Koulutus antaa valmiuksia toimia 7-12 vuotiaista koostuvan ryhmän johtajana. Oppija saa valmiuksia ymmärtämään lapsen/nuoren kehitysvaiheita ja saa käytännön vaihtoehtoja erilaisten lasten kanssa toimimiseen. Koulutettava oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan turvallista viikoittaista toimintaa sekä retkiä partio-ohjelman mukaisesti.
Koulutuskokonaisuuden esitiedot
Tervetuloa partioon -koulutus tai käytännössä opitut partion perustiedot. Lisäksi suositellaan
perusretkeilytaitojen hallintaa.
Koulutuksen kohderyhmä
Akelan koulutus on tarkoitettu sudenpentulauman johtajana toimivalle tai kyseisessä pestissä
aloittavalle aikuiselle (yli 22-v.). Sammon koulutus on tarkoitettu seikkailijajoukkueen johtajana toimivalle tai kyseisessä pestissä aloittavalle aikuiselle (yli 22-v.).
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan kouluttautuja osaa perustaidot ja tiedot 7-9 vuotiaiden (akela-koulutus) / 10-12 vuotiaiden (sampo-koulutus) johtamisesta partiossa.
Koulutuksen sisältämät partion koulutusjärjestelmän moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Moduulin lähiopetuksen kesto |
IK1: Minä Akelana/Sampona | Itsensä kehittäminen | 2 h |
J1: Sudenpentu/seikkailijaryhmän johtaminen | Johtaminen | 4 h |
K1: Kehitys ja kasvu 1 | Kasvatus | 2 h |
K2: Ikäkausiohjelman perusteet (sudenpentu/seikkailija) |
Kasvatus | 5 h |
T2: Turvallisesti ryhmässä | Turvallisuus | 2 h |
Yhteensä 15 tuntia
Vastaava järjestäjä
Piiri
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta, yhteistyössä kasvatusvaliokunnan kanssa.
Koulutuksen sisältämät moduulit
IK1: Minä akelana/sampona
Osaamisalue: Itsensä kehittäminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akela-/Sampo -koulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon –koulutus tai vastaavat tiedot.
Tavoitteet: Ymmärtää akelan/sammon pestin ja aikuisen roolin 7-12-vuotiaan lapsen kasvattajana sekä on valmis kehittymään pestissään.
Sisältö
- Perehdytään akelan/sammon pesteihin. Erityisesti vastuisiin,
tukeen ja koulutusmahdollisuuksiin. - Opitaan tunnistamaan omat vahvuudet ja pohditaan omaa
kehittymistä lasten johtajana. - Perehdytään sudenpentujen ja seikkailijoiden johtamisen ja
ohjaamisen tarpeisiin.
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto 2 tuntia
Osaamisalue: Johtaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akela-/sampokoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon –koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Tuntee sudenpentu-/seikkailijaryhmän johtamisessa käytettäviä
johtamismalleja sekä käytännön vaihtoehtoja erilaisten lasten ja heidän
huoltajiensa kanssa toimimiseen.
Sisältö
- Sudenpentu- ja/tai seikkailijaikäisten ryhmän johtaminen,
siihen liittyvät ongelmatilanteet ja ongelmien ratkaisu / avun
saanti - Erilaiset ryhmähallinnan keinot
- Huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkitys ja toiminnasta
tiedottaminen vanhemmille - Käytännön vinkkejä eri kulttuureista tulevien lasten kanssa
toimimiseen.
Koulutusmenetelmät
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Osaamisalue: Kasvatus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akela-/Sampo -koulutus, luotsi -koulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää kyseisen ikäkauden lapsen/nuoren kehitysvaiheen ja
kuinka partio vastaa tähän kehitystarpeeseen.
Sisältö
- Ikäkauden henkinen ja fyysinen kehityskaari
- Ikäkauden keskeiset kehitystapahtumat
kasvatustavoitteiden havainnollistamina - Keskeiset elämäntapahtumat, kulttuuri ja elinympäristö
sekä motivoivat tekijät, tyttöjen ja poikien väliset erot - Kavereiden ja ryhmän merkityksen ymmärtäminen eri
ikäkausissa ja partiossa pysyminen tilastojen valossa - Ikäkauden ohjelma- ja johtajamallin vastaavuus ikäkauden
tarpeisiin
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Pari-/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto 2 tuntia
Osaamisalue: Kasvatus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akela/Sampo -koulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää yhden ikäkauden ohjelman rakenteen ja kuinka sitä
suunnitellaan ja johdetaan. Ymmärtää, miten lapsille tarjotaan
partiomaista toimintaa.
Sisältö
- Ikäkauden kasvatustavoitteet pääpiirteissään
- Ikäkauden ohjelman soveltaminen: merkit,
ohjelmatapahtumat, ohjelman rakenne, aktiviteetit. - Saadaan käytännön vinkkejä toteutukseen
- Ikäkauden lupaus ja ihanteet
- Ikäkausien yhteistyön merkitys siirtymävaiheessa
- Ryhmän rakenteen ja koon merkitys sekä edellytykset
toimia ryhmänä - Ikäkauden johtajamalliin sekä toimintaa tukeviin
henkilöihin ja tahoihin tutustuminen - Partiomenetelmä toiminnan toteuttamisessa
- Ikäkauden yhteistyötahot (lpk, alue, piiri, SP)
- Toiminnan suunnittelun periaatteet ja merkitys
- Ikäkauden tukimateriaaleihin tutustuminen
- Retkien keskeinen merkitys kasvatuskeinona ja osana
partio-ohjelmaa.
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Pari/ryhmätyö
- Toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto 5 tuntia
Osaamisalue: Turvallisuus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akela-/Sampo -koulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa toimia turvallisesti ryhmänsä kanssa ja ennakoida mahdollisia
riskejä. Tietää voimassa olevat Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet.
Osaa toimia pienissä tapaturmatilanteissa. Suorittaa Turvallisesti yhdessä
-verkkokurssin.
Sisältö
- Ikäkausille tyypillisten riskien tunnistaminen ja niihin voi
varautuminen - Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet erityisesti sudenpentujen
ja seikkailijoiden kannalta - Tapaturmissa toimiminen ja viestintä onnettomuuden sattuessa
(ks. kriisiviestintä turvallisuusohjeesta). - Henkinen turvallisuus, kiusaaminen ja lastensuojelu Turvallisesti
yhdessä -ohjeen avulla
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Toiminnallinen menetelmä
- Opetuskeskustelu
Lähiopetuksen kesto 2 tuntia
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Akelan ja sammon pesti | Ymmärtää akelan/sammon pestin sisällön - tärkeimmät tehtävät ja vaadittavat taidot
Pestin vastuullisuus
| Vastaavan ikäkausijohtajan tarjoama tuki
Ohjelma-, pesti- ja lippukunnanjohtajan tehtävät ja tuki sammoille/akeloille. |
|
Oma kehittyminen lasten johtajana | Omat vahvuudet partiolaisena ja lasten johtajana | Piirin (vast.) koulutustarjonta akeloille/sammoille
Partion johtamismallli ja sen soveltaminen akelan/sammon pestiin
Kehittyminen pestissä -työkalu
| Partion koulutuspolku ja mahdollisuudet kouluttautua laajemmin
Mentorointi partiossa, miten mentori voi tukea akelaa/sampoa |
Sudenpentujen ja seikkailjoiden johtamisen ja ohjaamisen tarpeet | Ikäkauden erityistarpeet: mitä pitää ottaa huomioon
Ohjaamisen ja johtamisen ero | Ohjaamisen vaikutus ryhmän rakenteen ja toiminnan kehittämisessä (ryhmän kehityksen vaiheet ja ryhmäyttäminen)
|
|
Viimeksi päivitetty 18.1.2018
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Kasvatustavoitteet | Kasvatustavoitteiden perusrakenne ja “oman” ikäkauden kasvatustavoitteiden sisältö
| Muiden ikäkausien kasvatustavoitteiden sisällöt |
|
Ohjelman käyttö | Ikäkauden ohjelman rakenne ja termit |
| Kasvatustavoitteiden yhteys partio-ohjelman rakenteeseen
|
Lupaus ja ihanteet | Ikäkauden lupaus ja ihanteet
| Kaikki partioihanteet |
|
Siirtymävaiheet | Siirtymävaiheen järjestäminen | Siirtymävaiheen riskit partiotoiminnan jättämisessä
|
|
Ryhmän rakenne ja koko | Ikäkauden ryhmärakenne partio-ohjelman tukena | Perusteet lauman/joukkueen rakenteelle
|
|
Johtajamalli | Akelan/sammon pesti ja häntä tukevat aikuiset | Lippukunnan ohjelmatoiminnan rakenne
| Aikuisen merkitys ikäkaudessa |
Partiomenetelmä | Partiomenetelmän käyttö partiotoiminnassa
| Partiomenetelmä toiminnan laadun mittarina
| Lasten ja nuorten oppiminen |
Yhteistyötahot | LPK:n, alueen ja piirin ikäkausitapahtumat | SP:n ohjelmapainotukset
|
|
Toiminnan suunnittelu | Ryhmän toimintakalenteri ja kokouksen rakenne
|
|
|
Tukimateriaalit | Johtajakansio ja SP:n nettisivut | Tukeva materiaali (askartelu-, leikki- tms.) |
|
Retki | Luonnossa toimiminen osana partiomenetelmää: Retken käyttö kasvatuskeinona Luonnon hyödyntäminen toimintaympäristönä Retkiohjelman suunnittelu Retkestä tiedottaminen Johtajan rooli retkellä (koti-ikävä, avun ja ohjauksen tarve käytännön toimissa) | Luonnon huomioiminen toiminnassa esim. taitojen oppiminen, iltanuotiot, elämyksellisyys ajatuksenherättäjänä |
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ikäkausille tyypillisten riskien tunnistaminen ja niihin varautuminen
| Sudenpentu- ja seikkailijatoimintaan liittyvät riskit |
|
|
Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet (erityisesti sudenpentujen ja seikkailijoiden kannalta)
| SP:n turvallisuusohjeiden sisältö
| Meripartiotoiminnan turvallisuusohjeet (meripartiolaisille ydinainesta) |
|
Tapaturmissa toimiminen ja viestintä onnettomuuden sattuessa
(ks. kriisiviestintä turvallisuusohjeesta). | Tapaturmiin varautuminen ja EA valmiuden suunnittelu
Avun hälyttäminen
Viestintä eri tasoisissa tapaturmissa
| EA 1-kurssi (käydään halutessa erillisenä koulutuksena) |
|
Henkinen turvallisuus, kiusaaminen ja lastensuojelu
(Turvallisesti yhdessä -ohjeen avulla)
| Turvallisesti yhdessä verkkokurssi |
|
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Johtaminen
Ongelmatilanteet | Aikuisen rooli lapsien johtajana
Vertaisjohtajuus ikäkaudessa
Sudenpentu-/ ja seikkailijaryhmän johtamisen ongelmatilanteet
Ongelmien ratkaisu ja avun saanti
| Tuntee partion johtamismallin |
|
Ryhmänhallinnan keinot | Ennakointi, ryhmähengen rakentaminen, rutiinit, ryhmän säännöt ja niiden merkitys, kannustaminen ja palaute, yhdessä päättäminen, vastuun jakaminen
| Ryhmäyttämisen merkitys ja erilaisia malleja |
|
Yhteistyö huoltajien kanssa | Huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkitys
Ryhmän toiminnasta tiedottaminen |
Lippukunnan viestintästrategia
|
|
Erilaisten lasten kanssa toimiminen | Vinkkejä eri kulttuureista tulevien lasten kanssa toimimiseen
Vinkkejä erityislasten kanssa toimimiseen
| Sisupartiointi | Suomen Partiolaisten moninaisuuslinjaus |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Ikäkauden kehityskaari | Psyykkisen ja fyysisen kehityksen yleiset lainalaisuudet ikäkaudessa
Tyttöjen ja poikien erot
| Kasvatuspsykologinen näkemys kehitykseen |
|
Keskeiset kehitystapahtumat | Ikäkaudessa tapahtuva kehittyminen kasvatustavoitteiden näkökulmasta
| Itsenäistyminen | Ikäkauden kriisien ratkaisu |
Keskeiset elämäntapahtumat | Lapsen ja nuorten elämään vaikuttavat asiat ja muutokset
| Nuorten elämänpiiri ja kulttuuri |
|
Kavereiden ja ryhmän merkitys | Ryhmän ja kavereiden merkitys lapselle/nuorelle
| Partiossa pysymisen/ partiosta eroamisen syyt | Erilaisuuden hyväksyminen |
Ikäkauden ohjelma- ja johtajamalli | Partiotoiminnan vastaus ikäkauden vaatimuksiin
| Partiotoiminnan tarjoama tuki lapselle/nuorelle |
|