Suomen Partiolaisten pestijohtajakoulutus antaa kattavasti tietoa lippukunnassa (partion paikallisyhdistys) toimivien aikuisten vapaaehtoisten tukemisesta pestaamisen ja osaamisen tunnistamisen kautta. Koulutuksessa tutustutaan myös partion koulutusjärjestelmään ja aikuisten johtamiseen. Pestillä tarkoitetaan pestatun toimimista sovitun sisältöisessä ja pituisessa tehtävässä, jossa pestattu saa perehdytyksen ja tuen sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuden.
Kohderyhmä ja vaatimukset
Koulutus on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille, partiojohtajaperuskoulutuksen suorittaneille henkilöille, jotka tulevat toimimaan tai toimivat pestijohtajana tai muissa tehtävissä, joissa tuetaan yhdistyksen muita aikuisia toimijoita.
Koulutukseen osallistumisen esitietovaatimuksena on suoritettu partiojohtajaperuskoulutus.
Osaamistavoitteet
- Osallistuja osaa suunnitella lippukunnan toiminnan vaatimia resursseja pitkällä aikavälillä.
- Osallistuja osaa suunnitella lippukunnan koulutustoimintaa partion koulutusjärjestelmän mukaisesti.
- Osallistuja osaa huolehtia lippukunnan johtajien määrästä ja osaamisen laadusta.
- Osallistuja osaa käyttää partion pestaamisen työkaluja.
- Osallistuja osaa ohjata lippukunnan vapaaehtoisia heidän pesteissään.
Osaamisen arvioinnin kuvaus
Koulutus arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Koulutuksen suorittaminen edellyttää:
- koulutukselle asetettujen ennakkovaatimusten täyttymisen
- osallistumisen lähiopetukseen ja harjoituksiin
- koulutukseen kuuluvien itsenäisten oppimistehtävien tekemisen
- osallistumisen koulutuksen aloitus- ja päätöskeskusteluun.
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan päätöskeskustelulla kouluttajan ja osallistujan välillä. Päätöskeskustelussa varmistetaan, että osallistuja on saavuttanut koulutuksen osaamistavoitteet arvioinnin kohteiden mukaisesti. Jos osallistujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla osallistujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Partiokoulutuksiin kuuluvista aloitus- ja päätöskeskusteluista voi lukea tarkemmin tästä.
Arvioinnin kohteet
- Antaa esimerkkejä siitä, mitä johtajaresursseja lippukunnassa tarvitaan ja mistä niitä löydetään
- Laatii oman lippukuntansa tilanteeseen sopivan koulutussuunnitelman partion koulutusjärjestelmää hyödyntäen
- Osallistuu pestaajana pestikeskusteluharjoitukseen
Oppimistehtävät
Keskustelut, ryhmätyöt, ennakkoon tehtävä itsenäinen pohdintatehtävä
Kirjallisuus ja materiaali (Osallistuja & kouluttaja)
- Suomen Partiolaisten koulutusjärjestelmään liittyvät materiaalit ja verkkosivut
- Partiopestin esittelymateriaalit, pestiavain, pestisopimus, pestikortit, pestikuvaukset, kehittyminen pestissä -työkalu
- Lippukunnan johtamisen verkkosivut ja materiaalit
- Lippukuntaviisarit
- Partiojohtajan käsikirja
Koulutukseen sisältyvät moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Opetustunnit (Kouluttajan työmäärä) |
J5: Johtaminen partiossa | Johtaminen | 3 h |
KO2: Koulutusjärjestelmä ja koulutussuunnittelu | Kouluttaminen | 3 h |
L1: Lippukunnan henkilöstön kehittäminen | Toiminnan laatu ja
kehittäminen |
2 h |
O2: Pesti ja rekrytointi | Ohjaaminen | 5 h |
P4: Ajankohtaista partiossa | Partiotieto | 1 h |
Yhteensä 14 tuntia | ||
Suositellaan käytäväksi pestijohtajakoulutuksen yhteydessä toinen seuraavista täydentävistä koulutuksista:
|
Vastaava järjestäjä
Partiopiiri
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta
Moduulit
Osaamisalue: Johtaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ohjelma-, pesti- ja lippukunnanjohtajakoulutukset
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa johtaa lippukunnan toimintaa huomioiden kaikki ikäkaudet ja partio-ohjelman monipuolisuus. Ymmärtää pitkän aikavälin suunnittelun merkityksen lippukunnan toiminnassa.
Sisältö
- Partion johtamiskäsitys
- Piirin ja keskusjärjestön kalenterien käyttäminen toiminnan suunnittelun tukena
- Tavoitteellisen-, strategisen- sekä muutosjohtamisen keinot lippukunnan toiminnassa
- Toiminnan kehittäminen erilaisten tilastojen avulla
- Eri ikäkausien huomioiminen lippukunnassa
- Lippukunnassa toimivien johtajien ja aikuisten motivoiminen ja sitouttaminen
- Erilaisten toimintaryhmien (esim. sisu- ja maahanmuuttajatoiminta) huomioiminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Toiminnan laatu ja kehittäminen
Moduuli: sisältyy koulutuskokonaisuuksiin Pestijohtajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot.
Tavoitteet: Osaa kehittää lippukunnan johtajien määrää, osaamisen laatua ja tunnistaa niiden kehitystrendejä sekä varautua niihin.
Sisältö
- Lippukunnan johtajiston ja sen osaamistason kartoitus ja suunnittelu lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä hyödyntäen jo olemassa olevaa tietoa (esim. lippukuntaviisarit) ja erikseen kerättyä tietoa.
- Osaamisen kerryttämisen välineet partiossa, kuten koulutukset, tekemällä oppiminen ja mentorointi
- Osaamisen kehittämisen johtaminen tehdyn kartoituksen perusteella.
- Kiittäminen partiossa
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja luento
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 2 tuntia
Osaamisalue: Ohjaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Pestijohtajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa ohjata lippukunnassa toimivia vapaaehtoisia omissa pesteissään.
Sisältö
- Aikuisen vahvuudet ja kehittymisalueet
- Aikuisen itsearvioinnin (oma toiminta ohjaajana ja osaamisen kehittyminen) tukeminen sekä uusien oppimistarpeiden havaitseminen ja uusiin oppimistarpeisiin liittyviin koulutuksiin ohjaaminen
- Rekrytointi ja perehdyttäminen käytännössä
- Pestin merkitys vapaaehtoistoiminnassa
- Pestikeskustelun toteuttaminen
- Rakentavan ja kehittävän palautteen antaminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 5 tuntia
Osaamisalue: Partiotieto
Partiojohtajaperuskoulutus, Ohjelmajohtajakoulutus, Pestijohtajakoulutus, Lippukunnanjohtajakoulutus, Partiokouluttajakoulutus, Organisaatiossa toimiminen -koulutus ja Koulutusohjaajakoulutus.
Esitiedot: Ei esitietovaatimuksia – kohderyhmänä vahvan partiotaustan omaavat
aikuiset.
Tavoitteet: Tuntee Suomen ja kansainvälisen partion ajankohtaiset asiat (teemat,
tapahtumat ja tavoitteet).
Sisältö
- Ajankohtaiset asiat partiossa
- Sisältö mukautetaan kohderyhmän mukaan
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
Lähiopetuksen kesto: 1 tunti (voi vaihdella ryhmän mukaan)
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Johtamiskäsitys | Partion johtamismalli oman pestin tukena | Johtamismallin käyttö johtamisen välineenä Johtamismallin merkitys muissa lippukunnan pesteissä | |
Piirin ja SP:n kalenterit toiminnan suunnittelun tukena | Kalentereihin tutustuminen | Teemojen näkyminen toiminnassa Tapahtumien huomioiminen pitkän tähtäimen suunnittelussa | Tulevat teemat Maailmanjärjestöjen teemat |
Johtamisen keinot | Tavoitteellinen johtaminen teoriassa ja käytännössä Muutosjohtaminen ja strateginen johtaminen teoriassa | Johtamistavan valinta omassa pestissä Muutosjohtaminen ja strateginen johtaminen käytännössä | Johtamisen keinojen merkitys lippukunnan toiminnalle |
Toiminnan kehittäminen tilastojen avulla | Lippukuntaviisariin tutustuminen | Vuosiselosteen täyttäminen (prosessi ja käytännöt) Oman tilastoinnin tarve ja merkitys | Pitkän tähtäimen suunnittelu tunnistettujen kehittämistarpeiden ja vahvuuksien pohjalta |
Ikäkausien huomioiminen | Kaikkien ikäkausien mahdollistuminen lippukunnan toiminnassa | Toiminnan kehittäminen tukemaan haasteellisia ikäkausia | Siirtymät, muutoskohdat |
Motivoiminen ja sitouttaminen | Motivointi johtamisen työkaluna Motivoinnin keinot | Motivoinnin haasteet Sitoutumisen tasot (vapaaehtoisen roolit) | |
Erilaiset toimintaryhmät | Erilaisiin toimintamuotoihin tutustuminen | Toimintamuotojen esteet ja mahdollisuudet omassa lippukunnassa | Avoin partio |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Koulutusjärjestelmä | Koulutuskokonaisuuksien tavoitteet ja kohderyhmät
Koulutusjärjestelmän materiaalit | Koulutusjärjestelmän osaamisalueet |
|
Koulutustarjonta | Koulutusta järjestävät tahot
Koulutuskalenteriin tutustuminen |
| Partion ulkopuolinen koulutus |
Koulutustarpeiden tunnistaminen | Pestilähtöinen koulutusajattelu | Koulutuksen merkitys lippukunnan toiminnalle |
|
Koulutussuunnitelman laatiminen | Lippukunnan koulutustilanteeseen tutustuminen (Kuksa) ja suunnitelman laatiminen | Pitkän tähtäimen koulutussuunnittelu lippukunnan henkilöstöresurssin tukena | Yksilön tilanteen huomioiminen koulutuksiin ohjaamisessa |
Monimuotoinen suorittaminen | Mitä monimuotokoulutus partiossa tarkoittaa?
Kouluttautuminen lippukunnassa: yksittäisen moduulin suorittaminen lippukunnassa | Monimuotoisen kouluttautumisen hyödyt Piirin/SP:n tarjoama monimuotokoulutus |
|
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen | Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kokonaisuus teoriassa
Osaamisen kuvaaminen eri tavoin (esim. partio-CV tai sähköiset osaamismerkit) |
|
|
Etätehtävien ohjaaminen | PJ-kurssin johtamisharjoituksen ohjaaminen | Monimuotoinen kouluttautuja lippukunnassa |
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Osaamistason kartoitus ja hyödyntäminen | Mitä osaaminen tarkoittaa?
Tavat selvittää osaamistasoa (esim. pestikeskustelut, lpk-viisari, koulutustilastot)
Osaamisen hyödyntäminen johtajistosuunnittelussa | Osaamisen kehittäminen pitkän tähtäimen suunnittelussa |
|
Osaamisen kerryttäminen | Partion tarjoamat keinot osaamisen kerryttämiseen (koulutus, mentorointi, pestissä toimiminen)
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) |
Partion ulkopuolella osaamisen kerryttäminen ja sen hyödyntäminen |
|
Osaamisen kehittämisen johtaminen | Yksilön osaamisen tukeminen
SP:n minimikriteerit laadukkaalle toiminnalle
Osaamisen kehittäminen lippukunnan näkökulmasta | Osaamisen kehittämisen merkitys laadukkaan partiotoiminnan järjestämiselle | Laadun tutkiminen laatutyökalujen avulla (esim. Loisto) |
Kiittäminen | Kiittämisen ja johtajahuollon ideoiden jakaminen | Kiittämisen merkitys yksilön motivaatiolle ja sitoutumiselle | Ansiomerkkijärjestelmä |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Vahvuudet ja kehittymisalueet | Omien vahvuuksien ja kehittymisalueiden tunnistaminen Tutustuminen yksilön vahvuusalueisiin ja kehittymiskohteisiin | Toisen henkilön vahvuuksien sanoittaminen | Vahvuuksien hyödyntäminen lippukunnan toiminnassa |
Itsearviointi | Motivaatiotekijät Itsearvioinnin toteuttamisen tapoja Uusien kehittymistarpeiden tunnistaminen ja niihin reagointi | Itsearvioinnin merkitys yksilön kehittymiselle | |
Rekrytointi ja perehdyttäminen | Rekrytointikäytäntöjen jakaminen Perehdyttämisen tavat ja merkitys | Tervetuloa partioon -kurssi | Pitkän tähtäimen suunnittelu rekrytoinnin tukena |
Pestin merkitys | Pestien sanoittaminen (pestikuvaus) Pestin merkitys yksilölle | Hyvän pestauksen merkitys lippukunnalle | Toiminnan kehittäminen pestaamisen avulla |
Pestikeskustelu | Pestisopimus pestikeskustelun tukena Pestiavain Pestissä kehittyminen -työkaluun tutustuminen | Pestikeskustelu motivaation, osaamisen ja kehittämisen välineenä Yksilöntuntemuksen kehittyminen | Yksilöntuntemuksen kehittyminen |
Palaute | Palautteen keräämisen ja antamisen tavat Palautteen esittäminen rakentavasti/kehittävästi | Palautteen käyttö yksilön/toiminnan kehittämiseksi | Säännöllisen palautejärjestelmän luominen ja vakiinnuttaminen lippukunnan toimintaan |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ajankohtaiset asiat partiossa
(pohjana SP:n vuosittain päivitettävä P4 ajankohtaista partiossa -ohjeistus ja mahdolliset piirin tekemät ohjeet) | Miten partiolla menee, Suomessa, ajankohtaiset keskustelunaiheet
|
|
|
Teemat | Partion vuositeema, strategiset painotukset, miten ottaa ne huomioon omassa toiminnassa
|
|
|
Leirit ja tapahtumat | Seuraavat suurtapahtumat (piirileirit ja vastaavat, Finnjamboree, suurjuhlat, jäsenkokous, Roverway, maailmanjamboree ym.)
|
|
|