Suomen Partiolaisten partiojohtajaperuskoulutus on johtamiskoulutusta. Koulutuksessa perehdytään partiotoiminnan ja projektien johtamiseen, partioliikkeen periaatteisiin, toimintatapoihin ja turvallisuuteen. Koulutukseen kuuluu kouluttautujan toteuttama ja raportoima johtamistehtävä, jonka aikana hän johtaa muita aikuisia tapahtuman toteuttamiseksi, sekä maastoyöpyminen, jonka avulla kerrataan perusretkeilytaitoja. Koulutuksen suoritettuaan kouluttautuja voi hakea valtakirjaa, joka on edellytys tietyissä partiotehtävissä toimimiselle.
Kohderyhmä ja vaatimukset
Partiojohtajaperuskoulutus on tarkoitettu kaikille 18 vuotta täyttäneille partiolaisille, erityisesti johtajapesteissä toimiville tai niissä aloittaville. Pestillä tarkoitetaan pestatun toimimista sovitun sisältöisessä ja pituisessa tehtävässä, jossa pestattu saa perehdytyksen ja tuen sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuden.
Esitietovaatimuksena on Tervetuloa partioon -koulutus tai käytännössä opitut vastaavat partion perustiedot ja perusretkeilytaidot.
Osaamistavoitteet
- Osallistuja osaa toteuttaa toimintaa lippukunnassa Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeiden mukaisesti
- Osallistuja osaa jäsentää partiokasvatuksen osa-alueet
- Osallistuja osaa johtaa projektiryhmää lippukunnalle tyypillisen tapahtuman järjestämiseksi
- Osallistuja osaa soveltaa partion johtamiskäsitystä omassa toiminnassaan
- Osallistuja osaa selittää, miten rekisteröity yhdistys (lippukunta) toimii
- Osallistuja osaa nimetä omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan
Osaamisen arvioinnin kuvaus
Koulutus arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Koulutuksen suorittaminen edellyttää:
- koulutukselle asetettujen ennakkovaatimusten täyttymisen
- osallistumisen lähiopetukseen ja harjoituksiin
- koulutukseen kuuluvien itsenäisten oppimistehtävien tekemisen
- hyväksytysti suoritetun Turvallisesti yhdessä -koulutuksen
- osallistumisen koulutuksen aloitus- ja päätöskeskusteluun
- johtamisharjoituksen tekemisen ja raportoinnin
- ohjaajan lausunto johtamisharjoituksesta
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan johtamisharjoituksen raportilla ja päätöskeskustelulla kouluttajan ja osallistujan välillä. Päätöskeskustelussa varmistetaan, että osallistuja on saavuttanut koulutuksen osaamistavoitteet arvioinnin kohteiden mukaisesti. Jos osallistujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla osallistujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Arvioinnin kohteet
- Huomioi Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet johtamistehtävän suunnittelussa.
- Laatii turvallisuussuunnitelman osana johtamistehtävän raporttia.
- Esittelee Partion peruskirjan keskeisen sisällön.
- Johtaa projektiryhmää johtamistehtävän aikana, mukaan luettuna projektin tavoitteiden asettelu, suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Tutustuu oman lippukuntansa sääntöihin, toimintasuunnitelmaan ja talousarvioon.
- Arvioi omaa toimintaansa ja kehittymistään suhteessa partion johtamiskäsitykseen.
Oppimistehtävät
Keskustelut, ryhmätyöt, itsenäiset pohdintatehtävät, maastoyöpyminen, johtamisharjoittelu
Johtamistehtävän materiaalit
- Kouluttautujan ohje 2024 (pdf)
- Ohjaajan ohje 2024 (pdf)
- Johtamistehtäväraportti 2024 (docx)
- Johtamistehtäväsuunnitelma 2024 (docx)
Muu kirjallisuus ja materiaali (Osallistuja)
- Partiojohtajan käsikirja
- Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet
- Suomen Partiolaisten Turvallisesti yhdessä -ohje
- Partio-ohjelma.fi
- Partio päihdelinjaus
- Suomen Partiolaisten Kriisiviestintä -ohje
- Meripartiolaisilla meripartiotoiminnan turvallisuusohjeet
- Partion peruskirja
- Oman lippukunnan säännöt, toimintasuunnitelma ja talousarvio
- Partion vapaaehtoistoiminnan linjaukset (pdf)
Muu kirjallisuus ja materiaali (Kouluttaja)
- Partiojohtajan käsikirja
- Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet
- Suomen Partiolaisten Turvallisesti yhdessä -ohje
- partio-ohjelma.fi
- Partio päihdelinjaus
- Suomen Partiolaisten Kriisiviestintä -ohje
- Meripartiolaisilla meripartiotoiminnan turvallisuusohjeet
- Partion peruskirja
- Oman lippukunnan säännöt, toimintasuunnitelma ja talousarvio
- Partion vapaaehtoistoiminnan linjaukset (pdf)
- B-P:n Ohjeita partiojohtajille
- Aina Valmiina! Partioliike Suomessa 1910-2010
Koulutukseen sisältyvät moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Opetustunnit (Kouluttajan työmäärä) |
IK2: Minä partiojohtajana | Itsensä kehittäminen | 3 h |
J2: Johtaminen partiossa | Johtaminen | 4 h |
J3: Partiojohtajaperuskoulutuksen johtamistehtävä | Johtaminen | 2 h |
J4: Tapahtuman johtaminen | Johtaminen | 4 h |
K3: Partio-ohjelman perusteet | Kasvatus | 3 h |
OR1: Lippukunta | Organisaatio-osaaminen | 3 h |
P2: Partion perusteet | Partiotieto | 4 h |
P4: Ajankohtaista partiossa | Partiotieto | 1 h |
T3: Turvallinen toiminta lippukunnassa | Turvallisuus | 5 h |
Y1: Aktiivinen kansalainen | Yhteiskunta | 1 h |
Yhteensä 30 tuntia |
Vastaava järjestäjä
Partiopiiri
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta
Moduulit
Osaamisalue: Itsensä kehittäminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajaperuskoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon –koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää partion johtamiskäsityksen ja vastuun omasta kehittymisestä
yksilönä.
Sisältö
- Vapaaehtoisroolin merkitys itselle (aikuisena / vaeltajana)
- Partion johtamiskäsitys
- Oman toiminnan arvioinnin vahvuudet ja heikkoudet partiossa ja
omien kehittymiskohteiden tunnistaminen - Oman ajankäytön suunnittelu
- Oman koulutuspolun suunnittelu
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Johtaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajaperuskoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon –koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää partiojohtajan vastuun ja velvollisuudet sekä tunnistaa oman roolinsa johtajana eri tilanteissa.
Sisältö
- Partion johtamiskäsitys
- Roolit johtajana eri tilanteissa ja ryhmissä
- Partiojohtajan vastuut ja velvollisuudet
- Tuki osana vertaisjohtajuutta
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen oman toiminnan kehittämisessä
- Mitä on ohjaaminen ja mikä on pesti?
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Ohjaava keskustelu
- Toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Päiväys: 14.1.2017
Osaamisalue: Johtaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajaperuskoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon –koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa toimia vastuullisena johtajana lippukunnalle tyypillisessä
tapahtumassa kokeneen partiojohtajan ohjauksessa sekä arvioida omaa
onnistumista tehtävässään.
Sisältö
- Lippukunnan tyypillinen johtamistehtävä sisältää:
suunnitteluaikataulun, tavoitteet, budjetin,
turvallisuussuunnitelman, projektiryhmän johtamisen,
palautteen keräämisen tapahtumasta ja johtamisesta, tapahtuman
toteutuksen sekä vuorovaikutteista ohjaamista lippukunnan
nimittämän ohjaajan kanssa. - Keskustelut kummikouluttajan kanssa lähiopetuksen aikana
- HUOM! Kouluttajien tulee varmistaa, että johtamistehtävä on
koulutettavan osaamistason mukainen eli sopivan haastava,
muttei liian laaja.
Koulutusmenetelmät
- Ohjaava keskustelu
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ennakkotehtävä
Lähiopetuksen kesto: 2 tuntia (huom! lisäksi itsenäinen johtamistehtävä)
Osaamisalue: Johtaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajaperuskoulutus ja Organisaatiossa toimiminen -koulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa järjestää lippukunnalle tyypillisen tapahtuman projektiryhmän
avustamana. Ymmärtää partiojohtajan vastuun ja velvollisuudet
tapahtuman johtajana.
Sisältö
- Tavoitteiden asettaminen tapahtumalle
- Suunnitteluaikataulun laatiminen
- Tapahtuman viestinnän suunnittelu ja toteuttaminen
- Talousarvion tekeminen
- Aiempien palautteiden hyödyntäminen uuden koulutuksen /
tapahtuman suunnittelussa - Partiojohtajan vastuun merkitys tapahtuman johtajana
- Projektiryhmän kannustava johtaminen
- Tapahtuman arvioinnin suunnittelu ja toteutus
- Palautteen kerääminen osana arviointia
Koulutusmenetelmät
- Toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Osaamisalue: Kasvatus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajaperuskoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Tuntee partio-ohjelman pääpiirteissään. Ymmärtää partiomenetelmän
ja sen tuomia tapoja kouluttaa uusia taitoja lapsille ja nuorille.
Sisältö
- Partion kasvatustavoitteet
- Partiomenetelmä käytännössä taitojen kouluttamisessa lapsille
ja nuorille - Partio-ohjelman pääpiirteet
- Retken merkityksen ymmärtäminen kasvatuskeinona ja osana
partio-ohjelmaa
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Pari/ryhmätyö
- Toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Organisaatio-osaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajaperuskoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot.
Tavoitteet: Tietää miten rekisteröity yhdistys toimii. Ymmärtää viestinnän tärkeyden
osana lippukunnan toimintaa ja tietää alueellisen yhteistyön merkityksen
partiossa.
Sisältö
- Oma lippukunta organisaationa, partion toimintaympäristöt
partion ulkopuolella ja rekisteröityneen yhdistyksen oikeudet ja
velvollisuudet - Oman lippukunnan säännöt ja päätöksentekoprosessit (viralliset
kokoukset) ja lippukuntien eroavaisuudet ja yhtäläisyydet - Toiminnan- ja talouden suunnittelun perusteet ja yhtymäkohdat
- Partion ja lippukunnan viestintävälineet ja niiden käyttö eri
tilanteissa ja eri kohderyhmille - Alueellisen yhteistyön organisointi piirissä, mitä apua ja
mahdollisuuksia alue ja piiri voivat lippukunnalle tarjota
Koulutusmenetelmät
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
- Aktivoiva luento
- Toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Partiotieto
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajaperuskoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää partion arvopohjan, päämäärän ja perinteet sekä partion
merkityksen maailmanlaajuisena kasvatusjärjestönä. Tietää, miten
partiotoiminta on organisoitu.
Sisältö
- Partion peruskirja, partioliikkeen arvopohja ja päämäärä
peruskirjan mukaan - Partioliikkeen historia pääpiirteissään ja keskeisimmät
partioperinteet sekä symboliikka - Partioliikkeen organisoituminen (lippukunta, alue, piiri,
keskusjärjestö ja maailmanjärjestöt) - Kansainvälisyys partiossa - partion merkitys kansainvälisenä
kasvatusjärjestönä
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja ryhmätyö
- Toiminnallinen menetelmä ja ennakkotehtävä
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Osaamisalue: Partiotieto
Partiojohtajaperuskoulutus, Ohjelmajohtajakoulutus, Pestijohtajakoulutus, Lippukunnanjohtaakoulutus, Partiokouluttajakoulutus, Organisaatiossa toimiminen -koulutus ja Koulutusohjaajakoulutus.
Esitiedot: Ei esitietovaatimuksia – kohderyhmänä vahvan partiotaustan omaavat
aikuiset.
Tavoitteet: Tuntee Suomen ja kansainvälisen partion ajankohtaiset asiat (teemat,
tapahtumat ja tavoitteet).
Sisältö
- Ajankohtaiset asiat partiossa
- Sisältö mukautetaan kohderyhmän mukaan
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
Lähiopetuksen kesto: 1 tunti (voi vaihdella ryhmän mukaan)
Osaamisalue: Turvallisuus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajaperuskoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa johtaa toimintaa lippukunnassa Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeiden
mukaisesti. Osaa toimia onnettomuustilanteessa ja antaa hätäensiapua. Osaa tehdä
turvallisuussuunnitelman lippukunnan tapahtumaan. Osaa toimia
ympäristövastuullisesti leirillä ja retkellä. Ymmärtää vastuunsa lasten ja nuorten
henkisestä turvallisuudesta partiossa. Suorittaa Turvallisesti yhdessä -
verkkokurssin.
Sisältö
Yleinen turvallisuus:
- Koulutettava tutustuu Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeisiin sekä
Suomen Partiolaisten kriisitiedotusohjeeseen ja/tai oman piirin vastaavaan
ohjeistukseen. - Koulutettava suorittaa Suomen Punaisen Ristin EA 1-kurssin tai hankkii
vastaavan osaamisen, joka todennetaan liitteen mukaisesti (EA-ohjeistus). - Koulutettava tekee turvallisuussuunnitelman omaan johtamistehtäväänsä.
- Opetellaan ennakoimaan toiminnan (esim. viikkotoiminnan, leirin,
purjehduksen tai retken) riskitekijöitä.
Retkiturvallisuus:
- Opetellaan maastoretken ja leirin perustaitoihin liittyvät
turvallisuustekijät (hygienia, majoite, ruuanlaitto, suunnistus, tulenteko,
varusteet, yöpyminen). - Perehdytään siihen, miten partiotoiminta kuluttaa ympäristöä, ja miten
siihen voidaan vaikuttaa. - Kerrataan jokaisenoikeudet ja velvollisuudet.
- Yövytään koulutuksen aikana vähintään yksi yö maastossa.
Henkinen turvallisuus:
- Perehdytään partiojohtajan vastuuseen lasten ja nuorten henkisestä
turvallisuudesta Turvallisesti yhdessä -ohjeen avulla. - Tutustutaan Suomen Partiolaisten tai oman piirin päihdestrategiaan ja sen
merkitykseen turvallisuudelle. - Perehdytään internetin ja sosiaalisen median riskeihin ja siihen, miten
niitä voi minimoida.
Koulutusmenetelmät
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
Lähiopetuksen kesto: 5 tuntia
Osaamisalue: Yhteiskunta
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiojohtajaperuskoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää partion merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja osaa
soveltaa vaikuttamisen keinoja omassa lähiympäristössään.
Sisältö
- Aktiivinen kansalainen - mitä tarkoittaa käytännössä?
- Partio merkitys yhteiskunnallisena toimijana
- Lippukunnan keskeisimmät sidosryhmät partion sisällä ja
ulkopuolella (esim. koulu, seurakunta ja kunta) - Partion erilaiset vaikuttamisen keinot lähiympäristössä
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 1 tunti
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys | Erityistietämys (nice to know) |
Vapaaehtois- | Vapaaehtoisuuden käsite partiossa ja partion vapaaehtoistyön merkitys yhteiskunnassa partiossa Aikuisen rooli mahdollistajana/ Vaeltajan rooli osana partio-ohjelmaa | Partion rajapinnat muiden kolmannen sektorin järjestöjen kanssa | Vapaaehtoistyön (kolmannen sektorin) toiminta ja merkitys yhteiskunnassa |
Partion johtamis-käsitys | Partion nykyisen johtamiskäsityksen sisältö | Erilaiset johtajaroolit (teoriassa ja omia kokemuksia) Oman johtaja-minän tunnistaminen ja kehittäminen | Koetut ja nähdyt johtajaroolit työelämässä tai muissa partion ulkopuolisissa tilanteissa |
Oman toiminnan arviointi partiossa | Omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen (esim. SWOT-analyysi) Vastuu itsensä kehittämisestä | Harjoituksia omien kehittämiskohteiden tunnistamiseksi ja vahvistamiseksi Omien motivaatiolähteiden tunnistaminen ja vahvistaminen | Johtajan vahvuudet ja heikkoudet yleisellä tasolla Mentorointi partiossa, miten mentori voi tukea partiojohtajaa |
Oman ajankäytön suunnittelu | Suunnittelun merkitys, ajankäytön suunnittelu, aikataulujen tekeminen | ||
Oman | Mahdollisuudet/vaihtoehdot jatkaa itsensä kehittämistä/kouluttautumista pj-peruskoulutuksen jälkeen | Partion koulutusjärjestelmän perusteet lyhyesti Partiossa hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen koulumaailmassa ja työelämässä (AHOT) | Oman partiokoulutuspolun suunnittelu Oman kasvamisen ja kehittymisen mahdollisuudet |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Partion johtamiskäsitys ja roolit johtajana | Partion johtamiskäsitys
Johtamisroolit eri tilanteissa ja ryhmissä |
Johtamisroolien soveltamisen harjoittelu erilaisissa tilanteissa ja ryhmissä
| Erilasia johtamiskäsityksiä ja johtamisen teoriaa |
Partiojohtajan vastuut ja velvollisuudet | Johtajan vastuu ja velvollisuudet
|
|
|
Vertaisjohtajuus | Vertaisjohtajuus osana partiomenetelmää
| Vertaisjohtajuuden toteuttaminen ja tukeminen
|
|
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen | Palautteen antamisen merkitys toiminnan johtamiselle ja kehittämiselle
| Henkilökohtaisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä oman toiminnan kehittäminen palautteen pohjalta
| Palautteenannon harjoituksia |
Ohjaaminen ja pesti | Johtamisen ja ohjaamisen erot
Pesti ja partion pestijärjestelmä | Aikuisten motivointi vapaaehtoistoiminnassa
Pestikeskustelu lippukunnassa | Ohjaavan partiojohtajan tai mentorin rooli
Pestijärjestelmä johtamisen työkaluna
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Johtamistehtävän sisältö | Lippukunnan toimintaa ja tavoitteita tukeva partiomainen johtamistehtävä, joka sisältää ihmisten ja asioiden johtamista sekä yhteydenpitoa sidosryhmiin
Tapahtuman (vast.) suunnitteluaiakataulun, talousarvion ja turvallisuussuunnitelman laatiminen
Palautteen kerääminen tapahtumasta ja johtamisesta
Kouluttajien tulee varmistua, että johtamistehtava on kouluttautujan osamistason mukainen
|
|
|
Keskustelut ja ohjaaminen | Riittävästi aikaa varattuna keskusteluille koulutettavan ja ohjaajan kanssa
|
|
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Tapahtuman tavoitteiden asettaminen | Tapahtuman tavoitteiden asettaminen | Tavoitteiden asettaminen suhteessa partion päämäärään, kasvatustavoitteisiin, ikäkausikohtaisiin tavoitteisiin, strategisiin tavoitteisiin sekä ajankohtaisiin teemoihin | |
Tapahtuman suunnittelu | Projektisuunnitelman (vastaava) tekeminen Tapahtuman suunnittelun aikataulu | Aikaisempien arviointien hyödyntäminen suunnittelussa | |
Tapahtuman viestintä | Tapahtuman viestinnän suunnittelu ja toteuttaminen | Erilaiset viestintäkanavat (some, verkko, lehdet, mainokset, retkikirjeet ym.) | |
Tapahtuman talous | Tapahtuman talousarvio | Talouden riskit ja niihin varautuminen | |
Partiojohtajan vastuu | Tapahtuman johtajan vastuut ja velvollisuudet | Turvallisuusajattelu, turvallisuussuunnitelma | |
Projektiryhmän johtaminen | Projektiryhmän johtaminen ja motivoiminen | Projektin vaiheet Pestaaminen ja pestikeskustelu | Ohjausryhmän, ohjaavan pj:n tai mentorin rooli |
Tapahtuman arviointi ja palaute | Palautteen kerääminen tapahtumasta Tapahtuman arviointi | Toteuttajien ja sidosryhmien kiittäminen | Tapahtuman palautteen kiinnittäminen pysyvän organisaation toimintamalleihin |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Kasvatustavoitteet | Partion yleiset kasvatustavoitteet | Ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet | Kasvatustavoitteiden suhde arvopohjaan |
Partiomenetelmä | Partiomenetelmä ja sen käyttö partiotoiminnassa | Partiomenetelmä toiminnan laadun mittarina | Lasten ja nuorten oppiminen |
Partio-ohjelma | Partio-ohjelman pääpiirteet ja termistö | Ikäkausikohtaiset ohjelmat | |
Retki | Luonnossa toimiminen osana partiomenetelmää Retki partion keskeisenä kasvatuskeinona Luonnon hyödyntäminen toimintaympäristönä Retkiohjelman suunnittelu
| Luonnon huomioiminen toiminnassa esim. taitojen oppiminen, iltanuotiot, elämyksellisyys ajatusten herättäjänä | Johtajan rooli retkellä (koti-ikävä, avun ja ohjauksen tarve käytännön toimissa) |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Lippukunta organisaationa ja rekisteröitynä yhdistyksenä | Tietää onko oma lippukunta rekisteröity yhdistys vai ei.
Tietää että yhdistyksen toimintaa säätelee yhdistyslaki.
Oman lippukunnan organisaatio ja keskeisimmät pestit. |
Tietää, mitä yhdistyslaki edellyttää lippukunnan säännöiltä ja toiminnalta?
| Lippukunnan rekisteröiminen, PRH:n vaatimukset |
Oman lippukunnan säännöt ja päätöksentekoprosessit (viralliset kokoukset) | Oman lippukunnan säännöt, toimihenkilöt, viralliset kokoukset ja niiden sisältö.
Päätöksentekoprosessit sääntömääräisten kokousten ulkopuolella (esim. hallitus)
| Lippukuntien eroavaisuudet ja yhtäläisyydet |
|
Toiminnan- ja talouden suunnittelun perusteet ja yhtymäkohdat | Oman lippukunnan toimintasuunnitelman ja talousarvion sisältö.
| Nähdään yhteys toimintasuunnitelman ja talousarvion välillä.
Lippukunnan toiminnan tavoitteet
| Lippukunnan toimintaympäristön arviointi ja merkitys toiminnalle
|
Partion ja lippukunnan viestintä | Oikean viestintävälineen valinta kohderyhmän mukaan (lpk:n jäsenet ja vanhemmat)
| Viestintä lippukunnan yhteistyökumppaneille ja paikallisille tiedotusvälineille. |
|
Alueellisen yhteistyön organisointi piirissä | Piirin tarjoama lippukuntatuki
Oma alue ja alueen valmentajat
| Lippukuntien välinen yhteistyö, alueen ja piirin tarjoama koulutus ja tapahtumat |
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Partion peruskirja, arvopohja ja päämäärä | Partion arvopohja ja päämäärä peruskirjan mukaan | Ihanteet, lupaus ja tunnus eri ikäkausissa | Partion moninaisuus (esim. meripartiotoiminta, sisutoiminta ja monikulttuurisuus partiossa) |
Partion historia, perinteet ja symboliikka | Partion syntyhistorian pääpiirteet, lippukuntien perinteet ja keskeisimmän symboliikan tunnistaminen | Syventävä symboliikkatietämys (merkit, liput, huivit, partiopuku, ikäkausimerkit, ansiomerkit) | Oman lippukunnan historia, Suomen partioliikkeen historia, Baden-Powellin henkilöhistoria |
Partion organisoituminen | Tunnistaa käsitteet lippukunta, alue, piiri, keskusjärjestö ja maailmanjärjestöt (WAGGGS ja WOSM) | Aluetoiminnan merkitys lippukunnalle, keskusjärjestön tehtävät ja piirien palvelut sekä tuki lippukunnalle | Piirien ja keskusjärjestön työnjako, keskeisimmät piiripestit |
Kansainvälisyys partiossa | Partio asema ja merkitys maailmanlaajuisena kasvatusjärjestönä | WAGGGS ja WOSM: Maailmanjärjestöjen rooli Miten voi toimia kansainvälisesti Suomessa? Kansainvälinen partiotoiminta (esim. Gillwell ja VBL -koulutus, partiokodit, kv-leirit, kv-projektit, ajankohtaiset kehyprojektit ja Explorer Belt) | Maailmanjärjestöjen peruskirjat |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ajankohtaiset asiat partiossa
(pohjana SP:n vuosittain päivitettävä P4 ajankohtaista partiossa -ohjeistus ja mahdolliset piirin tekemät ohjeet) | Miten partiolla menee, Suomessa, ajankohtaiset keskustelunaiheet
|
|
|
Teemat | Partion vuositeema, strategiset painotukset, miten ottaa ne huomioon omassa toiminnassa
|
|
|
Leirit ja tapahtumat | Seuraavat suurtapahtumat (piirileirit ja vastaavat, Finnjamboree, suurjuhlat, jäsenkokous, Roverway, maailmanjamboree ym.)
|
|
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Yleinen turvallisuus | SP:n turvallisuusohjeet. SP:n ja/tai oman piirin kriisitiedotusohjeet. SPR:n EA I kurssia vastaavat ensiaputaidot Lippukunnan tapahtuman turvallisuussuunnitelma. Toiminnan riskitekijöiden tunnistaminen ja ennakointi | Meripartiotoiminnan turvallisuusohjeet (meripartiolaisille ydinainesta) | Lajikohtaiset turvallisuusohjeet (esim. kiipely-, melonta- ym. ohjeet) |
Retkiturvallisuus | Turvallinen toiminta ja yöpyminen luonnossa, retkitaidot (majoite, ruuanlaitto, suunnistus, tulenteko, varusteet, yöpyminen). Maastoyöpyminen turvallisesti Ympäristövastuullisuus retkillä ja leireillä Hygieniasta huolehtiminen leiri- ja retkiolosuhteissa | Jokaisenoikeuksien ja velvollisuuksien kertaus | |
Henkinen turvallisuus | Turvallisesti yhdessä -ohje. Suomen Partiolaisten tai oman piirin päihdestrategian käsittely | Internetin ja sosiaalisen median riskit nuoren elämässä |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Aktiivinen kansalainen | Erilaiset yksittäisen kansalaisen vaikuttamiskeinot kunnassa, seurakunnassa ja kansallisella tasolla (äänestäminen, ehdolle asettuminen, mielipidevaikuttaminen median ja sosiaalisen median kautta, mielenilmaukset) | Mitä tietoja ja taitoja partiolaisuus antaa kansalaisvaikuttamiseen | Kansalaisvaikuttamisen keinot ja merkitys demokratian toimintaan |
Partio yhteiskunnallisena toimijana | Partion keskeisimmät yhteiskunnalliset viestit (ns. yhteiskunnallisen toiminnan linjaukset) Missä kaikkialla partio vaikuttaa yhteiskunnassa | Partion keskeiset kumppanit (SP:n ja oman piirin tasolla) Missä kaikkialla partio vaikuttaa yhteiskunnassa | Partion mahdollisuudet yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen |
Lippukunnan sidosryhmät | Oman lippukunnan tärkeimmät sidosryhmät ja miten lippukunta voi vaikuttaa niiden toimintaan | Sidosryhmien huomioon ottaminen lippukunnan viestinnässä | |
Partion vaikuttamiskeinot lähiympäristössä | Miten lippukunta voi tukea lasten ja nuorten kasvamista aktiivisiksi kansalaisiksi partio-ohjelman kautta | Kansalaisvaikuttamista tukevia aktiviteetteja eri ikäkausien partio-ohjelmassa |
Koulutus järjestetään yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa. Lue täältä, mitä hyötyä opintopisteytetystä todistuksesta on partiolaiselle.
Kuvat: Eeva Helle