Suomen Partiolaisten valmentajakoulutus antaa valmiudet toimia valmentajan pestissä sekä muissa lippukuntatuen tehtävissä. Koulutuksen käytyään kouluttautuja osaa valmentaa lippukuntatoimijoita, tukea lippukunnan toimintaa sekä tuntee partion ajankohtaiset teemat. Lippukunta on partion paikallisyhdistys. Pestillä tarkoitetaan pestatun toimimista sovitun sisältöisessä ja pituisessa tehtävässä, jossa pestattu saa perehdytyksen ja tuen sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuden.
Kohderyhmä ja vaatimukset
Koulutus on suunnattu partiopiireissä pestissä toimiville valmentajille ja lippukuntatuen kehittämistehtävissä mukana oleville aikuisille.
Koulutuksen osallistumisen esitietovaatimuksena on suoritettu partiojohtajaperuskoulutus.
Esitietosuosituksena on lippukunnanjohtaja-, ohjelmajohtaja- tai pestijohtajakoulutus sekä partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi).
Osaamistavoitteet
- Osallistuja osaa määritellä valmentajan roolin.
- Osallistuja osaa käyttää erilaisia valmentamisen työkaluja lippukunnan tarpeen mukaan.
- Osallistuja osaa valmentaa lippukunnan johtajistoa partiokasvatuksen toteuttamisessa.
- Osallistuja osaa arvioida lippukunnan partiotoiminnan laatua.
- Osallistuja osaa valmentaa lippukuntien johtajia toiminnan kehittämisen eri vaiheissa.
Osaamisen arvioinnin kuvaus
Koulutus arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Koulutuksen suorittaminen edellyttää:
- koulutukselle asetettujen ennakkovaatimusten täyttymisen
- osallistumisen lähiopetukseen ja harjoituksiin
- koulutukseen kuuluvien itsenäisten oppimistehtävien tekemisen
- valmennuskeskustelun suunnittelun ja toteuttamisen
- osallistumisen koulutuksen aloitus- ja päätöskeskusteluun
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan päätöskeskustelulla kouluttajan ja osallistujan välillä. Päätöskeskustelussa varmistetaan, että osallistuja on saavuttanut koulutuksen osaamistavoitteet arvioinnin kohteiden mukaisesti. Jos osallistujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla osallistujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Partiokoulutuksiin kuuluvista aloitus- ja päätöskeskusteluista voi lukea tarkemmin tästä.
Arvioinnin kohteet
- Kuvaa valmentajan tehtävät ja toimintaympäristön.
- Valitsee harjoituksessa tarkoitukseen sopivia työkaluja lippukunnan tarpeen mukaan.
- Suunnittelee valmennuskeskustelun lippukunnalle.
- Analysoi lippukunnan nykytilaa ja kehittämistarpeita partion tietotyökalujen
- Tuo keskustelussa esiin sopivia tapoja lippukunnan toiminnan arviointiin ja muutosten tunnistamiseen.
Oppimistehtävät
Erilaisia itsenäisiä oppimistehtäviä, pari- ja ryhmäkeskusteluja, valmennuskeskustelun suunnittelu ja toteuttaminen
Kirjallisuus ja materiaali (Osallistuja & kouluttaja)
- Partion laatutyökalut (Laadun portaat ja Haaveiden lippukunta)
- Valmentajan työkalut
- Partio-ohjelman materiaalit
- Pestaamisen työkalut
- Lippukuntaviisari
- Paras paikka tehdä vapaaehtoistyötä
Koulutukseen sisältyvät moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Moduulin lähiopetuksen kesto |
L4: Toiminnan laatu ja kehittäminen | Toiminnan laatu ja kehittäminen | 3 h |
L5: Lippukunnan toiminnan kehittäminen | Toiminnan laatu ja kehittäminen | 2 h |
O3: Valmentaminen | Ohjaaminen | 6 h |
06: Lippukunnan valmentaminen | Ohjaaminen | 3 h |
P5: Ajankohtaisten teemojen valmentaminen | Partiotieto | 3 h |
17 h |
Vastaava järjestäjä
Keskusjärjestö
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta, yhteistyössä aluevaliokunnan kanssa.
Moduulit
Osaamisalue: Toiminnan laatu ja kehittäminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Valmentajakoulutus ja Koulutusohjaajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot (suositellaan koulutusmoduuli L2: Kehittämishankkeen suunnittelu tai koulutusmoduuli L3: Toiminnan kehittäminen (Ko-Gi).
Tavoitteet: Osaa arvioida ja kehittää partiotoiminnan laatua. Osaa käyttää laadun arvioinnin ja toiminnan kehittämisen menetelmiä. Osaa arvioida menetelmien soveltuvuutta erilaisille organisaatioille ja erilaisiin tilanteisiin, sekä käyttää niitä sen mukaisesti. Tietää miten viestiä laadusta, sen tärkeydestä ja tukea laatutietoista johtamista.
Sisältö
- Laadun arvioimisen, parantamisen ja johtamisen menetelmiä, erityisesti partio-organisaation toimintatavat ja tavoitteet huomioiden
- Partion omat laatutyökalut
- Ongelmien pilkkominen ratkaistavissa oleviin kokonaisuuksiin
- Ongelmien ratkaiseminen määrittelemällä tavoitteet ja tehokkaimpien ratkaisujen valitseminen
- Ongelmien ratkaisu kehittämishankkeen avulla
- Laadun johtaminen: laadusta viestiminen, laatukulttuuri ja organisaation sitouttaminen sekä laadun seuranta
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Toiminnan laatu ja kehittäminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Valmentajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus sekä ohjelma-, pestijohtaja tai lippukunnanjohtajakoulutus tai vastaavat tiedot.
Tavoitteet: Osaa valmentaa arvioida ja tukea lippukuntia niiden päivittäisessä toiminnassa ja kehityksen eri vaiheissa.
Sisältö
- Lippukunnalla käytössä olevat mittarit, niiden rakentuminen ja luotettavuus sekä niiden valmentaminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Ohjaava keskustelu
Lähiopetuksen kesto: 2 tuntia
Päiväys 21.12.2017
Osaamisalue: Ohjaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Valmentajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus ja pesti-, ohjelma- tai lippukuntajohtajakoulutus tai vastaavat tiedot.
Tavoitteet: Ymmärtää valmentajan roolin, tuntee valmentamisen työkalut ja soveltaa valmentamista omassa toimintaympäristössään. Ymmärtää partion pestijärjestelmän ja tuntee sen työkalut, sekä osaa soveltaa niiden käyttöä osana valmentamista
Sisältö
- Valmentamisen käsite
- Valmentajan rooli ja toimintatavat
- Valmentamisen välineet ja soveltaminen toimintaympäristöön
- Ratkaisukeskeisen valmentamisen perusteet
- Yksilön ja ryhmän valmentamisen ja fasilitoinnin työkalut
- Partion pestijärjestelmä ja pestityökalut
- Omat vaikutusmahdollisuudet piirin toimintaan ja tuki oman pestin toteuttamiseen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 6 tuntia
Osaamisalue: Ohjaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Valmentajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus sekä ohjelma-, pestijohtaja tai lippukunnanjohtajakoulutus tai vastaavat tiedot.
Tavoitteet: Osaa valmentaa lippukunnan johtajistoa partiokasvatuksen toteuttamisessa ja kehittämisessä. Ymmärtää henkilöstöresurssien merkityksen lippukunnan jatkuvuuden turvaamisessa ja osaa valmentaa asian lippukunnille. Ymmärtää piirin ja alueen ohjelma- ja koulutustapahtumien merkityksen lippukunnan kasvatustoiminnan tukemisessa.
Sisältö
- Partiokasvatuksen toteuttamisen tukeminen lippukunnissa
- Partio-ohjelman vuosittaisen ja pitkäjänteisen kehittämisen (ohjelma- ja koulutustoiminnan suunnittelu, järjestäminen ja arviointi) valmentaminen lippukunnassa
- Piirin ja alueen ohjelma- ja koulutustapahtumien hyödyntäminen lippukunnan toiminnassa
- Henkilöstöresurssien merkitys toiminnan jatkuvuuden turvaajana ja henkilöstön kehittäminen koulutuksen avulla
- Partion pestijärjestelmän sekä aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen (AHOT) valmentaminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Päiväys: 1.11.2017
Osaamisalue: Partiotieto
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Valmentajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus sekä ohjelma-, pestijohtaja tai lippukunnanjohtajakoulutus tai vastaavat tiedot.
Tavoitteet: Tuntee suomalaisen ja kansainvälisen partion ajankohtaiset asiat (teemat, tapahtumat ja tavoitteet) ja osaa soveltaa tätä tietoa osana valmentamista
Sisältö
- Partion ajankohtaiset teemat ja niiden valmentaminen kohderyhmälle
- Partion strategian ja ajankohtaisten teemojen jalkauttamisen merkitys partiotoiminnan laadun varmistamiselle
- Toimintaympäristön muutosten ennakointi ja merkitys alueen partiotoiminnalle
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Päiväys: 21.12.2017
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Laadun arvioiminen, parantaminen ja johtaminen | Laadun määritelmä, laadun eri näkökulmat, laadun arvioinnin menetelmät sekä lippukunnan toiminnan mittarit |
|
|
Laatutyökalut | Partion laatutyökalut (Laadun portaat, partiotoiminnan minimikriteerit) | Loisto-työkalu, partion ulkopuoliset laatutyökalut ja niiden soveltaminen partiotoimintaan |
|
Ongelmien pilkkominen | Ongelmien ja juurisyiden tunnistaminen sekä pilkkominen ratkaistaviksi kokonaisuuksiksi | Ongelman muotoilu ratkaistavaksi ketjuksi |
|
Ongelmien ratkaiseminen | Tavoite- ja ratkaisukeskeinen ote ongelmien ratkomisessa |
|
|
Laadun johtaminen | Laadusta viestiminen: sisäinen ja ulkoinen viestintä Laatukulttuuri: toiminnan kehittämisen ilmapiiri Organisaation ja yksilöiden sitouttaminen toiminnan kehittämiseen Laadun seuranta | Jatkuvan parantamisen menetelmät johtamisen välineenä
Muutosjohtaminen |
|
Viimeksi päivitetty 19.10.2022
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Mittarit | Toiminnan mittarit ja mittaaminen: lippukuntaviisari sekä omat toiminnan mittarit (esim. talouden, viestinnän mittarit, paras paikka tehdä vapaaehtoistyötä -kysely) Mittareiden rakentuminen Mittareiden luotettavuus | Mittareiden merkitys toiminnan laadun tarkastelemisessa (esimerkiksi omat mittarit lippukunnan toimintasuunnitelmaa laatiessa) | |
Toiminnan arviointi | Toiminnan arvioinnin työkalut: Laadun portaat | Itsearvioinnin muut työkalut: esim. unelmien lippukunta, arviointitiedon kerääminen, tulevaisuuden muistelu ym. muiden järjestöjen itsearviointimenetelmät | |
Toimintaympäristön muutosten ennakointi | Toimintaympäristön tuntemus Toimintaympäristön muutosten tunnistaminen ja niiden vaikutusten pohdinta | Työkalut: esim. Sinisen meren strategia | |
Keskeiset lippukunnan toimintaan vaikuttavat hankkeet | Partion sisäiset hankkeet ja SP:n yhteistyö muiden toimijoiden kanssa Toimintaympäristön sekä lippukunnan yhteistyötahojen hankkeet |
Viimeksi päivitetty 19.10.2022
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Valmentamisen käsite | Valmentamisen määritelmä | Johtamisen, ohjaamisen, kouluttamisen ja valmentamisen ero |
|
Valmentajan rooli ja toimintatavat | Valmentajan ja työntekijän roolit ja työnjako lippukunnan tukemisessa
Tavoitteiden asettaminen ja niitä kohti valmentaminen |
|
|
Valmentamisen välineet | Valmentajan välineet: valmennustapaamiset ja valmennusohjelmat
Valmennettavan lippukunnan tai johtajan omien voimavarojen löytäminen | Kuunteluun, näkemiseen ja toimimiseen perustuvat valmennusmenetelmät | Mentaalivalmentaminen |
Ratkaisukeskeinen valmentaminen | Lippukuntalähtöisyys, tulevaisuussuuntautuneisuus, voimavarakeskeisyys, edistyksen huomaaminen, yhteistyö ja kannustus | Tavoitekierteisyyden luominen |
|
Yksilön ja ryhmän valmentaminen ja fasilitointi | Mitä on fasilitointi? Fasilitointikeinoja | Verbaaliset ja visuaaliset fasilitointikeinot |
|
Pestijärjestelmä | Partion pestaustyökaluihin tutustuminen Partion pestijärjestelmä valmentamisen tukena |
|
|
Omat vaikutusmahdollisuudet ja tuki | Valmentajan oma rooli piirissä ja valtakunnallisesti Valmentajalle tarjolla oleva tuki piiristä ja keskusjärjestöltä |
|
|
Viimeksi päivitetty 19.10.2022
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Partiokasvatuksen toteuttamisen tukeminen | Kasvatustavoitteiden suuntaisuus, partio-ohjelman sekä partiomenetelmän käyttö lippukunnan arjessa sekä näiden tukemisen keinot Valmentajan rooli partiokasvatuksen tukemisessa | Toimivan lippukunnan merkitys partioliikkeen toiminnalle ja kehittymiselle |
|
Kehittämisen valmentaminen | Lippukunnan itsearvioinnin tukeminen sekä merkitys
Lippukunnan omien tavoitteiden löytämisen ja sanoittamisen valmentaminen
Lippukunnan kasvun tukeminen
Ongelmaklinikka, vertaistuki | Pitkän tähtäimen suunnittelun merkitys lippukunnalle |
|
Piirin ja alueen tapahtumien hyödyntäminen | Lippukuntien välisen yhteistyön tavat ja merkitys
Piirin toimintaan osallistuminen
Valmentajan rooli linkkinä lippukunnan ja piirin välillä |
|
|
Henkilöresurssit | Lippukunnan henkilöstön rakenne sekä rakenteen soveltaminen Johtajiston ja muiden lippukunnan aikuisten tukemisen valmentaminen | Uusien aikuisten löytämisen ja perehdyttämisen valmentaminen |
|
Pestijärjestelmä ja AHOT | Lippukunnan avainhenkilöiden yksilöllinen kehittyminen pestijärjestelmän avulla Pestikeskustelun järjestäminen Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen teoriassa ja käytännössä | Osaamisen tunnistamisen merkitys yksilön partiouralle |
|
Viimeksi päivitetty 22.10.2022
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ajankohtaisten teemojen valmentaminen
(pohjana SP:n vuosittain päivitettävä P4: Ajankohtaista partiossa -ohjeistus sekä mahdolliset piirin tekemät ohjeet | Miten partiolla menee Suomessa, ajankohtaiset keskustelunaiheet Partion vuositeema, strategiset painotukset, miten ottaa ne huomioon lippukuntien toiminnassa Seuraavat suurtapahtumat (piirileirit ja vastaavat, Finnjamboree, suurjuhlat, jäsenkokous, Roverway, maailmanjamboree ym.) Teemojen valmentaminen käytännössä: ideoiden jakaminen |
|
|
Strategian ja teemojen jalkauttamisen merkitys | Ajankohtaisten teemojen valinnan syyt ja merkitys sekä lippukunnan toiminnan kehittämiselle että partiotoiminnalle
|
|
|
Viimeksi päivitetty 30.9.2018