Sampokoulutus on tarkoitettu seikkailijajoukkueen eli 10–12-vuotiaiden partiolaisten ryhmän johtajana toimivalle aikuiselle.
Kouluttautuja saa valmiuksia ymmärtää lapsen kehitysvaiheita sekä saa käytännön vaihtoehtoja erilaisten lasten kanssa toimimiseen. Kouluttautuja oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan turvallista viikoittaista toimintaa sekä retkiä partio-ohjelman mukaisesti.
Kohderyhmä ja vaatimukset
Sampokoulutus on tarkoitettu seikkailijajoukkueen johtajana toimiville tai kyseisessä pestissä
aloittaville 18 vuotta täyttäneille partiolaisille.
Pestillä tarkoitetaan pestatun toimimista sovitun sisältöisessä ja pituisessa tehtävässä, jossa pestattu saa perehdytyksen ja tuen sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuden.
Esitietovaatimuksena on Tervetuloa partioon -koulutus tai käytännössä opitut vastaavat partion perustiedot. Esitietosuosituksena on perusretkeilytaidot.
Osaamistavoitteet
- Osallistuja osaa selittää 10-12-vuotiaan lapsen kehitysvaiheet ja sen, kuinka partio vastaa näihin kehitystarpeisiin
- Osallistuja osaa toteuttaa ikäkaudelle tarkoitettua partio-ohjelmaa
- Osallistuja osaa toimia sammon pestissä
- Osallistuja tietää aikuisen roolin ja tehtävät 10-12-vuotiaan lapsen kasvattajana
- Osallistuja osaa toimia turvallisesti ryhmänsä kanssa ja ennakoida mahdollisia riskejä
Osaamisen arvioinnin kuvaus
Koulutus arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Koulutuksen suorittaminen edellyttää:
- koulutukselle asetettujen ennakkovaatimusten täyttymisen
- osallistumisen lähiopetukseen ja harjoituksiin
- koulutukseen kuuluvien itsenäisten oppimistehtävien tekemisen
- hyväksytysti suoritetun Turvallisesti yhdessä -koulutuksen
- osallistumisen koulutuksen aloitus- ja päätöskeskusteluun
Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan päätöskeskustelulla kouluttajan ja osallistujan välillä. Päätöskeskustelussa varmistetaan, että osallistuja on saavuttanut koulutuksen osaamistavoitteet arvioinnin kohteiden mukaisesti. Jos osallistujan osaamisessa on selkeitä puutteita, sovitaan yhdessä siitä, miten ne täydennetään. Samalla osallistujalle annetaan mahdollisuus pohtia omaa toimintaansa ja oppimaansa koulutuksen aikana sekä antaa palautetta kouluttajille.
Partiokoulutuksiin kuuluvista aloitus- ja päätöskeskusteluista voi lukea tarkemmin tästä.
Arvioinnin kohteet
- Kuvaa aikuisen roolia 10-12 vuotiaan lapsen kasvattajana partiossa
- Suunnittelee ikäkauden partio-ohjelman mukaista toimintaa
- Hahmottaa Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeista erityisesti seikkailijoiden kannalta olennaisia asioita
Oppimistehtävät
Keskustelut, ryhmätyöt, ennakkoon tehtävä itsenäinen pohdintatehtävä
Kirjallisuus ja materiaali (osallistuja)
- Seikkailijoiden kasvatustavoitteet
- Sammon opas
- Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet
- Suomen Partiolaisten Turvallisesti yhdessä -ohje
Kirjallisuus ja materiaali (kouluttaja)
- Seikkailijoiden kasvatustavoitteet
- Sammon opas
- Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet
- Suomen Partiolaisten Turvallisesti yhdessä -ohje
- Partiojohtajan käsikirja
Koulutukseen sisältyvät moduulit
Moduulin nimi | Osaamisalue | Opetustunnit (Kouluttajan työmäärä) |
IK1: Minä Sampona | Itsensä kehittäminen | 2 h |
J1: Seikkailijaryhmän johtaminen | Johtaminen | 4 h |
K1: Kehitys ja kasvu 1 | Kasvatus | 2 h |
K2: Ikäkausiohjelman perusteet (seikkailija) | Kasvatus | 5 h |
T2: Turvallisesti ryhmässä | Turvallisuus | 2 h |
Yhteensä 15 tuntia
Vastaava järjestäjä
Partiopiiri
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta, yhteistyössä kasvatusvaliokunnan kanssa.
Moduulit
IK1: Minä akelana/sampona
Osaamisalue: Itsensä kehittäminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akelakoulutus ja Sampokoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon –koulutus tai vastaavat tiedot.
Tavoitteet: Ymmärtää akelan/sammon pestin ja aikuisen roolin 7-12-vuotiaan lapsen kasvattajana sekä on valmis kehittymään pestissään.
Sisältö
- Perehdytään akelan/sammon pesteihin. Erityisesti vastuisiin,
tukeen ja koulutusmahdollisuuksiin. - Opitaan tunnistamaan omat vahvuudet ja pohditaan omaa
kehittymistä lasten johtajana. - Perehdytään sudenpentujen ja seikkailijoiden johtamisen ja
ohjaamisen tarpeisiin.
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto 2 tuntia
Osaamisalue: Johtaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akelakoulutus ja Sampokoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon –koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Tuntee sudenpentu-/seikkailijaryhmän johtamisessa käytettäviä
johtamismalleja sekä käytännön vaihtoehtoja erilaisten lasten ja heidän
huoltajiensa kanssa toimimiseen.
Sisältö
- Sudenpentu- ja/tai seikkailijaikäisten ryhmän johtaminen,
siihen liittyvät ongelmatilanteet ja ongelmien ratkaisu / avun
saanti - Erilaiset ryhmähallinnan keinot
- Huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkitys ja toiminnasta
tiedottaminen vanhemmille - Käytännön vinkkejä eri kulttuureista tulevien lasten kanssa
toimimiseen.
Koulutusmenetelmät
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
Lähiopetuksen kesto: 4 tuntia
Osaamisalue: Kasvatus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akelakoulutus, Sampokoulutus, Luotsikoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää kyseisen ikäkauden lapsen/nuoren kehitysvaiheen ja
kuinka partio vastaa tähän kehitystarpeeseen.
Sisältö
- Ikäkauden henkinen ja fyysinen kehityskaari
- Ikäkauden keskeiset kehitystapahtumat
kasvatustavoitteiden havainnollistamina - Keskeiset elämäntapahtumat, kulttuuri ja elinympäristö
sekä motivoivat tekijät, tyttöjen ja poikien väliset erot - Kavereiden ja ryhmän merkityksen ymmärtäminen eri
ikäkausissa ja partiossa pysyminen tilastojen valossa - Ikäkauden ohjelma- ja johtajamallin vastaavuus ikäkauden
tarpeisiin
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Pari-/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto 2 tuntia
Osaamisalue: Kasvatus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akelakoulutus ja Sampokoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Ymmärtää yhden ikäkauden ohjelman rakenteen ja kuinka sitä
suunnitellaan ja johdetaan. Ymmärtää, miten lapsille tarjotaan
partiomaista toimintaa.
Sisältö
- Ikäkauden kasvatustavoitteet pääpiirteissään
- Ikäkauden ohjelman soveltaminen: merkit,
ohjelmatapahtumat, ohjelman rakenne, aktiviteetit. - Saadaan käytännön vinkkejä toteutukseen
- Ikäkauden lupaus ja ihanteet
- Ikäkausien yhteistyön merkitys siirtymävaiheessa
- Ryhmän rakenteen ja koon merkitys sekä edellytykset
toimia ryhmänä - Ikäkauden johtajamalliin sekä toimintaa tukeviin
henkilöihin ja tahoihin tutustuminen - Partiomenetelmä toiminnan toteuttamisessa
- Ikäkauden yhteistyötahot (lpk, alue, piiri, SP)
- Toiminnan suunnittelun periaatteet ja merkitys
- Ikäkauden tukimateriaaleihin tutustuminen
- Retkien keskeinen merkitys kasvatuskeinona ja osana
partio-ohjelmaa.
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Pari/ryhmätyö
- Toiminnallinen menetelmä
Lähiopetuksen kesto 5 tuntia
Osaamisalue: Turvallisuus
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Akelakoulutus ja Sampokoulutus
Esitiedot: Tervetuloa partioon -koulutus tai vastaavat tiedot
Tavoitteet: Osaa toimia turvallisesti ryhmänsä kanssa ja ennakoida mahdollisia
riskejä. Tietää voimassa olevat Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet.
Osaa toimia pienissä tapaturmatilanteissa. Suorittaa Turvallisesti yhdessä
-verkkokurssin.
Sisältö
- Ikäkausille tyypillisten riskien tunnistaminen ja niihin voi
varautuminen - Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet erityisesti sudenpentujen
ja seikkailijoiden kannalta - Tapaturmissa toimiminen ja viestintä onnettomuuden sattuessa
(ks. kriisiviestintä turvallisuusohjeesta). - Henkinen turvallisuus, kiusaaminen ja lastensuojelu Turvallisesti
yhdessä -ohjeen avulla
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja pari/ryhmätyö
- Toiminnallinen menetelmä
- Opetuskeskustelu
Lähiopetuksen kesto 2 tuntia
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Akelan ja sammon pesti | Ymmärtää akelan/sammon pestin sisällön - tärkeimmät tehtävät ja vaadittavat taidot
Pestin vastuullisuus
| Vastaavan ikäkausijohtajan tarjoama tuki
Ohjelma-, pesti- ja lippukunnanjohtajan tehtävät ja tuki sammoille/akeloille. |
|
Oma kehittyminen lasten johtajana | Omat vahvuudet partiolaisena ja lasten johtajana | Piirin (vast.) koulutustarjonta akeloille/sammoille
Partion johtamismallli ja sen soveltaminen akelan/sammon pestiin
Kehittyminen pestissä -työkalu
| Partion koulutuspolku ja mahdollisuudet kouluttautua laajemmin
Mentorointi partiossa, miten mentori voi tukea akelaa/sampoa |
Sudenpentujen ja seikkailjoiden johtamisen ja ohjaamisen tarpeet | Ikäkauden erityistarpeet: mitä pitää ottaa huomioon
Ohjaamisen ja johtamisen ero | Ohjaamisen vaikutus ryhmän rakenteen ja toiminnan kehittämisessä (ryhmän kehityksen vaiheet ja ryhmäyttäminen)
|
|
Viimeksi päivitetty 18.1.2018
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Kasvatustavoitteet | Kasvatustavoitteiden perusrakenne ja “oman” ikäkauden kasvatustavoitteiden sisältö
| Muiden ikäkausien kasvatustavoitteiden sisällöt |
|
Ohjelman käyttö | Ikäkauden ohjelman rakenne ja termit |
| Kasvatustavoitteiden yhteys partio-ohjelman rakenteeseen
|
Lupaus ja ihanteet | Ikäkauden lupaus ja ihanteet
| Kaikki partioihanteet |
|
Siirtymävaiheet | Siirtymävaiheen järjestäminen | Siirtymävaiheen riskit partiotoiminnan jättämisessä
|
|
Ryhmän rakenne ja koko | Ikäkauden ryhmärakenne partio-ohjelman tukena | Perusteet lauman/joukkueen rakenteelle
|
|
Johtajamalli | Akelan/sammon pesti ja häntä tukevat aikuiset | Lippukunnan ohjelmatoiminnan rakenne
| Aikuisen merkitys ikäkaudessa |
Partiomenetelmä | Partiomenetelmän käyttö partiotoiminnassa
| Partiomenetelmä toiminnan laadun mittarina
| Lasten ja nuorten oppiminen |
Yhteistyötahot | LPK:n, alueen ja piirin ikäkausitapahtumat | SP:n ohjelmapainotukset
|
|
Toiminnan suunnittelu | Ryhmän toimintakalenteri ja kokouksen rakenne
|
|
|
Tukimateriaalit | Johtajakansio ja SP:n nettisivut | Tukeva materiaali (askartelu-, leikki- tms.) |
|
Retki | Luonnossa toimiminen osana partiomenetelmää: Retken käyttö kasvatuskeinona Luonnon hyödyntäminen toimintaympäristönä Retkiohjelman suunnittelu Retkestä tiedottaminen Johtajan rooli retkellä (koti-ikävä, avun ja ohjauksen tarve käytännön toimissa) | Luonnon huomioiminen toiminnassa esim. taitojen oppiminen, iltanuotiot, elämyksellisyys ajatuksenherättäjänä |
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ikäkausille tyypillisten riskien tunnistaminen ja niihin varautuminen
| Sudenpentu- ja seikkailijatoimintaan liittyvät riskit |
|
|
Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeet (erityisesti sudenpentujen ja seikkailijoiden kannalta)
| SP:n turvallisuusohjeiden sisältö
| Meripartiotoiminnan turvallisuusohjeet (meripartiolaisille ydinainesta) |
|
Tapaturmissa toimiminen ja viestintä onnettomuuden sattuessa
(ks. kriisiviestintä turvallisuusohjeesta). | Tapaturmiin varautuminen ja EA valmiuden suunnittelu
Avun hälyttäminen
Viestintä eri tasoisissa tapaturmissa
| EA 1-kurssi (käydään halutessa erillisenä koulutuksena) |
|
Henkinen turvallisuus, kiusaaminen ja lastensuojelu
(Turvallisesti yhdessä -ohjeen avulla)
| Turvallisesti yhdessä verkkokurssi |
|
|
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Johtaminen
Ongelmatilanteet | Aikuisen rooli lapsien johtajana
Vertaisjohtajuus ikäkaudessa
Sudenpentu-/ ja seikkailijaryhmän johtamisen ongelmatilanteet
Ongelmien ratkaisu ja avun saanti
| Tuntee partion johtamismallin |
|
Ryhmänhallinnan keinot | Ennakointi, ryhmähengen rakentaminen, rutiinit, ryhmän säännöt ja niiden merkitys, kannustaminen ja palaute, yhdessä päättäminen, vastuun jakaminen
| Ryhmäyttämisen merkitys ja erilaisia malleja |
|
Yhteistyö huoltajien kanssa | Huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkitys
Ryhmän toiminnasta tiedottaminen |
Lippukunnan viestintästrategia
|
|
Erilaisten lasten kanssa toimiminen | Vinkkejä eri kulttuureista tulevien lasten kanssa toimimiseen
Vinkkejä erityislasten kanssa toimimiseen
| Sisupartiointi | Suomen Partiolaisten moninaisuuslinjaus |
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Eritystietämys (nice to know) |
Ikäkauden kehityskaari | Psyykkisen ja fyysisen kehityksen yleiset lainalaisuudet ikäkaudessa
Tyttöjen ja poikien erot
| Kasvatuspsykologinen näkemys kehitykseen |
|
Keskeiset kehitystapahtumat | Ikäkaudessa tapahtuva kehittyminen kasvatustavoitteiden näkökulmasta
| Itsenäistyminen | Ikäkauden kriisien ratkaisu |
Keskeiset elämäntapahtumat | Lapsen ja nuorten elämään vaikuttavat asiat ja muutokset
| Nuorten elämänpiiri ja kulttuuri |
|
Kavereiden ja ryhmän merkitys | Ryhmän ja kavereiden merkitys lapselle/nuorelle
| Partiossa pysymisen/ partiosta eroamisen syyt | Erilaisuuden hyväksyminen |
Ikäkauden ohjelma- ja johtajamalli | Partiotoiminnan vastaus ikäkauden vaatimuksiin
| Partiotoiminnan tarjoama tuki lapselle/nuorelle |
|
Kuva: Jonne Sjögren