Täydellisessä maailmassa ja ryhmässä on helppoa antaa palautetta kaverille, saa kuulla mitä tekee hyvin ja mihin kantsii kiinnittää huomiota, ja huomaamattaan hymyilee koko ajan, koska on niin hyvä mieli kaikesta hyvästä ja kaikesta kehittymisestä. Oikeassa maailmassa tähän on usein vähän matkaa.
On kuitenkin just niin, että sellainen on toimintakulttuuri kuin on toiminta, joten tässä asiassa on kohtalaisen helppoa muuttaa tapoja. Luodaksenne lippukuntaanne rakentavan, hyvän ja tsemppaavan palautteenantamisen kulttuurin, jossa ei kavahdeta myöskään rakentavan palautteen kohdalla, toimikaa esimerkiksi näin:
Arvioidaan toimintaa
Ihmisten arviointia ennen kannattaa huolehtia ensin siitä, että asioita arvioidaan. Ja siis oikeasti “olipa hyvä retki, hyvä me” ei ole oikeaa arviointia.
Partiossa arviointi on liian usein vain palautelappu, jossa kerrotaan, että ruoka oli hyvää ja präisis ihan kreisi. Tästä kannattaa pyrkiä vähän pidemmälle! On hyvä arvioida paitsi lopputulosta, myös siihen johtanutta prosessia. Eli sitä, miten tehtiin. Valitkaa harjoituskappale, vaikka retki. Suunnitelkaa retki normaalisti, ja toteuttakaa se. Retken jälkeen istukaa alas ja miettikää:
- Saavutettiinko tavoitteet? (mitkä tavoitteet, no niinpä! Sellaiset pitäisi olla!)
- Johdettiinko suunnitteluprosessi hyvin? Olivatko suunnitelmat selkeitä? Tiesivätkö kaikki, mitä tapahtuu ja milloin? Oliko kaikilla hyvä fiilis? Tuntuiko kaikista siltä, että asiat olivat koko ajan hanskassa?
- Mikä meni retken tekemisessä (ei siis retkessä itsessään) hyvin? Mikä meni vähän sinnepäin?
- Viestittiinkö a) oikeaan aikaan b) oikeista asioista c) oikeille tyypeille?
- Oliko hyvä retki?
- Mitä teemme ensi kerralla toisin?
Ensi kerralla täytyy sitten muistaa kaivaa nämä muistiinpanot esiin suunnitteluvaiheessa! Ja kun huomaatte, että seuraava retki olikin vielä parempi, voitte monistaa mallin kaikkeen toimintaan lippukunnassa.
Annetaan palautetta
Tämän harjoituksen jälkeen on jo paljon helpompaa antaa palautetta myös ihmisille! Jos kerran kaikkia ilostutti retken ruoka: “loistavaa Ilona, olit tosi hienosti suunnitellut ruokalistan ja lisäksi ruoka oli vielä hyvää!”. Jos kaikkia harmitti, että saunassa ei ollut vettä, ja ettei kukaan ostanut vessapaperia (tämän teet kahden): “Jenni, ens kerralla täytyy muistaa myös huolto! Tehdäänkö yhdessä muistilista?”. Todennäköisesti Jenni huomasi tämän itsekin.
Vaikeampi on tietysti antaa palautetta sellaisista jutuista, joista ihminen itse on eri mieltä. Mutta sepä onkin entistä tärkeämpää. Muista, että rakentava tai negatiivinen palaute pitää aina antaa kahden kesken. Kehua saa muiden edessäkin. Lue kiittämisestä lisää!
Hyödynnä välipestikeskustelut
Hyvä paikka harjoitella palautteen antamista rauhassa on välipestikeskustelut. Välipestikeskustelussa käydään läpi fiilikset, pestin tavoitteet, se, mitä on tehty ja voidaan antaa palautetta puolin ja toisin ja vaikka kolmansillekin osapuolille.
Pestaajana mieti etukäteen, minkälaista palautetta haluat antaa. Muista keksiä sekä positiivista että kehittävää palautetta. Muista palautetta antaessasi antaa selkeästi ymmärtää, että haluat auttaa ja että tavoite on kehittää toimintaa. Älä ikinä anna sellaista palautetta, joka ivaa tai nolaa ihmisen. Sitä ei pitäisi tarvita. Pidä katse siinä, mitä olette yhdessä sopineet, mitä tavoitteita oli asetettu, mitä oli yhdessä sovittu. Katso tarkemmat tiedot pestaamisesta!