On tärkeää, että pestatulla ja pestaajalla on sama käsitys siitä, mitä on sovittu. Siitä sovitaan pestikeskustelussa. Pestikeskustelu on yksi vaihe pestaamisessa. Tässä avattuna pestiavaimen avulla pestauksen eri vaiheet.
Rekrytointi ja valinta
Pestauskaavion ensimmäinen laatikko sisältää monia vaiheita.
Mitä pestejä lippukunnassa tarvitaan
Aluksi kannattaa miettiä, millainen olisi täydellinen lippukunta. Mitä, jos lippukunnallasi olisi käytössään riittävästi aikuisia toimijoita? Miten jakaisit tehtävät aikuisten kesken niin, että kullakin olisi mielekäs ja motivoiva tehtävä, joka ei olisi liian vaativa, mutta ei myöskään niin vaatimaton, ettei homma jaksaisi kiinnostaa?
Älä mieti rooleja vaan tehtäviä. Ei kannata miettiä, että ”tarvitaan lippukunnanjohtaja”, vaan listata asiat, joita lippukunnanjohtaja tekee. Ehkä yksi henkilö voi tehdä ne, mutta voisi myös olla mahdollista tai jopa viisaampaa jakaa tehtävät useamman henkilön kesken. Kun piirtää täydellisen lippukunnan organisaation paperille, on jo päässyt aika pitkälle. Jos lopputulos vaikuttaa liian epärealistiselta, voi sitä tuoda lähemmäs lippukuntasi todellisuutta.
Seuraavaksi kannattaa kirjata ylös, mitä tehtäviä aikuiset lippukunnassa tekisivät: mistä he olisivat vastuussa, mihin heidän tehtävässään pyrittäisiin, mitä pestin aikana pitäisi saada tehtyä, millaista lopputulosta pestin päätteeksi odotettaisiin. Toinen tärkeä asia on pestin kesto, miten pitkään pestiin tulisi kunkin sitoutua. Näin on syntynyt luettelo lippukunnassa olevista pesteistä sekä niiden lyhyet kuvaukset, eli pestikuvaukset.
Mitä osaamista pesteissä tarvitaan
Kun tarvittavat pestit on listattu, niin kannattaa miettiä, mitä osaamista kussakin pestissä tarvitaan: esimerkiksi tietoja, taitoja, kokemusta ja kontakteja. Nekin kannattaa liittää pestikuvaukseen. Voit miettiä kuka tuntemistasi henkilöistä pärjäisi pestissä parhaiten, sekä miettiä, mistä se johtuu – mitä sellaista hän osaa, mikä auttaa tuossa pestissä pärjäämään?
Kuka voisi toimia pestissä
Pestikuvauksen valmistuttua, puuttuu enää vain henkilö, joka pestiin ryhtyy. Tähän on ainakin pari hyvää keinoa.
1) Tiedotetaan siitä, että meillä on pesti avoinna ja mitä osaamista pestissä tarvitaan
2) Otetaan suoraan yhteyttä henkilöihin, jotka luultavasti kykenisivät toimimaan pestissä.
Se, että kerromme pestin olevan avoinna, lisää paljon mahdollisuuksia löytää siihen tekijä. Tietysti kannattaa miettiä, miten viestitään. Lippukunnan verkkosivuja lukevat ehkä lippukunnan jäsenet ja joskus joku äiti tai isä, joka etsii tietoa lippukunnan toiminnasta. Tavoittaako se ne henkilöt, jotka voisivat pestissä toimia?
Lasten vanhemmilla on usein laajat kontaktiverkot, sanan levittäminen vanhempien kautta voi myös tuottaa tulosta. Kannattaa siis viestiä niin, että ne henkilöt, jotka pestissä pärjäisivät, saavat viestin.
Voitte myös kysyä suoraan sopiviksi arvioiduilta henkilöiltä, kiinnostaisiko pesti heitä. Kun mietitään, ketä voitaisiin pestiin kysyä, niin ensimmäisenä tulee tietysti mieleen partiolaisia – mutta kannattaa katsella myös partion ulkopuolelle. Ehkä jo sopivia henkilöitä listattaessa voi pyytää apua joltain ei-partiolaiselta, hän voi tuntea monia pestiin sopivia ehdokkaita, jotka ovat partiolaisille tuntemattomia. Mikäli pestiin täydellisesti sopivaa henkilöä ei löydy, kannattaa miettiä kuka voisi helpoiten oppia ja omaksua ne taidot, joita pestissä tarvitaan
Mikäli sopivia ei ole oma-aloitteisesti pestiin ilmoittautunut, kannattaa ryhtyä käymään listaa läpi, kysymään halukkuutta toimia pestissä. Ehkä tähän kannattaisi pyytää apua: tunnetko ketään, joka tuntee kohdehenkilöä paremmin kuin sinä? Ehkä on helpompi sopia yhteisestä lyhyestä tapaamisesta, jossa kertoa millainen pesti on tarjolla. Tai silloin kun soittaa, voi mainita että on keskustellut jonkun yhteisen tutun kanssa pestiasiasta, ja hän on suositellut ja kehottanut soittamaan?
Pestaaminen eli pestistä sopiminen ja pestikeskustelu
Kun rekrytointi ja valinta on tehty, seuraavana on vuorossa pestikeskustelu. Pestikeskustelu käydään pestaajan ja pestattavan välillä. Yleensä pestaaja on pestattavan ”esimies”, jolle pestattava vastaa tehtävästä ja joka tukee pestattavaa. Tässä on listattu asioita, joista kannattaa keskustella (kysymykset on muotoiltu pestattavan näkökulmaan):
Tehtävä
1. MIkä on tehtäväni tarkoitus? Mitä vastuulleni kuuluu?
2. Missä tehtäväni on määritelty? Esimerkiksi toimintasuunnitelma, projektisuunnitelma, ryhmän tehtäväkuvaus, pestikuvaus
3. MItkä asiat ohjaavat tehtävääni? Esimerkiki partio-ohjelma, säännöt, jokin kohderyhmän toiveet ja tarpeet, lainsäädäntö
4. Kenen kanssa teen tehtävääni? Tärkeimmät yhteistyötahot?
5. MIllaiset resurssit minulla on tehtävässäni?
6. Kenelle olen vastuussa tehtävästäni?
Tavoitteet ja toimenpiteet
1. Tärkeimmät tavoitteeni pestikauden aikana
– pestin tavoitteet
– henkilökohtaiset tavoitteet
2. Tärkeimmät toimenpiteet
Tuki, perehdytys ja kehittyminen
1. Kuka vastaa perehdyttämisestäni? Mitä kaikkea kuuluu perehdyttämiseen
2. Mitä osaamista tehtäväni vaatii? Miten voin kehittää osaamistani tarpeellisissa asioissa?
3. Vaatiiko pesti muodollisen pätevyyden? Miten se hankitaan?
4. Millaisissa asioissa haluan itse kehittyä pestin aikana? Miten se tapahtuu?
5. Keneltä saan tukea tehtävässäni? Millaista tukea voin saada?
6. Miten toimin, jos tarvitsen apua?
Raportointi, arviointi ja palaute
1. Kenelle kerron tehtäväni sujumisesta?
2. Milloin olen onnistunut tehtävässäni? Miten ja kenen kanssa arvioin onnistumistani?
3. Miten, milloin ja keneltä saan palautetta?
4. Millaisista asioista haluan itse saada palautetta?
5. Kenelle annan palautetta?
Omat mahdollisuuteni toimia tehtävässä:
1. Ajankäyttö: paljonko voin ja haluan käyttää aikaa? Millaiseen aikaan päivästä, viikosta ja vuodesta?
2. Millaiset asiat vaikuttavat tai saattavat vaikuttaa ajankäyttööni?
3. Miten nopealla varoitusajalla pystyn ottamaan vastaan uusia tehtäviä tai sopimaan tapaamisen?
4. Miten toimin mieluiten – yksin, ryhmässä, parin kanssa, sähköisesti, tapaamisissa…
5. Mahdollisuudet matkustaa
Lisäksi:
1. Mistä muusta on tärkeä sopia?
2. Milloin pestistäni keskustellaan seuraavan kerran?
Kannattaa muistaa, että pestikeskustelun pääpaino tulee olla tarvittavasta tuesta keskustelemisessa! Keskustelussa myös pestattava esittää odotuksiaan pestistä, pestaajastaan ja lippukunnasta.
Nimitys, perehdytys ja sopeutus
Nimittäminen kuulostaa hienolta, mutta se yksinkertaisesti tarkoittaa, että kerrotaan kaikille, että pesti on tehty: kuka ja mihin tehtävään on pestattu. Myös se kannattaa kertoa, mitä pestiin kuuluu ja ei kuulu. On mahdollista että joku luulee pestin tehtäväkenttää todellisuutta laajemmaksi, mikä voi myöhemmin johtaa ongelmiin.
Perehdytykseen voi kuulua muun muassa koulutusta – vaikka jonkin kurssin käyminen. Suomen Partiolaisten koulutusjärjestelmästä (www.partio.fi/koulutus) löytyy kohdennettua koulutusta lippukunnan useimpiin pesteihin. Tietysti lippukunnan käytäntöihin ja perinteisiin pitää perehtyä. Niin sanotun hiljaisen tiedon siirtäminen on vaikeaa, siihen tarvitaan aikaa.
Sopeutumisella ei tarkoiteta sitä, että pestattu sopeutuu toimimaan lippukunnassa. Päinvastoin: organisaatio sopeutuu uuteen toimijaan. Parasta olisi, jos tehtävää voitaisiin vaihtaa liukuvasti: uusi pestattu voi seurata hetken pestistä luopujan toimintaa. Siitä hyötyy sekä pestattu – hän oppii miten edeltäjä on toiminut – että organisaatio.
Toiminta pestissä, koulutus ja tuki
Perehdytyksestä ja sopeutuksesta huolimatta pestissä toimija tarvitsee aina tukea – josta toivottavasti on pestikeskustelussa sovittu. Se voi tietysti olla koulutusta, mutta lippukunta kykenee tukemaan aikuisiaan muutenkin: johtajaneuvoston kokoukset ovat tärkeitä, samoin kuin kaikki mahdollisuudet tavata muita aikuisia, jotka ovat vastaavassa pestissä, voivat tukea toimintaa. Myös esimerkiksi ikäkausijohtaja voi saada suoraa tukea ikäkausivastaavalta. Yksilöllinen tuki on tehokasta: voidaan keskustella juuri niistä asioista, mistä tarve. Parhaassa tapauksessa tukea on saatavilla juuri siellä ja silloin kun sitä tarvitaan!
Välipestikeskustelu, arviointi ja palaute
Välipestikeskustelu pidetään sopivassa kohtaa, kun pestissä on toimittu esimerkiksi vuosi tai puoli vuotta. Silloin käydään läpi aiemmin sovitut asiat. Vieläkö ne pätevät ja tuntuvat järkeviltä? Välipestikeskustelu on myös paikka antaa ja saada palautetta ja kehittää asioita eteenpäin.
Pestissä toimintaa tulee arvioida kuten pestikeskustelussa on sovittu, ja kunkin pestatun tulee saada palautetta toiminnastaan. Palautetta kannattaa antaa aina silloin kun on aihetta – myös positiivista palautetta – eikä vain odottaa sovittuun palautekeskusteluun. Rehellinen palaute on paras palkka vapaaehtoistyöstä, koska se auttaa kehittämään itseään! Pesti-prosessin kaavakuvassa välipestikeskustelussa on yhteys koulutukseen ja tukeen: toiminnan arviointi voi tuoda esille koulutuksen tai muun tuen tarvetta.
Uusi pesti, taukotupa tai vanhan jatko
Kunkin pestin kesto sovitaan pestikeskustelussa. Kun sovittu pesti päättyy, pitää sopia jatkosta! Yksi vaihtoehto on, että jatketaan vanhassa pestissä. Saman pestin voi uusia kerran, ehkä jopa toisen kerran, mutta sitten kannattaa miettiä uusia tehtäviä tai ainakin pestin laajentamista. Kun pesti uusitaan, kannattaa aina käydä uusi pestikeskustelu: miettiä uudelleen mm. tavoitteet ja tarvittava tuki. Pestaaja voi auttaa löytämään uuden pestin lippukunnasta tai vaikka piiristä. Usein lippukunnanjohtajalla on pestattua parempi tietämys siitä, missä tarvitaan tekijöitä ja missä on mielenkiintoisia pestejä tarjolla.
Pestin päättyessä yksi vaihtoehto on taukotupa. Aikuinen partiolainen on taukotuvassa silloin kun hän ei toimi missään partiopestissä. Se on hyvä vaihtoehto silloin, kun pestissä toimijan elämäntilanne muuttuu: partiolle ei riitä aikaa esim. lasten syntymän tai uusien työkiireiden takia. Lippukunnan ei kannata unohtaa taukotuvassa olevia aikuisia, vaan heille kannattaa kertoa lippukunnan tapahtumista ja heidät kannattaa kutsua lippukunnan aikuisille suunnattuihin tapahtumiin. Jotta taukotuvasta olisi helppo palata lippukunnan pesteihin, lippukunnan kannattaa ylläpitää suhteita
taukotuvassa oleviin.
Muista tämä
Partio on lasten ja nuorten toimintaa, jota aikuiset tukevat ja ohjaavat:
- Tehtävän hoitamista varten aikuiselle on tarjolla tukea ja koulutusta
- Toimiessaan pestissä aikuisen tulee olla pestattu
- Kaikilla aikuisilla ei tarvitse olla koko aikaa pestiä vaan aikuinen voi olla ”vain” mukana
- Aikuisella on oikeus sen kokoisiin pesteihin, joita hän haluaa tehdä ja pystyy muun elämäntilanteensa huomioiden hallitsemaan
- Myös aikuisten pesteissä tulisi toteutua itsensä kehittäminen ja nousujohteisuus