Koulutuskokonaisuuden esitiedot
Partiojohtajaperuskoulutus
Koulutuksen kohderyhmä
Koulutus on suunnattu partiojohtajalle, joka toimii kouluttajana tai koulutustapahtuman järjestäjänä.
Osaamistavoitteet
Partiokouluttaja -koulutuksen suoritettuaan partiojohtaja osaa perustaidot ja -tiedot koulutussuunnittelusta, kouluttamisesta ja koulutustapahtuman järjestämisestä. Koulutus antaa kattavan pohjan kaikelle partiossa tapahtuvalle koulutustoiminnalle mukaan lukien taitokoulutukset.
Arviointi
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan päätöskeskustelulla kouluttajan ja koulutettavan välillä. Päätöskeskustelun tavoitteena on varmistaa, että kouluttautuja on saavuttanut koulutuskokonaisuuden tavoitteet ja osaa sen keskeisimmät sisällöt. Jos kouluttautujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla kouluttautujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Partiokoulutuksiin kuuluvista aloitus- ja päätöskeskusteluista voi lukea tarkemmin tästä.
Koulutus sisältää partion koulutusjärjestelmän moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Moduulin lähiopetuksen kesto |
KO3: Koulutusmenetelmät | Kouluttaminen | 6 h |
KO4: Koulutusrupeaman suunnittelu ja toteuttaminen | Kouluttaminen | 4 h |
KO5: Koulutustapahtuman johtaminen | Kouluttaminen | 4 h |
P4: Ajankohtaista partiossa | Partiotieto | 1 h |
Yhteensä 15 tuntia |
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen kontaktiopetukseen ja harjoituksiin lähiopetusjaksoilla, koulutukseen kuuluvien itsenäisesti suoritettavien oppimistehtävien tekeminen.
Vastaava järjestäjä
Piiri
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta
Koulutuksen sisältämät moduulit
Osaamisalue: Kouluttaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiokouluttaja -koulutus
Esitiedot: Partiojohtaja -peruskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää partiokoulutuksen perusteet ja osaa soveltaa monipuolisesti erilaisia koulutusmenetelmiä.
Sisältö
- Oppiminen prosessina, erityisesti tekemällä oppimisen merkitys
- Partion keskeisimmät oppimiskäsitykset, partion yleisimmin käytetyt koulutusmenetelmät ja -välineet sekä niiden soveltaminen erilaisiin koulutusaiheisiin ja -tilanteisiin sekä kohderyhmiin
- Koulutusmateriaalien sijainnit sekä oman koulutusmateriaalin tekeminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Toiminnallinen menetelmä ja ennakkotehtävä
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 6 tuntia
Osaamisalue: Kouluttaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiokouluttaja -koulutus
Esitiedot: Partiojohtaja -peruskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen koulutusrupeaman aikuisille ja arvioida oppimista.
Sisältö
- Koulutusrupeaman suunnittelu ja toteutus annettujen tavoitteiden ja reunaehtojen pohjalta kohderyhmän huomioiden
- Koulutustapahtuman ja osallistujien oppimisen arviointikeinot (palautteen kerääminen ja hyödyntäminen koulutusten ja kouluttajien kehittymiseksi, koulutuksessa tapahtuvan oppimisen tunnistaminen).
Koulutusmenetelmät
- Toiminnallinen menetelmä ja ennakkotehtävä
- Toteutetaan koulutusharjoitteluna, joka sisältää ennakkovalmistautumisen, koulutustuokion/-harjoituksen vetämisen ja arvioinnin sekä kouluttajilta, että vertaisarvion muilta kouluttautujilta
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Osaamisalue: Kouluttaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Partiokouluttaja -koulutus
Esitiedot: Partiojohtaja -peruskoulutus tai vastaavat tiedot.
Tavoitteet: Osaa johtaa koulutuskokonaisuuden tai muun koulutustapahtuman suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä pystyy hyväksymään koulutuskokonaisuuden suoritukset.
Sisältö
- Koulutusjärjestelmän perusteet
- Koulutuskokonaisuuden tavoitteiden asettaminen soveltaen koulutuskokonaisuuksien kuvauksia ja moduulikuvauksia
- Koulutuskokonaisuuden suunnittelu ja johtaminen piirin tai keskusjärjestön käytäntöjen mukaisesti
- Kouluttajien rekrytointi, pestaaminen ja johtaminen ennen koulutustapahtumaa, sen aikana ja sen jälkeen
- Koulutustapahtuman rakenteen suunnittelu osallistujien tarpeet huomioon ottaen
Koulutusten monimuotoiset toteuttamistavat ja yksilölliset oppimistehtävät
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Toiminnallinen menetelmä ja ennakkotehtävä
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Osaamisalue: Partiotieto
Partiojohtaja -peruskoulutus, Ohjelmajohtaja -koulutus, Pestijohtaja -koulutus, Lippukunnanjohtaja -koulutus, Partiokouluttaja -koulutus, Organisaatiossa toimiminen -koulutus ja Koulutusohjaaja -koulutus.
Esitiedot: Ei esitietovaatimuksia – kohderyhmänä vahvan partiotaustan omaavat
aikuiset.
Tavoitteet: Tuntee Suomen ja kansainvälisen partion ajankohtaiset asiat (teemat,
tapahtumat ja tavoitteet).
Sisältö
- Ajankohtaiset asiat partiossa
- Sisältö mukautetaan kohderyhmän mukaan
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
Lähiopetuksen kesto: 1 tunti (voi vaihdella ryhmän mukaan)
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Oppiminen prosessina | Tekemällä oppiminen partion keskeisimpänä koulutusmenetelmänä ja sen mahdollisuudet mielekkäiden oppimisprosessien aikaansaamisessa. | Erot lasten, nuorten ja aikuisten tavoissa oppia. Oppimisen esteet | Mitä on oppiminen ja mitä oppimispro-sessissa tapahtuu. |
Partion oppimiskäsitys | Partion oppimiskäsitys lähtee siitä, että koulutetaan motivoituneita ja oma-aloitteisia yksilöitä. Tekemällä oppiminen. Oppiminen tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutussuhteessa. Oppimisen pääpaino on tiedon tulkinnassa ja soveltamisessa. | Partion konstruktivistinen oppimiskäsitys. | Erilaisten oppimiskäsitysten (esim. behavioristinen, kognitiivinen, humanistinen ja konstruktiivinen) perusteet ja niiden soveltaminen erilaisissa tilanteissa. |
Keskeisimmät koulutusmenetelmät ja niiden soveltaminen | Erilaiset koulutusmenetelmät ja niiden soveltaminen erilaisiin koulutusaiheisiin ja kohderyhmiin. Koulutuksen toteuttaminen erilaisissa ympäristöissä (luonto, kämppä, kurssikeskus, leiri) | Keskeisimmät koulutusvälineet (esimerkkejä). | Digitaalisen oppimisalustojen soveltaminen partiokoulutukseen. Tekemällä oppimisen ja toiminnallisten menetelmien teoriaa. |
Koulutusmateriaalit | Partion koulutusmateriaalit ja niiden muokkaaminen omaan käyttöön. | Koulutusmateriaalin laatiminen | Muiden toimijoiden (esim. järjestöjen) koulutusmateriaalit. |
Päivitetty 14.1.2020
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Koulutusrupeaman suunnittelu | Koulutuksen kuvauksen (moduulikuvaus tai vastaava) muuttaminen koulutusrupeamaksi. Koulutustarpeen havaitseminen ja koulutuksen kuvauksen laatiminen. Koulutusrupeaman aikatauluttaminen ja koulutussuunnitelman laatiminen. | Koulutuksen kuvauksen laatiminen | Erilaiset mallipohjat eri mittaisille koulutuksille. |
Koulutusrupeaman toteuttaminen | Koulutusrupeaman suunnittelu ja toteutus (esim. koulutusharjoituksena). Palaute kouluttajilta sekä vertaispalaute muilta koulutukseen osallistujilta. | Harjoitusrupeaman itsearviointi. | |
Koulutuksen arvioiminen | Palautteen ja arvioinnin merkitys koulutuksen kehittämiselle. Erilaiset palautteenannon ja arvioinnin menetelmät. | Koulutuksen tavoitteiden toteutumisen arviointi. | Rupeaman kehittäminen. |
Viimeksi päivitetty 14.1.2020
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Koulutusjärjestelmän perusteet | Partion koulutusjärjestelmän tavoitteet, sisältö ja keskeisimmät dokumentit kuten koulutuskokonaisuuksien ja moduulien kuvaukset. Ydinainesanalyysien käyttö koulutuksen suunnittelun tukena. | Koulutustapahtuman sijainti partiolaisen koulutuspolulla. |
|
Koulutuskokonaisuuden tavoitteiden asettaminen | Koulutuskokonaisuuden kuvauksen (tai vastaavan) perusteella tavoitteiden asettaminen koulutukselle. | Erilaiset tavoitteenasettelun menetelmät samalla staabia sitouttaen. |
|
Koulutuskokonaisuuden suunnittelu | Koulutuskokonaisuuden organisoiminen (budjetti, muonitus, kuljetus, materiaalit ym.) järjestäjän käytäntöjen mukaisesti. Koulutuspaikan valinta (saavutettavuuden ja hinnan arvioiminen) Aiempien koulutusten arvioinnin ja palautteen hyödyntäminen osana koulutuksen suunnittelua. | Erilaiset koulutuspaikat, erityisesti koulutuskokonaisuuden toteuttaminen luonnossa. Paikan esteettömyyden arvioiminen. | Koulutuksen sijoittaminen järjestäjän tapahtumakalenteriin. Koulutustapahtuman mieltäminen projektiksi. Partio-projektin vaiheet. |
Kouluttajien rekrytointi, pestaaminen ja johtaminen | Erilaiset rekrytointitavat. Pestikeskustelu partion käytäntöjen mukaisesti. Staabin ryhmäyttäminen ja johtaminen. Palautteen antaminen ja kiittäminen | Staabin rakentaminen erilaisista kokemustaustoista ja persoonista. |
|
Koulutustapahtuman rakenteen suunnittelu | Koulutuskokonaisuuden aikatauluttaminen. Erilaiset tavat toteuttaa partiokoulutus, kuten kurssiviikonloppu, purjehdus tai vaellus. Ennakkotehtävät | Koulutussuunnitelman muokkaaminen ennakkotehtävien tai muiden toiveiden perusteella. Monimuotokoulutus | Yksilölliset oppimistehtävät. Verkkokoulutuksen järjestäminen (partion verkkokoulutusalustat). AHOT (aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen) |
Koulutustapahtuman arviointi | Palautteen kerääminen ja analysointi sekä kehitysehdotusten tekeminen. Palautteen tallentaminen järjestäjän käytäntöjen mukaisesti. | Koulutustapahtuman kokonaisarviointi suhteessa SP:n tavoitteisiin. |
|
Viimeksi päivitetty 14.1.2020
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ajankohtaiset asiat partiossa (pohjana SP:n vuosittain päivitettävä P4 ajankohtaista partiossa -ohjeistus ja mahdolliset piirin tekemät ohjeet) | Miten partiolla menee, Suomessa, ajankohtaiset keskustelunaiheet | ||
Teemat | Partion vuositeema, strategiset painotukset, miten ottaa ne huomioon omassa toiminnassa | ||
Leirit ja tapahtumat | Seuraavat suurtapahtumat (piirileirit ja vastaavat, Finnjamboree, suurjuhlat, jäsenkokous, Roverway, maailmanjamboree ym.) |