden pohjalta ja tavoitteiden seuranta.
- Projektiorganisaation suunnittelu projektin tavoitteiden, toimintaympäristön ja luonteen vaatimusten mukaan.
- Alueen tai piirin projektin johtaminen ja projektiorganisaatiossa toimiminen.
- Johtaminen projektiorganisaatiossa
- Projektin talouden suunnittelu ja seuranta.
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Toiminnallinen menetelmä
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Partiotieto
Partiojohtajaperuskoulutus, Ohjelmajohtajakoulutus, Pestijohtajakoulutus, Lippukunnanjohtajakoulutus, Partiokouluttajakoulutus, Organisaatiossa toimiminen -koulutus ja Koulutusohjaajakoulutus.
Esitiedot: Ei esitietovaatimuksia – kohderyhmänä vahvan partiotaustan omaavat
aikuiset.
Tavoitteet: Tuntee Suomen ja kansainvälisen partion ajankohtaiset asiat (teemat,
tapahtumat ja tavoitteet).
Sisältö
- Ajankohtaiset asiat partiossa
- Sisältö mukautetaan kohderyhmän mukaan
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
Lähiopetuksen kesto: 1 tunti (voi vaihdella ryhmän mukaan)
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Tavoitteiden asettaminen ryhmän toiminnalle | Tuntee ryhmän tarkoituksen ja toiminnan tavoitteiden eron Millainen on hyvä tavoite? (smart) Laadulliset ja määrälliset tavoitteet | Tavoitteiden asettaminen suhteessa partion päämäärään, kasvatustavoitteisiin, ikäkausikohtaisiin tavoitteisiin, strategisiin tavoitteisiin sekä ajankohtaisiin teemoihin | |
Suunnitteluaikataulun laatiminen | Oman toimintaympäristön suunnittelusyklin tunteminen |
| |
Talousarvion laatiminen | Toimintasuunnitelman ja talousarvion yhteyden ymmärtäminen Ryhmän talouden kokonaisuuden tunteminen (missä ryhmäläiset asuvat ts. matkakulut, kokousten määrä, markkinoinnin kulut, postitus ja kopiointi, tapahtumien sijainti ja määrä, oma kouluttautuminen ja tapahtumiin osallistuminen) |
| |
Toiminnan arvioinnin suunnittelu ja toteutus | Toimintakertomuksen laatiminen Yhteys toimintasuunnitelmaan Toiminnan arviointi jatkuvana prosessina Toiminnan arvioinnin keinojen ja mittareiden suunnittelu ja käyttö |
| |
Palautteen kerääminen ja käyttö osana arviointia | Organisaation palautekulttuuri Organisaation toiminnasta ja tapahtumista saadun palautteen kiinnittäminen pysyvän organisaation toimintamalleihin | Tilastojen hyödyntäminen palautteena | |
Ryhmän viestinnän suunnittelu osana toiminnan suunnittelua | Osaa laatia viestintäsuunnitelman osaksi ryhmän toimintaa ja käyttää sitä johtamiseen Viestinnän jaksottaminen ryhmän toiminnan mukaisesti Viestintäkanavat | Viestinnän vuosikello |
|
Ryhmän toimintaympäristön tunteminen ja vuorovaikutus koko organisaation kanssa | Tuntee SP:n strategian ja osaa laatia toimintasuunnitelman strategian mukaisesti Toiminnansuunnittelun materiaalien ja ohjeistusten tunteminen (talousohjeet, toiminnansuunnittelun tukimateriaalit, ohjelmapainotus) Tuntee oman organisaationsa Tuntee oman ryhmänsä paikan koko organisaatiossa ja omalle ryhmälle asetetun tarkoituksen, tavoitteet, odotukset ja toiminnan raamit Toiminnansuunnittelu yhdessä muiden ryhmien kanssa | Suurtapahtumien huomioiminen toiminnan suunnittelussa | WAGGGS:in ja WOSM:in strategiat |
Ryhmän resurssien, koulutustarpeiden ja jatkuvuuden suunnittelu | Tunnistaa ryhmän toiminnan vaatimat resurssit ja osaamisen. Osaa suunnitella ja tarjota ryhmän jäsenille heidän tarvitsemaansa koulutusta ja tukea. Osaa suunnitella ryhmän toimintaa pitkällä ajanjaksolla niin, että toiminta jatkuu aktiivisena. |
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Tavoitteiden asettaminen | Tavoitteiden asettamisen merkitys ryhmän toiminnalle | Lyhyen ja pitkän tähtäimen suunnittelu | |
Sitouttaminen | Motivaatiotekijöiden yhteys sitoutumiseen Sitouttamisen tapoja | Sitoutumisen ongelmat yhteiskunnassa ja tämän vaikutus vapaaehtoistoimintaan | |
Motivaatio | Yleisimpiä yksilön motivaatiotekijöitä | Vapaaehtoistoiminnan yleiset motivaatiotekijät | Vapaaehtoisen roolit partiossa |
Ongelmanratkaisumenetelmät | Ongelmien tunnistaminen eri ryhmän toiminnan vaiheissa | Ongelmien muuttaminen ratkaisukeskeisesti toiminnaksi ja tavoitteiksi | |
Yksilön kohtaaminen | Yksilön elämäntilanne, osaaminen, ajankäyttö ja resurssit Pestikeskustelun käyminen pestissä kehittyminen –työkalun avulla | Pestikeskustelun mahdollisuudet yksilön kohtaamisessa | Ryhmäroolien muokkaaminen vastaamaan henkilön elämäntilannetta |
Toiminnan arviointi ja kehittäminen | Arviointi käytännössä Kehittämisen näkökulma ryhmän toiminnan johtamisessa | Mittareiden asettaminen toiminnan kehittämiselle ja arvioinnille |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Nykytilan määrittäminen ja tavoitteiden asettaminen | Ymmärretään organisaation strategian rooli toiminnan kehittämisen perustana. Palautteen merkitys nykytilanteen ymmärtämisessä ja soveltuvia menetelmiä palautteen keräämiseen. Nykytilanteen hahmottaminen nelikenttäanalyysillä (SWOT). Kehittämishankkeen tavoitteiden määritteleminen (mitä halutaan saavuttaa). | Nelikenttä tms. analyysimenetelmän sovittaminen omaan erityiseen tarkoitukseen. | Epäsuoran palautteen / analytiikan käyttö. |
Ratkaisukeinot | Osataan käyttää ainakin kahta menetelmää parannusten löytämiseksi kehitettävälle asialle (esim. aivoriihi ja mind map) Tunnetaan muutoksen tekemisen periaatteet organisaatiossa (esim. John Kotter, Muutoksen portaat) | Epävarmuuden hallinta (mistä tietää että on tekemässä parannusta) pilotoinnin avulla. Ulkoisen näkökulman käyttäminen (konsultointi). |
|
Toteutuksen suunnittelu, seuranta ja arviointi | Ymmärretään kehittämishankkeen, kiinteän organisaation ja projektin suhde (kehittämishanke on tyypillisesti projekti). Tunnetaan yksi jatkuvan kehityksen malli, esim. PDCA. Tiedotus ja kommunikaatio muutoksen ja muutosvastarinnan hallinnan välineenä. Kehittymisen mittaaminen ja tavoitteita vastaavien mittareiden määrittely. Jatkuvan palautteen käyttö mittarina. |
|
|
Kehittämis- hankkeen suunnittelu ja toimeksianto | Osataan valita hankkeelle sopiva toteutustapa. Esim. Yksi iso muutos (vesiputousmalli) vai useita pieniä muutoksia (ketterät menetelmät) Osataan määritellä tilaajan tarjoamat resurssit, tuki ja odotukset kehittämishankkeeseen kuuluville projetille/projekteille. Tunnetaan menetelmiä kehittämishankkeen tulosten kiinnittämiseen pysyvässä organisaatiossa. |
|
Viimeksi päivitetty 3.11.2019
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Projektin tavoitteiden asettaminen | Ymmärtää, että projektilla on kokonaistavoite (tilaajalta) ja osatavoitteita (projektilta). Projektin ulkoiset ja sisäiset tavoitteet. Osaa määritellä hyvän tavoitteen (esim. SMART) |
| |
Projektiorganisaation ja projektin suunnittelu | Tuntee projektiorganisaatiosta löytyvät roolit (tilaaja, ohjausryhmä, johtaja, osa-alueen vastaava, tekijä) Projektikokonaisuuden jakaminen osiin, vastuiden jakaminen Projektin vaiheet (ideointi, käynnistys, suunnittelu, toteutus, päättäminen) | Projektiopas Suomen Partiolaisten suuriin projekteihin Riskianalyysi Erilaiset projektiorganisaatiot |
|
Johtaminen projektiorganisaatiossa | Pestaus Projektiaikataulun suunnittelu Projektin edistymisen seuranta Sisäinen ja ulkoinen viestintä | Rekrytointi | Projektihenkilöiden motivointi ja sitouttaminen |
Toimiminen projektiorganisaatiossa | Toimija ymmärtää olevansa osa kokonaisuutta ja oman osa-alueensa vaikutuksen kokonaisuuteen |
| |
Projektin talouden suunnittelu ja seuranta | Projektin talousarvion laatiminen
Projektin tulojen ja menojen muodostuminen
Talouden riskit ja niihin varautuminen
Talouden seuranta Projektin tilinpäätös |
|
|
Viimeksi päivitetty 3.11.2019
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ajankohtaiset asiat partiossa
(pohjana SP:n vuosittain päivitettävä P4 ajankohtaista partiossa -ohjeistus ja mahdolliset piirin tekemät ohjeet) | Miten partiolla menee, Suomessa, ajankohtaiset keskustelunaiheet
|
|
|
Teemat | Partion vuositeema, strategiset painotukset, miten ottaa ne huomioon omassa toiminnassa
|
|
|
Leirit ja tapahtumat | Seuraavat suurtapahtumat (piirileirit ja vastaavat, Finnjamboree, suurjuhlat, jäsenkokous, Roverway, maailmanjamboree ym.)
|
|
|