Markkinointitapahtumat ovat erinomainen tapa tavata asuinalueen väkeä kasvotusten, tuoda partiotoimintaa tutuksi, tehdä varainhankintaa, löytää yhteistyökumppaneita ja tehdä aikuisrekryä. Markkinointitapahtumat ovat erilaisia, mutta kaikissa kohtaa ihmisiä, ja se onkin aikuisrekryn koko juju!
Esimerkkejä aikuisille suunnatuista tutustumistapahtumista
Oheisten linkkien kautta voit tutustua hyväksi todettuihin tutustumistapahtumien esimerkkeihin:
- Esimerkkejä kasvokkain järjestettävistä tutustumistapahtumista.
- Esimerkkejä online- ja hybriditapahtumista.
- Esimerkkejä aikuisrekrytoinnin toteuttamisesta lippukunnan muissa tapahtumissa.
- Erilaisia toimintavinkkejä on koottu myös rekrytointitapahtumien reseptivihkoon (materiaalipankissa).
Kaikissa tapahtumissa tulee pitää huoli, että jokaiseen tapahtumaan osallistuneeseen aikuiseen ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti tapahtuman jälkeen. Uusille aikuisille voi tarjota esimerkiksi mahdollisuutta tulla mukaan lippukunnan retkelle, johtajiston kokoukseen tai ryhmien viikkotoimintaan tutustumaan toimintaan. Henkilökohtainen yhteydenotto ja selkeä seuraava steppi ovat avaimia onnistuneeseen aikuisrekryyn.
Kerro tapahtumastanne paikkakunnallanne
Tapahtumien markkinointi on avainasemassa siinä, että saatte aikuisia mukaan tapahtumiin. Tässä muutama vinkki!
Miettikää, miten nimeätte tapahtuman, jotta ei-partiolainen ymmärtää sen.
Esimerkiksi "Kaikille avoin partion tutustumisilta" on parempi tapahtuman nimi kuin "Kaikille avoin koloillta", koska kolo ei välttämättä ole partiota tuntemattomille vielä tuttu termi.
Tapahtuman nimi näkyy Facebook-tapahtumassa ja esimerkiksi mahdollisissa julisteissa.
- Luokaa tapahtumalle Facebook-tapahtuma.
- partion materiaalipankista löytyy valmiita FB-tapahtuman kansikuvia
- julkaiskaa Facebook-tapahtumassa ennakkofiilistelyjä ja muistutuksia osallistujille.
- Kertokaa tapahtumastanne paikkakuntanne tai kaupunginosanne Facebook-ryhmässä.
- Pyytäkää lippukuntanne johtajistoa, jäseniä ja heidän huoltajiaan kertomaan tapahtumasta omilla sometileillään.
- Käyttäkää houkuttelevia kuvia! Kuvat viestivät vähintään yhtä paljon kuin teksti.
- Voitte käyttää partion materiaalipankista löytyviä valmiita aikuisrekryn somekuvia tai lippukuntanne omia kuvia!
- Haluatteko luoda mainosvideoita someen? Somekuvien ja -videoiden tekemiseen voi käyttää esim. ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia, esimerkiksi Canvaa.
Lähettäkää mediatiedote paikallislehdille.
- Voitte säästää aikaa ja vaivaa käyttämällä mediatiedotemallipohjia, jotka löytyvät partion materiaalipankista.
- Voitte myös yhteydessä paikallislehteen ja tarjotkaa haastattelua/kertokaa jutun aiheesta. Mikäli saatte sovittua haastattelun, miettikää, miten positiivisesti tuotte partiota esiin aikuisen harrastuksena ja merkityksellisenä vapaaehtoistyönä. partio.fi/aikuisille sivuilta voitte poimia esimerkkejä.
Monilla kaupungeilla on netissä tapahtumasivuja, joihin saa ilmaiseksi ilmoittaa tulevia tapahtumia.
- Oman paikkakuntanne tapahtumakalenteria voitte etsiä esim. googlaamalla "kaupungin nimi tapahtumat", esim.
https://kalenteri.jyvaskyla.fi/
https://tapahtumat.munoulu.fi/fi-FI
https://tapahtumat.vantaa.fi/fi-FI
Kertokaa lippukunnan lasten huoltajille tapahtumasta. Jospa heitä kiinnostaisi itsekin osallistua toimintaan ja auttaa järjestelyissä? Heitä saattaa myös kiinnostaa perhepartio yhdessä perheensä pienimpien kanssa.
Vinkatkaa tapahtumasta myös toiminnasta jättäytyneille vanhoille jäsenille. Jospa he haluaisivatkin palata partion pariin tauon jälkeen. Heillä saattaa myös olla tuttuja, joita partio kiinnostaisi.
Materiaalit partion esittelyyn
Tilatkaa partion aikuisrekryesitteitä painettuina ja postitettuina lippukunnallenne! Kaikki partion esitteet löydät myös sähköisesti materiaalipankista. Pääset tutustumaan niihin tarkemmin tällä sivulla.