Suomen Partiolaisten Ohjelmajohtajakoulutus antaa kattavasti tietoa partio-ohjelman toteuttamisesta lippukunnassa (partion paikallisyhdistyksessä). Koulutuksen suorittanut tuntee partio-ohjelman sisällön eri partion ikäkausissa sekä osaa soveltaa sitä lippukunnan toimintaan. Koulutus syventää johtamistaitoja aikuisten johtamisen suuntaan.
Kohderyhmä ja vaatimukset
Koulutus on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille, partiojohtajaperuskoulutuksen suorittaneille henkilöille, jotka tulevat toimimaan tai toimivat ohjelmajohtajana, ikäkausivastaavana tai muussa pestissä, jossa vastataan partio-ohjelman toteuttamisesta lippukunnassa. Pestillä tarkoitetaan pestatun toimimista sovitun sisältöisessä ja pituisessa tehtävässä, jossa pestattu saa perehdytyksen ja tuen sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuden.
Koulutukseen osallistumisen esitietovaatimuksena on suoritettu partiojohtajaperuskoulutus.
Osaamistavoitteet
- Osallistuja tuntee partio-ohjelman kokonaisuutena.
- Osallistuja osaa toimia lippukunnan johtotehtävissä ottaen huomioon kaikki ikäkaudet ja partio-ohjelman.
- Osallistuja osaa käyttää aikuisryhmän johtamiseen ja motivoimiseen soveltuvia menetelmiä.
- Osallistuja osaa toteuttaa partiokasvatusta lippukunnan toiminnassa.
- Osallistuja tuntee partiotoiminnan laatukriteerit ja niiden merkityksen toiminnassa.
- Osallistuja osaa selittää lapsen ja nuoren kehitysvaiheet ja kuinka partio-ohjelma vastaa näihin kehitystarpeisiin
- Osallistuja osaa huolehtia lippukunnan turvallisuuteen liittyvistä tekijöistä.
Osaamisen arvioinnin kuvaus
Koulutus arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Koulutuksen suorittaminen edellyttää:
- koulutukselle asetettujen ennakkovaatimusten täyttymisen
- osallistumisen lähiopetukseen ja harjoituksiin
- koulutukseen kuuluvien itsenäisten oppimistehtävien tekemisen
- osallistumisen koulutuksen aloitus- ja päätöskeskusteluun.
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan päätöskeskustelulla kouluttajan ja osallistujan välillä. Päätöskeskustelussa varmistetaan, että osallistuja on saavuttanut koulutuksen osaamistavoitteet arvioinnin kohteiden mukaisesti. Jos osallistujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla osallistujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Partiokoulutuksiin kuuluvista aloitus- ja päätöskeskusteluista voi lukea tarkemmin tästä.
Arvioinnin kohteet
- Kuvaa partio-ohjelman rakenteen.
- Laatii oman lippukuntansa tilanteeseen sopivan toimintasuunnitelman ottaen huomioon lippukunnan tehtävän partiokasvattajana.
- Analysoi partiokasvatuksen toteutumista lippukunnassa olemassa olevan tiedon ja annettujen menetelmien avulla.
- Arvioi johtamismenetelmien soveltuvuutta omassa toimintaympäristössään.
- Osallistuu keskusteluun siitä, miten partio vastaa lapsen ja nuoren eri kehitysvaiheisiin
- Osallistuu keskusteluun turvallisesta toiminnasta lippukunnassa.
Oppimistehtävät
Keskustelut, ryhmätyöt, ennakkoon tehtävä itsenäinen pohdintatehtävä
Osallistujan & kouluttajan kirjallisuus ja materiaali
- https://partio-ohjelma.fi/
- Lippukunnan johtamisen verkkosivut ja materiaalit
- Lippukuntaviisarit
- Partiojohtajan käsikirja
- Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet
- Suomen Partiolaisten Turvallisesti yhdessä -ohje
- Partiotoiminnan vähimmäisvaatimus partiolippukunnissa (Partiota ohjaavat dokumentit)
Koulutukseen sisältyvät moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Opetustunnit (Kouluttajan työmäärä) |
J5: Johtaminen partiossa 2 | Johtaminen | 3 h |
J7: Aikuisryhmän johtaminen | Johtaminen | 3 h |
K5: Partio-ohjelma lippukunnassa | Kasvatus | 5 h |
K6: Kehitys ja kasvu | Kasvatus | 3 h |
P4: Partio nyt/Ajankohtaista partiossa | Partiotieto | 1 h |
T4: Turvallinen toimintakulttuuri lippukunnassa | Turvallisuus | 1 h |
Yhteensä 16 tuntia |
Vastaava järjestäjä
Partiopiiri
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta, yhteistyössä kasvatusvaliokunnan kanssa.
Moduulit
Osaamisalue: Johtaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ohjelma-, pesti- ja lippukunnanjohtajakoulutukset
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa johtaa lippukunnan toimintaa huomioiden kaikki ikäkaudet ja partio-ohjelman monipuolisuus. Ymmärtää pitkän aikavälin suunnittelun merkityksen lippukunnan toiminnassa.
Sisältö
- Partion johtamiskäsitys
- Piirin ja keskusjärjestön kalenterien käyttäminen toiminnan suunnittelun tukena
- Tavoitteellisen-, strategisen- sekä muutosjohtamisen keinot lippukunnan toiminnassa
- Toiminnan kehittäminen erilaisten tilastojen avulla
- Eri ikäkausien huomioiminen lippukunnassa
- Lippukunnassa toimivien johtajien ja aikuisten motivoiminen ja sitouttaminen
- Erilaisten toimintaryhmien (esim. sisu- ja maahanmuuttajatoiminta) huomioiminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Johtaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ohjelma- ja lippukunnanjohtajakoulutus sekä Organisaatiossa toimiminen -koulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa johtaa aikuis- tai johtajaryhmän työskentelyä sekä arvioida ja kehittää ryhmän toimintaa.
Sisältö
- Tavoitteiden asettaminen ryhmän työskentelylle ja ryhmän jäsenten sitouttaminen yhteiseen päämäärään
- Vapaaehtoisten motivaation tunnistaminen ja vahvistaminen
- Erilaiset ongelmanratkaisumenetelmät
- Toimiminen erilaisten ihmisten ja persoonien kanssa, johdettavien erilaisten lähtökohtien ja elämäntilanteiden huomioiminen
- Ryhmän toiminnan arviointi ja kehittäminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Kasvatus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ohjelmajohtajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot (erityisesti moduuli K3: Partio-ohjelman perusteet)
Tavoitteet: Osaa soveltaa partiokasvatuksen tavoitteita lippukunnan toiminnassa. Ymmärtää partio-ohjelman kokonaisuutena sekä eri ikäkausien erityispiirteet. Osaa soveltaa partio-ohjelmaa lippukunnan lasten ja nuorten tarpeiden ja lippukunnan toimintaympäristön mukaisesti. Ymmärtää laadukkaan partiotoiminnan merkityksen ja haluaa toteuttaa sitä omassa lippukunnassaan.
Sisältö
- Kasvatustavoitteet ja niiden soveltaminen lippukunnan toiminnassa
- Partio-ohjelman rakenne
- Ohjelmatoiminnan laadun arviointi käytännössä
- Ikäkausijaon ja johtamismallien soveltaminen erilaisissa lippukunnissa
- Partio-ohjelman soveltaminen haastavammissa olosuhteissa ja erityisryhmien kanssa.
- Ikäkausien välisen yhteistyön merkitys
- Ikäkausien ohjelmatapahtumien merkitys
- Suunnitelmallisen toimintatavan luominen ja ylläpitäminen lippukuntaan laadukkaan partio-ohjelman varmistamiseksi
- Ikäkauden aktiviteettien analysointi ja soveltaminen lasten ja nuorten edellytysten ja lippukunnan olosuhteiden mukaisiksi
- Alueellisen yhteistyön keinot ja hyödyt partio-ohjelman toteuttamisessa
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Pari/ryhmätyö
- Ennakkotehtävä
Lähiopetuksen kesto: 5 tuntia
Osaamisalue: Kasvatus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ohjelmajohtajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot (erityisesti moduuli K1: Kehitys ja kasvu 1)
Tavoitteet: Analysoida lasten ja nuorten kehitykseen liittyvää aiempaa osaamistaan ja ymmärtää, miten lapsen kehitys on otettu huomioon partiomenetelmässä ja partio-ohjelmassa. Soveltaa lippukunnassa lasten ja nuorten toimintaan liittyviä ratkaisuja liittyen partio-ohjelman toteuttamiseen.
Sisältö
- Analysoidaan moduulin K1: Kehitys ja kasvu 1:n sisältöä syventäen tietoa eri ikäkausien kehitystehtävistä.
- Pohditaan, miten lasten ja nuorten kehittymiseen liittyvää tietoa voidaan soveltaa lippukunnan käytäntöihin, partiotoimintaan ja ohjelman toteuttamiseen liittyvissä tilanteissa.
- Erilaisten ja eri kulttuuristen lasten ja nuorten tarpeet ja edellytykset, eroavaisuudet ja yhtäläisyydet partio-ohjelman soveltamisessa.
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Pohdintatehtävä ennakkoon
- Ohjaava keskustelu
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Partiotieto
Partiojohtajaperuskoulutus, Ohjelmajohtajakoulutus, Pestijohtajakoulutus, Lippukunnanjohtajakoulutus, Partiokouluttajakoulutus, Organisaatiossa toimiminen -koulutus ja Koulutusohjaajakoulutus.
Esitiedot: Ei esitietovaatimuksia – kohderyhmänä vahvan partiotaustan omaavat
aikuiset.
Tavoitteet: Tuntee Suomen ja kansainvälisen partion ajankohtaiset asiat (teemat,
tapahtumat ja tavoitteet).
Sisältö
- Ajankohtaiset asiat partiossa
- Sisältö mukautetaan kohderyhmän mukaan
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
Lähiopetuksen kesto: 1 tunti (voi vaihdella ryhmän mukaan)
Osaamisalue: Turvallisuus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Lippukunnanjohtaja- ja ohjelmajohtajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää pestinsä sisältämän vastuun ja käytettävissä olevat keinot lippukunnan turvallisen toimintaympäristön luomisessa ja ylläpitämisessä.
Sisältö
- Lippukunnan turvalliselle toiminnalle asetetut vaatimukset (esim. Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet, Suomen Partiolaisten turvallisuusmääräykset ja -ohjeet vesillä, Turvallisesti yhdessä -ohjeistus, turva-aikuinen, oman partiopiirin kriisiviestintäohje).
- Oman lippukunnan turvallisuuteen liittyvät tekijät (esim. kokoontumistilat, kalusto, retkipaikat, talous) ja niiden huomioiminen toimintaa johdettaessa
Koulutusmenetelmät
- Ohjaava keskustelu
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja luento
Lähiopetuksen kesto: 1 tunti
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Johtamiskäsitys | Partion johtamismalli oman pestin tukena | Johtamismallin käyttö johtamisen välineenä Johtamismallin merkitys muissa lippukunnan pesteissä | |
Piirin ja SP:n kalenterit toiminnan suunnittelun tukena | Kalentereihin tutustuminen | Teemojen näkyminen toiminnassa Tapahtumien huomioiminen pitkän tähtäimen suunnittelussa | Tulevat teemat Maailmanjärjestöjen teemat |
Johtamisen keinot | Tavoitteellinen johtaminen teoriassa ja käytännössä Muutosjohtaminen ja strateginen johtaminen teoriassa | Johtamistavan valinta omassa pestissä Muutosjohtaminen ja strateginen johtaminen käytännössä | Johtamisen keinojen merkitys lippukunnan toiminnalle |
Toiminnan kehittäminen tilastojen avulla | Lippukuntaviisariin tutustuminen | Vuosiselosteen täyttäminen (prosessi ja käytännöt) Oman tilastoinnin tarve ja merkitys | Pitkän tähtäimen suunnittelu tunnistettujen kehittämistarpeiden ja vahvuuksien pohjalta |
Ikäkausien huomioiminen | Kaikkien ikäkausien mahdollistuminen lippukunnan toiminnassa | Toiminnan kehittäminen tukemaan haasteellisia ikäkausia | Siirtymät, muutoskohdat |
Motivoiminen ja sitouttaminen | Motivointi johtamisen työkaluna Motivoinnin keinot | Motivoinnin haasteet Sitoutumisen tasot (vapaaehtoisen roolit) | |
Erilaiset toimintaryhmät | Erilaisiin toimintamuotoihin tutustuminen | Toimintamuotojen esteet ja mahdollisuudet omassa lippukunnassa | Avoin partio |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Tavoitteiden asettaminen | Tavoitteiden asettamisen merkitys ryhmän toiminnalle | Lyhyen ja pitkän tähtäimen suunnittelu |
|
Sitouttaminen | Motivaatiotekijöiden yhteys sitoutumiseen Sitouttamisen tapoja |
| Sitoutumisen ongelmat yhteiskunnassa ja tämän vaikutus vapaaehtoistoimintaan |
Motivaatio | Yleisimpiä yksilön motivaatiotekijöitä | Vapaaehtoistoiminnan yleiset motivaatiotekijät | Vapaaehtoisen roolit partiossa |
Ongelmanratkaisumenetelmät | Ongelmien tunnistaminen eri ryhmän toiminnan vaiheissa | Ongelmien muuttaminen ratkaisukeskeisesti toiminnaksi ja tavoitteiksi |
|
Yksilön kohtaaminen | Yksilön elämäntilanne, osaaminen, ajankäyttö ja resurssit
Pestikeskustelun käyminen pestissä kehittyminen –työkalun avulla | Pestikeskustelun mahdollisuudet yksilön kohtaamisessa | Ryhmäroolien muokkaaminen vastaamaan henkilön elämäntilannetta |
Toiminnan arviointi ja kehittäminen | Arviointi käytännössä Kehittämisen näkökulma ryhmän toiminnan johtamisessa | Mittareiden asettaminen toiminnan kehittämiselle ja arvioinnille |
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Kasvatustavoitteet | Kasvatustavoitteiden kokonaisuus
Kasvatustavoitteiden hyödyntäminen käytännössä partiokasvatuksessa |
|
|
Partio-ohjelman rakenne | Partio-ohjelman hahmottaminen kokonaisuutena Lippukunnan ohjelmatoiminnan kokonaisuus |
|
|
Ohjelmatoiminnan laatu | Menetelmiä ohjelmatoiminnan laadun tutkimiseen (SP:n minimikriteerit, lpk-viisari) Laadun määritelmä
| Laadukkaan toiminnan suunnittelu (lyhyt ja pitkä tähtäin) |
|
Ikäkausijaon ja johtamismallien soveltaminen | Perusteluita soveltaa ikäkausijakoa ja johtamismalleja (miten ja miksi?) | Soveltamisen seuraukset pitkällä ajanjaksolla |
|
Ohjelman soveltaminen | Haastavat olosuhteet ohjelman toteuttamiselle
Erityisryhmät | Soveltamisen merkitys partio-ohjelman suorittamiselle |
|
Ikäkausien välinen yhteistyö | Siirtymien merkitys Käytäntöjen jakaminen yhteistyömuodoista |
|
|
Ohjelmatapahtumien merkitys | Ohjelmatapahtumat eri ikäkausissa (LPK:n järjestämät)
Miten ohjelmatapahtuvat tukevat lippukunnan tarjoamaa ohjelmatoimintaa | Piirin ja SP:n tarjoamat ohjelmatapahtumat eri ikäkausille |
|
Suunnitelmallinen toimintatapa | Pitkäntähtäimen suunnittelu ohjelmatoiminnassa | Yhteistyö pestijohtajan kanssa johtajaresurssia koskien |
|
Aktiviteettien analysointi ja soveltaminen | Yksittäisten aktiviteettien soveltamisideoita | Soveltamisen merkitys ikäkautta suorittavan henkilön ohjelmakokonaisuudelle |
|
Alueellinen yhteistyö | Ohjelmatapahtumien järjestämisvuorot Alueelliset ohjelmatapahtumat
Ohjelmavalmentajan tuki | Alueellinen yhteistyö haasteellisten ikäkausien tukemisessa |
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Eri ikäkausien kehitystehtävä | Kasvatuspsykologinen näkemys 7-22 -vuotiaiden kehitykseen
Kehityksen kulmakivet | Psykologisen kehityksen poikkeamat |
|
Tiedon soveltaminen partiossa | Partiokasvatuksen rakenne lapsen/nuoren tukena
Perusteet partio-ohjelmalle ja johtajarakenteelle | Partion keinot tukea kehityksen kriiseissä
Siirtymien merkitys kehityksen tukena |
|
Erilaisten lasten ja nuorten kohtaaminen partiossa | Erityislapset teoriassa
Eri kulttuurien kohtaaminen
Partion keinot mahdollistua kaikkien harrastukseksi
Käytännön vinkkejä | Erityislasten tarpeiden tukeminen
Ohjelmajohtajan rooli ryhmänjohtajan tukena | Aidosti avoin partio: visio ja toiminta sen tueksi |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ajankohtaiset asiat partiossa
(pohjana SP:n vuosittain päivitettävä P4 ajankohtaista partiossa -ohjeistus ja mahdolliset piirin tekemät ohjeet) | Miten partiolla menee, Suomessa, ajankohtaiset keskustelunaiheet
|
|
|
Teemat | Partion vuositeema, strategiset painotukset, miten ottaa ne huomioon omassa toiminnassa
|
|
|
Leirit ja tapahtumat | Seuraavat suurtapahtumat (piirileirit ja vastaavat, Finnjamboree, suurjuhlat, jäsenkokous, Roverway, maailmanjamboree ym.)
|
|
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Turvallisen toiminnan vaatimukset | Partiotoiminnan turvallisuuteen liittyvät dokumentit.
(esim. Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet, Suomen Partiolaisten turvallisuusmääräykset ja -ohjeet vesillä, Turvallisesti yhdessä -ohjeistus, turva-aikuinen, oman partiopiirin kriisiviestintäohje)
Johtajan vastuu partio-ohjelman turvallisesta toteutuksesta.
Turvallisuusohjeistuksen merkitys lippukunnan johtamisessa
Kriisiviestintä | Ennakoivan toimintatavan merkityksen ymmärtäminen |
|
Lippukunnan turvallisuus | Lpk:n toimintaympäristöön liittyvät turvallisuusohjeet
(esim.kolon hätäuloskäynnit, sammuttimet ja pelastussuunnitelma)
Toiminta lpk:ssa kun havaitaan korjattavaa turvallisuuteen liittyen.
Kaluston kunto ja käyttöopastus.
Taloudellinen turvallisuus ja vakuutukset.
Turvallisuusjohtaminen lippukunnassa
Turvallisuusuunnitelmakäytännöt
Toimintaympäristön tunteminen turvallisuuden näkökulmasta | Turvallisuusnäkökulma toiminnansuunnittelussa
(lyhyen- ja pitkäntähtäimen suunnittelu) |
|