Suomen Partiolaisten koulutusohjaajakoulutus antaa valmiudet toimia koulutusohjaajana partiopiirissä tai muussa partion koulutustoiminnan keskeisessä kehittämistehtävässä. Koulutuksen käytyään kouluttautuja osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolisesti erilaisia koulutuskokonaisuuksia sekä arvioida ja kehittää koulutustoimintaa. Hän osaa myös tukea partiokouluttajia tehtävässään sekä ohjata partiojohtajajatkokoulutuksen (Ko-Gi) osallistujia.
Kohderyhmä ja vaatimukset
Koulutus on suunnattu partiopiireissä pestissä toimiville koulutusohjaajille ja muille partion koulutustoiminnan kehittämisessä mukana oleville aikuisille. Pestillä tarkoitetaan pestatun toimimista sovitun sisältöisessä ja pituisessa tehtävässä, jossa pestattu saa perehdytyksen ja tuen sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuden.
Koulutuksen esitietovaatimuksena on partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi). Lisäksi suositellaan partiokouluttajakoulutusta.
Osaamistavoitteet
- Osallistuja tuntee partion koulutusjärjestelmän.
- Osallistuja osaa kehittää partiopiirin tai keskusjärjestön koulutustoimintaa.
- Osallistuja osaa käyttää monipuolisia koulutusmenetelmiä lähi-, etä- ja verkkokoulutuksissa.
- Osallistuja osaa arvioida partion koulutustoiminnan laatua.
- Osallistuja osaa ohjata koulutusten johtajia, kouluttajia ja partiojohtajajatkokoulutuksen osallistujia.
Osaamisen arvioinnin kuvaus
Koulutus arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Koulutuksen suorittaminen edellyttää:
- koulutukselle asetettujen ennakkovaatimusten täyttymisen
- osallistumisen lähiopetukseen ja harjoituksiin
- koulutukseen kuuluvien itsenäisten oppimistehtävien tekemisen
- Osallistumisen ohjaamisharjoitukseen
- osallistumisen koulutuksen aloitus- ja päätöskeskusteluun.
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan päätöskeskustelulla kouluttajan ja osallistujan välillä. Päätöskeskustelussa varmistetaan, että osallistuja on saavuttanut koulutuksen osaamistavoitteet arvioinnin kohteiden mukaisesti. Jos osallistujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla osallistujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Partiokoulutuksiin kuuluvista aloitus- ja päätöskeskusteluista voi lukea tarkemmin tästä.
Arvioinnin kohteet
- Kuvaa partion koulutusjärjestelmän (koulutuskokonaisuudet, moduulit, ydinainesanalyysit, koulutusten osaamisalueet)
- Analysoi ajankohtaisia kehittämistarpeita partiopiirin ja/tai keskusjärjestön koulutustoiminnassa
- Suunnittelee monipuolisilla menetelmillä toteutettavan koulutuksen yhdestä aihekokonaisuudesta
- Tuo esiin keskustelussa erilaisiin koulutuksiin sopivia koulutusmenetelmiä
- Käyttää harjoituksessa partion laatutyökaluja koulutustoiminnan arviointiin
- Käyttää monipuolisia menetelmiä ja työkaluja ohjaamisharjoituksessa, jossa ohjattavina on koulutusten johtajia, kouluttajia tai partiojohtajajatkokoulutuksen osallistujia
Oppimistehtävät
Erilaisia itsenäisiä oppimistehtäviä, keskusteluja, ryhmätöitä, tulevaan tehtävään perehtymistä ohjauskeskustelujen avulla, tutustuminen e-oppimisen mahdollisuuksiin
Kirjallisuus ja materiaali (Osallistuja & kouluttaja)
Partion koulutusjärjestelmän materiaalit (https://www.partio.fi/lippukunnille/pestien-tuki/koulutus/)
Partiota ohjaavat dokumentit (https://www.partio.fi/suomen-partiolaiset/tietoa-meista/organisaatio/partiota-ohjaavat-dokumentit/) ja muu ajankohtainen materiaali
Koulutukseen sisältyvät moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Opetustunnit (Kouluttajan työmäärä) |
KO6: Koulutustoiminta piirissä | Kouluttaminen | 2 h |
KO7: Koulutusjärjestelmä ja koulutussuunnittelu | Kouluttaminen | 4 h |
KO8: Monipuolinen kouluttaminen | Kouluttaminen | 4 h |
L4: Toiminnan laatu ja kehittäminen | Toiminnan laatu ja kehittäminen | 3 h |
O4: Ohjaaminen partiossa | Ohjaaminen | 4 h |
O5: Ko-Gi -ohjaaminen | Ohjaaminen | 3 h |
P4: Ajankohtaista partiossa | Partiotieto | 1 h |
yhteensä 21 h |
Vastaava järjestäjä
Keskusjärjestö
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta
Moduulit
Osaamisalue: Kouluttaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Koulutusohjaajakoulutus ja valmentajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi), suosituksena pestijohtajakoulutus. Piirin perehdytys koulutustoimintaan omassa partiopiirissä (n. 2h).
Tavoitteet: Ymmärtää piirin koulutustoiminnan kokonaisuuden ja osaa soveltaa sitä roolissaan koulutusohjaajana tai pestausvalmentajana.
Sisältö
- Piirin koulutusorganisaatio ja sen toiminta
- Piirin/keskusjärjestön koulutustoiminnan käytäntöjen tunteminen ja niiden soveltaminen partiopiirin koulutuksen tarvekartoitukseen, suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin
- Piirin koulutustoiminnan vuosikellon laatiminen
- Yhteistyö koulutustoiminnan sidosryhmien kanssa (lippukunnat, piirin muut ryhmät, muut piirit, keskusjärjestö ja partion ulkopuoliset tahot)
- Lippukunnalle tai muulle partio-organisaatiolle räätälöidyn koulutuksen toteuttaminen
Koulutusmenetelmät
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja luento
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 2 tuntia ja piirin perehdytys
Osaamisalue: Kouluttaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Koulutusohjaajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi), suosituksena pestijohtajakoulutus
Tavoitteet: Ymmärtää koulutusjärjestelmän kokonaisuuden ja osaa suunnitella, arvioida sekä kehittää piirin tai muun partio-organisaation koulutustoimintaa.
Sisältö
- Partiokoulutuksen ja koulutusjärjestelmän tarkoitus, tavoitteet, rakenne ja sisällöt syvällisesti
- Partiokasvatuksen, osaamisen ja koulutusjärjestelmän keskinäinen suhde
- Koulutusjärjestelmän soveltaminen piirin tai vastaavan partio-organisaation koulutustoiminnan suunnittelussa
- Koulutusjärjestelmän arviointi ja kehittäminen
- Koulutustapahtuman järjestäminen piirin tai muun partio-organisaation tapahtumia hyödyntämällä (esim. lpk-päivät, vuosikokoukset, suurtapahtumat)
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Toiminnallinen menetelmä ja ennakkotehtävä
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Osaamisalue: Kouluttaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Koulutusohjaajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi), suosituksena Pestijohtajakoulutus
Tavoitteet: Ymmärtää monipuolisen kouluttamisen sekä aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen (AHOT) merkityksen partiossa. Osaa johtaa monimuotokoulutuksen, ohjata kouluttautujia sekä arvioida oppimista ja osaamista. Soveltaa e-oppimisen välineitä partiokoulutukseen monipuolisesti.
Sisältö
- Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) partiokoulutuksessa
- Monimuotoisen partiokoulutuksen suunnitteleminen ja johtaminen sekä monimuotoisten opintosuoritusten ohjaaminen
- Itsenäisten oppimistehtävien laatiminen ja niiden suorittamisen ohjaaminen
- E-oppimisen perusteet ja erilaiset työkalut sekä niiden soveltaminen partiokoulutuksen toteuttamisessa
Koulutusmenetelmät
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja luento
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Osaamisalue: Toiminnan laatu ja kehittäminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Valmentajakoulutus ja Koulutusohjaajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot (suositellaan koulutusmoduuli L2: Kehittämishankkeen suunnittelu tai koulutusmoduuli L3: Toiminnan kehittäminen (Ko-Gi).
Tavoitteet: Osaa arvioida ja kehittää partiotoiminnan laatua. Osaa käyttää laadun arvioinnin ja toiminnan kehittämisen menetelmiä. Osaa arvioida menetelmien soveltuvuutta erilaisille organisaatioille ja erilaisiin tilanteisiin, sekä käyttää niitä sen mukaisesti. Tietää miten viestiä laadusta, sen tärkeydestä ja tukea laatutietoista johtamista.
Sisältö
- Laadun arvioimisen, parantamisen ja johtamisen menetelmiä, erityisesti partio-organisaation toimintatavat ja tavoitteet huomioiden
- Partion omat laatutyökalut
- Ongelmien pilkkominen ratkaistavissa oleviin kokonaisuuksiin
- Ongelmien ratkaiseminen määrittelemällä tavoitteet ja tehokkaimpien ratkaisujen valitseminen
- Ongelmien ratkaisu kehittämishankkeen avulla
- Laadun johtaminen: laadusta viestiminen, laatukulttuuri ja organisaation sitouttaminen sekä laadun seuranta
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Ohjaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Koulutusohjaajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi), suositellaan pestausvalmentajan koulutusta
Tavoitteet: Ymmärtää ohjaamisen merkityksen partiopesteissä, projekteissa ja johtajaksi kasvamisessa. Osaa edistää ohjaamista toimintatapana partio-organisaatiossa.
Sisältö
- Johtamisen, ohjaamisen, valmentamisen ja kouluttamisen erot
- Ohjaaminen kouluttamisen ja oppimisen välineenä
- Ohjaamisen työkalut
- Projektin tekijöiden ohjaaminen
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Ohjaava keskustelu
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Osaamisalue: Ohjaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ko-Gi -ohjaaminen -koulutus, Koulutusohjaajakoulutus
Esitiedot: Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi), suositellaan pestausvalmentajakoulutusta
Tavoitteet: Ymmärtää Ko-Gin merkityksen osana partion johtamiskoulutusta ja osaa ohjata Ko-Gi -kouluttautujaa.
Sisältö
- Ko-Gi -koulutuksen rakenne, sisältö ja tavoitteet
- Ko-Gi -koulutus prosessina kouluttautujan kannalta
- Ohjaajan rooli Ko-Gi -prosessin aikana
- Yksilöllisen ohjaamisen tavoitteet ja merkitys
- Ko-Gi -ohjaamisen toimintatavat
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Partiotieto
Partiojohtajaperuskoulutus, Ohjelmajohtajakoulutus, Pestijohtajakoulutus, Lippukunnanjohtajakoulutus, Partiokouluttajakoulutus, Organisaatiossa toimiminen -koulutus ja Koulutusohjaajakoulutus.
Esitiedot: Ei esitietovaatimuksia – kohderyhmänä vahvan partiotaustan omaavat
aikuiset.
Tavoitteet: Tuntee Suomen ja kansainvälisen partion ajankohtaiset asiat (teemat,
tapahtumat ja tavoitteet).
Sisältö
- Ajankohtaiset asiat partiossa
- Sisältö mukautetaan kohderyhmän mukaan
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
Lähiopetuksen kesto: 1 tunti (voi vaihdella ryhmän mukaan)
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Piirin koulutusorganisaatio ja sen toiminta | Oman piirin koulutusorganisaatio | ||
Piirin/keskusjärjestön koulutustoiminnan käytäntöjen tunteminen ja niiden soveltaminen | Työnjako piiri/keskusjärjestö | Koulutuksen tilastot vuosiselosteista ja piirikyselyistä | |
Piirin koulutustoiminnan vuosikellon laatiminen | Piirin toiminnansuunnittelun syklin tunteminen, ilmoittautumiskäytäntöjen tunteminen, muiden tapahtumien huomioon ottaminen | Vuosikellon tarkastaminen vuosittain | |
Yhteistyö koulutustoiminnan sidosryhmien kanssa (lpk:t, piirin muut ryhmät, muut piirit, kj ja partion ulkopuoliset tahot) | Lpk:t ovat kohderyhmää, piirin muut ryhmät kohderyhmää ja yhteistyökumppaneita. | Muiden piirien ja SP:n koulutustoimintaan tutustuminen. | Partion ulkopuolisten tahojen koulutustoimintaan tutustuminen. |
Lippukunnalle tai muulle partio-organisaatiolle räätälöidyn koulutuksen tuottaminen | Koulutuksen räätälöiminen, keskeisen sisällön valinta kohderyhmä huomioiden. | Olemassa olevan koulutusmateriaalin soveltaminen |
Viimeksi päivitetty 6.11.2019
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Partiokolutuksen ja koulutusjärjestelmän tarkoitus, tavoitteet, rakenne ja sisällöt syvällisesti | KoJ:n tavoitteet, rakenne, sisällöt ja dokumentit | Validointi Nousujohteisuus | Muiden järjestöjen koulutus |
Partiokasvatuksen, osaamisen ja koulutusjärjestelmän keskinäinen suhde | Käsitteiden määrittely ja niiden suhde toisiinsa | ||
Koulutusjärjestelmän soveltaminen piirin tai vastaava partio-organisaation koulutustoiminnan suunnittelussa | Koulutustoiminnan suunnittelu koko organisaatiossa | Koulutusten järjestäminen koko organisaation osaamista tukevaksi | Luottisten henkilökohtaisen koulutussuunnitelman teko |
Koulutusjärjestelmän arviointi ja kehittäminen | Ajanmukaisuus, sisällön suhde käyttäjien tarpeisiin, sisältöjen koulutettavuus päivitystarve | KoJ päivitysprosessi | Koulutuksen erilaiset trendit |
Koulutustapahtuman järjestäminen piirin ja muun partio-organisaation tapahtumia hyödyntämällä |
| Tapahtuman kohderyhmä vrt. koulutuksen kohderyhmä | Aikataulut, markkinointi |
Viimeksi päivitetty 6.11.2019
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) partiokoulutuksessa | Mitä ahotoinnilla voidaan saavuttaa? Miksi ahotointia pitäisi tehdä partiossa? Miten staabi voi tunnistaa osaamista? (Osaamiskartoitukset, aloituskeskustelut) Kouluttautujan erityistietämyksen hyödyntäminen. | Ahotoinnissa aina huomioitava validoidut koulutukset ja Sivis-opintopisteet. Muut osaamisen tunnistamisen työkalut (osaamismerkit, osaamiskiekko, ym.) | Partion nuorisoalan osaamiskeskus SP:n osaamisverkosto |
Monimuotoisen partiokoulutuksen suunnitteleminen ja johtaminen | Mitkä osat soveltuvat etäkoulutukseen, mitkä toimivat paremmin lähijaksoilla, mitä voi suorittaa itsenäisesti. Kenelle koulutus sopii? Monimuotokoulutuksen ja korvaavan tehtävän ero. | Monimuotoisen partiokoulutuksen kehittäminen. | |
Itsenäisten oppimistehtävien laatiminen ja niiden suorittamisen ohjaaminen | Millainen on hyvä itsenäinen oppimistehtävä? Tehtävien tarkoituksenmukaisuus. Miten tavoitteisiin päästään? Kouluttajan/ohjaajan roolit. | ||
E-oppimisen perusteet ja erilaiset työkalut sekä niiden käyttö partiokoulutuksen toteuttamisessa | Piirin/SP:n tarjoamat e-oppimisen työkalut. Partiomoodlen käytön harjoittelu. | Muut (ilmaiset) työkalut. Mitä otettava huomioon työkalua valitessa (käyttöoikeudet, kurssilaisten osaaminen, riittävän tuen järjestäminen) |
Viimeksi päivitetty 6.11.2019
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Laadun arvioiminen ja parantaminen | Miten partiolla Määritellään laatu käsitteenä. Laatukokemuksen yhteys odotuksiin ja tavoitteisiin. Laadun eri näkökulmat (esim. laatu on hyvä/huono, odotusten mukainen, tasainen) Tapoja laadun mittaamiseen. | Määrän ja laadun suhde toisiinsa. | |
Laatutyökalut partiossa | Partion laatutyökalut (Peruskirja, partio-ohjelma, pestiavain, koulutusjärjestelmä, SP:n minimikriteerit, jne.) Lippukunnan toiminnan mittarit esim. (lippukuntaviisari) | Partion ulkopuoliset laatutyökalut ja niiden soveltaminen partiotoimintaan | Esim. Loistolippukunta (Häme) |
Ongelmien pilkkominen | Ongelmien ja vahvuuksien tunnistaminen määritellyistä mittareista Juurisyyanalyysi Menetelmiä nykytilanteen arviointiin (esim. SWOT, palaute, mittarit). Ongelman ja tavoitteiden jakaminen pienempiin osiin. | Riippuvuuksien määrittely ja ongelman muotoilu ratkaistavaksi ketjuksi | |
Ongelmien ratkaiseminen kehittämishankkeen avulla | Tavoitteiden määrittely (esim. SMART). Jatkuvan kehittämisen ja yksittäisen kehittämishankkeen suhde toisiinsa. Jatkuvan kehittämisen periaate (esim. PDCA) | Asetettujen tavoitteiden suhde ylemmän tason tavoitteisiin. | |
Laadun johtaminen | Laadusta viestiminen: sisäinen ja ulkoinen viestintä Laatukulttuuri: toiminnan kehittämisen ilmapiiri Organisaation ja yksilöiden osallistaminen ja sitouttaminen laadun ja toiminnan kehittämiseen Laadun ja tavoitteiden seuranta | Odotusten hallinta Muutosjohtaminen Organisaation toiminnan ja/tai laadun jatkuva visualisointi (esim. Kanban) | Laatustrategian suunnittelu Toiminnan suunnittelu niin että virheen mahdollisuutta ei ole |
Viimeksi päivitetty 6.11.2019
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Johtaminen, ohjaaminen, valmentaminen, kouluttaminen ja mentorointi partiossa | Johtamisen, ohjaamisen, valmentamisen ja mentoroinnin sijoittaminen tuen nelikenttään osaamisen ja tavoitteen akselien avulla. | Coaching ja mentorointi suhteessa edellisiin Kouluttamisen funktio tuen nelikentässä. | |
Ohjaaminen kouluttamisen ja oppimisen välineenä | Ohjaaminen partiossa (kuka ja ketä, miten ja milloin?) | Ohjaajan oma kehittyminen Oppimisen menetelmät | |
Ohjaamisen työkalut | Ohjauskeskustelu Ohjattavan omien tavoitteiden sanoittaminen Oman osaamisen ja edistymisen havaitseminen ja sanoittaminen | Digitalisaation hyödyntäminen Osaamiskartoitusten hyödyntäminen | Coaching |
Projektin tekijöiden ohjaaminen | Ohjaamisen merkitys ja menetelmät partioprojekteissa | Projektin ohjaamisen vaiheet | Ohjausryhmän toiminta |
Viimeksi päivitetty 6.11.2019
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ko-Gi -koulutus | Ohjaajan ja kouluttautujan ohje:
| Yhteydet ja erot VBL -koulutukseen | Ko-Gi -koulutusten kehittyminen ja kehittäminen Ko-Gi -koulutuksen perinteet ja historia |
Ko-Gi -prosessi | Ko-Gi -koulutuksen kokonaisuus ohjaajan näkökulmasta Ko-Gi -koulutuksen kokonaisuus kouluttautujan näkökulmasta Kurssien erilainen rakentuminen | Ko-Gi -koulutuksen kokonaisuus piirin ja SP:n näkökulmasta | Ko-Gi -koulutuksen kokonaisuus kouluttajan (luotsin ja kummin) näkökulmasta |
Ko-Gi -ohjaajan rooli | Miksi Ko-Gi -prosessia ohjataan Oma motivaatio ja vahvuudet (kompetenssi) pestiin. Ko-Gi -ohjaamisen erot mentorointiin, valmentamiseen ja tekemisen ohjaamiseen. Sijoittuminen toimija-tukija janoille. | Ohjaajan oma kehittyminen | |
Yksilöllinen ohjaaminen | Osaamiskartoituksen hyödyntäminen ohjaamisessa Ohjattavan omien tavoitteiden tunnistaminen ja sanoittaminen huomioiden Ko-Gin tavoitteet Avoimien kysymysten ja kuuntelun merkitys. Reflektoinnin ohjaus (esim. GIBBS kehä) | Yksilöllisten toimintatapojen tunnistaminen ja niihin reagointi Ohjaamisen teoriaa (esim. KOLB kokemuksellisen oppisen malli) | |
Ko-Gi -ohjaamisen toimintatavat | Ohjauskeskustelut: lukumäärä ja taajuus Loppuraportointi (kirjallinen sekä suullinen) Mahdolliset ongelmatilanteet ohjaussuhteessa | Ohjauskeskustelun tapoja ja vaiheita. |
Viimeksi päivitetty 18.2.2020
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ajankohtaiset asiat partiossa
(pohjana SP:n vuosittain päivitettävä P4 ajankohtaista partiossa -ohjeistus ja mahdolliset piirin tekemät ohjeet) | Miten partiolla menee, Suomessa, ajankohtaiset keskustelunaiheet
|
|
|
Teemat | Partion vuositeema, strategiset painotukset, miten ottaa ne huomioon omassa toiminnassa
|
|
|
Leirit ja tapahtumat | Seuraavat suurtapahtumat (piirileirit ja vastaavat, Finnjamboree, suurjuhlat, jäsenkokous, Roverway, maailmanjamboree ym.)
|
|
|