Harrastusviikko

Harrastusviikolla koululaiset tutustuvat harrastuksiin! Neljättä kertaa järjestettävää harrastusviikkoa vietetään 6.-12.9.2021.

Tule mukaan partioon

Partiokokeiluissa hyödynnetään Koulaisten Partioseikkailun materiaaleja sekä YouTube-sarja Koitosta. 1.-3. luokkalaisten kanssa Koululaisten Partioseikkailua voi hyödyntää myös kokonaisuudessaan.

Koululaisten Partioseikkailun materiaalit
Koitos YouTubessa

1.-3. luokkalaisten ohjelma

Kokeilu 1: tutustutaan partioon

Katsokaa Koitoksen jakso ja kertokaa omia partiokokemuksia, jos joukossa on partion harrastajia.

Kokeilu 2: karttamerkkibingo

Tarvikkeet: Partioseikkailun materiaaleista (partio.fi/partioseikkailu) tulostettu bingoruudukko ja taululle heijastettu kuva karttamerkeistä.
Pelatkaa karttamerkkibingoa. Jokainen lapsi piirtää bingoruudukon jokaiseen ruutuun yhden karttamerkin. Opettaja tai vapaaehtoinen oppilas huutaa vuorotellen eri karttamerkkejä ja muut ruksivat bingoruudukosta huudetun merkin. Kenen ruudukosta tulee ensimmäisenä suora?

Kokeilu 3: opetelkaa hätäpuhelun soittamista ja tutustukaa 112 Suomi -sovellukseen

Keskustelkaa hätäpuhelun soittamisesta. Ovatko oppilaat joskus soittaneet hätäkeskukseen? Milloin hätäkeskukseen saa soittaa ja milloin taas ei? Tutustukaa 112 Suomi-sovellukseen. Voit kertoa oppilaille, että sovellus paikantaa soittajan sijainnin. Esimerkiksi metsäretkillä tällainen paikannus tulee tarpeeseen. Käykää yhdessä läpi hätäpuhelun vaiheet. Harjoitelkaa hätäpuhelun soittamista pareissa. Yksi oppilaista toimii hätäkeskuksena ja toinen on soittaja, joka tarvitsee apua.
1. Kerro kuka olet ja mistä soitat (Huom: Jos käytät soittamiseen Punaisen Ristin sovellusta tai 112 Suomi -sovellusta, hätäkeskus paikantaa puhelimesi sijainnin.)
2. Kerro, mitä on tapahtunut.
3. Vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin.
4. Lopeta puhelu vasta luvan saatuasi.
5. Soita uudelleen, jos tilanne muuttuu.

4.-6. luokkalaisten ohjelma

Kokeilu 1: tutustutaan partioon

Katsokaa Koitoksen jakso ja kertokaa omia partiokokemuksia, jos joukossa on partion harrastajia.

Kokeilu 2: arviointi

Arvioikaa pareittain erilaisia asioita. Esimerkiksi makaronien määrä lasipurkissa, käpyjen määrä ämpärissä, jokin koulun pihalla oleva etäisyys tai jonkin paikallisen rakennuksen korkeus.

Kokeilu 3: yhdessä tekeminen

Jakaantukaa ryhmiin ja tehkää yhdessä erilaisia harjoituksia. Esimerkiksi kootkaa ryhmissä spageteista mahdollisimman korkea torni (jokaiselle ryhmälle sama määrä spagettia).

Kokeilu 4: viestintä

Jokainen opettelee viitomaan oman nimensä sormiaakkosin ja jonkin ennalta annetun sanan, jonka muut arvaavat.

Yläasteikäiset

Kokeilu 1: yhdessä tekeminen

A) Katsokaa Koitoksen jakso. Jakaantukaa sen jälkeen ryhmiin ja tehkää yhdessä jokin harjoitus. Esimerkiksi kootkaa ryhmissä spageteista mahdollisimman korkea torni (jokaiselle ryhmälle sama määrä spagettia).

B) Jakaantukaa muutaman henkilön ryhmiin. Ryhmät tekevät taideteoksen luonnosta löytyvistä materiaaleista.

Kokeilu 2: viestintä

A) Ryhmän jäsenet esittelevät itsensä kuvilla. Kuvien avulla voidaan myös pohtia, millaisena toiset näkevät minut. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Ryhmä ottaa kuvia erilaisista eleistä ja ilmeistä ja tulkitsee niitä. Millaisen kuvan voin julkaista toisesta? Millaisen kuvan voin julkaista itsestäni? Mihin kuvat menevät, kun laitan ne internettiin. Tärkeää on, että oppilas ymmärtää, että kerran internettiin laitettua kuvaa ei saa koskaan täysin poistettua. Ohjeita valokuvien julkaisemiseen ja nettikäyttäytymiseen löytyy helposti netistä.

B) Jokainen opettelee viitomaan oman nimensä sormiaakkosin ja jonkin ennalta annetun sanan, jonka muut arvaavat.

Kannattaa tutustua myös koulupäivän yhteydessä toteutettavan partiotoiminnan malleihin. Voisiko teidän koulullanne toimia partiokerho?