Suomen Partiolaisten luotsikoulutus antaa kouluttautujalle valmiuksia ohjata 12-22-vuotiaita nuoria ja heidän ryhmiensä vertaisjohtajia. Koulutus antaa kouluttautujalle valmiuksia tukea nuorta vertaisjohtajaa suunnittelemaan ja johtamaan partiomaista toimintaa. Kouluttautuja saa valmiuksia ymmärtää nuoren kehitysvaiheita ja käytännön menetelmiä erilaisten nuorten kanssa toimimiseen.
Kohderyhmä ja vaatimukset
Luotsikoulutus on tarkoitettu tarpojien, samoajien ja vaeltajien (eli 12-22-vuotiaiden partiolaisten) luotsina toimivalle tai kyseisessä pestissä aloittavalle aikuiselle. Tarpoja- ja samoajaluotsikoulutukseen voi osallistua 18-vuotiaana ja vaeltajaluotsikoulutukseen 22-vuotiaana, kun partiojohtajaperuskoulutus suoritettu. Pestillä tarkoitetaan pestatun toimimista sovitun sisältöisessä ja pituisessa tehtävässä, jossa pestattu saa perehdytyksen ja tuen sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuden.
Koulutuksen osallistumisen esitietovaatimuksena on suoritettu partiojohtajaperuskoulutus.
Osaamistavoitteet
- Osallistuja osaa selittää 12-22-vuotiaan nuoren kehitysvaiheet ja sen, kuinka partio vastaa näihin kehitystarpeisiin
- Osallistuja osaa ohjata nuoria ja aikuisia partiotoiminnassa
- Osallistuja osaa organisoida kohderyhmälle tarkoitetun partio-ohjelman toteuttamista
- Osallistuja osaa toimia luotsin pestissä ja aikuisen roolissa 12-22-vuotiaan nuoren kasvattajana
Osaamisen arvioinnin kuvaus
Koulutus arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Koulutuksen suorittaminen edellyttää:
- koulutukselle asetettujen ennakkovaatimusten täyttymisen
- osallistumisen lähiopetukseen ja harjoituksiin
- koulutukseen kuuluvien itsenäisten oppimistehtävien tekemisen
- osallistumisen koulutuksen aloitus- ja päätöskeskusteluun.
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan päätöskeskustelulla kouluttajan ja osallistujan välillä. Päätöskeskustelussa varmistetaan, että osallistuja on saavuttanut koulutuksen osaamistavoitteet arvioinnin kohteiden mukaisesti. Jos osallistujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla osallistujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Partiokoulutuksiin kuuluvista aloitus- ja päätöskeskusteluista voi lukea tarkemmin tästä.
Arvioinnin kohteet
- Tuo keskustelussa esiin tapoja, joilla partio vastaa nuoren eri kehitysvaiheisiin
- Analysoi ohjaamisen ja johtamisen eroja harjoitustilanteessa
- Suunnittelee ikäkauden partio-ohjelman mukaista toimintaa
- Kuvaa aikuisen roolia 12-22 vuotiaan nuoren kasvattajana partiossa
Oppimistehtävät
Keskustelut, ryhmätyöt, ennakkoon tehtävä itsenäinen pohdintatehtävä
Kirjallisuus ja materiaali (Osallistuja)
- Kasvatustavoitteet ikäkausittain: tarpojien/samoajien/vaeltajien kasvatustavoitteet
- Tarpoja-/Samoaja-/Vaeltajaluotsin opas
- Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet
- Suomen Partiolaisten Turvallisesti yhdessä -ohje
Kirjallisuus ja materiaali (Kouluttaja)
- Kasvatustavoitteet ikäkausittain: tarpojien/samoajien/vaeltajien kasvatustavoitteet
- Tarpoja-/Samoaja-/Vaeltajaluotsin opas
- Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet
- Suomen Partiolaisten Turvallisesti yhdessä -ohje
- Partiojohtajan käsikirja
Koulutukseen sisältyvät moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Opetustunnit (Kouluttajan työmäärä) |
IK3: Minä luotsina | Itsensä kehittäminen | 2 h |
K1: Kehitys ja kasvu 1 | Kasvatus | 2 h |
K4: Ikäkausiohjelman perusteet (tarpoja, samoaja, vaeltaja) | Kasvatus | 3 h |
O1: Ohjaamisen perusteet | Johtaminen | 2 h |
Yhteensä 9 tuntia |
Vastaava järjestäjä
Partiopiiri
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta, yhteistyössä kasvatusvaliokunnan kanssa.
Moduulit
Osaamisalue: Itsensä kehittäminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Luotsikoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää luotsin pestin sekä aikuisen roolin 12-22-vuotiaan nuoren kasvattajana ja on valmis kehittymään pestissään.
Sisältö
- Omien vahvuuksien ja nuorten johtamiseen liittyvien kehittymistarpeiden tunnistaminen
- Luotsin pesti eri ikäkausissa: vastuut, tuki ja koulutusmahdollisuudet.
- Aikuisen roolin merkitys 12-22 -vuotiaiden nuorten elämässä (esim. murrosikä, päihteiden käyttö, seurustelu ja seksuaalisuus).
- Eri-ikäisten nuorten kehityksessään tarvitseman aikuisen tuen merkitys
- Luotsin vastuu toiminnan turvallisuudesta partiotapahtumissa (turvallisesti yhdessä -koulutus, turvallisuusohjeet, kriisiviestintä, turvallisuussuunnitelma, lastensuojelu).
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Toiminnallinen menetelmä
- Pohdintatehtävä ennakkoon ja toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 2 tuntia
Osaamisalue: Kasvatus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akelakoulutus, Sampokoulutus, Luotsikoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää kyseisen ikäkauden lapsen/nuoren kehitysvaiheen ja kuinka partio vastaa tähän kehitystarpeeseen.
Sisältö
- Ikäkauden henkinen ja fyysinen kehityskaari
- Ikäkauden keskeiset kehitystapahtumat kasvatustavoitteiden havainnollistamina
- Keskeiset elämäntapahtumat, kulttuuri ja elinympäristö sekä motivoivat tekijät, tyttöjen ja poikien väliset erot
- Kavereiden ja ryhmän merkityksen ymmärtäminen eri ikäkausissa ja partiossa pysyminen tilastojen valossa
- Ikäkauden ohjelma- ja johtajamallin vastaavuus ikäkauden tarpeisiin
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Pari-/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 2 tuntia
Osaamisalue: Kasvatus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Luotsikoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää yhden ikäkauden ohjelman rakenteen ja kuinka sitä suunnitellaan ja johdetaan. Ymmärtää, miten nuorille tarjotaan partiomaista toimintaa.
Sisältö
- Ikäkausien kasvatustavoitteet pääpiirteissään
- Ikäkausien ohjelmaan liittyvät merkit, ohjelmatapahtumat, ohjelman rakenne, aktiviteetit sekä käytännön vinkkejä toteutukseen
- Ikäkauden lupauksen ja ihanteet
- Ikäkausien yhteistyön merkitys käytännössä
- Ryhmän rakenne, koko sekä edellytykset toimia ryhmänä
- Ikäkauden johtajamallit sekä toimintaa tukevat henkilöt ja tahot
- Partiomenetelmä käytännössä toiminnan toteuttamisessa
- Ikäkauden yhteistyötahot (lpk, alue, piiri, SP, KV).
- Toiminnan suunnittelun periaatteet ja merkitys
- Ikäkauden tukimateriaaleihin perehtyminen
- Retken merkitys kasvatuskeinona ja osana partio-ohjelmaa
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Pari/ryhmätyö
- Toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Osaamisalue: Ohjaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ryhmänohjaajakouluttajakoulutus, Luotsikoulutus
Esitiedot: Partiojohtajaperuskoulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Tuntee ohjaamisen toimintatapana nuorten ja aikuisten kanssa.
Sisältö
- Ohjaaminen toimintatapana
- Nuorten ja aikuisten ohjaaminen
- Ohjaamisen merkitys ohjattavan osaamisen kehittymisessä
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Ohjaava keskustelu
- Opetuskeskustelu
Lähiopetuksen kesto: 2 tuntia
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Oman vahvuudet ja kehitystarpeet | Omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen ikäkauden johtajana | Erilaiset kouluttautumismahdollisuudet (lpk:n, alueen ja piirin tapahtumat)
Partion johtamismallli ja sen soveltaminen luotsin pestiin
Kehittyminen pestissä -työkalu
| Partion koulutuspolku ja mahdollisuudet kouluttautua laajemmin
Mentorointi partiossa, miten mentori voi tukea luotsia |
Luotsin pesti eri ikäkausissa | Ymmärtää luotsin pestin sisällön ikäkauden (tarpoja, samoaja ja vaeltaja) johtajana sekä nuoren johtajan tukena
Pestin vastuullisuus
| Vastaavan ikäkausijohtajan sekä pesti-, ohjelma- ja lippukunnanjohtajan roolit luotsin tukena
|
|
Aikuisen roolin merkitys 12-22 -vuotiaan nuoren elämässä | 12-22-vuotiaan nuoren kehitysvaiheet (esim. murrosikä, päihteiden käyttö, seurustelu ja seksuaalisuus) ja kuinka aikuinen luotsi voi tukea nuorta näissä tilanteissa
|
|
|
Luotsi tukena eri ikäisten nuorten kehitykselle | Miten luotsi/aikuinen voi tukea eri ikäisiä nuoria partiossa
Nuorten kanssa viestiminen
| Nuorten elämän murroskohdat ja ongelmatilanteet sekä ratkaisumalleja ongelmiin | Aikuisen tuen merkitys eri ikäisten nuorten kehitykselle yleisesti
|
Luotsi ja toiminnan turvallisuus | Luotsin vastuu toiminnan turvallisuudesta (turvallisuusohjeet, turvallisesti yhdessä -koulutus)
| Kriisiviestinnän merkitys, turvallisuussuunnittelu, lastensuojelun perustiedot |
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Ikäkauden kehityskaari | Psyykkisen ja fyysisen kehityksen yleiset lainalaisuudet ikäkaudessa
Tyttöjen ja poikien erot
| Kasvatuspsykologinen näkemys kehitykseen |
|
Keskeiset kehitystapahtumat | Ikäkaudessa tapahtuva kehittyminen kasvatustavoitteiden näkökulmasta
| Itsenäistyminen | Ikäkauden kriisien ratkaisu |
Keskeiset elämäntapahtumat | Lapsen ja nuorten elämään vaikuttavat asiat ja muutokset
| Nuorten elämänpiiri ja kulttuuri |
|
Kavereiden ja ryhmän merkitys | Ryhmän ja kavereiden merkitys lapselle/nuorelle
| Partiossa pysymisen/ partiosta eroamisen syyt | Erilaisuuden hyväksyminen |
Ikäkauden ohjelma- ja johtajamalli | Partiotoiminnan vastaus ikäkauden vaatimuksiin
| Partiotoiminnan tarjoama tuki lapselle/nuorelle |
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Kasvatustavoitteet | Kasvatustavoitteiden rakenne | Ikäkauden kasvatustavoitteiden sisältö |
|
Ohjelman käyttö | Ikäkauden ohjelman rakenne ja termit |
| Kasvatustavoitteiden yhteys partio-ohjelman rakenteeseen |
Lupaus ja ihanteet | Ikäkauden lupaus ja ihanteet
| Kaikki partioihanteet |
|
Siirtymävaiheet | Siirtymävaiheen järjestäminen | Siirtymävaiheen riskit partiotoiminnan jättämisessä |
|
Ryhmän rakenne ja koko | Ikäkauden ryhmärakenne | Perusteet vartion rakenteelle |
|
Johtajamalli | Luotsin pesti ja häntä tukevat aikuiset Nuoren johtajan tukeminen
| Lippukunnan ohjelmatoiminnan rakenne | Aikuisen merkitys ikäkaudessa |
Partiomenetelmä | Partiomenetelmän käyttö partiotoiminnassa
| Partiomenetelmä toiminnan laadun mittarina
| Lasten ja nuorten oppiminen |
Yhteistyötahot | LPK:n, alueen ja piirin ikäkausitapahtumat | SP:n ikäkausitapahtumat ja ohjelmapainotukset Kansainvälisyys partiotoiminnassa
|
|
Toiminnan suunnittelu | Ryhmän toimintakalenteri |
|
|
Tukimateriaalit | Johtajakansio ja SP:n nettisivut
| Tukeva materiaali (askartelu-, leikki- tms.) |
|
Retki | Luonnossa toimiminen osana partiomenetelmää: Retken käyttö kasvatuskeinona Luonnon hyödyntäminen toimintaympäristönä Retkiohjelman suunnittelu Retkestä tiedottaminen Johtajan rooli retkellä (koti-ikävä, avun ja ohjauksen tarve käytännön toimissa)
| Luonnon huomioiminen toiminnassa esim. taitojen oppiminen, iltanuotiot, elämyksellisyys ajatuksenherättäjänä |
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Ohjaaminen toimintatapana | Johtamisen ja ohjaamisen ero
Yksilön ja ryhmän ohjaamisen erot
Ohjaaminen käytännössä (esim. ohjauskeskustelu, kannustaminen, haastaminen)
| Ohjaamisen vaikutus ryhmän rakenteen ja toiminnan kehittämisessä (ryhmän kehityksen vaiheet ja ryhmäyttäminen) |
|
Nuorten ja aikuisten ohjaaminen | Vertaisjohtajan ja lähijohtajan roolit
Eri-ikäisten nuorten luotsaaminen ohjaamalla | Aikuinen nuoren ohjauksessa
Nuoren osallisuuden tukeminen tavoitteena nuori johtaja
|
|
Ohjaamisen merkitys yksilölle | Ohjattavan kehittyminen ohjauksen avulla | Ohjaajan oma kehittyminen ohjauksen edetessä
|
|
Koulutus järjestetään yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa. Lue täältä, mitä hyötyä opintopisteytetystä todistuksesta on partiolaiselle.
Yläkuva: Heikki Heinonen