Koulutus antaa valmiuksia partiomaisen koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen kohderyhmän ollessa 15–17 -vuotias nuori. Koulutuksessa tutustutaan keskeisimpiin partiossa käytettyihin koulutusmenetelmiin ja ohjaamiseen partiossa.
Koulutuskokonaisuuden esitiedot
Partiojohtaja -peruskoulutus ja suositellaan perusretkeilytaitojen hallintaa.
Koulutuksen kohderyhmä
Koulutus on suunnattu partiojohtajalle, joka toimii ryhmänohjaajakoulutuksen johtajana tai
kouluttajana.
Osaamistavoitteet
Ryhmänohjaajakouluttaja -koulutuksen suoritettuaan kouluttautuja osaa toteuttaa
ryhmänohjaajakoulutuksen lippukunnassa, ymmärtää ohjaamisen toimintatapana ja ymmärtää miten ohjataan nuoria ja aikuisia.
Arviointi
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan päätöskeskustelulla kouluttajan ja koulutettavan välillä. Päätöskeskustelun tavoitteena on varmistaa, että kouluttautuja on saavuttanut koulutuskokonaisuuden tavoitteet ja osaa sen keskeisimmät sisällöt. Jos kouluttautujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla kouluttautujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Partiokoulutuksiin kuuluvista aloitus- ja päätöskeskusteluista voi lukea tarkemmin tästä.
Koulutuksen sisältämät partion koulutusjärjestelmän moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Moduulin lähiopetuksen kesto |
KO1: Ryhmänohjaajakoulutus lippukunnassa | Kouluttaminen | 6 h |
O1: Ohjaamisen perusteet | Ohjaaminen | 2 h |
Yhteensä 8 tuntia |
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoituksiin, sekä koulutukseen kuuluvien itsenäisesti
suoritettavien oppimistehtävien tekeminen.
Vastaava järjestäjä
Lippukunta, alue tai piiri
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta
Koulutuksen sisältämät moduulit
Osaamisalue: Kouluttaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ryhmänohjaajakouluttajakoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot. Suositellaan partiojohtaja -peruskoulutusta.
Tavoitteet: Ymmärtää ryhmänohjaajan tehtävän partiossa ja osaa toteuttaa ryhmänohjaajakoulutuksen (ROK) lippukunnassa.
- Sisältö
- Samoajien vertais- ja lähijohtajaroolit ja niiden vaatima osaaminen
- Samoajien ryhmänohjaajakoulutuksen sisältö
- Ryhmänohjaajakoulutuksen toteutuksen järjestelyt
- Koulutusrupeaman suunnittelumalli
- Partion keskeisimmät koulutusmenetelmät
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Toiminnallinen menetelmä ja ennakkotehtävä
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 6 tuntia
Osaamisalue: Ohjaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ryhmänohjaajakouluttaja -koulutus, Luotsi -koulutus
Esitiedot: Partiojohtaja -peruskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Tuntee ohjaamisen toimintatapana nuorten ja aikuisten kanssa.
Sisältö
- Ohjaaminen toimintatapana
- Nuorten ja aikuisten ohjaaminen
- Ohjaamisen merkitys ohjattavan osaamisen kehittymisessä
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Ohjaava keskustelu
- Opetuskeskustelu
Lähiopetuksen kesto: 2 tuntia
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Samoajien vertais- ja lähijohtajaroolit | Lähijohtajuuden käsite Vertaisjohtajuuden käsite | Kohderyhmän rooli ikäkaudessa vertais- ja lähijohtajana | |
RO -koulutuksen sisältö | RO-koulutuksen tavoitteet ja keskeisin sisältö | ||
RO -koulutuksen toteutus ja järjestelyt | Tapahtuman suunnittelu Tavoitteiden asettaminen Koulutuksen aikataulun laatiminen | Staabin rekrytoiminen ja pestaaminen Majoittumisen ja muonituksen suunnittelu | Erilaiset koulutuspaikat Monimuotoisen koulutusatapatuman järjestäminen |
Koulutusrupeaman suunnittelumalli | Koulutusrupeaman rakenne Koulutusrupeaman suunnittelu moduulikuvauksen tai vastaavan perusteella | Erilaiset koulutusmateriaalit | |
Partion keskeisimmät koulutusmenetelmät | Tekemällä oppiminen partion koulutusmenetelmänä Kouluttaminen luonnossa | Koulutusmenetelmiä, esim. ryhmätyö, kiertopiste, yhteistoiminnallinen, pelillistäminen, kilpailu, luento | Digitaaliset välineet koulutuksen tukena |
Viimeksi päivitetty 13.10.2018
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Ohjaaminen toimintatapana | Johtamisen ja ohjaamisen ero
Yksilön ja ryhmän ohjaamisen erot
Ohjaaminen käytännössä (esim. ohjauskeskustelu, kannustaminen, haastaminen)
| Ohjaamisen vaikutus ryhmän rakenteen ja toiminnan kehittämisessä (ryhmän kehityksen vaiheet ja ryhmäyttäminen) |
|
Nuorten ja aikuisten ohjaaminen | Vertaisjohtajan ja lähijohtajan roolit
Eri-ikäisten nuorten luotsaaminen ohjaamalla | Aikuinen nuoren ohjauksessa
Nuoren osallisuuden tukeminen tavoitteena nuori johtaja
|
|
Ohjaamisen merkitys yksilölle | Ohjattavan kehittyminen ohjauksen avulla | Ohjaajan oma kehittyminen ohjauksen edetessä
|
|
Kuva: Teija Alaraappana