Suomen Partiolaisten partiojohtajajatkokoulutus eli Kolmiapila-Gilwell-koulutus on johtamiskoulutusta, jonka juuret ovat kansainvälisessä Kolmiapilakoulutuksessa ja Gilwell-koulutuksessa. Koulutuksessa perehdytään ihmisten, organisaatioiden ja partiokasvatuksen johtamiseen sekä toiminnan ja itsensä kehittämiseen.
Kohderyhmä ja vaatimukset
Partiojohtajajatkokoulutus on tarkoitettu vähintään kaksi vuotta johtajapestissä toimineille, 22 vuotta täyttäneille partiojohtajille. Pestillä tarkoitetaan pestatun toimimista sovitun sisältöisessä ja pituisessa tehtävässä, jossa pestattu saa perehdytyksen ja tuen sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuden.
Koulutuksen osallistumisen esitietovaatimuksena on suoritettu partiojohtajaperuskoulutus.
Koulutuksen rakenne
Koulutukseen kuuluu lähijaksoja sekä toimintaosa, jonka aikana kouluttautuja toteuttaa kehittämistehtävän. Kehittämistehtävään kuuluu myös projektiryhmän johtamista. Kouluttautuja saa toimintaosan aikana henkilökohtaista ohjausta ja hän tekee toimintaosastaan raportin.
Osaamistavoitteet
- Osallistuja osaa arvioida partion erilaisten organisaatioiden johtamista ja ryhmien työskentelyä.
- Osallistuja osaa suunnitella partion organisaation johtajaresursseja ja koulutustarpeita.
- Osallistuja osaa ratkaista partion organisaation vuorovaikutuksen haasteita.
- Osallistuja osaa johtaa partiokasvatusta (partioliikkeen päämäärä, arvopohja, kasvatustavoitteet, partiomenetelmä ja partio-ohjelma) kokonaisuutena omassa toimintaympäristössään.
- Osallistuja osaa kehittää partiotoimintaa partiokasvatuksen osa-alueiden mukaisesti.
- Osallistuja osaa suunnitella, johtaa ja arvioida suuren kehittämishankkeen partiossa.
- Osallistuja osaa soveltaa laadun parantamisen ja kehittämisen menetelmiä perustuen tietoon organisaation toiminnasta ja toimintaympäristöstä.
- Osallistuja osaa tunnistaa omia arvojaan ja perustella niitä.
- Osallistuja osaa kehittää omaa toimintaansa johtajana, yksilönä ja ryhmän jäsenenä perustuen partion johtamiskäsitykseen.
- Osallistuja osaa tukea ajankohtaisten asioiden hyödyntämistä ja edistämistä omassa toimintaympäristössään.
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan sekä lähiosien aikana että toimintaosan aikana harjoituksiin osallistumisen, kehittämistehtävässä toimimisen, pohdintakeskustelujen ja toimintaosan raportin avulla. Nimetty ohjaaja tukee osallistujan oppimista koko koulutuksen ajan ja hyväksyy toimintaosan ja kirjoittaa siitä lausunnon. Päätöskeskustelussa varmistetaan, että osallistuja on saavuttanut koulutuksen osaamistavoitteet arvioinnin kohteiden mukaisesti. Jos osallistujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla osallistujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Osaamisen arvioinnin kuvaus
Koulutus arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Koulutuksen suorittaminen edellyttää:
- koulutukselle asetettujen ennakkovaatimusten täyttymisen
- osallistumisen lähiopetukseen ja harjoituksiin
- koulutukseen kuuluvien itsenäisten oppimistehtävien tekemisen
- toimintaosan osien tekemisen ja raportoinnin ohjeistuksen mukaan:
- pohdintatehtävät
- kehittämistehtävä
- syventävä oppimistehtävä
- oman osaamisen ja oppimisen arviointi
- kurssin arviointi
- osallistumisen ohjauskeskusteluihin ml. koulutuksen aloitus- ja päätöskeskusteluun
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan sekä lähiosien aikana että toimintaosan aikana harjoituksiin osallistumisen, kehittämistehtävässä toimimisen, pohdintakeskustelujen ja toimintaosan raportin avulla. Nimetty ohjaaja tukee osallistujan oppimista koko koulutuksen ajan ja hyväksyy toimintaosan ja kirjoittaa siitä lausunnon. Päätöskeskustelussa varmistetaan, että osallistuja on saavuttanut koulutuksen osaamistavoitteet arvioinnin kohteiden mukaisesti. Jos osallistujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla osallistujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Oppimistehtävät
Keskustelut, ryhmätyöt, harjoitukset, itsenäinen pohdinta, ohjauskeskustelut, syventävä perehtyminen koulutettavaan aiheeseen, oman osaamisen, oppimisen ja koulutuksen arviointi sekä kehittämistehtävä, johon sisältyy projektiryhmän johtamista ja toiminnan kehittämistä.
Kirjallisuus ja materiaalit (Osallistuja & kouluttaja)
- Kouluttautujan ja ohjaajan ohje
- Partion peruskirja
- Partiojohtajan käsikirja
Koulutukseen sisältyvät moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalueet | Opetustunnit (kouluttajan työmäärä) |
IK4: Minä partiojohtajana 2 | Itsensä kehittäminen | 8 h |
J8: Johtaminen partiossa 3 | Johtaminen | 23 h |
L3: Toiminnan kehittäminen | Toiminnan laatu ja kehittäminen | 12 h |
P3: Partion perusteet 2 | Partiotieto | 12 h |
P6: Ajankohtaisten asioiden edistäminen | Partiotieto | 8 h |
Yhteensä 63 tuntia |
Vastaava järjestäjä
Keskusjärjestö
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta
Koulutuksesta saatavat todistukset ja merkit
Koulutuksesta saa kaksi todistusta. Toisen antaa oma Ko-Gi ohjaaja tunnustenjakotilaisuudessa, jossa suorittaja saa myös Gilwell-huivin, nappulat ja apilan. Todistus on ns. partiotodistus, joka on partion ilmeen mukainen.
Ko-Gi-koulutuksesta saa myös Opintokeskus Siviksen myöntämän 14 opintopisteen virallisen todistuksen. Osallistujan tiedot merkitään samalla Opintokeskus Siviksen opintorekisteriin. Halutessaan osallistuja voi antaa koulutuksen aikana suostumuksen siihen, että tiedot siirretään koulutuksen päätyttyä myös Omaan Opintopolkuun.
Lue täältä lisää opintopisteytetyn todistuksen merkityksestä ja osaamisen tunnustamisesta: https://www.partio.fi/lippukunnille/pestien-tuki/osaaminen/opintopisteytetty-todistus-partiokoulutuksesta/
Opintokeskus Siviksen myöntämä todistus on suomeksi.
Lisätietoa osallistumisesta Ko-Gille
Moduulit
Osaamisalue: Itsensä kehittäminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi)
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus
Tavoitteet: Koulutettava osaa arvioida omaa toimintaansa suhteessa partion johtamiskäsitykseen. Osaa kehittää omaa toimintaansa johtajana, yksilönä ja ryhmän jäsenenä.
Sisältö
- Oman johtaja-minän tunnistaminen ja kehittäminen
- Partion arvopohjan soveltaminen partiojohtajana toimiessa
- Vastuullinen ja perusteltu partion aikuisten, nuorten ja lasten toiminnan tukeminen
Koulutusmenetelmät
- Ohjaava keskustelu
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja luento
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 8 tuntia
Osaamisalue: Johtaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi)
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus
Tavoitteet: Osaa johtaa partion erilaisia organisaatioita ja ryhmien työskentelyä. Osaa suunnitella organisaation johtajaresursseja ja koulutustarpeita.
Sisältö
- Johtaminen ja partion johtamiskäsitys
- Aikuis- tai johtajaryhmän johtaminen
- Vapaaehtoisten motivointi ja tuki
- Pestijärjestelmä johtamisen välineenä
- Vuorovaikutus, palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Organisaation johtaminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
Lähiopetuksen kesto: 23 tuntia
Osaamisalue: Toiminnan laatu ja kehittäminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi)
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus
Tavoitteet: Osaa suunnitella, johtaa ja arvioida suuren kehittämishankkeen partiossa. Tuntee ja osaa soveltaa laadun parantamisen ja kehittämisen menetelmiä sekä kehittämisen logiikkaa. Osaa analysoida lippukunnan tai muun partio-organisaation toiminnasta ja toimintaympäristöstä tarjolla olevaa tietoa.
Sisältö
- Kehittämisen kaari
- Kehittämiskohteiden löytäminen, jäsentäminen, rajaus ja mittaaminen käyttämällä hyväksi mm. partiotoiminnasta tarjolla olevaa tietoa
- Kehittämisen toteuttaminen
- Kehittämisen onnistumisen arviointi
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja luento
Lähiopetuksen kesto: 12 tuntia
Osaamisalue: Partiotieto
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi)
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus
Tavoitteet: Osaa analysoida ja soveltaa käytäntöön partioliikkeen päämäärää, arvopohjaa, kasvatustavoitteita, partiomenetelmää ja partio-ohjelmaa. Analysoi perinteiden merkitystä partiossa. Ymmärtää partion organisaation kokonaisuutena.
Sisältö
- Partioliikkeen päämäärä, partiomenetelmä ja arvopohja
- Partioperinteet ja symboliikka
- Partioliike ajassa
- Partioliikkeen organisoituminen
- Partioliikkeen kansainvälisyys
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ennakkotehtävä
Lähiopetuksen kesto: 12 tuntia
Osaamisalue: Partiotieto
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi)
Esitiedot: Ei esitietovaatimuksia – kohderyhmänä vahvan partiotaustan omaavat aikuiset.
Tavoitteet: Osaa ja haluaa hyödyntää ja edistää partiolle ajankohtaisia asioita omassa toimintaympäristössään.
Sisältö
- Ajankohtaiset asiat partiossa
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento, ennakkotehtävät
Lähiopetuksen kesto: 8 tuntia
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Oman johtaja-minän tunnistaminen ja kehittäminen | Itsensä arviointia suhteessa johtamiskäsitykseen Miten eri johtajaroolit näkyvät omassa toiminnassa Oma motivoituminen ja oman toiminnan arviointi vapaaehtoisena Vahvuudet ja kehittämiskohteet partiojohtajana Omien kehittymistavoitteiden asettaminen | Itsearvioinnin ja -kehittämisen työkaluja Miten voin hakea palautetta muilta ja käsitellä sitä | Muiden toiminnan arviointi johtamiskäsityksen avulla |
Partion arvopohjan soveltaminen partiojohtajana toimiessa | Partion arvopohjan vaikutus omaan toimintaan Omien arvojen tunnistaminen | Arvopohjainen johtajuus laajemmin yhteiskunnassa | |
Vastuullinen ja perusteltu partion aikuisten, nuorten ja lasten toiminnan tukeminen | Vastuut ja velvollisuudet nuorisoliikkeessä Eri vapaaehtoisen rooleissa toimiminen |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Johtaminen ja partion johtamiskäsitys | Johtamisen määritelmä toimintana ja partion johtamiskäsitys
Johtamiskäsitys vapaaehtoisen eri rooleissa Johtaminen kuuluu kaikille -periaate ja valmentavan johtamisen periaate aikuisen johtaessa aikuisia ja aikuisen johtaessa lapsia ja nuoria Tilannejohtaminen, asia/ihmislähtöinen johtaminen | Miten johtamiskäsityksen taitoja välitetään kohderyhmälle | Maailmanjärjestöjen johtamismallit (WOSMin 21st century leadership ja WAGGGS Leading for her world) Muita johtamismalleja |
Aikuis- tai johtajaryhmän johtaminen | Ryhmän kehityksen vaiheet ja ryhmähengen luominen Ryhmän perustehtävän ja tavoitteet Ryhmän kulttuuri ja normit Ryhmän roolit | Johtajuus erityisolosuhteissa | |
Vapaaehtoisten motivointi ja tuki | Partiojohtamisen erityispiirteet: vapaaehtoisuus, eri ikäiset toimijat, ero työelämässä tapahtuvaan johtamiseen Vapaaehtoisen roolit Motivaatio: sisäiset ja ulkoiset motivaatiotekijät, vapaaehtoisen aikuisen motivaatio, mihin vapaaehtoinen sitoutuu | Kiittäminen ja palkitseminen | |
Pestijärjestelmä johtamisen välineenä | Partiopesti kokonaisuutena yksilön näkökulmasta: rekrytointi, perehdytys, ohjaus, seuranta, koulutus, tuki, arviointi ja päättäminen Pestijärjestelmä organisaation näkökulmasta: Pestisuunnittelu, toimijoiden kasvattaminen, koulutustarpeiden suunnitteleminen ja organisaatiolle kriittisten pestien tunnistaminen Pestit osana vanhempien ikäkausien ohjelmaa | Pitkän tähtäimen suunnittelu ja kasvun aikaansaaminen | Pestijohtaja lpk:ssa ja isossa projektissa Piirin tuki Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa |
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen | Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä palaute motivoinnin ja kehityksen kannalta Kuunteleminen ja kommunikointi | Palautteen antamisen keinoja ja työkaluja Ryhmän palautekulttuurin kehittäminen Ristiriitojen ratkaiseminen | Kulttuuritaustan ymmärtäminen |
Organisaation johtaminen | Organisaation rakentaminen: Perustehtävä ja tavoitteet, työnjako ja organisaatiorakenne ja päätöksentekomenettelyt Sisäinen viestintä organisaation johtamisessa Partion johtamiskäsitys organisaation johtamisessa: Strategiat ja toimintasuunnitelmat suunnan näyttäjinä, organisoituminen ja päätöksentekomallit toiminnan johtamisen ja ryhmien toiminnan tukena | Partio-organisaation rakenteet: eri toimijoiden perustehtävät ja tavoitteet, työnjako ja päätöksentekomenettelyt Projektiorganisaatio pysyvän organisaation osana Organisaation suunnan määrittäminen strategian kehittämisen avulla | Muut vapaaehtoisorganisaatiot ja niiden toimintatavat Erilaiset organisaatiomallit Strategisen suunnittelun periaatteet Strategian valmisteluprosessi partiotoiminnan eri tasoilla ja mahdollisuus vaikuttaa siihen |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Kehittämisen kaari
| Kehittämisen vaiheet: tarpeen tunnistaminen, tavoitetila, nykytila, toimenpidesuunnitelma, toteutus seuranta ja arviointi. Ko-Gi -kehittämistehtävän määrittely Kehittämisprojektin vaiheet
| Vesiputous vs. ketterä kehittäminen Jatkuvan parantamisen menetelmät toiminnan johtamisessa esim. PDCA-ajattelu
|
|
Kehittämiskohteiden löytäminen, jäsentäminen, rajaus ja mittaaminen käyttämällä hyväksi mm. partiotoiminnasta tarjolla olevaa tietoa
| Nykytilan ymmärtämisen keinoja, esim. juurisyyt ja niiden analysointi Ongelma- ja tavoitelähtöinen kehittämistarpeen löytäminen ja määrittely Partiotoiminnan laatukriteerit Nykytilan tietolähteiden hyödyntäminen
| Laadun määritelmä, laadun eri näkökulmat Lippukunnan toiminnan mittarit Partion työkalut toiminnan arvioinnissa Kehittämiskohteiden tunnistaminen partion strategiasta | Laatujohtaminen Laadun arvioinnin menetelmät |
Kehittämisen toteuttaminen
| Ongelmanratkaisun menetelmiä Ylemmän tason tavoitteiden jakaminen alatavoitteiksi Kehittämisen tulosten ottaminen käytäntöön | Muutosjohtaminen ja viestintä johtamisen välineinä Kehittämiskokeilujen toteuttaminen
| Kehittämishanke osana lasten ja nuorten partio-ohjelmaa |
Kehittämisen onnistumisen arviointi | Kehittämishankkeen lopputulosten arviointi hankkeen onnistumisen, tavoitteiden saavuttamisen, kasvatustavoitteiden ja hankkeen vaikuttavuuden näkökulmista Tavoitteiden mitattavuus |
|
Päivitetty viimeksi 14.1.2020
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Partioliikkeen päämäärä, partiomenetelmä ja arvopohja | Partioliikkeen päämäärä ja sitä tarkentavat kasvatustavoitteet (yleiset) Partiomenetelmä, partion ohjelmakäsitys ja partio-ohjelman soveltaminen, luovuttamattomat asiat Partion arvopohja sekä avoin partio, monikulttuurisuus, inkluusio Suomen Partiolaisten peruskirja | Partioliikkeen perustajan Baden-Powellin ajatukset partiosta Ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet Partion arvopohjaan nojaava vaikuttaminen partiosta ulospäin | Erilaisia ihmiskäsityksiä |
Partioperinteet ja symboliikka | Partioperinteiden merkitys yhteisön yhteishengen ja jatkuvuuden luojana – Suomessa ja kansainvälisesti, pysyvyys vs. muuttuminen ajassa Symboliikka osana partiomenetelmää Ko-Gi -symboliikka esimerkkinä tapahtuman symboliikasta | Tapahtuman symboliikan luominen | Muiden järjestöjen symboliikkaa |
Partioliike ajassa | Partioliikkeen historia Suomessa ja maailmalla: kuinka Suomen- ja maailmanhistorian suuret suunnanmuutokset, tapahtumat ja trendit ovat vaikuttaneet partioliikkeeseen | Partion merkitys yhteiskunnassa ennen, nyt ja tulevaisuudessa Miten yhteiskunnan nykyiset trendit vaikuttavat partioliikkeeseen | |
Partioliikkeen organisoituminen | Maailmanjärjestöjen, Suomen Partiolaisten, piirien ja lippukuntien työnjako | Asioiden edistäminen ja muuttaminen partiossa | |
Partioliikkeen kansainvälisyys | Partioliikkeen yhteiset arvot, päämäärä, menetelmät maailmanjärjestöjen peruskirjoista Miten maailmanjärjestöt vaikuttavat suomalaiseen partiotoimintaan | Maailmanjärjestöjen eroavaisuudet, yhtäläisyydet ja painotukset | Muiden partiojärjestöjen toimintatavat ja painotukset maailmalla |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ajankohtaiset asiat partiossa | (pohjana SP:n vuosittain päivitettävä ajankohtaista partiossa -ohjeistus, jonka Ko-Gi-ryhmä käy läpi valmistelijoiden kanssa ja päättää mihin keskitytään) Miten partiolla menee Suomessa, ajankohtaiset keskustelunaiheet ja teemat | Mitä päätöksiä kuhunkin aiheeseen liittyen on tehty, mihin asia/teema perustuu tai miksi tämä asia/teema on noussut ajankohtaiseksi. Miten se vaikuttaa omaan toimintaan On kiinnostunut (asenne) ja tietää mistä tulevaisuudessa saa tietoa partion ja toimintaympäristön muutoksista |