Koulutus antaa valmiuksia partiomaisen koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen kohderyhmän ollessa 15–17 -vuotias nuori. Koulutuksessa tutustutaan keskeisimpiin partiossa käytettyihin koulutusmenetelmiin ja ohjaamiseen partiossa.
Koulutuskokonaisuuden esitiedot
Partiojohtaja -peruskoulutus ja suositellaan perusretkeilytaitojen hallintaa.
Koulutuksen kohderyhmä
Koulutus on suunnattu partiojohtajalle, joka toimii ryhmänohjaajakoulutuksen johtajana tai
kouluttajana.
Osaamistavoitteet
Ryhmänohjaajakouluttaja -koulutuksen suoritettuaan kouluttautuja osaa toteuttaa
ryhmänohjaajakoulutuksen lippukunnassa, ymmärtää ohjaamisen toimintatapana ja ymmärtää miten ohjataan nuoria ja aikuisia.
Koulutuksen sisältämät partion koulutusjärjestelmän moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Moduulin lähiopetuksen kesto |
KO1: Ryhmänohjaajakoulutus lippukunnassa | Kouluttaminen | 6 h |
O1: Ohjaamisen perusteet | Ohjaaminen | 2 h |
Yhteensä 8 tuntia |
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoituksiin, sekä koulutukseen kuuluvien itsenäisesti
suoritettavien oppimistehtävien tekeminen.
Vastaava järjestäjä
Lippukunta, alue tai piiri
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta
Koulutuksen sisältämät moduulit
Osaamisalue: Kouluttaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ryhmänohjaajakouluttajakoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot. Suositellaan partiojohtaja -peruskoulutusta.
Tavoitteet: Ymmärtää ryhmänohjaajan tehtävän partiossa ja osaa toteuttaa ryhmänohjaajakoulutuksen (ROK) lippukunnassa.
- Sisältö
- Samoajien vertais- ja lähijohtajaroolit ja niiden vaatima osaaminen
- Samoajien ryhmänohjaajakoulutuksen sisältö
- Ryhmänohjaajakoulutuksen toteutuksen järjestelyt
- Koulutusrupeaman suunnittelumalli
- Partion keskeisimmät koulutusmenetelmät
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Toiminnallinen menetelmä ja ennakkotehtävä
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 6 tuntia
Osaamisalue: Ohjaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ryhmänohjaajakouluttaja -koulutus, Luotsi -koulutus
Esitiedot: Partiojohtaja -peruskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Tuntee ohjaamisen toimintatapana nuorten ja aikuisten kanssa.
Sisältö
- Ohjaaminen toimintatapana
- Nuorten ja aikuisten ohjaaminen
- Ohjaamisen merkitys ohjattavan osaamisen kehittymisessä
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Ohjaava keskustelu
- Opetuskeskustelu
Lähiopetuksen kesto: 2 tuntia
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Samoajien vertais- ja lähijohtajaroolit | Lähijohtajuuden käsite Vertaisjohtajuuden käsite | Kohderyhmän rooli ikäkaudessa vertais- ja lähijohtajana | |
RO -koulutuksen sisältö | RO-koulutuksen tavoitteet ja keskeisin sisältö | ||
RO -koulutuksen toteutus ja järjestelyt | Tapahtuman suunnittelu Tavoitteiden asettaminen Koulutuksen aikataulun laatiminen | Staabin rekrytoiminen ja pestaaminen Majoittumisen ja muonituksen suunnittelu | Erilaiset koulutuspaikat Monimuotoisen koulutusatapatuman järjestäminen |
Koulutusrupeaman suunnittelumalli | Koulutusrupeaman rakenne Koulutusrupeaman suunnittelu moduulikuvauksen tai vastaavan perusteella | Erilaiset koulutusmateriaalit | |
Partion keskeisimmät koulutusmenetelmät | Tekemällä oppiminen partion koulutusmenetelmänä Kouluttaminen luonnossa | Koulutusmenetelmiä, esim. ryhmätyö, kiertopiste, yhteistoiminnallinen, pelillistäminen, kilpailu, luento | Digitaaliset välineet koulutuksen tukena |
Viimeksi päivitetty 13.10.2018
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Ohjaaminen toimintatapana | Johtamisen ja ohjaamisen ero
Yksilön ja ryhmän ohjaamisen erot
Ohjaaminen käytännössä (esim. ohjauskeskustelu, kannustaminen, haastaminen)
| Ohjaamisen vaikutus ryhmän rakenteen ja toiminnan kehittämisessä (ryhmän kehityksen vaiheet ja ryhmäyttäminen) |
|
Nuorten ja aikuisten ohjaaminen | Vertaisjohtajan ja lähijohtajan roolit
Eri-ikäisten nuorten luotsaaminen ohjaamalla | Aikuinen nuoren ohjauksessa
Nuoren osallisuuden tukeminen tavoitteena nuori johtaja
|
|
Ohjaamisen merkitys yksilölle | Ohjattavan kehittyminen ohjauksen avulla | Ohjaajan oma kehittyminen ohjauksen edetessä
|
|