Ko-Gi-ohjaaminen -koulutuksen käytyään partiojohtaja tuntee Kolmiapila-Gilwell -koulutuksen, eli partiojohtajatkokoulutuksen prosessin ja osaa ohjata Ko-Gi-kouluttautujaa koko koulutuksen ja kehittämistehtävän ajan. Ko-Gi ohjaaminen -koulutus on voimassa kolme vuotta, jonka jälkeen se on käytävä uudelleen, jos toimii edelleen ohjaajana.
Ko-Gi ohjaaminen -moduuli kuuluu myös Koulutusohjaajakoulutukseen.
Koulutuskokonaisuuden esitiedot
Partiojohtajajatkokoulutus (Ko-Gi), suositellaan pestausvalmentajakoulutusta.
Koulutuksen kohderyhmä
Partiojohtajajatkokoulutuksen johtamistehtävän ohjaajiksi haluavat partiojohtajat
Osaamistavoitteet
Ko-Gi-ohjaaja -koulutuskokonaisuuden suoritettuaan partiolainen osaa ohjata partiojohtajajatkokoulutuksen (Kolmiapila-Gilwell -koulutuksen) suorittajia heidän koulutuksensa ajan, koulutuksen aloituskeskustelusta raportointiin ja koulutuksen hyväksyntään saakka.
Koulutuksen sisältö
Tavoitteet | Kouluttautuja ymmärtää Ko-Gin merkityksen osana partion johtamiskoulutusta ja osaa ohjata Ko-Gi -kouluttautujaa. |
Sisältö | Ko-Gi -koulutuksen rakenne, sisältö ja tavoitteet
Ko-Gi -koulutus prosessina kouluttautujan kannalta Ohjaajan rooli Ko-Gi -prosessin aikana Yksilöllisen ohjaamisen tavoitteet ja merkitys Ko-Gi -ohjaamisen toimintatavat |
Koulutusmenetelmät | Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
Ohjaava keskustelu Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö |
Lähiopetuksen kesto | 3 tuntia |
Päivitetty 10.1.2019
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen kontaktiopetukseen ja harjoituksiin lähiopetusjaksolla, mahdollisesti osoitettavat henkilökohtaiset harjoitustyöt.
Vastaava järjestäjä
Keskusjärjestö
Koulutuksen kehittämisestä vastaa
Vapaaehtoistuen valiokunta
Koulutuksen sisältämät moduulit
Osaamisalue: Ohjaaminen
Moduuli sisältyy koulutuskokonaisuuksiin: Ko-Gi -ohjaaminen -koulutus, Koulutusohjaaja -koulutus
Esitiedot: Partiojohtaja -jatkokoulutus (Ko-Gi), suositellaan pestausvalmentajakoulutusta
Tavoitteet: Ymmärtää Ko-Gin merkityksen osana partion johtamiskoulutusta ja osaa ohjata Ko-Gi -kouluttautujaa.
Sisältö
- Ko-Gi -koulutuksen rakenne, sisältö ja tavoitteet
- Ko-Gi -koulutus prosessina kouluttautujan kannalta
- Ohjaajan rooli Ko-Gi -prosessin aikana
- Yksilöllisen ohjaamisen tavoitteet ja merkitys
- Ko-Gi -ohjaamisen toimintatavat
Koulutusmenetelmät
- Aktivoiva luento ja toiminnallinen menetelmä
- Ohjaava keskustelu
- Ennakkotehtävä ja pari/ryhmätyö
Lähiopetuksen kesto: 3 tuntia
Ydinainesanalyysit
Sisältö | Ydinaines (must know) | Täydentävä tietämys (should know) | Erityistietämys (nice to know) |
Ko-Gi -koulutus | Ohjaajan ja kouluttautujan ohje:
| Yhteydet ja erot VBL -koulutukseen | Ko-Gi -koulutusten kehittyminen ja kehittäminen Ko-Gi -koulutuksen perinteet ja historia |
Ko-Gi -prosessi | Ko-Gi -koulutuksen kokonaisuus ohjaajan näkökulmasta Ko-Gi -koulutuksen kokonaisuus kouluttautujan näkökulmasta Kurssien erilainen rakentuminen | Ko-Gi -koulutuksen kokonaisuus piirin ja SP:n näkökulmasta | Ko-Gi -koulutuksen kokonaisuus kouluttajan (luotsin ja kummin) näkökulmasta |
Ko-Gi -ohjaajan rooli | Miksi Ko-Gi -prosessia ohjataan Oma motivaatio ja vahvuudet (kompetenssi) pestiin. Ko-Gi -ohjaamisen erot mentorointiin, valmentamiseen ja tekemisen ohjaamiseen. Sijoittuminen toimija-tukija janoille. | Ohjaajan oma kehittyminen | |
Yksilöllinen ohjaaminen | Osaamiskartoituksen hyödyntäminen ohjaamisessa Ohjattavan omien tavoitteiden tunnistaminen ja sanoittaminen huomioiden Ko-Gin tavoitteet Avoimien kysymysten ja kuuntelun merkitys. Reflektoinnin ohjaus (esim. GIBBS kehä) | Yksilöllisten toimintatapojen tunnistaminen ja niihin reagointi Ohjaamisen teoriaa (esim. KOLB kokemuksellisen oppisen malli) | |
Ko-Gi -ohjaamisen toimintatavat | Ohjauskeskustelut: lukumäärä ja taajuus Loppuraportointi (kirjallinen sekä suullinen) Mahdolliset ongelmatilanteet ohjaussuhteessa | Ohjauskeskustelun tapoja ja vaiheita. |
Viimeksi päivitetty 18.2.2020